JBL Everest Elite 750NC (Grijs)

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

JBL Everest Elite 750NC (Grijs) Review

Peregrine 5 augustus 2018, laatste update op 6 september 2019, 1.506 views Product gekocht

JBL Everest Elite 750NC (Grijs)

Een mooie koptelefoon met goed geluid (als je de standaard equalizer instelling tenminste hebt overschreven). Handig opvouwbaar en past dan in de bijkomende hardcase. Oordoppen zijn groot maar zijn wel wat warm. Noise Cancelling veroorzaakt wel heel iets ruis, maar werkt prima, incl. de optie om omgevingsgeluid terug te brengen.

Pluspunten

• Goed geluid (na instellen met app)
  • Oordoppen groot genoeg
  • Opvouwbaar
  • Incl. hardcase
  • Accuduur

Minpunten

• Standaard slechte geluidsinstelling
  • NC standaard aan bij aanzetten
  • Is na een jaar kapot gegaan en moest worden vervangen

Om even te beginnen met de voorgeschiedenis, ik was op zoek naar een draadloze koptelefoon waarvan ik geen last van mijn oren krijg. Die zijn namelijk niet de kleinste, dus bijna alle oordoppen zijn (net of veel) te klein. Het criterium om precies deze te kopen is dan ook het resultaat van 3 pas-sessies bij de MediaMarkt. Dit was de goedkoopste die ze daar te passen hadden die goed zat. Prijs was wel wat boven oorspronkelijk budget, maar dat even terzijde.

Dat wetende: Hier de review:

In the Box

De koptelefoon wordt geleverd in een mooie doos. Als deze opengaat vind men het volgende:
  • een klein doosje met de quick-start handleiding en veiligheidsinstructie...
  • de hardcase, met daarin:
  • de koptelefoon!
  • een oranje micro-USB flatcable van 1m (voor het opladen)
  • een kleine case die met fijn klittenband in de case vast zit. Hierin zitten:
  • een audiokabel met afstandsbediening van iets meer dan 1m
  • een vliegtuigadapter
De hardcase
De case is er niet eentje die je makkelijk wegstopt; hij is nogal groot (ca. 17x19x7cm). Als deze echter opengaat, dan is te zien dat het niets te groot is, want de koptelefoon past er opgevouwen net in. Op de bodem staat uitgetekend hoe de koptelefoon er weer in geplaatst dient te worden, waardoor ik niet heb hoeven klooien om dat voor elkaar te krijgen. Aan de buitenkant zit een 'netje' waarin papieren, kabeltjes of ander klein grut in te bewaren is, maar ik vraag me af wie dat gaat gebruiken. Gelukkig zit er aan de binnenkant ook eentje en daar vind je origineel de USB kabel, wat mij een geschikte plek lijkt.

In de case zit, naast de koptelefoon, dus nog een klein case-je. Deze zit erg praktisch met fijn klittenband vast, zodat deze goed op z'n plaats zit, maar er toch eenvoudig uit te halen is. In deze case zit de audio kabel en de flight adapter. Dit is erg handig, dan heb je dit tenminste altijd bij elkaar.

Audiokabel
OK, het is een bluetooth koptelefoon, dus wie wil er dan een audiokabel bij. Goed, het is een voordeel dat je met deze kabel de koptelefoon nog kan gebruiken als deze leeg is. Zelfs de play/pause functie van de afstandsbediening doet het dan nog.

De audiokabel heeft een 3,5mm TRRS connector voor in de telefoon en een 2.5mm TRRS connector voor in de koptelefoon. De extra ring is uiteraard voor de afstandsbediening met microfoon die in de kabel zit. Met iets meer dan een meter lengte vind ik het wat krap, maar lang genoeg om nuttig te zijn.

Het geluid wat de kabel doorgeeft is ook gewoon goed, uiteraard wel zonder Noise Cancelling.

Geluidskwaliteit

Om te beginnen, een disclaimer: ik ben geen HiFi audiofiel en ben misschien al snel tevreden met de geluidskwaliteit. Aan de andere kant, voor de €200 die ik hiervoor heb neergelegd wil ik ook dat ik echt geen klagen heb. En laat het nu net zijn dat ik de eerste keer dat ik de koptelefoon ophad BIJNA direct alles weer had ingepakt en teruggebracht. Wat een baggergeluid! De lage tonen (nee, niet alleen de bas) veel te aanwezig waardoor de midden en hoge tonen verzuipen. In overtuiging dat dit door mijn telefoon kwam ben ik daar met de equalizer gaan klooien, maar zelfs als ik daar de lage tonen behoorlijk terugschroefde, klonk het nog niet best!

De redding van de dag kwam van het kleine briefje wat in het netje aan de buitenkant van de hardcase te vinden is: "Download My JBL Headphones App. Get even more control and personalization of your listening experience with this free App."
En ja hoor, met deze App kun je de equalizer van de koptelefoon zelf zien en instellen. Standaard staat deze op het "Bass" profiel, die de lage tonen vanaf onder de 500Hz al begint te versterken. Onder de 250Hz staan de schuiven zelfs op minstens 75%. Ja, dan krijg je wel vervorming.
Een 'Custom' profiel is gelukkig eenvoudig gemaakt, en vanaf dat moment klinkt het dan ook prima.

Ik zou normaal gesproken zeggen dat een qualizer ervoor is bedoeld om de zwakheden uit de geluidsbron een beetje weg te poetsen, maar dat is bij deze wta mij betreft geheel niet nodig. Vanaf de hoge tonen tot aan de (diepe) bas klinkt het geheel echt goed.

Noise Cancelling
Deze optie staat standaard aan bij het aanzetten van de koptelefoon, ook als bij het uitzetten de optie uitstaat. Het omgevingsgeluid wordt hiermee goed weggenomen, maar daarvoor in de plaats komt wel een hele lichte ruis.

Bediening / indeling

Op de koptelefoon zitten enkele aansluitingen en knoppen. Op de linkerschelp zit alleen de aansluiting voor de audiokabel, de aansluiting voor de USB kabel zit rechts. Dit verbaast mij een beetje, want als je ze ooit beiden aangesloten wil hebben dan zit in beide schelpen een kabel.

Op de rechterschelp zitten zes knoppen. Van achter naar voren zijn dit:
  • De schuifknop om het aan en uit te zetten, met een statuslampje erachter. (wit / blauw / rood)
  • In een set van drie bij elkaar: '+' voor volume up
  • play/pause of telefoongesprek starten / stoppen
  • '-' voor volume down
  • (de aansluiting voor de USB)
  • In een set van twee bij elkaar: Bluetooth knop op te starten met pairen
  • 'S' knop

De "Play/pause" en 'S' knoppen hebben een ribbeltje zodat je ze redelijk eenvoudig kan vinden. Het is heel even wennen, maar binnen een dag kon ik het al blind allemaal bedienen.

De 'S' knop is standaard ingesteld om de mate van "Ambient Awareness" te schakelen (off, low, high). Je kan deze met de app ook instellen om de Noise Cancelling aan en uit te zetten. Ik heb dit op de laatste gezet omdat ik standaard geen NC aan wil hebben (waarom heb ik dan zo'n koptelefoon? Lees de inleiding maar...). Het is niet in te stellen dat de koptelefoon geen NC heeft bij aanzetten, dus nu is het nog maar 1 klik op de knop voordat ik het heb zoals ik het wil.

Bouwkwaliteit

Het geheel is van licht plastic, maar voelt toch goed aan. Het verstellen en in- en uitklappen van de koptelefoon gaat zonder dat je het idee krijgt dat je het afbreekt. Bij het in- en uitklappen moet je even door een 'klik' om de oordoppen 'vast' te zetten, en ook dat mechanisme voelt (en ziet) er wel naar uit dat dat lang meegaat.

Het verstellen van de hoofdband gaat stapsgewijs. De 'klik' die daarin zit voelt ook robuust en is sterk genoeg om niet onbedoeld te verstellen.

Doordat het geheel redelijk licht is kan ik het ook goed langer ophebben. Toch heb ik daar 2 puntjes: Mijn linkeroor irriteert soms na langer dragen, maar dat komt omdat mijn oren niet de kleinste zijn. Of dit komt omdat mijn oren net te groot zijn voor de schelpen, of dat de schelpen er net te ondiep voor zijn ben ik nog niet helemaal over uit. Ik heb er in ieder geval niet altijd last van.

Het tweede puntje is de afseuning bovenop. Omdat de hoofdband daar rond is, en een hoofd dat typisch niet is, steunt het af op 1 punt. Een dikkere foamband had wat mij beter gepast, maar ook hier heb ik daar niet veel last van.

Laatste woorden

Een mooie koptelefoon, met goed geluid waar ik waarschijnlijk nog lang een tevreden gebruiker van ga zijn.

Edit 1

Na deze koptelefoon een jaar in volle tevredenheid gebruikt te hebben, begon de linker oorschelp ineens te storen. Mijn vermoeden dat ergens een kabelbreuk of los contactje in de buurt van het scarnier van de oorschelp de boosdoener was. Uiteraard direct terug naar de winkel gegaan die hem ter reparatie heeft aangeboden. Nog geen twee dagen later kon ik een nieuwe opghalen...
Hulde voor de service dus (Mediamarkt in dit geval, maar gewoon binnen de garantie, dus 100% verwacht), maar wel een minpuntje in het vertrouwen in de duurzaamheid. Kan uiteraard gebeuren, maar ik wil het toch even melden.

Heb jij ook een JBL Everest Elite 750NC (Grijs)?

Thanks. Als je nog wat mist / wilt weten, laat maar horen.
Goed stuk zeg!

Een vraag: ik heb de app nu gedownload, nu gewoon de equalizer volledig uitschakelen? Of een custom profiel instellen? en zo ja, hoe moet die eruit zien?

Ok 3 vragen haha sorry, maar ik heb er totaal geen verstand van en jij duidelijk wel!
Bedankt.
Ik heb net weer even gekeken hoe ik het nu heb ingesteld, het is alweer een tijdje geleden (als het goed staat, hoef je er niet meer aan te zitten).
Zoals ik zie heb je drie keuzes:
1: EQ uit zetten, maar daar heb ik niet voor gekozen om te voorkomen dat deze ooit automatisch weer aan wordt gezet
2: Het 'Flat' profiel kiezen die nu beschikbaar is, hoewel die niet 100% vlak is, maar dat hoeft ook niet; luister zelf en als je het fijn vind klinken, dan is dat uiteraard prima.
3: Een nieuw profiel aanmaken die wel 100% vlak is. In dat geval zal je alle schuiven in het midden moeten zetten (0 dB).

Ik zie trouwens dat ze de interface hebben aangepast, je hebt nu puntjes in een grafiek die je kunt verplaatsen. Deze allemaal op de middellijn geeft dan het vlakke profiel.

Maar nogmaals, afhankelijk van je smaak (en muzieksmaak) raad ik niet per-se aan dat je een vlak profiel kiest. Luister en vergelijk, en kies wat je lekker vind klinken.
Zo is het maar net!

Bedankt alweer voor je reactie :)