Specificaties Radiogestuurde muis en 1.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX1100 Review

REDFISH 29 april 2011, 3.926 views

Logitech MX1100

Pluspunten

• Ligt lekker in de hand
  • Veel knoppen met solide gevoel
  • Veel in te stellen als je maar uberoptions installeert
  • doet het lang op batterijen
  • kleine ontvanger

Minpunten

• functionaliteit dpi knoppen laat te wensen over
  • Setpoint software is log
  • gewicht
  • Hyperscroll en forward knop zitten net niet lekker
  • slecht bereik op afstand (>1m)

Mijn oude geliefde aldi muis van 2 tientjes begon het te begeven. Het was dus tijd voor
wat nieuws. De aldi muis was een bluetooth muis en had als grote voordeel (vind ik) dat
er veel extra knoppen op zaten. Je had een knop die diende als Alt+Tab en een knop die
diende als Alt+F4. Dit verhoogde bij mij de productiviteit dusdanig, dat ik niet meer
zonder wilde. Vaak was ik bij andere mensen aan het muizen en drukte ik de knop in, die
dan niet op die muis zat. Ook de back en forward knoppen werden beide vaker gebruikt,
dus de trend die je bij veel muizen ziet dat ze alleen nog maar een back knop hebben
juichte ik niet toe.
De zoektocht was lang en moeilijk. Als je een draadloze muis wilt dan vallen al
dusdanig veel muizen af, dat de keus heel beperkt wordt. Microsoft muizen vielen
grotendeels af door het gebrek aan een forward knop, dus kwam ik al snel uit op
Logitech. Uiteraard ook gekeken naar de MX revolution en de performance MX. Beide leken
me wel interessant, maar de MX revolution viel af doordat de middelste knop dienst doet
als release voor de hyperscroll. Dit is dus een fysieke knop en is niet met software te
veranderen. Erg lastig als je die middelste knop vaker in games gebruikt.
De Performance MX was ook wel interessant, maar ik vond de prijs echt te hoog voor een
muis. Helemaal omdat hij niet direct meer leek te bieden dan mijn vorige muis van 2
tientjes. Om dan ineens 80 euro voor een muis te geven was me teveel van het goede,
helemaal omdat hij eigenlijk niet meer bood dan de MX1100. Darkfield boeit mij niet,
want ik heb geen glazen tafel en ook dat unifying bla bla maakt mij niet uit want ik
heb geen ander logitech spul.

Verpakking
In de verpakking zitten: de muis, de draadloze ontvanger, 2 AA batterijen, een CD met
de drivers (die al aardig verouderd waren) en een handleiding.

Ergonomie
De eerste aanraking was een shock! Deze muis voelt zeer vreemd aan. Ik bedien mijn muis
vooral met de vingertoppen en leg mijn hand niet helemaal om de muis heen. Ook maak ik
vooral korte bewegingen. Mijn muis staat dus erg snel ingesteld. Veel mensen die voor
het eerst met mijn instellingen proberen te muizen zien de muiscursor niet eens omdat
ze gewend zijn grote bewegingen met de muis te maken. Bij mij vliegt hij dan heen en
weer over het scherm. Na enige gewenning vond mijn hand toch een prettige positie op de
muis. De duim rust lekker op de duimrust en de ringvinger en pink vallen vanzelf over
de kleine uitstulping aan de rechterkant. Beide kanten zijn van een glad rubber gemaakt
en je vingers glijden er niet op weg.
Ik kies de positie van mijn hand zo, dat het topje van mijn wijsvinger gelijk ligt met
de dpi knoppen links van linker muisknop. Op die manier kan je bijna overal makkelijk
bij. Helaas geldt dat niet voor de forward knop. Deze zit duidelijk te ver naar voren.
Met je duim maximaal gestrekt kom je er gewoon niet bij. Je zult de muis dan even
moeten roteren of je hand verplaatsen. Ook de hyperscroll knop zit voor mijn gevoel net
wat ver naar achter maar ik heb ook redelijk lange vingers. Ikzelf heb nog geen enkel
probleem gehad met de duimknop. Ik druk hem niet ongewild in, maar ik houd mijn muis
zoals eerder gezegd ook erg licht vast.
Na een uur gebruik kreeg ik echter erge last van mijn pols. Ik vreesde het ergste. De
muis is niet de lichtste door de 2 AA batterijen. Mijn vorige muis had 2x AAA
batterijen en is aanmerkelijk lichter. Het bleek echter dat de muis niet lekker gleed
op mijn omgedraaide muismat. Er was teveel weerstand en icm het hoge gewicht leidde dit
tot vermoeidheid. Nu gebruik ik de muis op een wit vel papier en dat glijdt heerlijk
licht. Nu kan ik rustig een hele dag muizen zonder problemen.

Functionaliteit.

Knoppen
De muis heeft aardig wat knoppen.
-Linkermuis
-Back/Forward
-Verborgen duimknop
-DPI+ en DPI- knop.
-Hyperscroll lock/unlock knop.

Op de onderkant zit nog een aan en uit knop. Ik denk dat deze er vooral zit voor als je
je muis ergens naartoe neemt, zodat hij geen signaal doorgeeft. Ik ga hem in ieder
geval niet elke dag aan en uit zetten. Ergens vind ik dit een vreemde feature want mijn
oude bluetooth muis ging vanzelf in slaapstand als je langer niks deed. Je moest dan
even een knop indrukken om hem wakker te maken. De MX1100 is altijd wakker. Zelfs na
een uur niks doen beweegt de cursor direct wanneer je de muis beweegt.

Batterijen(indicator)
Ik heb gekozen voor de versie met batterijen omdat ik bij mijn oude muis met cradle ook
elke dag vergat de muis op te laden. Deze muis deed het ongeveer 2 weken met 2 AAA
batterijen. Deze muis doet het volgens Logitech 9 maanden met 2 AA batterijen.
Na 1 dag gebruik is er wel al 7 dagen van de batterijindicator af gegaan, maar zelfs al
zou de muis het maar 2 maanden op batterijen doen, dan vind ik dat al prima. Ik ga toch
over op oplaadbare batterijen zodra deze leeg zijn.
Er zit ook nog een indicator op de muis die aangeeft hoe vol hij is. Deze gaat alleen even aan
als je de muisaan zet. De indicator bestaat uit een batterij in 2 delen. Als de batterijen leeg
raken is nog maar een half batterijtje groen, en zijn de batterijen ver leeg dan knippert de
hele batterij rood.
Helaas zijn de 2AA batterijen redelijk zwaar. De muis zelf is ook niet de lichtste, dus
het totaal is voor een muis (zeker vergeleken met eentje met draad) erg lomp.

edit: inmiddels de muis 3 maanden in gebruik. De indicator op de muis zelf staat op volledig terwijl hij in de software nog 26 dagen aangeeft. Ik denk dat je dus moet rekenen op 4 AA batterijen per jaar. Niet onaardig.

Hyperscroll
Hyperscroll is een functie waarbij het mogelijk is het scrollwiel te unlocken zodat het
vrij draait als een vliegwiel. Je kunt dan met 1 zwengel 1000 pagina's scrollen. Op
zich is dit leuk bedacht, maar ikzelf heb een aantal kritiekpunten hierop.
  • Er zijn maar weinig pagina's die zo lang zijn dat je echt heel veel moet scrollen
  • De snelheid van het scrollen is afhankelijk van de snelheid van het wiel. Wil je
    veel scrollen dan moet je een harde draai aan het wiel geven, maar daardoor is de
    scrollsnelheid ook erg hoog waardoor je dus niet ziet wat allemaal langs komt. Zo wordt
    het opzoeken van bijv een specifieke cell in excel erg lastig. Geef je een langzame
    draai aan het wiel zodat je kunt zien wat langs komt, dan staat het wiel alweer stop
    voordat je een aanzienlijk aantal regels gescrolld hebt.
  • De handeling om eerst het wiel te unlocken en dan een zwengel eraan te geven kost tijd,
    daarna wil je het meestal ook weer vast zetten wat nog een extra handeling is. In
    die tijd ben ik door gewoon te scrollen ook al een aantal regels gescrolld. Je kunt het
    wiel natuurlijk los laten staan, dat gaat ook prima, maar de feedback is dan vrijwel
    nihil. De enige hint hoeveel je scrollt komt van visuele input.
edit: inmiddels ben ik helemaal verknocht aan de hyperscroll. Op GoT scrollt het heerlijk. Hoewel een home en end knop toewijzen misschien simpeler is gebruik ik hem toch heel veel. Zeker geen onzinnige feature.

Precisie
De precisie is misschien het enige probleemkindje van deze muis. Ikzelf heb vooral
problemen met hele klein en langzame bewegingen. Het lijkt alsof de muis dan niet goed
trackt. Op 400dpi verspringt de muis dan duidelijk meer dan 1 pixel. Op 800dpi gaat het al beter.
Hogere dpi lijkt dus eigenlijk niet meer resolutie op te leveren, maar gewoon een sneller
bewegende muis. Je kunt natuurlijk twisten over de betekenis van precisie en dpi, maar ik
dácht dat meer dpi betekent een nauwkeurigere muis en niet noodzakelijkerwijs een
sneller bewegende muis.

edit: Precisie is geen enkel probleem meer. Helemaal gewend aan de muis en de nauwkeurigheid is ook top ALS de ontvanger maar dichtbij is. Hij ligt nu aan een usb verlengkabel op mijn bureau op zo'n 40cm van de muis. Dit werkt perfect. Ook in games maak ik alles koud, dus dat zit wel snor.

Gaming
Als ik COD4 speel en ik heb mijn red dot bijna precies op de vijand, maar moet
nog een paar pixels naar links of rechts, dan gaat dit erg stroef en meestal ben ik dan
al dood. Ik vermoedde lag, maar mijn oude muis had hier totaal geen last van. De
ontvanger zit ook nog geen 50cm van mijn muis af. Na heel veel instellingen te proberen
kwam ik eindelijk op een stand die ik prettig vind werken. Ik heb in windows zelf het
verbeteren van de precisie van de cursor aangevinkt. Dit lijkt vooral op lage snelheid
goed te werken. Op hoge snelheid is de nauwkeurigheid sowieso goed te noemen. Toch komt
het nog wel eens voor dat ik in menu's een verkeerde keuze maak of een verkeerde link
aanklik omdat de overgang van snel bewegen naar langzaam bewegen niet lineair verloopt.
Als ik de muisversnelling uitzet dan lijkt dit effect nog groter, dus dat is blijkbaar niet de
oplossing. Ik moet nog flink aan de muis wennen, dus misschien dat het in COD4 toch nog
goedkomt, maar in eerste instantie raad ik deze muis niet aan als je een fervent gamer bent.
Misschien is de G500 dan een beter keus. Deze heb ik ook bekeken, en heeft dezelfde functionaliteit
en aantal en type knoppen.

Vormgeving
Ikzelf vind de vormgeving eigenlijk niet zo mooi. Er zijn wel kenmerken die een mooi
gevormde muis doen vermoeden maar dan steekt er weer een duimsteun uit waardoor de muis
erg lomp wordt. De kleuren zijn wel prima. Het mat grijs en zwart staat prima en ook de
oranje accenten zijn mooi. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het gevoel in de hand en
dat is prima.

Bouwkwaliteit
Gelukkig deed de muis het bij mij direct na het inpluggen van de ontvanger. Op internet
las ik veel verhalen van mensen die tot wel 3x een muis kregen die de ontvanger niet
vond. Het lijkt erop dat dit probleem is verholpen.
De bouwkwaliteit is prima te noemen. Alle knoppen geven duidelijke tactiele feedback en
er rammelt niks. Ook intern lijkt de muis netjes in elkaar te zitten. De houder voor de
batterijen is van hoge kwaliteit. Niet zo'n standaard houdertje wat je bij een
elektrozaak krijgt voor je huis tuin en keuken soldeerwerk.

Software
Out of the box zonder software doet de muis eigenlijk niet veel. Link, rechts, en
scrollen werken en back en forward ook. De middelste muisknop zet horizontaal scrollen
van windows aan, je kunt dan door de muis naar rechts of links te bewegen die kant uit
scrollen. Verder doet niks het. Hier stond ik wel iets van te kijken, want die
geavanceerde functies zoals ALT+TAB en ALT+F4 op mijn oude muis deden het zonder enige
software. Logitech heeft echter gekozen voor een softwarematige oplossing zodat de muis
helemaal programmeerbaar is. Dit heeft het voordeel van flexibiliteit, en het nadeel
van omslagtigheid.

Na het installeren van de setpointsoftware kwam ik er tot mijn verbazing achter dat de
DPI knoppen helemaal geen + en - knoppen waren, maar eigenlijk een preset 1 en preset 2
optie. Je kunt deze op een vast waarde instellen, maar de gehoopte instelling waarbij
je met een druk op de knop van 400->500->600 kon switch was er niet. Ook werd de knop
als 1 knop gezien met dezelfde functie en was de knop in andere toepassingen niet
anders toe te wijzen.
De software zelf neemt zo'n 18MB geheugen in beslag, de installer 65MB en het starten
van de setpoint software kost ondanks het systrayicoontje een seconde of 5. De software
voelt dan ook vrij log aan en biedt geen echt bevredigend gevoel voor de grote
mogelijkheden die je van deze muis zou verwachten. Het nadeel is natuurlijk dat
logitech veel invoerapparaten heeft en de software voor ze allemaal moet werken.

Uberoptions
Om het ware potentieel van de muis los te laten heb ik dus Uberoptions geïnstalleerd.
Hiermee werd de dpi knop gesplitst in een + en een - knop. Helaas werkte de standaard
toewijzing: gaming mouse DPI sensitivity increase/decrease niet. Ook de MX1100
sensitivity werkte niet. Dit probleem is op het logitech forum al eens aangekaart en er
wordt misschien in een toekomstige release een fix voor gegeven. Ikzelf heb nu de
knoppen ingesteld op Mouse Extended: Mouse sensitivity DPI switch. Dit geeft per toets
(- en +) 2 mogelijkheden. Ik heb de + toets nu ingesteld op 1200 en 1600 dpi en de -
toets op 400 en 800 dpi. Deze 4 mogelijkheden zijn voor mij eigenlijk wel genoeg.
Helaas biedt deze optie slechts een max van 1500dpi. Om de 1600dpi te halen moet je in
de XML files gaan editen. Dit is wel te doen, maar best complex, helemaal omdat ik geen
duidelijke lijst kon vinden van toe te wijzen acties. Ook het toewijzen van
toetsencombinaties is lastig omdat je allerhande modifiers moet opzoeken. De
gebruiksvriendelijkheid van de uberoptions laten dus buiten het gebruik van de setpoint
software aardig te wensen over. Ook is de installer nog niet geschikt voor versie 6.00
van Setpoint. Setpoint 4.8 brak zonder melding de installatie bij mij af, dus ik moest
noodgedwongen naar 6.00. Gelukkig lukt dit wel met uberoptions als je de juiste
installatiemappen kiest.

Uiteindelijk heb ik maar gekozen voor ALT+F4 onder de middelste muisknop, ALT+TAB onder
de duimknop en de eerder genoemde DPI switch functies onder de + en - knop.
Ik heb ook nog even geëxperimenteerd met een longpress. Je kunt met Uberoptions aan
elke knop nog een andere functie toewijzen als je de muis langer inhoudt. Ik heb dit
ook even geprobeerd en het lukt wel, maar is om eerder genoemde reden van
onduidelijkheid van de commando's lastig te realiseren. Ikzelf vond het wel een leuke
optie, maar ben er niet mee verder gegaan omdat ik na 2 dagen xml editen nog niet het
gewenste resultaat had.

Per programma kun je ook knoppen anders toewijzen. Dit kan gelukkig in de setpoint
software en werkt best aardig. Je kunt bijvoorbeeld left scroll toewijzen in Firefox
voor CTRL+SHIFT+TAB en right scroll CTRL+TAB om zo door je tabbladen te bladeren.
Uiteindelijk is zeer veel mogelijk, maar ik vond het toch iets te verwarrend om in elk
programma aparte instellingen te hebben. Het is al lastig genoeg om de gewone 10
knoppen bij normaal gebruik aan te leren. Misschien dat ik er in de toekomst wel nog
meer mee ga doen.

edit: inmiddels een beetje veranderd aan de instellingen. Wat wel vaker optreedt, is dat de side scroll buttons hun toegewezen functie niet pakken als de pc uit stand-by komt. Dit lijkt me een bugje van de software. Misschien een nieuwe versie proberen.

Tot slot nog de prijs.
Deze vind ik redelijk te noemen. Een tijd terug was de muis een stuk duurder, maar nu is de 39 euro die ik ervoor betaald heb wel okay. Het is nog steeds best wat geld voor een muis, helemaal vergeleken met een 3 euro Sweex muis, maar het verandert je ervaring achter de computer ook dusdanig dat het het geld zeker waard is.

Edit: een paar puntjes toegevoegd en ik heb inmiddels ook een nieuw toetsenbord. Geen logitech :)

Update 29/4/2011: Inmiddels lijkt de muis kapot te zijn. De cursor beweegt enkel nog willekeurig over het scherm. Het is een beetje het gedrag van een optische muis waar een haartje voor zit zodat deze het spoor bijster raakt. Ik heb de muis echter helemaal schoongemaakt en er is geen verbetering opgetreden. De muis is hierdoor niet meer bruikbaar.

Heb jij ook een Logitech MX1100?

Over DPI: DPI is een foute term, vaak fout gebruikt. Het is CPI (counts per inch). Wikipedia:
The computer industry often measures mouse sensitivity in terms of counts per inch (CPI), commonly expressed incorrectly as dots per inch (DPI) – the number of steps the mouse will report when it moves one inch. (...) If the default mouse-tracking condition involves moving the cursor by one screen-pixel or dot on-screen per reported step, then the CPI does equate to DPI: dots of cursor motion per inch of mouse motion.
Maar omdat er vaak een accelratiecurve wordt toegpast, is DPI geen CPI.

En inderdaad, hogere CPI = snellere cursor.
heel nice review

hier nog wat tips

Als je er GP2100 nimh rechargeables in stopt doet je nog langer met je batterijen die heb ik ook in de mijne werkt als een zonnetje inderdaad maanden lang zelfs al brand het rode lampje dan doen ze het nog maand of zo.

de dpi lijkt grof zodra je je muis heel gevoelig hebt afgesteld als je hem minder gevoelig instelt heb je meer aan je dpi instel knop :)

ik vindt het gewicht juist een pluspunt hij is heerlijk zwaar maar ja dat is natuurlijk naar ieder zijn smaak, ( mijn muis staat dus ook idiot snel ik beweeg de muis zelf dan ook amper )

de zelfde muis zit ook bij de wave pro set alleen daar heb ik ze al met 1 batterij gezien en met een soort van usb charger die zijn dan wel gelijk stuk lichter.

Je hecht zo te lezen nogal aan je spullen en zo te zien want dat toetsenboard is ook echt een stuk antiek niet beledigend bedoelt.. waarom heb je niet gelijk de set gekocht het keyboard is ook echt een aanrader.

[Reactie gewijzigd door dispie op 19 maart 2010 21:21]

Ik vind de wave onacceptabel omdat je boven de pijltjes toetsen een andere indeling hebt. Ook maak ik dagelijks tig keer gebruik van de standby knop die op andere toetsenborden inmiddels nergens meer te vinden is. Ik vind ook de selectieknop om F functies te togglen niet prettig werken op die logitech borden.

PS. het toetsenbord is inmiddels ontsmet met alcoholspray. Ik heb de toetsen niet geboemd verder :)

Inmiddels ook erachter dat de slider in windows voor de snelheid en die van logitech setpoint niet hetzelfde zijn. Die in windows staat nu dus aardig laag. Dit werkt ideaal icm een gemiddelde setting van de logitech.

[Reactie gewijzigd door REDFISH op 22 maart 2010 16:30]

Ik weet niet waar je het over hebt maar de indeling boven de Pijltjes zijn juist heel mooi geplaatst.

En er zit gewoon een standby knop op de Logitech Wave Pro toetsenbord, het zit helemaal rechts boven.

het is een heerlijk toetsenbord om mee te werken, en de DPI knop op mijn Logitech MX1100 muis doet het prefect.

Ik heb de Logitech Cordless Desktop Wave Pro en het is echt een heerlijk toetsenbord en muis.
Ik heb ook de MX1100.

Over het gewicht als nadeel:
Je kunt de muis ook gebruiken met maar 1 batterij.

Dit staat overigens ook in de handleiding.
Ook als deze een oplaadbare is? Want die hebben maar 1.2v |:(

Verders aan de reviewer:
Een mooie review ik heb hem zelf ook was een mooie upgrade van de MX1000 voor mij.
Goede review, ga zo door :)
Mooie review, maar ik lees dat je denkt dat de middelste knop van de MX Revolution niet geherprogrammeerd kan worden. Dat klopt helaas niet. Ik heb er één gehad, die knop is gewoon opnieuw in te stellen - ik had er zelf "close tab" op zitten. Bij andere hyperscroll muizen, zoals de G500, is dat inderdaad een fysieke schakelaar, maar bij de revolution niet.
De eerst 3 foto's zijn van een rechtshandige muis en de laatste van een linkshandige...
Dat wilde ik even kwijt :)

Verder een mooie complete review.
de mx revolution is wel helemaal in te stellen, ik denk dat dat zelfs een beter keuze was geweest.
Ik heb de MX1100 ook. Toen mijn eerste MX1100 kapot ging heb ik nog een nieuwe kunnen kopen, maar dat ging toen al met pijn en moeite, was toen al bijna niet meer leverbaar.

Ik hoop dat de mijne het nog lang uithoudt, want die nieuwe modellen van Logitech vind ik om de een of andere reden niet meer lekker in mijn hand liggen. Tijd terug nog de MX Revolution gekocht maar geheel lekker vond ik die niet voor gaming, die heb ik naar m'n werk gedelegeerd destijds. En later de Performance MX maar dat was echt een rotding, daar lag m'n hand helemaal niet lekker op.

Jammer, ik kocht van Logitech meestal het nieuwe topmodel wanneer die uitkwam, maar since de MX Revolution en Performance MX is het een afglijdende schaal. De Revolution was nog wel te doen, maar de Performance lag gewoon echt niet lekker meer.

Kortom: ik behandel mijn MX1100 als een God en hoop dat 'ie nog jaren meegaat :)
Hehe ja die is al bejaard, maar doet het nog prima :)