1 review

Lenovo Tab4 8 WiFi Wit

Specificaties 8" • 1280x800 (WXGA) • 16GB • Android 7.0 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Tab4 8 WiFi Wit Review

Vullisbak 30 juli 2018, laatste update op 4 december 2018, 1.196 views Product gekocht

Lenovo Tab4 8 WiFi Wit

Een prima tablet met verrassende prestaties. Ook zeer geschikt voor kinderen.

Pluspunten

• 8 inch
  • Goede accuduur
  • Stereo speaker
  • Weinig bloatware

Minpunten

• Matige kwaliteit cameras
  • Slechts 2GB RAM
  • Geen quickcharge

Laat ik beginnen met een kleine disclaimer: Mijn beoordeling is een gevolg van mijn zoektocht en ervaringen met een tablet voor mijn kinderen. Onderstaande is dus ook mijn mening mbt het nut voor mijn kinderen en in verhouding met de prijs/kwaliteit. Ik ga (daarom) niet enorm in op de technische aspecten maar met name de redenen waarom ik vind dat deze tablet overwogen moet worden ipv de kindertablets.
De gegeven sterren zijn op basis van bovenstaande en het is onzinnig om het aantal sterren in verhouding te zien met een high-end model als een Galaxy Tab S3 of de laatste iPad. Deze apparaten liggen in een volledig andere categorie dan deze tablet. Enfin...

Na een zoektocht naar een geschikte tablet voor mijn kinderen ben ik uiteindelijk geslaagd met de aanschaf van deze Lenovo Tab4 8.

Lenovo plugt de tablet met de slogan 'A premium 8" tablet for the whole family', waar premium wellicht betrekking heeft op het Pro model, maar met de normale variant ook zeker niet tegenvalt.

Featureset
Touchscreen, speakers, standby en volume-knoppen, SD card reader, laadkabel en lader; meer heb je niet nodig. Een Quallcom Snapdragon 425 met 4 cores op 1.25 GHz onder de motorkap moet het redenwerk doen en dat doet deze over het algemeen prima. 2GB werkgeheugen en 16GB opslag, wat uitgebreid kan worden met een SD kaart. Verder heeft de tablet een 3.5mm connector aan boord om een koptelefoon aan te sluiten.
De tablet heeft een strak ontwerp, zonder veel poespas en lijdt dan ook niet af. Voor- en achterkant zijn onbedrukt, het Lenovo logo is aan de linker-zijkant ondergebracht en is tevens de cover van de SD kaart. Zeker niet bezelless aan boven- en onderzijde en iets meer dan 8mm dik. De papiertjes in de doos heb ik niet bekeken, dus een uitspraak hierover moet ik jullie verschuldigd blijven.

Deze tablet draait op Android Nougat. Er worden ook nog regelmatig updates voor uitgebracht. De verwachting is dat er in November 2018 een update naar Oreo komt. Een pluspunt ten opzichte van de meeste kindertablets, welke met wat geluk op Lollipop draaien en bovendien zonder security patches door het leven moeten gaan.

De firmware komt behoorlijk in de buurt van vanilla-Android al levert Lenovo wat eigen software mee. Deze kan genegeerd worden en heeft me eerlijk gezegd ook niet verder geïrriteerd met popups en andere onverwachte inspanningen om Lenovo accounts aan te maken. Een schril contrast met bijvoorbeeld Samsungs devices.

Bouwkwaliteit
Het is geen gooi-en-smijt tablet, maar desondanks kan hij met de juiste case en scherm protector toch zeker wel tegen een stootje. De officiele Lenovo Tab 4 8 Kids Case is leuk, maar zeker niet bestand tegen de wat onverschilligere peuter-pubers. Zoek op Lenovo Tab4 8 Pro (hetzelfde formaat) en je zult een flink aanbod aan tabletcases vinden, waaronder ook goede faom-achtige kids-proof varianten met handgreep. Een reis van eettafel tot grond werd al meerdere keren zonder problemen doorstaan, lacht de tablet om pindakaas en snotvingers en ook een beker limonade tegen het scherm lijkt geen blijvende schade te hebben aangericht.

Ergonomie
Het 8 inch formaat is nèt dat slagje groter dan 7 inch, wat iets meer kijkgemak levert (ook aan de hoofdsteun in de auto) en toch ook weer niet zo groot als een 10 inch tablet, wat weer lastig vasthouden is voor jonge kinderhandjes. Door de voor moderne maatstaven, waar alles rand-loos moet zijn, dikke bezel kan de tablet makkelijk worden vastgepakt zonder dat er direct allerlei acties via het touchscreen worden uitgevoerd.

Het gewicht is met 320gram geen super-lichtgewicht, mede door de gekozen materialen, maar ook zeker niet te zwaar. Aangezien de tablet voornamelijk in de kids-proof case op tafel staat, op schoot ligt of aan de hoofdsteun hangt, is dit in de praktijk geen enkele beperking.

Stereo speakers
De stereo speakers zijn, onder een hoek, in de boven en onderzijde van de tablet verwerkt en leveren een verrassend goed geluid en mogelijk dankzij de Dolby Atmos technologie duidelijk rijker dan een enkele speaker. De speakers zijn ook iets naar de gebruiker gericht, waardoor je minder geneigd bent het volume harder te zetten en dus is de 'overlast' voor de omgeving beperkt.

WXGA display
De tablet heeft een Wide XGA resolutie (1280x800). Geen FullHD scherm, maar is in de praktijk, geholpen door het kleinere schermoppervlak ten opzichte van een 10", niet enorm merkbaar. Daar staat dan wel een meer aantrekkelijkere prijs tegenover. En de lagere resolutie levert bovendien een mindere belasting op de processor, waardoor de prestaties over het algemeen prima zijn. Het betreft een IPS-paneel wat goede kleuren, contrast en goede kijkhoek geeft.

Accu
Dankzij de 4860MAh capaciteit en de lagere specs gaat de batterij lang mee. Met 'algemeen geaccepteerd' tablet gebruik voor kinderen, waarbij het apparaat verder de gehele dag 'stand-by' staat, hoeft de tablet slecht eens in 3-4 weken aan de laadkabel, die overigens aan de korte kant is. Gelukkig heb ik nog redelijk wat devices uit het micro-usb tijdperk, dus uit die collectie kon snel een donor kabel getrokken worden.

EDIT: Batterijduur in idle neemt aanzienlijk af met het aantal reclame-doorspekte apps die geinstalleerd worden. Ook helpen communicatie-apps als Google Hangouts niet om het laad-infuus uit te stellen.
Desondanks ben ik nog steeds erg tevreden met hoe lang de tablet het op een enkele lading uithoudt.

Minpuntjes
Minpuntjes zijn (1) de camera’s, met name de selfie camera. Ook bij voldoende licht is de kwaliteit van de gemaakte foto’s bijzonder matig. Kinderen vermaken zich er desondanks prima mee.
Eén is geen, dus na wat overweging is het tweede minpunt de 2GB RAM. Dit is naar mijn mening iets te laag om alle apps soepel te kunnen draaien. De prestaties zijn over het algemeen prima, maar af en toe is de tablet niet zo responsief als je zou willen. Maar ook hier geldt weer: alle waar naar zijn geld; wil je een snelle tablet, dan zul je een model in het hogere segment moeten kopen.

EDIT: (3) gebrek aan QuickCharge.
Quickcharge is een luxe waar je snel aan went. Kinderen zijn minder alert op een leegrakende batterij en dus komt het regelmatig voor dat er een tablet in mijn schoot wordt geduwd waarvan de batterij leeg is. Kind teleurgesteld en hoopvol dat je dit snel kunt verhelpen. Helaas! Tenzij je een lange laadkabel hebt die tot de plek rijkt waar de tablet gebruikt wordt, zul je meerdere uren moeten wachten totdat de batterij volledig gevuld is. Zoonlief even een kwartiertje afleiden met een kleurplaat is zeker niet lang genoeg om weer even een uurtje tabletgebruik vooruit te kunnen.

Al met al behoorlijk wat tablet voor je geld en naar mijn mening zeer geschikt voor kinderen. Uitgerust met een kids-proof case verwacht ik dat er nog een tijd veel plezier aan de tablet beleefd kan worden.

Om eventuele vragen voor te zijn:
Ik heb (uiteraard) ook een échte kinder-tablet overwogen en zelfs geleend, maar die zijn naar mijn mening wel heel erg beperkt voor de huidige generatie kinderen. Je moet het in feite doen met wat er bij aanschaf op de tablet aanwezig is en daar zijn ze al heel snel verveeld mee (in ieder geval mijn kinderen). De Lenovo Tab4 8 is een volwaardige tablet en biedt daarmee dus ook volledige vrijheid over wat er geïnstalleerd wordt.

Gebruikmakend van Google Family Link heb ik controle over wat mijn kinderen zien en kunnen (met name ook wat ze dus niet kunnen zien) en biedt me de mogelijkheid de tablet met ze mee te laten groeien, door games, apps en video’s met meer uitdaging te installeren. Met name de mogelijkheid om te kunnen videochatten met vriendjes en vriendinnetjes is de laatste weken erg populair.

EDIT: Helaas is Google Kids (nog steeds) niet bruikbaar in NL en wordt een eventuele APK installatie via een 'untrusted source' sinds een eerdere Android update op basis van regio direct ongedaan gemaakt, er zal dus een alternatief gebruikt moeten worden
UPDATE Dec 2018: Google meldt dat begin 2019 Google Kids ook in Nederland beschikbaar zal komen.

EDIT: de update naar Android Oreo is nu (21 November) nog niet geland. De status is volgens de Lenovo Upgrade Plan support pagina nog wel 'in progress'. De huidige versie voldoet overigens prima, maar voor diegenen die graag een meer moderne variant willen hebben is er nog altijd kans dat er geen update komt.

Heb jij ook een Lenovo Tab4 8 WiFi Wit?

Mooie review! Ik overweeg deze tablet ook voor mijn zoontje. Zit er ook een 3.5 mm koptelefoonaansluiting op? Dat ik kan niet terug vinden in de specificaties.
Thanks. Ja, de tablet bevat een 3.5mm koptelefoon aansluiting.
Zelf ben ik uiteindelijk voor bluetooth koptelefoons uit het lagere prijssegment gegaan. De kabels zaten vrijwel permanent in de knoop en uiteindelijk 2 maal een kabelbreuk.

[Reactie gewijzigd door Vullisbak op 20 november 2018 22:41]

Dank. Weer een stapje dichter bij mijn aanschaf. :)
Ik heb de review bijgewerkt met wat nieuwe ervaringen, wellicht zijn deze van belang voor je beslissing.

Hoofdpunten van de bewerking:
1) geinstalleerde applicaties hebben invloed op de genoemde stand-by batterijduur
2) Extra minpunt: geen QuickCharge
3) YouTube Kids deinstalleerd automatisch sinds Android update
4) er is nog geen update naar Oreo verschenen
Uiteindelijk toch voor de iets grotere variant gegaan voor mijn zoontje: pricewatch: Lenovo Tab 4 10 WiFi 16GB Zwart
Prima ding, met dus een 10" scherm i.p.v. 8".