HTC Legend Zilver Review

saewer 7 april 2010, laatste update op 7 april 2010, 3.612 views

HTC Legend Zilver

Pluspunten

• Unibody Design
  • Android OS 2.1
  • Optische Trackpad
  • FM Radio
  • HTC Sense

Minpunten

• Maar 2GB SDHC bijgeleverd
  • Multi-Touch wordt slechts gedeeltelijk ondersteund
  • Kleiner scherm
  • Slechte kwaliteit bellen
  • Flash Light (liever geen Flash)

Sinds ongeveer een jaar ben ik de trotste bezitter van een iPhone 3GS. Eigenlijk ben ik altijd tevreden geweest over deze telefoon echter de laatste tijd begon ik toch steeds meer te kijken naar Android. Ik vond de kwaliteit van de Androids telefoon tot nu toe echter niet goed genoeg. Totdat HTC met de Legend kwam. Hierdoor toch de overstap van iPhone OS naar Android OS gemaakt.
Edit: nu ik de Legend wat langer heb kan ik een betere review schrijven, hierbij dan ook versie 2.

Uitpakken
Zoals ik bij Apple producten gewent was, was bij deze HTC het uitpakken net zo feest. De doos was mooi en klein. Toen je de doos openmaakte zag je gelijk de telefoon. Zeg maar een 'wow' effect. Verder zat er alles in wat je mag verwachten. Oortjes, oplader, usb kabel, 2GB SDHC kaart en een hoop boekjes die ik toch nooit lees.

De telefoon
De HTC Legend is de eerste unibody telefoon. Het scherm is een AMOLED scherm wat je direct merkt, het is mooier, vooral scherper dan de iPhone. De telefoon voelt stevig aan en kan - denk ik - wel tegen een stootje. De kwaliteit van bellen vind ik matig, net zoals de iPhone overigens. Aan de bovenkant vind je de Sleep knop, aan de zijkant de volumeknoppen. Hier bevindt zich geen mute knop wat ik jammer vind. Aan de voorkant van de telefoon heb je de nieuwste optische trackpad zitten met er boven de home, menu, terug en zoek knop.

Batterij
Ik zit nu voor studie voor 3 maanden in Zweden. Ik heb hier dan ook geen 3G en pas sinds kort Wifi. Ik kan je zeggen, wat sluipen dat veel stroom! Zonder 3G en Wifi gaat de telefoon gewoon een week mee. Met Wifi een paar dagen. 3G is dus echt de boosdoener voor de slechte batterij van elke smartphone. Ik denk dat dit vooral komt omdat dankzij 3G je telefoon telkens verbinding heeft met het internet. Programma's die van internet afhankelijk zijn zullen dan telkens verbinding maken met het internet.

Het OS
Android OS is in één woord heerlijk. Het is super om een zo vrij OS te hebben wat je helemaal aan je eigen wensen in kan inrichten. De UI van het OS is super. Het is een soort van combinatie van de iPhone en de Blackberry, vooral omdat je de optische trackpad veel gebruikt. De telefoon heeft een hele goede combinatie tussen de knoppen en de UI. Dit werkt soepel en productiever dan de iPhone. De Market heeft aanzienlijk minder programma's dan de iPhone, ik hoop dat hier snel meer programma's in komen. Dit komt ook omdat een groot gedeelte van de programma's nog niet in de Market omdat Google een vinkje vergeten is. Google en HTC; fix this!

Het scherm
De Legend ondersteunt gedeeltelijk MultiToch. Maps bijvoorbeeld weer niet, dit is echt een gemis. Als je een telefoon met de beste touchscreen wil hebben moet je gewoon voor de iPhone gaan. Dat scherm werkt zo ongelofelijk goed met je vingers. De Legend is niet slecht, zeker vergeleken met andere Android telefoons. Maar de iPhone steekt gewoon met kop en schouders boven de rest uit mbt dit punt.

Multitasking
Android kan 6 programma’s tegelijk draaien en dus multitasken. Dit lijkt een voordeel tov de iPhone alleen dat is het niet. Zo wordt het geheugen van de telefoon aanzienlijk aangetast en eigenlijk moet ik gewoon wel elke dag even het programma Taskkiller draaien om alle openstaande programma’s te stoppen. Het heeft ook wel een voordeel, bijvoorbeeld dat een thirdparty muziek programma lekker op de achtergrond blijft draaien. Ik zou het liefst zien dat je zelf bepaald welke programma’s op de achtergrond bijven draaien want er zijn maar een handje vol programma’s waar dit echt handig is. Overigens heeft Apple het ook aardig opgelost met push notification. Alleen voor bepaalde – bijv muziek programma’s – zou multitasking op de iPhone lekker zijn.

HTC Sense
Ik ben er nu ook achter gekomen hoe je HTC Sense uit kan schakelen. Dan pas merk je hoe mooi die interface over Android is. Je home screens zijn met HTC Sense veel productiever. Daarnaast ziet je telefoon er gewoon stukken mooier uit door HTC Sense, echt een wow factor!

Het toetsenbord
Ik pak dit onderdeel eruit omdat ik juist hier niet tevreden over ben. Het scherm is iets kleiner dan de iPhone (0,3 inch) maar Google/HTC heeft er heel erg veel op geprobeerd kwijt te kunnen. Zo ook bij het toetsenbord, dit maakt het toetsenbord klein en typt het aanzienlijk moeilijker dan de iPhone. Ik heb er nu een ander keyboard opgezet (Better Keyboard) en ik moet zeggen, dit is beter. Typen gaat steeds beter, het was denk ik ook een kwestie van wennen was. Desondanks blijft het scherm aan de kleine kant.

Browser
De Legend ondersteund Flash, echter geen echte Flash maar Flash Light, dit is te merken. Flash draait langzaam, erg langzaam en laad bovendien je browser vaak crashen. Als je je browser een site met Flash aan het laden is kan je niks doen behalve wachten. En dan is die klaar met laden (wat erg lang duurt) dan crasht ie. Flash op me mobiel, van mij hoeft het niet. Dit komt overigens vooral vanwege de processor van de Legend, slechts 600 mhz. De iPad heeft een 1GHZ processor, hier zou Flash soepeler op kunnen draaien. Maar goed, als je kijkt hoe bijvoorbeeld de web app van Gmail op de iPad eruit ziet powned HTML5 Flash gewoon. Maar goed, een browser is meer dan Flash. De browser is, zoals de iPhone, gebaseerd op WebKit 3.1. Hierdoor krijg je de Full Web Experience. Als je inzoomt zal hij het gedeelte wat je wil zien extra inzoomen. Dit is handig. Al met al een net zo goede browser als de iPhone, alleen Flash, ik heb het uitgeschakeld.

iPhone of Legend? Voor beide toestellen is wat te zeggen. De iPhone is 'statischer', je kan er minder mee veranderen maar heeft wel weer multi-touch. De iPhone heeft meer apps in de App Store. De Legend is meer 'vrijer'. Je kan er meer mee doen maar heeft weer minder Apps in de Market. Al met al komen ze dicht bij elkaar in de buurt.

• Mac OS X
  • Windows 7

Heb jij ook een HTC Legend Zilver?

Positieve eigenschappen:
Trackball ==> optische trackpad

Toetsenbord is een kwestie van een third party tobo installeren (wat bij de iPhone niet kan)

Negatieven eigenschappen: 2GB bijgeleverd... tsjaa tegenwoordig kost 16 maar 30,-
Ik wist niet dat het een optische trackpad heette, dankje.

Wat bedoel je precies met dat toetsenbord? Ik ben namelijk geheel nieuw met Android.

Ik vind die 2GB toch echt wel weinig en als 16 zo goedkoop is waarom doen ze het er dan niet bij?
zodat jij nog een kaartje van 16 GB erbij koopt :)
Goede review! Goed dat je het vaak vergelijkt met de iPhone, aangezien mensen die een HTC Legend willen kopen vaak ook nadenken over een iPhone.

Ik denk er ook over om de HTC Legend te kopen, maar weet nog niet welk abbo ik erbij zal nemen. Welk abbo heb jij erbij genomen?
Ik heb een T-Mobile Relax 25 abbo erbij genomen alleen dit abbo gaat naar me zusje (incl de iPhone) en ik houd mijn T-Mobile iPhone abbo.
Ze zegt dat je iphone meer apps heeft. Zijn er nog apps die echt mist? Ik krijg bij de apple apps store altijd het idee dat er voor elke app 100 alternatieven zijn wat niet percee iets over de kwaliteit hoeft te zeggen. kan je verder nog iets nuttig zeggen over de afmeting als je toch de iphone met de legend aan het vergelijken ben.

maar Goede review ik heb hem net zelf in de bestelling gedaan :)
De apps komen in de market overeen. Door langer bestaan van de iPhone zien de apps er gelikter uit dan op een Android draaiend toestel., maar dit verbetert snel. Qua functionaliteit is het nagenoeg gelijk.
Hoogst waarschijnlijk zorgt een taskkiller ervoor dat je batterij sneller opgaat. Android hefet met opzet de feature dat programma's niet uitgaan, dat regelt android zelf. Als jij handmatig alsnog met de taskkiller programma's gaat aflsuiten, moet android meer acties toepassen om het geheugen weer toe te wijzen aan andere programma's en dat kost batterij.

Je kunt android schijnbaar wel aanpassen zodat je wat meer invloed hebt over welke apps wel of niet afgesloten worden:
Ik heb lang nagedacht over de aanschaf van Legend of Desire, Iphone was voor mij geen optie vanwege het compleet uit verhouding zijnde prijsverschil met de 2 HTC telefoons.
Waarom een telefoon kopen die minder kan en je nog allerlei kanten op wil dwingen qua software? Niet helemaal het principe op basis waarvan de moderne gebruiker een echte smartphone gebruikt toch?
Iphone is een erg mooie telefoon, maar Apple leunt teveel op het schaapgedrag en hebberigheid, terwijl daar een OS tegenover staat dat gericht is op het inperken van mogelijkheden, monopoliseren en zoveel mogelijk geld binnenharken. Mijn sterke vermoeden de Android gigantisch gaat groeien en de Android Market straks explodeert.

Uiteindelijk overigens de Legend gekocht, geweldige telefoon, vooral het scherm is ongelovelijk! Ik heb gemerkt dat alle apps die ik zou kunnen willen (en meer) eigenlijk al te
vinden zijn op de Android market. En straks lekker pingen!
Dit was voor mij ook de reden om de iPhone gedag te zeggen. Ik wil zelf bepalen wat er op me telefoon komt, niet Apple.
Een week op volle batterij? Ik heb de Legend zelf ook maar maximaal 1-1.5 dag met of zonder WiFi of 3G haalt hij net.
IPHONE FUCK YEAHH ANDROID SUXXORRR!!11!!1

;)

Goeie review! Je ziet niet vaak dat iemand wat nuttigs te melden heeft over meerdere platformen. Multitasken is idd niet per se een voordeel en de manier waarop de iPhone semimultitaskt vind ik ook prima.

waarom niet even wachten, ietsje meer uitgeven en een desire nemen?
Jah, zo kan je het ook zeggen :P

Ik heb voor de Legend gekozen omdat ik ten eerste de dag erna naar Zweden ging voor 3 maanden. Ik kon dus niet wachten op de Desire. En ten tweede vindt ik de Legend gewoon mooier, eigenlijk vindt ik de Desire eigenlijk gewoon lelijk
Hier bevindt zich geen mute knop wat ik jammer vind.
Als je het volume naar 0 brengt met volume knoppen heb je ook mute of tril. Apparte mute knop heeft mijn inziens geen echte meerwaarde
Android kan 6 programma’s tegelijk draaien en dus multitasken.
Niet waar, het kan gewoon multitasken, en zit geen limiet op 6 programma's op. Wat je ziet als je de Home knop indrukt zijn de 6 laatst gebruikte apps, niet 6 open apps

Verder leuk dat je het vergelijkt met de iPhone, alleen jammer van de spel/grammatica foutjes.