Raspberry Pi 3 Model B+

Raspberry Pi 3 Model B+ Review

VictordeHolland 23 juli 2018, laatste update op 1 augustus 2018, 7.985 views Product gekocht

Raspberry Pi 3 Model B+

Veel FUN voor weinig geld. Standaard size HDMI, USB en LAN en power via micro-USB zijn erg handig (geen convertstukjes nodig). Het Raspbian OS is ideaal om mee te starten en bied veel features en packages. WiFi snelheid valt beetje tegen en 1GB RAM is anno 2018 niet veel.

Pluspunten

• Standaard size HDMI, USB, LAN
  • Raspbian OS (compatibiliteit/packages)
  • Fun
  • Responsive

Minpunten

• WiFi snelheid
  • 32bit OS
  • Tablet micro-USB voeding nodig
  • 1GB RAM

Layout Score: 4

Specs
Single-board computer
CPU: Broadcom BCM2837 (4x ARM Cortex-A53 @1.4GHz)
Memory: 1GB LPDDR2
Ethernet 1Gbps
Bluetooth 4.2
WIFI ondersteuning: 2.4GHz, 5GHz (802.11ac, 802.11b, 802.11g, 802.11n)
4x USB 2.0
Video uit: HDMI 1.4
Audio uit: 3.5mm
GPIO: 40-pin header
Power: micro-USB (5V, 2-2.5A wordt aangeraden!)

Uitpakken en opstarten
Wat een schattig doosje O+ :

In het doosje zit de RPi en een quick starter guide:

Het uiterlijk:

Het kloppend hart, de Broadcom BCM2837

Om een idee te geven hoe klein het boardje is een paar alledaagse voorwerpen:

De standaard (grote) HDMI, USB en LAN zijn ideaal vanuit een compatibly oogpunt (bijna iedereen heeft wel een HDMI kabel, LAN kabel en USB toetsenbord en muis liggen), maar het ziet er wel een beetje Frankenstein uit:

De Raspbian OS image downloaden vanaf:

Note: er zijn ook nog andere OSen beschikbaar, Op https://www.raspberrypi.org/downloads/ kun je o.a. vinden:
Ubuntu Mate
Ubuntu Snappy Core
Windows 10 IOT Core
OSMC (Open Source Media Centre)
LIBREELEC (for Kodi)
etc.

en naar een micro-SD kaart flashen (bijvoorbeeld met het programmaatje RUFUS
te vinden op: https://rufus.akeo.ie/

De RPi start zodra je de micro-USB (power) erin plugt, na een seconden of 20 zou die geboot moeten zijn naar de desktop omgeving:

Eerst even updaten:
De menu's:
Shutter heb ik zelf geinstalleerd om de screenshots mee te nemen.
WiFi/LAN
Speedtestje via de WiFi (2.4GHz) is niet helemaal wat je zou verwachten
Ter vergelijking mijn Samsung Galaxy S7edge (10 cm ernaast) haalt via WiFi

Ook bekabeld gaat het niet veel harder

[update 2018-07-31]
Het lijkt aan de browser te liggen, via de commandline speedtest-cli haalt de RPi wel onze abbo snelheid van Ziggo via de kabel:
pi@raspberrypi:~ $ speedtest-cli
Retrieving speedtest.net configuration...
Testing from Ziggo (xxx.xxx.xxx.xxx)...
Retrieving speedtest.net server list...
Selecting best server based on ping...
Hosted by Speedtest.net (Amsterdam) [25.64 km]: 19.713 ms
Testing download speed................................................................................
Download: 198.85 Mbit/s
Testing upload speed....................................................................................................
Upload: 18.77 Mbit/s
[/code]

Voor de WIFI verandert er niets:
pi@raspberrypi:~ $ speedtest-cli
Retrieving speedtest.net configuration...
Testing from Ziggo (xxx.xxx.xxx.xxx)...
Retrieving speedtest.net server list...
Selecting best server based on ping...
Hosted by Speedtest.net (Amsterdam) [25.64 km]: 22.438 ms
Download: 32.18 Mbit/s
Upload: 20.07 Mbit/s
[/code]

Tijdens het zoeken naar de bottleneck ook lees en schijfsnelheid van het geheugenkaartje getest.

Write test:

1024+0 records in
1024+0 records out
524288000 bytes (524 MB, 500 MiB) copied, 22.4964 s, 23.3 MB/s
[/code]

23.3MB/s read, 15.8MB/s write, daar lag het dus in ieder geval niet aan.

[einde update 2018-07-31]

Youtube afspelen in 720p25 gaat in ieder geval zonder haperingen:
Temps en energie
Om makkelijk stats van de RPi uit te lezen is RPi-Monitor handig:

add repository:
sudo wget http://goo.gl/vewCLL -O /etc/apt/sources.list.d/rpimonitor.list
[/code]

instaleren van de key om de repository te vertrouwen
sudo apt-key adv --recv-keys --keyserver keyserver.ubuntu.com 2C0D3C0F
[/code]

En dan kan RPi-Monitor via apt-get package geinstalleerd worden:
sudo apt-get update
sudo apt-get install rpimonitor
[/code]

Stat bekijken kan via de browser via:
raspberrypi.local:8888

Bij lichte load wordt de CPU toch al aardig warm (~60C)

Bij 100% belasting loopt dit op tot 75C
[url=ttps://i.imgur.com/qnRzOEa.png]https://i.imgur.com/qnRzOEal.png[/url]
Note: pas boven de 80C krijg je oververhitting meldingen en gaat de CPU throttlen. Met een kleine case waarbij de warmte niet goed weg kan, zou dit wel eens voor problemen bij continue belasting kunnen vormen.

Een kleine 80mm case fan erop gericht doet overigens wonderen:

Tijdens full load geeft de Wattmeter 6.6W aan
Memory
Geboot naar de desktop gebruikt Rapbian <100MB RAM

Maar open een paar tabs in Chromium en een pdf en de 1GB is ineens zo vol:

Anno 2018 vind ik 1GB eigenlijk dan ook een beetje magertjes. Zelfs mijn ODROID-U2 van een aantal jaren oud heeft zelfs al 2GB. Een budget smartphone heeft vaak ook al 2GB RAM. Ook is het Raspbian OS nog steeds 32bit, waardoor het veel compatibiliteit met de eerste Raspberry behoudt. Er zijn wel een aantal 64bit distros, maar de stabiliteit daarvan laat nog wel wat te wensen over.

Om een idee te geven hoe de RPi 3B+ zich verhoudt tot een quad-core desktop (i7 3770k @3.5GHz)

Factoring RSA-100 met het Factmsieve v0.86 python script + Msieve SVN1022 + Lasieve4 (faster is better)
RPi 3B+ (4x Cortex-A53 @1400MHz) : 3:51:24
ODROID-U2 (4x Cortex-A9 @1700MHz) : 3:11:51
Intel Core i7 3770k @3.5GHz (4 core/8 thread) - 21:17
Heatsinkje en case
Note to self: Wit op wit fotograferen is niet handig 8)7

Het grootste heatsinkje is ongeveer net zo groot als een Micro-SD kaartje

Past precies over de CPU

Nog wat meer foto's van de (officiele) case:

Handige inkeping om bij het Micro-SD card slot te komen:

Met deksel

Niet heel duidelijk te zien op de foto, maar het rode LEDje is te zien als de RPi aan staat en een klein geel LEDje als de SD-kaart gelezen/geschreven wordt

Ondanks het kleine heatsinkje kan met het dekseltje erop de warmte niet goed weg. Op 100% load begint het thermometertje te knipperen in de rechterbovenhoek en is de CPU 80C.

2018-07-26 update:
• Plaatjes klikbaar gemaakt
• Wat kleine edits
• Case, officiële adapter en heatsinkje bij raspberrystore.nl besteld, met een beetje geluk arriveren die komend weekend

2018-07-30 update:
• De case en heatsink zijn gearriveerd!

2018-07-31 update:
• SD-kaartje read/write test gedaan
• speedtest-cli via terminal gedaan, die gaat wel hard!

2018-08-01 update:
• 5000 views gepasseerd :9

Heb jij ook een Raspberry Pi 3 Model B+?

Vraag & Aanbod

Ik heb trouwens gewoon een 'koelblokje' geinstalleerd op mijn RPI3b+ en dat doet ook al wonderen.
https://www.phoronix.com/...raspberrypi-3-bplus&num=2 b.v.
Gebruik zelf andere maar gaat om het idee.
Wat ook leuk is voor sommige toepassingen is dat je ze kunt booten vanaf (ethernet) netwerk. Dat staan bij deze RPi's al standaard aan. Ik ben benieuwd wat het wifi bereik is van deze nieuwe versie. Antennes zien er klein uit. En een collega zei dat hij in idle toestand warmer zou worden dan de oude RPi3.

[Reactie gewijzigd door darkfader op 24 juli 2018 17:51]

Als je een 64bit OS wil hebben dan kan je FreeBSD installeren:
ftp://ftp.freebsd.org/pub.../aarch64/ISO-IMAGES/12.0/
Draait dat een beetje stabiel? En doen dingen zoals de WiFi/ blu tooth adapter het dan ook?
Dat weet ik niet. Mijn punt was dat 64bit bestaat :)

Op de RPi 3(+) wordt Wifi (nog) niet ondersteund.

Ik weet niet of 64bit nu zo helpt op een Raspberry. Je geheugen adresseren gaat makkelijk in 32bit,
Volgens mij heeft SUSE ook een officiele 64bit versie voor de Raspberry overigens.
En als je zelf met builden (via Poudriere) van je eigen packages aan de slag wilt. Het is nl. vrij kaal.
Ik heb de raspberry-pi-3-model-b+ sinds kort en na wat sudo update & upgrade ik vind het stabiel en okey, alleen verder weet ik niet wat ik ermee moet.. mijn nas vervangen?? noway en helemaal niet mijn pc. Ik kocht het om een beetje sudo en andere terminale commands te leren gebruiken. Pi hole lijkt me gaaf, ik ga nog een uitgebreider googelen om te kijken wat er allemaal valt te doen met zo'n mini pc.
Tja. Pi hole is erg leuk natuurlijk.
Of als een wifi accesspoint gebruiken.
Of een retro arcade (of Commodore 64) machine?
Of een kleine webserver voor lokaal gebruik? (Met een wiki erop bijvoorbeeld)
Of een media player (OpenELEC)
Of een 'smart speaker' voor het afspelen van je audioverzameling (+spotify) (Kan zelfs een multi-room setup maken)
Of als control hub voor een smart home.
Of als controller voor een 3d-printer (OctoPrint)

Je kan hem natuurlijk ook gebruiken om te leren programmeren in een van de vele ondersteunde talen.
Ik heb een Pi3 voor OctoPrint liggen thuis ideaal!

over PiHole gesproken. Dit kun je misschien wel op je nas draaien :P
Ik heb een QNAP staan waarop ik mbv Docker een Pihole heb draaien bijvoorbeeld.
Bij de RPI2 was het ethernet wel aangesloten op de USB 2.0 poort, en hier was ethernet nog 100mbps. Al met al nog redelijk nette snelheden voor zo'n plankje :)
Het lijkt wel of de WiFi/LAN poort via een USB2.0 aansluiting intern zijn aangesloten??!!
•Gigabit Ethernet over USB 2.0 (maximum throughput 300 Mbps)
Ja dus, maar dat was (eigenlijk) bekend.
Leuk alternatieve is de PINE64 dan wel ROCKPro64\
En de Odroid C2, OrangePi PC2, etc. Er zijn er genoeg, maar geen van alles zo goed ondersteund als de Raspberry Pi.
Het nadeel van de Pine64 (en andere bordjes) is dan weer dat er geen hardwarematige versnelling van de graphics voor is onder Linux.
Dat is misschien geen issue als je hem als server gebruikt voor het een of ander, maar als OpenELEC media speler of desktopje schiet het dan niet op.

Daarnaast is de community heel veel kleiner.
Ik snap niet waarom je netwerk zo slecht presteert, zelfs via de OpenVPN tunnel die door mijn Pi wordt aangeboden haal ik een hogere throughput (40 Mbit up/down). Gewoon over ethernet haal ik 200 Mbit (max wat mijn provider toelaat).
Het is mij ook nog een beetje een raadsel. Ik ben er nog niet helemaal achter wat er precies aan de hand is. PCs in hetzelfde netwerk/zelfde switch halen wel 200/20 Mbit (down/up) (wat ook onze abbo snelheid is) bij dezelfde server via Speedtest. Mijn telefoon haalt via de WiFi binnenshuis tussen de 50-80 Mbit down en 20Mbit up.

Ik ben overigens niet de enige, 8 pagina's vol op het forum met hele wisselende resultaten:
Wat voor microsd kaartje gebruik je in je Pi? Vermoedelijk is deze de bottleneck, de snelheid van een Pi is heel erg afhankelijk van het gebruikte microsd kaartje. Wat je bij zo'n speedtest download, zal weggeschreven moeten worden op het kaartje. Zelf gebruik ik een Samsung Evo +, dit zijn de vlotste kaartjes voor een Pi omdat ze bij het schrijven/lezen van kleine bestandjes de hoogste snelheid halen.

Gezien de snelheid van bekabeld en wifi dicht bij elkaar liggen, vermoed ik dat het gebruikte microsd kaartje de boosdoener is. 300mbit bekabeld zal je niet gaan halen als het weggeschreven moet worden naar sd, geloof dat maximale doorvoer iets van rond de 20MB/s zit (niet overgeklokt).
Het lijkt erop dat het een probleem in de browser (Chromium) is. Ik heb het opnieuw getest nu via speedtest-cli in een terminal en dan haal ik wel 200/20 mbit via een bekabelde verbinding. De resultaten via de WiFi zijn hetzelfde. Het geheugenkaartje heb ik ook getest, daar kwam (23.3MB/s read, 15.8MB/s write) uit. Ik heb de nieuwe resultaten ook in de review gezet.