Valve Steam Link

Valve Steam Link Review

Jeroen O 21 juli 2018, laatste update op 21 juli 2018, 383 views Product gekocht

Valve Steam Link

De Steam Link is een mooi klein kastje om games van je computer naar je TV te streamen. Helaas is het instellen niet eenvoudig door het ontbreken van een degelijke handleiding en valt de kwaliteit van de stream tegen.

Pluspunten

• Mooi compacte behuizing.
  • Voldoende USB aansluitingen.
  • HDMI en ethernetkabel meegeleverd

Minpunten

• Setup complex door ontbrekende handleiding
  • Beeldkwaliteit is matig.

Geluidskwaliteit Score: 3
Ik heb de Steam Link gekocht tijdens een Steam Sale, in combinatie met een controller.
Bij de aanschaf ging het mij vooral om de controller. Echter omdat de Link slechts een paar euro kostte, heb ik deze maar mee besteld.

Getest in combinatie met:
- Steam Controller.
- Macbook Pro 15" (mid-2015 model).
- Panasonic TX-55CXM710.
- Marantz SR-7008.

De Steam Link wordt geleverd in een mooie verpakking. Meegeleverd zijn:
- Een voeding met vier verschillende stekkers.
- HDMI kabel.
- RJ-45 kabel.
- Quick start handleiding.

Installatie

De installatie is niet gebruikersvriendelijk.
De quick-start handleiding laat zien hoe het geheel aangesloten moet worden, maar verder is niet beschreven hoe het apparaat verder ingesteld dient te worden. Ook op de website is geen uitgebreide handleiding aanwezig.

Na het aansluiten zoekt het apparaat vanzelf naar software updates en deze worden automatisch geïnstalleerd. Daarna vraagt het apparaat om het aansluiten van muis, toetsenbord of controller. Zelf heb ik gebruik gemaakt van de Steam Controller. Deze kan aangesloten worden door de dongle in één van de USB poorten te stoppen.

Op een gegeven moment moet je verbinding maken met de computer waarom de Steam client draait. De Steam Link bied de mogelijkheid om te zoeken naar computer in je lokale netwerk. Hier liep ik tegen het probleem aan dat mijn computer niet gevonden werd. Door het ontbreken van een degelijke handleiding moest ik zelf googelen naar een oplossing. Uiteindelijk bleek dat in de Steam client 'home streaming' aangezet dient te worden. Na het inschakelen van home streaming was het apparaat gereed voor gebruik.

Gebruik

Wanneer alles goed ingesteld is, is het apparaat verder eenvoudig in gebruik.
Je dienst Steam op je PC in Big Picture modus te draaien. Dit beeld wordt vervolgens gestreamd naar de Link. Bediening met de Steam Controller verloopt vlekkeloos.

Wat mij opvalt, is dat de beeldkwaliteit matig is. Zowel qua scherpte als qua kleuren.
Het beeld is een beetje wazig en kleuren zijn minder mooi in vergelijking met aansluiten van mijn laptop op mijn TV middels een HDMI kabel. Maar ook in vergelijking met Airplay, waarbij Airplay niet onder doet ten opzichte van HDMI, met uitzondering van de latency.

In de Steam client is het mogelijk om wat instellingen te maken, maar zelfs met de kwaliteit op hoog, zie je duidelijk verschil tussen gebruik van Steam Link en het gebruik van een HDMI kabel.

Een ander nadeel is dat het beeld niet automatisch wordt aangepast aan de resolutie van je PC. Mijn laptop bijvoorbeeld heeft een beeldverhouding van 16:10, terwijl mijn TV 16:9 is. Dit heeft als resultaat dat ik links en rechts zwarte balken heb. De enige oplossing is het handmatig aanpassen van de resolutie in het spel.

De vertraging is wel goed. Een licht vertraging is merkbaar, maar dit kan ook komen door mijn setup. Mijn Macbook beschikt niet over een fysieke ethernet poort, waardoor het traject Macbook naar router via Wi-Fi afgelegd moet worden.

Ik ben blij dat ik niet de volle prijs heb betaald. Grootste struikelblok is de beeldkwaliteit. Op mijn 55" is het beeld een beetje wazig en vallen de kleuren en helderheid erg tegen. Wellicht dat dit op een kleinere TV beter gaat, maar dit heb ik niet getest.

De vertraging valt erg mee. Bij mij loopt een deel via Wi-Fi, maar wellicht dat het met een volledig bekabelde verbinding nog beter is.

Wil je echter de beste beeldkwaliteit die er is, dan zou ik eerder aanraden om rechtstreeks je laptop of PC op je TV aan te sluiten.

Heb jij ook een Valve Steam Link?

Dat je beeldkwaliteit matig is zal waarschijnlijk liggen aan het feit dat je 't over WiFi heengooit. Dat zorgt voor een stuk minder bandbreedte, en dat ga je terugzien in kwaliteit. Kun je 't ding eens bekabeld aansluiten?
Nee dat kan niet. Mijn laptop heeft geen ethernet aansluiting. Of ik moet een dure adaptor kopen.
De Steam Link heeft mij € 2,61 gekost. Als ik een veelvoud daarvan uit moet gaan geven om het fantsoenlijk te laten werken, vindt ik dat duur :)

Tevens vraag ik mij af of bandbreedte het probleem is. Ik denk eerder dat bij hogere beeldkwaliteit er teveel vertraging optreedt omdat de stream coderen meer tijd kost, want via Airplay haal ik wel de gewenste beeldkwaliteit. Alleen is de vertraging dan ook ietsje meer.

Daar komt nog eens bij, dat ik geen ethernet aansluiting heb op de plaatsten waar ik vaak met mijn laptop zit te werken, dan zou ik die ook nog eens aan moeten leggen.

En het komt er dan altijd op neer dat ik een kabeltje in moet gaan pluggen als ik wil gamen op mijn TV. Als er dan toch zonodig een kabel geplugt moet worden, dan zet ik net zo lief mijn laptop naast de TV en plug ik hem via HDMI in. Dan heb je altijd de best mogelijke beeld en geluidskwaliteit en de minste vertaging.

Het was een leuk experiment voor € 2,61, maar ik ga er geen extra tijd, geld en moeite insteken. De Steam Link gaat in de verkoop. Ik heb er al een potentiële koper voor.