LG OLED55C8PLA Zwart - Reviews

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55C8PLA Zwart Review

fietser1997Testpanel 3 augustus 2018, 992 views Testpanel

LG OLED55C8PLA Zwart

Een tv met stijl en klasse voor het kijken van beeldmateriaal in niet al te lichte ruimtes. Gelet op kwaliteit en features is de tv zijn prijs wel waard. Let wel: de tv heeft geen analoge aansluitingen. Voor optimaal gebruik is de nieuwste hardware vereist.

Pluspunten

• recht scherm
  • HDR
  • Dolby Atmos
  • OLED

Minpunten

• smart remote niet compatible kpn-tvbox
  • geen display port
  • geen hdmi kabel
  • Geen chromecast

Handige info

Voor als je even niet weet wat deze dingen zijn.

Wat is HDR (NL)
OLED (EN) filmpje

Algemene beoordeling

Specificaties
Voor volledige specificaties
De laagste prijs waarvoor deze tv op dit moment te vinden is is 1844 euro.
Dat vind ik een behoorlijk bedrag voor een tv.
Wat zit er in de doos?
De doos bevat niet heel veel producten:
  • Natuurlijk de tv die goed is ingepakt.
  • Een quickstart-guide.
  • Garantieboekjes
  • Een voet die bestaat uit 2 delen.
  • Een afstandsbediening met 2x AA batterijen.
  • Een kabelgeleider.
  • Een afdekplaat voor de voet van de tv.
De quickstart-guide voelt meer aan als een verzameling van plaatjes die te weinig informatie bevat om snel aan de slag te kunnen.
Op de plaatjes staat niet altijd even duidelijk wat de bedoeling is.
Ik heb de voet op een andere manier in elkaar gezet omdat de aangegeven manier wat omslachtig was.
De kabelgeleider is handig maar gebruik is afhankelijk van waar de tv staat en waar de kabels naar toe moeten.
Voor de prijs die je betaalt zou ik verwachten dat er 1 highspeed hdmi kabel bij zit. Andere fabrikanten doen dit wel.
Uitpakken & Installatie
De tv is 71 bij 123 bij 5 cm zonder voet. Dit is een behoorlijke afmeting.
De tv uit de doos krijgen is voor één persoon een aardige klus. Zeker omdat de bovenste helft van de tv zo dun is, dat je de tv er niet aan mag en kan oppakken. De rest van de installatie is een eitje. Aansluiten en door de configuratie heen lopen wijst voor zich.

Mijn advies: laat de partij waarbij je de tv koopt de tv voor je plaatsen of zorg dat je met minimaal 2 man bent.

Feature set

De features op deze tv zijn in grote mate aanwezig. O.a. OLED, HDR en Dolby Atmos. Verder een smart interface met webOS, die ondersteuning biedt voor alle grote apps. Zo zijn Netflix, Spotify en Amazon al geïnstalleerd.

Ook is het makkelijk als de tv aanstaat om vanaf Windows een filmpje of muziek te streamen naar de pc. Helaas heeft de tv geen interne chromecast ondersteuning. Dit is voor mij een minpunt maar kan voor andere positief zijn.
Bouwkwaliteit & Afwerking
De bouwkwaliteit van de tv geeft je gelijk een premium gevoel. Netjes afgewerkte randen. Een hele kleine rand om het scherm. Mooie stevige voet. Goede balans tussen de kleuren, de behuizing en het plastic, dus niet aandacht vragend.

Het enige waardoor je wat zweet op je voorhoofd hebt staan is de dikte (of beter het gebrek aan) van de bovenste 2/3 van het scherm. Dit is zo dun dat je er geen kracht op kan zetten omdat dit dan breekt. Ook het verplaatsen van de tv is hierdoor moeilijk.

Ik vraag mij dan ook af waarom er niet de keuze is gemaakt om de behuizing verder omhoog door te trekken. Dan was er meer plek voor elektronica of eventueel opstaande speakers.
Daarbij heeft het ook geen voordelen als je de tv ophangt.

De voet van de tv is stevig en biedt voldoende steun. De tv is niet zomaar om te gooien.
Besturing
De afstandbediening die mee wordt geleverd is de AN-MR18BA, door LG een magic remote genoemd.

Deze zou ook alle externe apparaten kunnen besturen. Helaas werkt dit niet voor de KPN Arris interactieve tv ontvanger.
Het gebruik van de remote is vrij simpel zeker als je wel eens gebruik hebt gemaakt van een wii-remote. Er verschijnt een cursor op het scherm waarmee bijvoorbeeld apps in het menu kunnen worden aangeklikt. Ook is het duidelijk welke functie elke knop heeft.

Op de tv zelf zit ook een joystick. Hiermee kun je de tv aan- en uitzetten. Verder kan je er de input, instellingen, zenders en volume mee aanpassen. Zeker handig als de afstandbediening even niet te vinden is.

Bij LG hebben ze goed nagedacht over de gebruikerservaring. De belangrijkste menu's en onderdelen zijn binnen 3 stappen bereikbaar. Helaas zijn er ook opties die goed weggestopt zijn. Een voorbeeld is het audiosysteem. Dit bevat instellingen voor het versterken van de bas. Wat mij betreft staan die op een onlogische plek, want onder instellingen. Mijn verwachting was onder geluid.
Aansluitingen

De tv heeft:
  • 2 hdmi 2.0b
  • 2 hdmi 2.0b arc
  • gigabit lan
  • 3 usb 3.0
  • optical audio out
  • wifi 2.4/5ghz (802.11ac, 802.11b, 802.11g, 802.11n)
  • 4.2 Bluetooth
  • pcmcia card slot.
LG heeft op deze tv de keuze gemaakt om geen analoge aansluitingen toe te voegen. Dit kan lastig zijn in combinatie met oudere hardware of een camera met component kabel.
De overige beeldaansluitingen zijn niet bijzonder. Naar mijn mening is 4 hdmi aansluitingen voldoende. Ik had graag gezien dat er door LG een displayport 1.4 was toegevoegd zodat ook mensen met de 900-series videokaarten (of lager) gebruik kunnen maken van HDR en 4k 120hz.

De 3 usb poorten vind ik persoonlijk een beetje veel. Als iemand mij kan uitleggen waarom ik er 3 nodig heb, dan hoor ik dit graag.
Vanwege de coax en antenne aansluitingen kunnen meer mensen gebruik maken van de tv.

Zoals hierboven te zien is, heb ik een speedtest gedaan op zowel wifi als kabel. Ik kon goed merken dat de resultaten erg varieerden. Mijn gevoel zegt dat de processor die in de tv zit geen gigabit snelheden aan kan maar ik heb geen manier om dit te testen. De combinatie wifi en LAN wordt erg gewaardeerd.

Ter vergelijking de snelheden op pc.https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1FK5LC1sojPHUgN.png

Beeld & Geluid

Het beeld van de tv is in een woord "mind-blowing". Het beeld is scherp en vloeiend. De diepte in scenes is duidelijk en realistisch.
Dit is gebaseerd op het kijken naar een aantal 4k films, zoals Passengers, Arrival en The fate of the furious en HDR demo's van youtube.

Het geluid is beter dan ik had verwacht, gelet op de hoeveelheid ruimte voor de speakers. Maar dit kan natuurlijk niet op tegen een goede set externe speakers. De voet is zo gebouwd dat het geluid afkaatst richting de mensen voor de tv. Hierdoor klinkt het geluid zeker beter dan wanneer ze gewoon speakers op de achterkant hadden geplaatst.https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1FK5LC1y8OnwDD1.jpeg
Volume kan hard en zacht genoeg en de Dolby Atmos ondersteuning is zeker een goede bonus.
Kleurweergave
Dit is altijd een moeilijk onderwerp voor mij omdat ik een vorm van groen kleurenblind ben. Ik heb niet het gevoel dat de kleuren niet kloppen. In vergelijking met de beeldschermen die ik heb staan kan ik zeggen dat OLED een nog betere kleurweergave heeft.

Hieronder foto's met de kleuren misschien kan je ze vergelijken. Ook kun je als je goed kijkt de reflectie van het scherm zien terwijl de gordijnen gewoon dicht zitten.
Contrast & Helderheid
Het contrast van het scherm is goed. Doordat OLED bij een zwarte kleur uit staat, is zwart ook echt zwart.
Helaas is het bij de helderheid niet zo simpel.
Ten eerste moet je om de helderheid volledig op te schroeven verder in de instellingen duiken dan dat naar mijn mening nodig is.
Als tweede is de helderheid niet voldoende om donkere scenes uit bijv. John Wick goed te laten zien. Dat had ik wel verwacht. Kijken in een donkere kamer verhelpt dit probleem.
Omdat de tv alleen licht van de noordkant krijgt heb ik nooit zon op de tv gehad.
Energieverbruik
Voor het testen van het energieverbruik heb ik gebruik gemaakt van de gt-pm-07 en een 30 minuten durend 4k HDR filmpje.

Aldus de fabrikant:
  • Verbruik van 153 kwh/annum
  • Vermogen van 113w
  • Volume op 13.

Om te berekenen of het jaarverbruik klopt, heb ik gebruik gemaakt van deze formule:
kWh * 4 (uur)*365(dagen)
bron

In deze test heb ik gekeken naar 2 verschillende standaard instellingen
- HDR strong
- Eco

Het verschil tussen HDR en Eco is:
- In Eco overheerst blauw iets meer en lijken dus ook de kleuren minder mooi.
- De helderheid van het beeld is minder in Eco-modus.
- Het contrast in HDR is hoger dan die van Eco.

In de HDR mode is het peakvermogen 177.24W en het verbruik is 0.049kW/h *2 (de meting duurde 30 minuten) .

Als je dit verbruik invult in de formule hierboven krijg je:
(0.049*2)*4*365= 143.08 kWh/annum. Dit is netjes binnen het vermelde verbruik.

In Eco zie je een vreemd voorval: het peakvermogen 205W en het verbruik is 0.045kW/h *2 (de meting duurde 30 minuten).

Als je dit verbruik invult in de formule hierboven krijg je:
(0.045*2)*4*365= 131.04 kWh/annum. Ook dit is netjes binnen het vermelde verbruik en zoals verwacht zuiniger dan de HDR-modus.

Dat het peakvermogen hoger is in Eco-modus dan in HDR-modus is heel vreemd. Misschien een fout in de software? Ik weet het niet.

Na 2 weken gebruiken en variaties in instellingen. Heb ik een peakvermogen gemeten van 311 W.
Over een tijd van 129 uur aanstaan heeft de tv 3.814 kWh verbruikt.
De tv is geïnstalleerd op 20-7 en de meting heb ik afgelezen op 2-8 dit zijn 13 dagen met de tv ongeveer 10 uur per dag aan.
We weten nu het verbruik over 13 dagen. Op jaarbasis betekent dit: 3.1814/13*365= 89.32 kWh/annum.
Dit is ruim binnen de aangegeven waarde en ik verwacht dat de extra spaarstandinstellingen en de grote hoeveelheid zwarte scenes hier een grote invloed op hebben gehad.

Gaming

Natuurlijk wil als je zo'n beest van een tv in je huiskamer hebt staan graag even proberen hoe het gamed.

Dus heb ik mijn pc aangesloten met deze specs:
Product
Intel Core i7-6700K Boxed @4.5ghz
Asus Z170-A
MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
NZXT Kraken X61
Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16

Toen ik mijn pc aansloot op dezelfde kabel waar de tv-ontvanger op had gezeten was de inputlag door de standaardinstellingen heel hoog. Maar na 2 knoppen in te drukken op de afstandsbediening stond de tv in gamingmodus en dit verschil was gelijk te merken.

Omdat mijn gpu maar hdmi 2.0 heeft heb ik niet kunnen testen wat het effect is van HDR. Hierdoor heb ik ook de ondersteuning van 120 hz op 4k niet uit kunnen proberen. Dit wordt volgens de fabrikant wel ondersteund.

Het is een goede tv als je op zoek bent naar HDR en Dolby Atmos.
Ben je opzoek bent naar een nieuwe 4k tv dan is gelet op de prijs, een ouder model op dit moment een beter alternatief. Als de prijs iets zakt dan krijg je zeker waar voor je geld.

Disclaimer & Aanpassingen

Dit is mijn eerste uitgebreide review. Ik wil Tweakers bedanken voor het mogen testen van deze tv. En als er vragen dan wel op- of aanmerkingen zijn, lees ik die graag.

- Geplaatst op 3 augustus 2018

Heb jij ook een LG OLED55C8PLA Zwart?

De remote is alles behalve 'magic' ... kan zelfs niet gepaired worden met een digicorder van Telenet
Dat probleem heb ik hier ook met KPN
Had je al geprobeerd je decoder te koppelen als zijnde een Motorola?
Bij mij werkt alles, als ik Motorola selecteer en dan Type 3 in het TV menu.

[Reactie gewijzigd door Passkes op 20 augustus 2018 16:08]

[...]
Had je al geprobeerd je decoder te koppelen als zijnde een Motorola?
Bij mij werkt alles, als ik Motorola selecteer en dan Type 3 in het TV menu.
Misschien een goed idee voor de mensen die de tv nog hebben. Helaas heb ik hem weer in moeten leveren en kan ik dit niet testen.
Dank voor de tip. Werkt echt alles? ik kan bijvoorbeeld nog steeds de kanalen niet inlezen. De tv vindt geen enkel kanaal en ik kan op deze manier geen gebruik maken van de tv gids.

Elke suggestie is welkom, de tv is echt geweldig!
Heb je de motorola type 3 geselecteerd en reageert de afstandsbediening?

Check hier:
LG OLED55C8PLA + KPN Decoder of LG OLED55C8PLA + KPN Decoder