LG UltraGear 27GK750F Zwart

Specificaties 27" • 1920x1080 (Full HD) • 240Hz • TN • 2ms - Bekijk alle specificaties

LG UltraGear 27GK750F Zwart Review

Dreadly 11 juli 2018, laatste update op 8 augustus 2018, 532 views

LG UltraGear 27GK750F Zwart

Prima scherm voor gamen. Goed gebouwd en geen poespas. 240Hz is echt een ervaring, helaas moet je er wel wat pixels voor inleveren want dit scherm doet 1080p op 27".

Pluspunten

• Stabiele voet welke je op alle mogelijke manieren kan verstellen
  • Aanpasbare profielen voor de beste instellingen per game
  • 240Hz voelt erg soepel aan
  • Ingebouwde crosshair best handig bij sommige games

Minpunten

• 1080p net te groot als je niet aan het gamen bent
  • (Klein punt) Geen haakse connectors: van de zijkant kijk je tegen de kabels aan

Intro

Kort geleden kreeg ik de mogelijkheid om dit 27” TN paneel te mogen testen. Nieuwe speeltjes zijn altijd leuk om te testen, maar ik ben vooral benieuwd of een gaming scherm nou echt wat bijdraagt aan de “OMG haxz” ervaring. Een gaming scherm is alleen maar marketing praat toch? Of zit er stiekem meer achter?

Een aantal maanden geleden heb ik mijn nieuwe ITX behuizing in gebruik genomen, inclusief een AMD Vega 56. Destijds heb ik voor een 27” 1440p 10-bit IPS paneel met FreeSync gekozen omdat ik ook nog wel eens wat meer doe dan gamen. Het aanbod was echter wat gelimiteerde dan tegenwoordig, dus ik ben vooral benieuwd welke ervaring dit LG scherm levert. Dit paneel levert namelijk “slechts” full HD (1920x1080) op groot formaat, al is dit wel met een hoge refresh rate mét FreeSync tot en met 240Hz.

Met een prijs van 320 tot 350 euro is er best veel concurrentie op de markt, al zijn er maar een aantal monitoren die 240Hz aan kunnen. Op het moment van schrijven kan ik geen 27” monitor vinden die 240Hz in combinatie met FreeSync aan kan. De doelgroep is dus vrij duidelijk: de iets serieuzere gamers met een AMD kaart.

Specificaties

Bij het openen van de productpagina op de LG website zie je meteen waar het bij deze monitor allemaal om draait: games, games en nog meer games! 240Hz en motion blur reduction? Klinkt goed, maar vergeet de kleine lettertjes niet te lezen: sommige opties werken niet als andere opties aan staan. Goed, de specs zoals geïllustreerd door LG:

De focus ligt dus op gaming features, met een zo snel mogelijke weergave van beeld. Let wel op dat de optie “1ms Motion Blur Reduction” niet werkt als FreeSync aan staat. Gelukkig kun je meerdere profielen opslaan aanpassen om snel te kunnen schakelen. FreeSync werkt alleen via de displayport aansluiting, maar er zitten ook 2 HDMI poortjes op. Wel handig voor je console, ofzo, gezien het een 1080p (full HD) paneel is. Speakers ontbreken, maar gelukkig zit er wel een audio uitgang (met de standaard 3,5mm aansluiting) op.

Gelukkig heeft deze monitor nog een aantal overige features welke niet direct benadrukt worden. Zo ondersteunt hij Quick Charge op de USB 3.0 poorten en kun je het scherm eenvoudig instellen. Het scherm draait, kantelt en is in hoogte verstelbaar. Je kan hem ook een kwart slag draaien om hem in portait mode te zetten. Dit zijn functies die je wel verwacht, maar die zeker niet altijd standaard aanwezig zijn.

Het instellen van het scherm is handig, maar gelukkig heeft de monitor een redelijk grote kijkhoek. Met 170/160 graden is dit “weinig” ten opzichte van bijvoorbeeld een standaard IPS paneel, maar in theorie zou je niet kaarsrecht voor het scherm hoeven te zitten. De helderheid zit zo rond de 400cd/m2 en samen met een contract van “Mega” is dat natuurlijk mega goed :-)

Uiterlijk

Visueel ziet de monitor er goed uit, al is dat namelijk subjectief. Het voelt wat speels-zakelijk aan. Uiteraard is de monitor uitgerust met een aantal accenten in de kleur van gaming-rood, maar dit is wat mij betreft subtiel uitgevoerd.

De voet is uitgevoerd in een V opstelling, wat de monitor erg stabiel maakt. Hij is ongeveer 48cm breed en 27,5cm diep.

Bovenaan het geheel vinden een rode ring. Het doet verder niks, maar het voegt wel wat dimensie toe.

Achterop vinden wij een kabelgootje. Het is even priegelen om hem goed te zetten, maar als hij zit dan werkt het prima.

De achterkant van het scherm heeft ook weer een rode ring. Gelukkig (of helaas) is het een dom stuk plastic zonder lichtjes. Hier zien wij ook gelijk de inputs. Alle inputs zitten bij elkaar. Of je dat handig vind is iets persoonlijks, ik vind het wel handig. Een klein puntje van kritiek is alleen dat er geen haakse connectors op zitten. Als je meerdere kabels aangesloten hebt steken deze allemaal uit, zonder dat je ze makkelijk weg kan werken met een kabelbinder of iets dergelijks. Heel erg is dit niet, omdat je meestal naar de voorkant van een monitor kijkt, maar als je naar de zijkant van de monitor kan kijken kan dat je wellicht storen.

Een leuk extraatje is dat je de joystick, waarmee je de settings aanpast, onderaan de monitor een rood licht kan laten geven. Dit stond standaard uit, dus mocht je het niks vinden dan kun je het gewoon uit laten.

Je computer aansluiten kan met een van de bijgeleverde kabels: 1 Displayport, 1 HDMI en 1 USB 3.0 kabel.

Aangesloten ziet het er dan prima uit! Doordat je de settings met het joystickje aanpast, heb je geen lompe knoppen op of onder het scherm zitten. De volgende reeks foto’s zijn gemaakt met de standaard instellingen op de Gamer 1 preset.

Maar je kan hem ook kantelen.

De kijkhoeken zijn prima voor normaal gebruik als je er recht voor zit, maar als je er schuin tegenaan kijkt zul je veel vertekening zien. Tijdens het spelen zul je dit niet merken, het is vooral wanneer je even verschuift om chips / cola dichterbij te leggen ;) .

OSD

Het On Screen Display (OSD, of menuscherm) zit goed in elkaar bij LG. Je navigeert door middel van het joystickje midden onder het LG logo. Wanneer je de joystick in drukt kom je direct in de quick menu. Dit is enorm handig om even snel te wisselen tussen inputs, of tussen de verschillende profielen voor beeldinstellingen. Mocht je meer willen doen dan kun je ook gewoon naar het normale menu. Dit is voor mij het eerste scherm waarbij het OSD zo natuurlijk is uitgevoerd.

De standaard gaming profielen verschillen qua settings niet zoveel, maar geven duidelijk een andere ervaring in games. De Gamer 1 en Gamer 2 profielen kun je naar gelang aanpassen. Zo kun je bijvoorbeeld FreeSync aan en uit zetten. De FPS Game profielen waren iets meer gelimiteerd. Deze settings zijn duidelijk bedoeld om het beeld zo snel mogelijk te verversen. Meer hierover in de praktijktest.

Hieronder de meest interessante settings. De meeste overige settings kun je aan/uit zetten, of spreken voor zich.

De settings zijn vooral bedoeld om de kwaliteit van het beeld aan te passen. Daarnaast zijn er nog wat leuke features te bedienen, zoals het lampje bij de joystick en de mogelijkheid om Quick Charge aan te zetten voor de USB 3.0 poorten. Veel meer zit er niet op, maar gelukkig spreekt het meeste voor zich. Geen poespas, daar houden wij van.

In de praktijk

Voor dit deel van de review gebruik ik de standaard presets, met FreeSync aan waar kan. Je kan de kwaliteit van het beeld drastisch veranderen via de settings, maar de standaard profielen zijn al redelijk goed ingesteld. Ik had mijn afgestelde monitor ernaast als referentie voor de kleuren, maar zonder aanpassing aan de settings stoorde de beeldkwaliteit mij niet direct.

Toen ik het scherm voor het eerst aanzette, moest ik wel even slikken. 1920x1080 op 27” is redelijk fors, zeker als je een hogere resolutie op hetzelfde oppervlak gewend bent. Dit went niet, maar je kan het wel leren tolereren. Mocht je de stap naar een hogere resolutie nog niet gemaakt hebben, dan zal je hier wellicht minder moeite mee hebben. Dat gezegd hebbende: dit scherm is gemaakt om op te gamen, niet om in Windows te blijven hangen.

Het activeren van 240Hz is vrij eenvoudig: dit loopt via de setting “Display adapter properties” in windows. Ga hiervoor (in een Engelstalige Windows 10) naar “Display settings” -> “Advanced display settings” en dan “Display adapter properties for display x”. Hier zit een tabje genaamd “Monitor” waar je 240Hz kunt selecteren.

De eerste test ging natuurlijk om de meest unieke feature van deze monitor: 240Hz. Heeft dit nou echt zoveel toegevoegde waarde? Het korte antwoord is: JA. Vooral met snelle shooters hielp het enorm met de hand-oog coördinatie. Het was ineens veel eenvoudiger om aam de bovenkant van het scorebord te komen – en te blijven. Je krijgt veel sneller visuele feedback wat er gebeurd, waardoor je niet alleen veel preciezer kan richten, maar ook op het juiste moment kunt schieten.

Een andere optie die daarbij helpt is de “Black stabilizer” optie. Wat deze optie in feite doet is de zwartwaarden omhoog trekken zodat je veel meer kunt zien in het donker. Vooral de donkere plekken worden ineens beter zichtbaar, waardoor je vijanden beter aan ziet komen. Let wel dat dit voor een lager contrast zorgt doordat de donkere waarden omhoog getrokken worden.

Mocht je dit, zoals ik, uit willen laten staan, dan kun je alsnog genoeg zien door de 400 cd/m2 helderheid. Dit is genoeg om met achtergrond licht te kunnen gamen. Overdag had ik geen problemen, maar ’s avonds zette ik zelfs de helderheid iets omlaag.

Een optie die zou moeten helpen met de input lag, is “Dynamic Action Sync”, ofwel DAS. Ik merkte echter geen verschil ten opzichte van mijn andere scherm. Zolang het geen pijn doet is dat prima :-) Wat wel handig is, is de crosshair die je op het scherm kunt instellen. Niet alle games tonen altijd een crosshair, dus dit is een mooie functie om te hebben.

Zoals eerder aangegeven kun je met de ene game preset een compleet andere ervaring krijgen dan met de andere game preset. Over het algemeen past de preset de helderheid, kleurbalans en zwartwaarden aan om sneller of langzamer te kunnen schakelen, met hier en daar ook de FreeSync opties etc. Hiermee kun je een preset maken voor snelle shooters, en een preset voor die momenten dat je op je gemak in je eentje wat zombies wilt irriteren. Of wilt racen. Of…

Een vraag die mij gesteld werd was: merk je nou echt verschil tussen 144Hz en 240Hz? Om dit te testen heb ik dezelfde game met hetzelfde level in single player met bots gedraaid in 60Hz, 144Hz en 240Hz. Dit leverde een interessant resultaat op: het verschil tussen 144Hz en 240Hz was niet groot, maar zeker wel merkbaar. Het verschil is daarbij extra merkbaar als je gebruik maakt van de “Black stabilizer” optie. Ik merkte het vooral bij het rondlopen door gangen en langs objecten. Met 240Hz voelt dit veel soepeler aan, wat ervoor zorgt dat vijanden sneller opvallen. Ook het richten ging net even wat minder stroef, al was dat verschil een stuk kleiner dan het verschil van 60Hz naar 144Hz.

Als laatste heb ik een test gedaan om de kwaliteit van het beeld te vergelijken met mijn andere monitor, een 27” 1440P 10bit scherm van iiyama. Het resultaat is verwacht, al valt mij dit reuze mee. De iiyama is duidelijk gericht op een andere doelgroep. Het grootste verschil, naast de kleur weergave en resolutie, is dat de LG wat harder oogt. De iiyama heeft minder harde overgangen van kleur en ook is er minder ruis zichtbaar, vooral rechts onder waar een lichte schaduw zit. Toch komt de LG aardig mee, zeker gezien zijn doel is om zo veel mogelijk frames eruit te gooien. Wel heb ik AA getest, hier komt duidelijk een beter beeld uit dan geen AA, al heeft dit wel wat invloed op de hoeveelheid frames die je uit je videokaart kunt persen.

Bonus: ik heb even mijn koptelefoon (Sennheiser 558) in de monitor gestoken. Er komt aardig geluid uit, beter dan mijn iiyama, maar het kan toch niet meekomen met een goede DAC. Er is duidelijk verschil te horen tussen de Hifimedia DAC en dit scherm. Maar, mocht je geen DAC gewend zijn dan is dit een prima oplossing om audio uit je scherm te krijgen.

Na een tijdje op dit scherm gewerkt te hebben ben ik om: dit gaming scherm voegt echt wat toe aan de game ervaring. Wat mij betreft is het geen marketing praat, maar je hebt echt een andere ervaring dan de standaard schermen.

Wat dit scherm goed maakt, is dat je de kwaliteit kunt instellen naar je eigen zin – en je eigen doel. Wil je casual gamen, dat gaat prima met mooie beelden. Wil je zo snel mogelijk rondrennen, dan kan prima met wat minder contrast. Dit maakt echter wel dat je zelf even je instellingen moet ingeven. De standaard instellingen zijn ok, maar hebben wel een persoonlijke touch nodig.

Dat instellen is nog een voordeel. Nooit eerder heb ik zo een simpel, maar effectief OSD gezien in mijn monitor. Het voelt natuurlijk en duidelijk aan, wat erg prettig is. Het navigeren met de joystick gaat prima en je kan er zelfs een lichtje aan toevoegen mocht je tot in de late uurtjes doorgaan.
Op de bouw van het scherm is ook niets aan te merken. De voet zorgt ervoor dat het scherm stabiel staat, en zorgt voor veel mogelijkheden tot aanpassen.

Op de vraag of 240Hz nou echt wat toevoegt is het antwoord: Ja, mits je hier zelf ook wat mee doet. De keuze voor 1080p snap ik volledig als je 240 frames per seconde voorgeschoteld krijgt. Zelfs met een overclockte Vega kom je niet altijd aan de 240 fps. Dat is echter geen ramp door de zeer ruime FreeSync range die op de monitor zit. En om de resolutie wat te maskeren kun je altijd opteren om AA aan te zetten, al kan dit er wel voor zorgen dat je niet altijd 240 fps haalt.

Gaat dit scherm mijn huidige scherm volledig vervangen? Nee, voor werk en fotobewerking is de iiyama toch net wat fijner. Ga ik nog gamen op mijn iiyama? Nee, daar is de LG veel beter in :-)

Heb jij ook een LG UltraGear 27GK750F Zwart?

Mooie review. d:)b Van mij +2.

Zie dat het al best oud spul is (juli :o ), maar hij stond ineens op de FP net, en vroeg me af of dit een goede tegenhanger zou kunnen zijn voor de AOC C27G1, die ik op het oog heb.
Min-of-meer hetzelfde eigenlijk, behalve dat de AOC een VA paneel heeft.

Dank voor de review....ik ga toch voor de AOC. :P
Thanks! Ik ben inmiddels ook naar een curved 144Hz VA paneel, maar meer voor de resolutie (1440p). Hoe de LG het doet tegenover de AOC weet ik niet precies, maar over het algemeen vind ik VA wat fijner als je niet alleen spelletjes speelt. Als mis ik die LG soms wel vanwege het net wat vloeiendere beeld :-)