Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD - Reviews

Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 67mm - Bekijk alle specificaties

Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD Review

CasperGraaf 10 juli 2018, 887 views Product gekocht

Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD

Een uitstekende en lichtsterke zoomlens voor Sony E-vatting. Mooi bereik, licht van gewicht en zeer scherp. En dat tegen een scherpe prijs. Aanrader!

Pluspunten

• Scherp
  • Licht van gewicht
  • Handzaam
  • Stil
  • Lichtsterk
  • Scherp geprijsd

Minpunten

• Bouw
  • Vignetting
  • Omgedraaide zoom- en focusring

AF-snelheid Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 4

REVIEW: Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD Sony E-Mount objectief

Sony timmert aan de weg, al enige tijd, met hun sterke systeemcamera's. Voorheen was het glaswerk voor deze fullframes wat beperkt. Geen gigantisch aanbod en datgene wat er was kostte behoorlijk wat geld. Daarbij was er een scheve verhouding in het voordeel van primes. De G-Master lijn bracht daar verandering in, met o.a. de Sony FE 24-70 GM. Een geweldige lens. Groot, stevig, sterk met uitstekende optische kwaliteiten. Alleen de prijs was er ook naar met ¤ 2249. Voor de personen die budgettair gezien het niet zo hoog kunnen of willen zoeken restte er niet veel dan de toch wat magere Sony FE 28-70mm f/3.5-5.6 kitlens en de Sony FE Vario-Tessar 24-70 f/4.0. Sinds enige tijd werkt Samyang actief aan de Sony E-mount lijn en sinds kort doet ook Tamron een duit in het zakje, om te beginnen met de 28-75 f/2.8 Di III RXD. Een standaardzoom met groot vast diafragma. Dat zien we graag. De lens is zo populair dat de schaarste al toeneemt, totdat ik recentelijk mijn lens mocht ontvangen. Voor de techneuten, in de lensaanduiding staat DI voor Digitally Integrated Design. Dit houdt in dat ghosting (lichtvlekken), flare (zonnevlekken) en chromatische abberatie (kleurschifting) gereduceerd worden. RXD staat voor Rapid eXtra-silent stepping Drive autofocus. En de III staat voor de versie-aanduiding, omdat er van deze lens eerdere versies zijn verschenen voor andere mounts dan de Sony E-mount.

Bouw en kwaliteit
De lens is, vooral vergeleken met de 24-70 G-Master, een compacte en lichtgewicht zoom. Hij is wat groter en zwaarder dan de reguliere kitlens, terwijl de bouw niet zozeer beter is. Veel plastic zonder dat de lens goedkoop aanvoelt. Heel weersbestendig is hij niet, maar wel stof- en spatwaterdicht. Op zich ook een pluspunt. Nadeel is de omgedraaide zoom- en focusring. De zoomring zit vooraan, bij de lenskap, en de focusring achteraan. Normaal gesproken is dit andersom, wat toch wennen is als je veel van lenzen wisselt. In de praktijk heb ik er echter weinig last van. De lens is verder vrij basic, zonder handmatige AF/MF-knop. De lens is voorzien van een lenskap en lensdop. De lens is 118 mm lang en weegt circa 550 gram, een heel stuk lichter dan de zware 24-70 G-Master van Sony.
Zoombereik en bokeh
Wat meteen opvalt is het begin van het bereik, 28 mm. Tamron heeft 4 mm afgehaald van de groothoek en dit met 5 mm 'bijgeplakt' aan de zoomkant. Mij om het even. In de praktijk heb ik er weinig last van. Indien mogelijk zet je wat stappen naar achter. Deze standaardzoom is ideaal voor veel gelegenheden. Met 75mm heb je nog een interessant bereik voor portretten terwijl de 28mm groothoek weer interessant is voor landschappen of astrofotografie. Je neemt hem makkelijk mee op vakantie, onder andere vanwege de beperkte grootte en gewicht maar ook vanwege het ideale bereik. Tamron heeft de lens daarbij voorzien van een minimale scherpstelafstand van 19cm bij de 28mm groothoek en 39cm bij het 75mm bereik. Dit zorgt ervoor dat je leuke close-ups kan maken die neigen naar macro's. Vooral door achteraf te spelen met spannende uitsnedes kan dit leuke beelden opleveren. De bokeh is wat rommelig zonder te druk over te komen. Zacht genoeg voor mij, al is er mooier te vinden op de markt. Maar al met al goed en veel beter dan de kitlens. Het komt in de buurt van de manuele Minolta MD 50mm f/1.4 die ik nog regelmatig gebruik.
Scherpte
De scherpte van deze lens is uitstekend. Zelfs volledig open op f/2.8 is de lens goed scherp, tot een diafragme van f/14 aan toe. En dit door het hele zoombereik heen. Draai je hem verder dicht qua diafragma, dan neemt de scherpte af maar dat is niet verwonderlijk. De voorbeelden met 100% crops tonen dit ook aan, de scherpte is aanwezig tot in de hoeken. Een uitzonderlijke prestatie.

Scherpstellen
De autofocus werkt goed en snel, zonder dat deze moet zoeken of veel geluid maakt. Door de RXD motor is de autofocus stil. Iets wat ook ten goede komt bij video, waar ik deze lens niet bij getest heb.
Vervorming en vignetting
Naast pluspunten zijn er ook wat minpunten. De lens heeft te lijden van vervorming bij 28mm en 75mm. Dit is recht te trekken met lensprofielen in Lightroom en verhelpt het probleem. Het is duidelijk te zien dat er wat bolling optreedt + vignetting. Of je dit hinderlijk vindt is persoonlijk. Zelf vind ik een vignet nooit heel erg, het geeft een extra dimensie. Al voeg ik hem liever softwarematig toe dan dat ik het softwarematig verwijderen moet. Maar wat mij betreft zeker geen ramp.
Een uitstekende en zeer scherpe lens met maar weinig minpunten, waarover je nog kan discussiėren. Ze waren alleen niet nodig geweest, zoals de plek van de zoomring en focusring. Dankzij Lightroom is de vervorming en vignetting goed tegen te gaan, indien gewenst. De bouw is niet gigantisch stevig, maar sterk genoeg en daardoor ook licht. De Sony systeemcamera's zijn zelf ook een stuk lichter en kleiner dan de grote spiegelreflexcamera's. Een dito lichte lens is daar een mooie match mee. In zijn voordeel spreekt met name de scherpte en de gunstige prijs. Ook de geringe scherpstelafstand is een mooi pluspunt.

Persoonlijk juich ik de stap van Tamron toe om op deze manier in Sony E-mount te investeren. Ik hoop op nog meer lenzen en ook de stap van Sigma in deze lijn. De keuze voor de Sony E-mount fotograaf neemt op die manier snel toe.

Heb jij ook een Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD?

Bedankt voor de duidelijke review en jouw bevindingen!
Lijkt me een mooie toevoeging aan mijn Zeiss 55mm & 16-35mm…

Kun je me vertellen hoe de zoom-ring aan voelt?
Werkt dit net zo soepel als de Zeiss lenzen?
Heb zelf geen ervaring met de Zeiss lenzen, althans niet degene die je noemt. Maar de ring draait soepel en stil, niet stug. Zonder overigens goedkoop aan te voelen.