Corsair Dark Core RGB SE

Specificaties Radiogestuurde muis en 16.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Corsair Dark Core RGB SE Review

Foritain 18 juli 2018, 1.445 views

Corsair Dark Core RGB SE

De Corsair Dark Core RGB SE is een dikke draadloze muis die vooral liefhebbers van wat extra knoppen wat extra (draadloze) keuze biedt. Draadloos via Qi, of af en toe aan de kabel, opladen en gaan; een prima (bekend) concept. De MM1000 als basis zetten we echter wat kanttekeningen bij.

Pluspunten

• Veel knoppen + sniper knop, niet iets wat veel draadloze (gaming) muizen hebben
  • Top sensor
  • Draadloos met Qi standaard; oplaadbaar op veel platformen.
  • Degelijk, nette afwerking, twee verschillende rechter zijdes.
  • Goede switches
  • Prettige vormgeving voor vooral de grote hand
  • RGB weer lekker aanwezig, en ondersteund door goede software.

Minpunten

• Niet voor de kleine hand. Middelgrote handen passen wel, maar daarvoor zit de voorste duimknop best wel ver naar voren.
  • Qi opladen werkt alleen bij stilstand, niet zo chic als bijv. Powerplay (Logitech) of Hyperflux (Razer), je moet af en toe bewust laden. Zet wat druk op de combi met de MM1000.
  • Hoog gewich en rechter zijde is vrij glad wat hem een echte palm gripper maakt, geen muis die je constant actief lift.

Corsair Dark Core RGB SE en MM1000 review

Een draadloze muis is heerlijk, en een muis die je nooit hoeft op te laden is nog lekkerder (spreken we uit ervaring). Wil je dat, bereid je dan vast voor om diep in de buidel te tasten, en realiseer je dan dat je keuze beperkt is. Logitech Powerplay en Razer Hyperflux hadden we al gereviewd, en nu is het aan de derde en laatste optie die je te wachten staat: De Corsair Dark Core RGB SE met MM1000 Qi mousepad. Tijd om de balans op te maken hoe het met forever-wireless muizen gesteld is tegenwoordig.

Beide producten worden los verkocht (ca 100 euro voor de muis, 89 euro voor de pad) maar lijken toch vooral bedoeld om samen te werken. De muis is ook in iets goedkopere (86-89 euro) non-SE versie verkrijgbaar voor mensen die het draadloze laden niet nodig achten.
Corsair Dark Core RGB SE

We beginnen met de muis. De Dark Core RGB SE is zeker een opvallend verschijnsel, ik durf het zelfs een opvallend mooie muis te noemen met zijn bolletjespatroon. Bouwkwaliteit is goed, we zien het vaak minder maar soms ook wat beter, afwerking is meer dan keurig.

Het is vooral een forse muis waarbij direct duidelijk wordt dat hij mensen met grote handen wil bedienen. Medium groot (zo’n 17cm lengte) gaat prima, maar hij neight met zijn forse palmgrip design richting de grotere hand; iets wat ik zelf met grote handen natuurlijk graag zie. Iets anders dan een palm grip muis zal het enkel voor echte reuzen zijn. Hij is als gevolg ook wat aan de zware kant, iets waarvan we weten dat sommigen over vallen, maar als we de grotere mens in gedachten houden? Het spreekt mij wel aan.

Waar de draadloos ladende concurrentie redelijk terughoudend zijn met de knoppen gaat Corsair stevig los. We zien twee duimknoppen met een sniper knop in het midden, plus nog twee extra knoppen aan de linker kant. Wil je veel knoppen en draadloos laden dan heeft Corsair een streepje voor.

Mocht je willen is de rechter kant aan te passen met een meegeleverde vleugel voor een pink en/of ringvinger steun. Beide opties zijn redelijk glad aan die kant, waardoor ik de vleugel fijner vindt, zo blijven de vingers beter op de muis in plaats van dat ze tegen de mat aanhangen.

Primaire knoppen bevatten de bekende 50 mil click rated Omrons, gewoon prettig spul. Passende bij de maat en het gewicht is het feit dat de meeste andere knoppen wat zwaarder aanvoelen. Het scrollwiel zelf is nog redelijk licht, maar het indrukken ervan is bovengemiddeld zwaar, zo ook de duimknoppen. De voorste duimknop zit ook echt stevig naar voren, wat voor mij geen issue is maar voor vrouwlief (die de muis shape zelf wel lekker vindt) valt hij buiten eenvoudig bereik.

De twee knoppen naast de linker knop zijn weer wat lichter, en die had ik zelf wat scherper of wat meer uitstekend gevormd gezien; ze vallen net een beetje onhandig op de rand van de muis. Wat de Roccat Tyon of Swiftpoint Z met echt forse knoppen op die plek voelt dan praktisch bruikbaarder, zeker in het midden van een (game) gevecht.

Onderop zien we een aan/uit schakelaar en het feit dat je kan kiezen tussen 2,4GHz en Bluetooth verbinding. Voor de 2.4GHz optie krijg je een dongle mee, dit zal voor de meeste gamers wel de logische keuze zijn.

Je krijgt ook een gevlochten kabel en een verloopstukje waar de dongle dan weer in kan. Gebruik je het draadloze laden niet dan kan je de kabel met dongle op je bureau leggen en mocht de accu leegraken prik je de kabel sneller in de muis. Vooral mensen de de Dark Core non-SE zullen overwegen zullen op die manier werken, vergelijkbaar met de Logitech G403 overigens.

MM1000

En daar is de MM1000, die vooral opvalt als lekker degelijk, goede grip onderop heeft, en ook een nette afwerking van de randen kent. De Razer is iets chiquer, maar de Corsair is duidelijk steviger dan de Logitech Powerplay mat. Je keuze is wel redelijk beperkt net als bij Logitech en Razer, want van Corsair zal je het met deze afmetingen en hard oppervlak moeten doen; Logitech en Razer laten je ook een zacht oppervlak kiezen, en ik blijf daar zelf wel voorstander van.

Ook hier zien we een fors blok in de bovenste rand, met daaruit een stevige (vaste) kabel a la Corsair K95 Platinum. Even slikken toen ik mij realiseerde dat ik al vier USB poorten kwijt was aan toetsenbord en muismat, maar goed. Fijn is de ingebouwde USB 3.0 passthrough. Zal veelal vast gebruikt worden voor de muis dongle, maar is ook voor andere zaken in te zetten.

Fundamenteel anders dan Logitech en Razer is het feit dat de MM1000 de muis enkel oplaad wanneer je hem in de hoek rechts boven legt. Oftewel werken en laden tegelijk zit er gewoon niet in, net als ‘even snel’ opladen, daar is draadloos laden niet voor gemaakt.

Omdat Corsair gebruik maakt van de Qi standaard en dus wat goed te maken heeft zetten ze in op het voordeel van Qi, je kan er namelijk ook je telefoon mee laden wat met de Powerplay mat niet kan. Heeft je telefoon geen draadloze laadoptie? Geen zorgen, Corsair levert een Qi charging adapter waarmee je andere non-Qi producten alsnog kunt laden. Standaard Micro USB, maar er is een USB Type-C en Apple bliksem verloopje meegeleverd. Gezien de mat groot genoeg is om te werken terwijl er iets op de Qi lader ligt kan je dit best leuk inzetten en ‘whatever’ op te laden terwijl je bezig bent.

Specificaties

In de praktijk

Met de top optische sensor in de Dark Core RGB SE valt daar weinig aan toe te voegen: de muis prestaties zijn gewoon uitstekend. Geen merkbare of praktisch ervaarbare (Human benchmark is een leuke) vertraging in het draadloze signaal plus een sensor die alles kan en de basis is solide.

We gebruiken al een tijdje de iCue software voor de Corsair producten, en dat gaat ook gewoon prima. Knoppen rebinden, macro’s maken, verlichting aanpassen (of laten syncen met je andere Corsair hardware), bekende settings als DPI of performance settings (evt met hun eigen kleurtjes)uiteraard ook aanwezig. Positief is dat je de accustatus in de balk weer kan laten geven (en notificaties kan instellen), jammer is wel dat dit in stappen als high, medium en low gaat in plaats van exacte percentages.

Kortom, we zijn harstikke te spreken over de muis, zeker als iemand met grote hand waarbij de vrij ver aan de voorkant zittende duimknop prima is, en veel meer dan de opmerking dat ik graag een derde, grippy zijkantje had gezien voor de rechter zijde kom ik niet. Ook de accuduur is best netjes voor een draadloze muis. Met verlichting aan twee lange avonden achter elkaar bezig geweest (uurtje of 14), wat zonder verlichting / power saving modus nog wel wat verlengd kan worden. Extreem is het natuurlijk niet, maar we weten dat de combinatie PWM336X sensor en verlichting gewoon lastig is om op een accutje aan te sturen en de concurrentie ontloopt elkaar allemaal weinig. In de praktijk zal het er op neerkomen dat je afhankelijk van hoe intensief je gebruikt je ergens van dagelijks tot om de paar dagen moet zorgen voor een volle lading.

En op dat vlak wordt het toch een beetje lastiger, want dat kan alleen maar door de muis netjes op het Qi rondje te leggen, en te wachten. Even laden zit er niet in, even laden terwijl je een ommetje doet zet geen zoden aan de dijk, en het resultaat is dat je hem of uren op de lader laat terwijl je naar je werk gaat, of gewoon een nachtje gaat slapen. Corsair heeft wel een prijsvoordeel boven de alternatieven, en het punt dat je andere devices kan laden, plus een USB passthrough, maar dat voelt toch een beetje als extra features in de ring gooien in de wetenschap dat de basis, het muis opladen, gewoon een stuk minder sexy is. Op de hoek leggen, checken dat het lampje brand (want Qi is nogal gevoelig voor de positie), en vooral niet vergeten voor je slapen gaat na een dag fanatiek gamen versus nooit meer hoeven omkijken? En nee, een draadje als backup oplossing als je vergeet te laden is niet waarom je 200 euro

Zeker gezien het prijsverschil niet zo groot is en tevens als we dan kijken wat we voor zo’n 90 euro kunnen kopen; daar haal je wel een sexy Qi lader voor en een muismat naar eigen smaak. Want het voordeel dat je andere producten kan laden met de MM1000 houdt ook in dat je de Dark Core kan laden met andere oplossingen.
RGB Showcase

Zoals te verwachten geen klagen wat Corsair en RGB beterft. LEDjes in het logo, muiswiel, in de sniperknop en nog twee in de heupen. Of je ze uiteindelijk uitschakelt voor meer batterijduur is wel iets om over na te denken, maar als je scherp bent met het opladen zijn ze prima bruikbaar.

We hebben een beetje een haat-liefde verhouding met de Dark Core RGB SE en MM1000 combinatie. Als we alle facetten van de ervaring doorlopen merken we echter op dat er eigenlijk weinig (niets?) objectief mis is maar dat we met twee net afgewerkte producten ondersteund door een nette software ervaring te maken hebben. Echter het enige punt is dat de manier waarop Corsair de ‘forever wireless’ feature heeft geïmplementeerd minder sexy is dan de twee vooralsnog enige concurrenten. En dan gaat het toch steken gezien dat de basis van de producten is.

Sure, de keuze voor een Qi lader heeft zeker voordelen, zo is het prima mogelijk om straks muismatten uit te brengen die groter zijn met een Qi lader erin (het gaat een pittige klus worden voor Logitech en Razer om hun laad-grid extreem veel groter te maken), en het is tof dat je ook je telefoon ermee kan laden en dankzij de adapter zelfs andere, standaard niet Qi supported producten op kan laden, maar de keerzijde is dat het een draadloze muis blijft die niet vanzelf oplaad; enkel wanneer je hem aan het einde van de dag op het hoekje legt, iets wat met enige nauwkeurigheid dient te gebeuren. Daarmee hebben we in feite een zeer prijzige implementatie van een systeem dat we jaren terug ook hadden: een muis met een oplaad dock. Goed, een plat dock dat dus ook andere apparaten op kan laden en een muis die tegenwoordig gewoon lag-vrij werkt en niet vertraagd als vroeger. Op zich leuk, en niet eens per sé verkeerd, maar toch; het voelt gewoon ook een beetje 'net niet'. Je kan argumenteren dat het 'anders' is, maar ik mis de echte overtuiging.

Het grote verschil is dat je bij twee van de drie nooit omkijken hebt naar je batterij, en bij Corsair nog altijd de gewoonte moet houden om hem netjes op het laadpunt te leggen. Klein als het klinkt, daar investeer je voor. Corsair mag dan nipt het voordeel hebben wat prijs betreft (Razer is een stuk duurder, Logitech Powerplay met G903 ook, echter Powerplay met de G703 kost grofweg hetzelfde), maar het blijft alsnog erg veel geld en voor dit soort bedragen ben ik liever 100% overtuigd. De muismat van Corsair is zeker steviger en wat netter afgewerkt dan Logitech, en de USB 3.0 passthrough is fijn, maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik er tesamen 200 euro aan uit zou geven. Of je moet heel veel waarde zien in de Qi adapter voor andere hardware wellicht? Anyhow, laat mij weten als je er anders over denkt.

Voor hetzelfde of minder dan de complete set koop je de Dark Core RGB SE, een chique muismat met afmetingen en materiaal naar keuze, en een chique Qi charger op je bureau. Dan heb je fundamenteel dezelfde ervaring, maar dan volledig naar eigen smaak. In mijn optiek kan Corsair best publiek trekken met een brede selectie aan Qi compatible matten, maar vooralsnog zitten ze in hetzelfde schuitje als de rest: één medium-large maat muismat, en in dit geval enkel met één soort hard oppervlak. Kortom: de MM1000 weet mij niet genoeg te overtuigen, althans voor de huidige prijs van 89 euro waarvoor we dan eigenlijk toch RGB hadden verwacht.

De keuze voor Qi heeft natuurlijk ook het voordeel dat de draadloos oplaadbare muis niet per sé verbonden zit aan de MM10000, dus dat in dit geval de uitstekende muis niet tegengehouden hoeft te worden door het feit dat er nog geen mat is die hem constant opgeladen houdt. De Dark Core RGB SE is wel echt voor grotere handen (20cm+ bij voorkeur), of middelgrote handen die de voorste duimknop niet snel nodig heeft (dan geeft hij een mooie palm grip voor 17-18cm lange handen), maar het is een stevige, chique muis die voorzien is van veel meer knoppen dan de directe concurrenten (G703, G903, Mamba), inclusief de sniper knop. De rechter kant is wat aan de gladde kant, maar je hebt in elk geval twee zijkanten waar je uit kan kiezen.

De sensor van de muis is ook top, de draadloze verbinding werkt vlot, de RGB ziet er strak uit en synchroniseert goed met ander Corsair spul, en zelfs met LEDs aan is de accuduur goed genoeg dat ik twee lange avonden door kon trekken zonder te laden. Dan kan je of de Logitech G403 Wireless approach nemen door bijvoorbeeld draadloos FPS games te spelen en overdag bedraad te werken (pak dan de Dark Core non-SE), waarbij je een grotere, iets chiquere, meer-knoppige variant hebt op zo’n ervaring. Of je pakt de Dark Core RGB SE, welke QI lader dan ook (of een case met Qi charging, zoals de In Win A1 en be quiet! Dark Base 900), en maakt het jezelf iets makkelijker dan met af en toe een kabel. Die ervaring met de Dark Core RGB SE klopt gewoon keurig.

In mijn optiek is er dus nog wat werk aan de winkel van Corsair voor een ultiem, zorgeloos forever-wireless systeem. De Dark Core RGB SE komt echter op eigen houtje al meer dan keurig voor de dag. Goedkoop is anders, hij weet meer dan zijn mannetje te staan en meerwaarde te bieden naast modellen zoals de G403 Wireless / G703.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Corsair Dark Core RGB SE?

Mooie review weer(+3)
Blijf wachten op de A1 ;) :O
Thanks! En wou net zeggen, als je een beetje alert bent.... ;)
Maar nu even serieus, komt ie nog of heb je een link waar die al is? (-;