SABnzbd Review

CodeCaster 16 april 2010, laatste update op 16 april 2010, 11.128 views

SABnzbd

Pluspunten

• Licht
  • Webinterface
  • Configuratiemogelijkheden

Minpunten

• Niet kunnen vinden

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 4
Stabiliteit Score: 4
Samenvatting
SABnzbd+, waarvan versie 0.5.0 vorige maand uitkwam, is een volledig geautomatiseerd programma dat binaries van usenet kan downloaden. Maar dat is niet het enige: als er pariteitsinformatie aanwezig is wordt de integriteit van de download gecontroleerd, en wanneer de download is ingepakt in rar-bestanden of opgedeeld in opeen volgende bestanden zal het gedownloade materiaal uitgepakt respectievelijk samengevoegd worden. De webinterface is uiteraard fantastisch vanwege het feit dat je 's middags op school, werk of stage een NZB-bestand kunt uploaden zodat bij thuiskomst je download gereed staat.

Installatie en Upgrade
De installatie op Windows gaat vlekkeloos, hoewel mijn ervaringen met eerdere versies onder FreeBSD wat minder zijn, maar dat kan ook komen door mijn ervaring met dat OS, die destijds op z'n minst gebrekkig te noemen was. :P Het werkte uiteindelijk wel, maar alle dependencies moest ik zelf downloaden, omdat het programma niet in ports stond, maar sinds versie 0.4.12 is dat wel het geval. De upgrade van eerdere versies naar 0.5.0 gaat in ieder geval onder Windows ook geweldig, alle instellingen worden overgenomen. Sinds de nieuwste versie is er de mogelijkheid om het programma met het starten van Windows te laten beginnen.

Webinterface
Het gebruik en verdere configuratie na installatie van SABnzbd+ is zeer eenvoudig. Alles vindt plaats via de webinterface. Hierdoor is het programma zeer geschikt om op een lichte, energiezuinige machine te installeren, terwijl de bediening vanaf een andere pc plaatsvindt.

Het is uiteraard ook mogelijk om deze webinterface te beveiligen. Niet alleen is er de optie voor het instellen van een gebruikersnaam en bijbehorend wachtwoord, dat sinds deze versie via de zogeheten basic access authentication gaat in plaats van een html-formulier bij eerdere versies, maar ook kun je na het genereren van een self-signed certificaat de verbinding beveiligen door middel van HTTP over SSL. Dit vindt dan wel plaats over een andere poort dan de standaardverbinding.

Configuratie
De hele kracht van de applicatie zit in alle mogelijkheden qua configuratie. Van RSS-downloads tot watchfolders en van het automatisch sorteren van series tot het aanpassen van de template van de e-mail die je na een voltooide download toegestuurd kunt krijgen: echt Šlles is in te stellen. De diverse instellingen die ik gebruik zullen onder de volgende paragrafen worden behandeld. Ik vertel nog lang niet alle mogelijkheden, aanvullingen zijn welkom!

Servers
Het begint uiteraard met de nieuwsserver. Hierbij kun je ťťn tot veel servers instellen vanwaar de door jou middels een NZB geselecteerde bestanden worden gedownload:
Serverconfiguratie

Alle servers die je toevoegt worden tegelijk gebruikt om bestanden te downloaden, SABnzbd+ gebruikt hier een soort load balancing voor. Het is daarnaast mogelijk om servers als "backup" aan te merken, waardoor geprobeerd wordt om bestanden die niet gedownload kunnen worden alsnog van deze servers te halen. Versleuteling van gegevens van en naar de nieuwsservers door middel van SSL is ook mogelijk.

CategorieŽn
Om zoals het de rechtgeaarde nerd betaamt alles wat je downloadt te categoriseren (blond, bi, spanbanden, enzovoorts) is het mogelijk om downloads in SABnzbd+ te sorteren in mappen. Hiervoor kun je categorieŽn aanmaken in de configuratie:
CategorieŽn
Deze categorieŽn zijn vervolgens toe te passen op NZB-bestanden die je handmatig toevoegt, waarna het gedownloade materiaal in de ingestelde map zal worden geplaatst. RSS-downloads, waarover verderop meer, zullen automatisch het label dat je aan tv-series toekent meekrijgen.

Directories
Ook is het mogelijk om alle directories in te stellen waarin SABnzbd+ zijn informatie al dan niet tijdelijk opslaat. Zo is er een cache-folder, een incomplete-folder, een logdirectory en een completed-map, maar ook de NZB-watchfolder mag niet ontbreken:
Folders
Ik heb de tijdelijke mappen en de map waarin de logbestanden worden geplaatst op een aparte schijf gezet, zodat het controleren en uitpakken zo snel mogelijk verloopt.

Hernoemen
SABnzbd+ is voornamelijk gericht op het downloaden van films en series. In hoeverre dit verder legaal en bespreekbaar is wil ik in het midden laten, ik bespreek enkel de functionaliteit van het programma. Om de gedownloade films en series automatisch in een netjes genaamde directory te laten plaatsen is het mogelijk om filters te creŽren:
Films sorteren Series sorteren
Er zijn zoals is te zien diverse mogelijkheden met betrekking tot het vormen van de naam van de map waarin de uiteindelijk gedownloade bestanden komen te staan. Dat ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:
Folders (remote)

RSS-download
Het is mogelijk om RSS-feeds van NZB-bestanden toe te voegen. Waarschijnlijk wil je niet alles downloaden wat er aangeboden wordt, dus je kunt white- en blacklisten. Ik gebruik een combinatie van beide, omdat ik wel House wil volgen maar niet Tyler Perry's House of Payne:
RSS config
Met een in te stellen interval zal de RSS-feed worden gedownload waarna alle nog niet gedownloade NZB-bestanden die aan ťťn of meer van de accept-filters voldoen in de queue zullen worden geplaatst.

Downloaden
Zoals iedere zichzelf respecterende downloadclient ondersteunt ook SABnzbd+ een watchfolder.
Watchfolder
In deze directory kunnen NZB-bestanden worden geplaatst, die op een (ja alweer) vooraf ingestelde frequentie worden opgepikt waarna de inhoud wordt gedownload.
Daarnaast is het mogelijk om URL's op te geven naar NZB-bestanden, of er gewoon zelf ťťn te uploaden:
NZB toevoegen
Het programma zal het eventueel aanwezige par-bestand downloaden, en vervolgens alle rar-bestanden. Wanneer alle archieven binnen zijn zal de integriteit hiervan worden gecontroleerd, waarna wanneer dit nodig blijkt de bijbehorende par2-bestanden zullen worden binnengehaald waarna de reparatie start. Dit proces wordt overgeslagen bij downloads die geen pariteitsinformatie bevatten, terwijl bestanden die niet zijn ingepakt uiteraard niet uitgepakt zullen worden.

Queue
Na het oppikken uit de watchfolder of uploaden via de webinterface zal de download die in het NZB-bestand wordt vermeld in de downloadqueue verschijnen:
Downloaden
In deze queue is het mogelijk om individuele downloads te stoppen, pauzeren of hervatten, maar ook kan de volgorde of prioriteit van de downloads worden veranderd. Daarnaast kan de naam van de download sinds deze versie worden gewijzigd door te klikken op de naam in de queue. Voorheen nam de download automatisch de naam van het NZB-bestand aan, en in sommige gevallen was het eindresultaat op z'n minst cryptisch te noemen. Nu is het dus mogelijk om de download die bezig is nog een andere naam toe te kennen zodat je hem na het downloaden ook nog herkent. Ook kunnen in hetzelfde scherm individuele bestanden in een NZB-bestand worden ge(de)selecteerd, zodat je bijvoorbeeld heel eenvoudig uit een compilatie-cd ťťn nummer kunt downloaden.

Het is bij het handmatig toevoegen van een NZB-bestand en bij downloads die in de queue staan mogelijk om de uit te voeren acties aan te passen. Standaard zal de integriteit worden gecontroleerd, de download eventueel uitgepakt en de loze bestanden verwijderd, zodat je enkel het gewenste (beeld)materiaal overhoudt, maar je kunt er ook voor kiezen om een item alleen te downloaden en het uitpakken te bewaren voor sinterklaas of een ander tijdstip waarop dat beter uitkomt.

Ook kun je in de queue de snelheid beperken of juist verhogen (hiermee de in de configuratie ingestelde maximumsnelheid overrulend), of alle downloads verwijderen of voor een in te voeren aantal minuten te pauzeren.

Na het downloaden
Eenmaal voltooid zal de download in de geschiedenis worden weergegeven:
Downloadgeschiedenis

Behalve controleren, herstellen, uitpakken, hernoemen en sorteren kan SABnzbd+ nog meer met de gedownloade bestanden doen! Het is namelijk mogelijk om een extensiefilter te creŽren voor bestanden die na de download verwijderd dienen te worden. Dit is een kommagescheiden lijst, die in mijn geval op ".nfo, .sfv" staat zodat alle bestanden met die toevoeging zullen worden gewist.

Daarnaast is het nog mogelijk om scripts te laten starten na een download, die diverse argumenten meekrijgen over de gedownloade bestand(en). Met behulp van deze argumenten kan bepaald worden waar de download staat, of deze is gelukt en wat de oorspronkelijke naam was. Een voorbeeld is dit script (dat ik overigens niet heb getest), dat claimt album art toe te voegen aan gedownloade mp3-bestanden, zodat deze in een mediaspeler kunnen worden weergegeven zonder dat de losse afbeeldingen daarvoor benodigd zijn. De mogelijkheden zijn eindeloos en enkel beperkt door het operating system waar SABnzbd+ op draait: als je bijvoorbeeld op Windows draait zul je geen Linux-executables kunnen uitvoeren en vice versa.

Ook kun je enkele acties op het systeem te laten uitvoeren zodra de downloadqueue helemaal verwerkt is. Zo kan het systeem in standby of slaapstand worden gezet, maar ook kan de hele computer of SABnzbd+ zelf worden afgesloten. Je zult de pc hier dan uiteraard wel weer bijvoorbeeld via Wake-On-Lan uit moeten halen, en in het laatste geval zal op de ťťn of andere manier het programma opnieuw gestart moeten worden.

E-mail
Het is mogelijk om een mailserver en bijbehorend adres in te stellen vanaf welke SABnzbd+ een e-mail zal versturen na het succesvol downloaden van een NZB-bestand, of wanneer de schijf vol is geraakt. Ook hier is weer veel in te stellen, behalve een beveiligde verbinding met de mailserver. Er zijn online ook diverse mailtemplates te vinden, maar het standaardmailtje voldoet wat mij betreft:
Hi,

SABnzbd has downloaded "Ubuntu 9.10 i386 Desktop"

Finished at 2010-03-15 22:42:00

~[Ubuntu 9.10 i386 Desktop.1] Quick Check OK

Stage Unpack
~[Ubuntu 9.10 i386 Desktop.1] Unpacked 1 files/folders in 20 seconds

Enjoy!
SABnzbd+ kan ook gewoon gebruik kan maken van beveiligde mailservers. Pop- en smtp-servers met of zonder TLS of SSL kan aanspreken, waar nodig met gebruik van de ingevoerde accountgegevens.

Skinning
Behalve templates voor e-mail kan ook het uiterlijk van de webinterface worden aangepast. Een voorbeeld van Plush, een van de vele beschikbare skins:
Thema
Ik vind zelf de standaardskin overzichtelijk en neutraal genoeg.

Systeemeisen
Het programma gebruikt nog geen 20 MB geheugen, en ook tijdens het downloaden stijgt dit niet hard. Daarnaast is schijfruimte het enige dat je nodig hebt om het te draaien, want alles gaat zo snel als je systeem aankan.

Forum
Er is nu ook een forum-topic over dit fantastische programma.

Wil je al je series automatisch gedownload krijgen of ben je gewoon op zoek naar een nieuwsgroepclient die met een webinterface te configureren en bedienen is? Dan is SABnzbd+ je eerstvolgende download!

Updates
16 april 2010:
• Verbeteringen aan de hand van suggesties uit reacties, bedankt!
• Afbeeldingen in Lightbox gezet
• Forum-link
Updates
16 maart 2010:
• Toevoegingen aan de hand van suggesties uit reacties, bedankt!
• "Queue" en "Na het downloaden" uitgebreid

Heb jij ook een SABnzbd?

Ik vind persoonlijk SABnzbd+ beter geschikt voor mensen met een wat tragere internetverbinding die bijvoorbeeld snachts downloaden.

Ik ben zelf voor normaal gebruik toch het meeste fan van newsleecher. De functionaliteit van newsleecher is ongekend. Net als SABnzbd kan newsleecher tegenwoordig ook repareren en uitpakken en je archives deleten. Hier komt bij Net als bij sabnzbd is het mogelijk alleen de .par2 file te downloaden waarna newsleecher zelf kijkt hoeveel blocks hij nodig heeft en vervolgens alleen die blocks nodig is. Verder komen alle downloads netjes in een mapje gebaseerd op de naam van de NZB die je hebt gebruikt. Je hebt dus alles op 1 plek, maar toch overzichtelijk.

Voor mij is het belangrijkste voordeel van een "normale" client dat indien er een download bezig is (bijvoorbeeld een blueray oid) maar je hebt ff net iets nodig (winrar of de nieuwste aflevering van chuck) dan kun je met 2 klikken je que omgooien. Met SABnzbd wordt dat lastiger..

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 17 maart 2010 00:30]

Dat is helemaal niet lastiger met SABnzbd. Je kan je queue gewoon omgooien in de webinterface. Regeltje oppakken en slepen naar boven, hoppa, klaar!

En hoezo mensen met een tragere verbinding? Dit programma download gewoon met de maximale snelheid van je internetabbo. Daarnaast is het licht dus zorgt het parren en unpacken er niet voor dat je pc log wordt (hoewel dit bij de 4.x.x versies op OSX nog wel zo was).

[Reactie gewijzigd door Sluuz op 16 maart 2010 12:51]

mbt que: Hoe pak je dan 100 items? In newsleecher klik je (omdat het een normaal programma is) een item aan en daarna houd je shift in en dan klik je laatste item aan, en voila...

mbt trager: Lijkt me vereist nummer 1 dat de software je internet maximaal kan benutten... met trager internet bedoel ik <8mbit waardoor een dvd niet binnen een uurtje klaar is. Met adsl2 kun je sneller downloaden dan dat je een film oid kunt kijken.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 17 maart 2010 00:32]

Waarom zou je meerdere items willen selecteren? Downloads staan gegroepeerd per NZB-bestand, dus als je bijvoorbeeld de drie disk extended versie van Ubuntu aan het downloaden bent en je wil tussendoor even een trial van Winrar downloaden, voeg je de NZB van Winrar toe en geef je die met twee klikken een hogere prioriteit of zet je hem met de genummerde dropdown op de hoogste positie (0), waarna deze eerst gedownload zal worden.

Ik vind dit makkelijker werken dan alle losse artikelen of rar-bestanden aanklikken zoals dat in Newsleecher moet om die vervolgens omhoog te slepen...

En de software is niet traag, zoals * lowfi hieronder ook al zegt: SABnzbd+ kan gewoon volledig gebruik maken van je internetverbinding.

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 17 maart 2010 09:16]

Waarom meerdere items selecteren? Dat is nogal simpel... Voorbeeld van gisteren: ik heb gisteren een nzb gemaakt van een heel seizoen met dus 23 afleveringen (binsearch via ftd watchdog, 2 klikjes dus), ongeveer 1200 articles... dat valt dus onder 1 nzb. Nu wilde ik hiervan 1 aflevering kijken en daarna doorgaan met een software download die ik later nodig had. Dan selecteer je dus even die ene aflevering (2 klikjes+shift) en dan doe je rechtermuis move to top. Vervolgens ga je je tandenpoetsen en als je terugkomt kun je de aflevering kijken via het netwerk.

Wel goed lezen he 8)7 nogmaals ik heb niks gezegd over de snelheid van de software... maar mijn persoonlijke mening is dat een "kale" client zoals SABnzbd beter geschikt is voor mensen met een trage verbinding. Met 10mbit heb je ong 3.6 GB per uur. Aangezien de meeste downloads tussen de 700 en 6000 mb vallen ben je dus binnen 2 uur vaak klaar met je download. Ik zet dan newsleecher gewoon weer uit als ik toevallig zie dat er geen datatransfer meer is (DU meter ftw). Als ik iets wil downloaden dan gaat dit via ftd met de nzb knop, je klikt vervolgens op create nzb en dan op open. Newsleecher start dan op en gaat aan het werk (je hoeft dus ook niet naar een bepaalde map te saven, scheelt ook weer een click). Indien iemand 6 uur, of langer over een aantal downloads doet wordt het een ander verhaal... dan kun je er niet op wachten en dan is dus een programma waar je geen omkijken naar hebt vaak handiger.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 17 maart 2010 13:05]

Maar waarom is Newsleecher voor korte downloads dan handiger? Dat heb je nog niet geheel duidelijk gemaakt.

Ik draai ook SabNZBD op mijn Macs thuis. Elke computer kan de interface van de ander oproepen, omdat dit simpel via een webinterface gaat. Als ik mijn Macbook dus uit wil zetten, maar toch nog even die ubuntu cd wil laten downloaden op mijn imac, doe ik dat gewoon vanaf de bank door de nzb of in de downloadfolder van de mac te zetten of de nzb te uploaden in de webinterface van Sabnzbd op de iMac..

En als ik op mijn iMac zit en ik download een NZB, dan pakt sabnzbd deze automatisch uit de downloadfolder en gooit hem in zijn queue. Vervolgens gooit hij de nzb weg. Is hij klaar met downloaden, dan gooit hij alle onnodige bestanden weg en hou ik alleen maar over wat ik nodig heb. Met Automater is zelfs nog takenreeks te bouwen die kijkt wat voor bestanden het zijn, naar goede map verplaatst en zonodig ook nog alles in een nieuwe playlist in iTunes gooit. En dat automatisch nadat hij klaar is met downloaden. Tevens gooit hij de PC daarna in sluimer als ik dat wil, zodat het stroomverbruik nihil is.

Ik snap dan persoonlijk niet wat er handiger is aan eerst Newsleecher op moeten starten, bestand downloaden en Newsleecher weer afsluiten. Vind ik mijn constructie thuis toch prettiger ;)
Je hebt niet 24/7 een service draaien, dat is behalve het que voordeel, voor mij een voordeel. Starten gaat natuurlijk vanzelf als je op open klikt ipv save as, je download de nzb niet dus je hoeft hem ook niet te deleten:).
Sabnzbd is echter een dusdanig lichte service dat dat geen voordeel is. Bij een programma zoals newsleecher is het inderdaad een ander verhaal, dat vreet meer resources. Sabnzb vreet bijna niets van mijn 4GB geheugen af als hij idle is en qua cpu power al helemaal niets.

Je hebt alleen toch een klik meer dan ik :P Mac os x download meteen en kent (gelukkig in mijn ogen) geen save as of open ;)
Wel geinig. Ik beperkt mijn download snelheid juist overdag, zodat ik ook nog normaal kan internetten.
Alles wat jij noemt doet SABnzbd+ ook, zoals ook in de review is te lezen overigens.

En het verplaatsen van items in de queue is ook zeer eenvoudig, je zet gewoon de prioriteit van het later toegevoegde item hoger of verplaatst hem met de dropdown naar positie 0. Eveneens twee klikken. :)

@Sluuz: kan slepen ook? :o
@Mars Warrior: of dat hij de review niet gelezen heeft ;)

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 16 maart 2010 12:58]

In mijn ervaring is dit inderdaad in theorie te doen, echter als je 1000 items in je lijst hebt staan en je wilt er pak em beet 20 daarvan naar boven hebben dan zul je toch 20 vinkjes moeten zetten. Of ik moet een optie gemist hebben...
De dingen die jij noemt:
- Alleen die PAR bestanden downloaden die nodig zijn,
- Mappen aanmaken op basis van NZB namen
- Downloadvolgorde wijzigen

Is met SABnzbd heel simpel. Lijkt alsof je SABnzbd al een tijdje niet gebruikt hebt :?
Inderdaad een jaartje geleden dat ik het zelf gebruikte, bij andere reacties heb ik wat verduidelijkt. Ik gebruik overigens newsleecher 3.5 (en niet 4.x) dus ik loop sowieso wat achter geloof ik:P.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 17 maart 2010 00:33]

Meh

7MB/s op een lowend Athlon met ssl aan. In het spitsuur is het wel wat trager op de kabel.

Sab doet aan folder monitoring waar je dus gewoon nzbtjes kan dumpen. Ik gebruik juist sab door de newzbin/rss integratie. Folder/file renaming etc. Zeer compleet pakket en niet beperkt tot windows.

[Reactie gewijzigd door lowfi op 16 maart 2010 13:40]

Geniale review, voor de mensen die het interessant vinden en series kijken. Is sickbeard aan te raden. Enorm handig, download automatisch je series, renamed ze en zet ze in de juiste folder. Hij scanned je harddisk voor aanwezige series, en kan deze vervolgens ook renamen naar een standaard (denk ook aan afleveringnaam) zie http://code.google.com/p/sickbeard/ Top review, handige software, niet te missen voor de usenetgebruikers
Thx, ga ik eens naar kijken, ook integratie met XBMC zie ik :)
SABnzbd+ draai ik ook op mijn Synology NAS. Maar sinds versie 0.5.0 is SABnzbd+ niet meer stabiel. Na een paar dagen klapt de service er spontaan uit, modules kunnen niet meer gestart worden. Nu ga ik mijn NAS maar eens helemaal opnieuw inrichten, kijken of dat soelaas biedt.

Wat ik zelf wel een heel handige feature vind is SABnzbd+ helper. Hiermee kun je heel gemakkelijk nieuwe SABnzbd source files op de NAS installeren.
en je downloads toegankelijk maken als je te schraal geweest bent sabnzbd+ te configureren. En achtergebleven cachefiles weggooien etc.
Goeie review. Grappig dat voornamelijk (alleen?) SABNZBD+ gebruikers reageren. Ben benieuwd of je met deze review nieuwe gebruikers aantrekt.

Nog wellicht interessant om te melden:
  • dat je eenvoudig op een ander systeem de queue in de gaten kan houden. (ik heb bv een energiezuinig ITX systeempje staan
  • je een shutdown-when-complete kan selecteren; en dan gaat ie pas uit als alles (downloaden/verifieren/uitpakken/deleten afhankelijk van de geselecteerde optie) gereed is,
  • Ongetwijfeld mis ik nog wat
Geweldig product.
Yup hierzo :p Ben em net aan t isntalleren na t lezen van de review. Heb hiervoor altid grabit gebruikt, maar deze is best heavy betreft resources.
Zou dit programma goed zijn werk kunnen doen op een AMD K6-2, 192 MB ram met debian 5?

Verder mooie review en goed de dingen beschreven!

[Reactie gewijzigd door Winkey op 17 maart 2010 20:59]

Ik heb het gedraaid op een P2-333 met 256 MB ram onder FreeBSD. Het decoderen (yEnc), parren en uitpakken gaat op zulke systemen toch wel merkbaar trager, maar het werkt gewoon :)

En bedankt voor het compliment ;)
Opvallende review hier zo tussen al die hardware maar zeker goed! Gebruik het zelf ook nadat ik vele jaren Newsleecher heb gebruikt. Altijd betaald, maar het werd mij te log/groot. Ook was de snelheid in Newsleecher lager dan dat hij nu is in Sabnzbd+ dus wat mij betreft een dikke 10!
Bedankt! Maar ik zie veel te weinig software-reviews, vond het bijvoorbeeld bij Chrome ook eens goed om de mogelijkheden gewoon door een gebruiker opgesomd te zien in plaats van door de maker van de software.
Wat een opmerking, hulde! Voor je review ook trouwens, ziet er goed uit en dekt volgens mij de lading wel. Ben al jaren fervent gebruiker van dit programma.
Ik vind de plush "skin" ook handig. Die gebruik jezelf niet?
Ik zal er eens naar kijken, gebruikte altijd grabit maar die is vrij log heb ik het idee.

Goede review, mij heb je overtuigd :D