LG BD370 Review

Arjan A 15 maart 2010, 2.841 views

LG BD370

Pluspunten

• Nette duidelijke menu's
  • Speelt CDs af zonder de tv aan te hoeven zetten
  • Ondersteuning van veel formaten en codecs
  • USB-ingang, ethernet-aansluiting

Minpunten

• Gedoe met klepjes aan de voorkant, zeker met de USB
  • Te aanwezige LED-verlichting rondom grote knop
  • Niet bijzonder mooie display, kan ook niet gedimd worden

De BD370 had ik al een tijdje in mijn vizier, maar bij het ontbreken van een goede blu-ray titel (Earth had ik al van BBC-HD opgenomen) vond ik een blu-ray-speler nog niet nodig. Mijn DVD-speler heeft het dit weekend begeven, dus ik ben nog een keer snel langs de pricewatch en bijbehorende reviews gegaan om te bepalen wat ik nu wilde.

Mijn vereisten waren vrij simpel: Ik wilde mijn DVDs kunnen afspelen, en het geluid digitaal kunnen doorgeven aan mijn versterker. Een HDMI-uitgang vond ik vanzelfsprekend voor blu-ray. De prijs is natuurlijk iets dat meespeelt, maar ik ben ook niet te beroerd om te kijken naar extra features als die er zijn. Vooral dat laatste viel mij enorm mee bij dit apparaat.

Ik gebruik een Samsung full-HD tv en een Pioneer 5.1 versterker met oa DTS voor het geluid. De luidsprekers zijn ook in 5.1en dit alles is te vinden in de huiskamer. Dus kinderen en vrouw maken ook gebruik van de installatie.
Een groot pluspunt aan deze speler vind ik dan ook de duidelijk menustructuur (max. drie laags) met pictogrammen, de ondersteuning voor de Nederlandse taal, en het eigenlijk niet nodig hebben van de handleiding.

De vorige speler was een DVD-speler van Pioneer, ongeveer 9 a 10 jaar oud - regiovrij. De kwaliteit van dat apparaat was bijzonder goed, maar had natuurlijk geen digitale beeld-uitgang. De vergelijking met dat apparaat geldt dus voor DVDs en eventuele menu-gerelateerde dingen. Voor wat betreft het beeld vind ik de LG-speler gelijkwaardig, met het voordeel dat alles digitaal wordt doorgegeven. De kleuren zijn een tikje lekkerder, maar de upscaling is niet uitzonderlijk beter. De ondertitels daarentegen lijken wel een stuk scherper.

Eerste gebruik
Als de doos opengaat valt op hoe klein de speler eigenlijk is. Hij is wat breder dan de rest van mijn apparatuur die doorgaans 42cm breed is, maar een stuk minder diep. Dat geeft eigenlijk niet, aangezien er klepjes zijn aan de voorkant die ook ruimte nodig hebben zodat ik dit apparaat wat verder naar achteren heb geplaatst. De speler wordt geleverd met handleiding (oa in niet geheel vloeiend NL), afstandbediening+batterij, netsnoer en wat kabels voor analoge video- en audiodoorgifte. Een HDMI-kabel ontbreekt.
Aan de achterkant zijn aansluitingen te vinden voor component-video out, RGB-out, stereo-audio (analoog L+R) en digitale audio out (S/PDIF en optisch). Ook kan er een ethernetkabel (10/100) in gestoken worden.

Ik sluit de S/PDIF aan op mijn versterker (de enige optische ingang op de versterker wordt gebruikt door de satelliet-decoder) en de HDMI gaat naar de tv. Ik zet de tv aan, en daarna de blu-ray speler, waarna ik maar kort hoef te wachten voor ik kan beginnen. In het instellingen-menu moeten wat beeld- en geluidsformaten worden gekozen waarna ik de speler kan gebruiken. Ik voer een DVD in en hij begint meteen te spelen, zoals ik gewend ben. Het duurde overigens nog een dag voor ik het eject-knopje op het apparaat zelf had gevonden. Een wellicht 'grappige' eigenschap van dit apparaat is dat er om de centrale aan/uit knop (die overigens groot en en vrij prominent aanwezig is) een LED-verlichte ring oplicht, die verschilt van kleur, afhankelijk van de uitgevoerde functie. CD afspelen is paars, DVD is rood, en het menu is blauw.
De afstandbediening werkt vrij intuÔtief, en kan worden ingesteld om bijv het geluid en kanaal van de tv te regelen.

Features
Deze speler kan meer dan alleen wat schijfjes afspelen. Naast de gebruikelijk CD, DVD en BD-formaten, kunnen er ook data-CDs en USB-sticks (FAT16 of 32) worden gelezen waarbij een scala aan muziekformaten en videocodecs wordt geaccepteerd (zie de specs voor de precieze info). Een paar willekeurige mp3's en filmpjes heb ik op mijn USB-stick gezet, waarna deze zich moeiteloos lieten afspelen, zonder gehik of framedrops.

Een extra mogelijkheid bij deze speler is YouTube. Met een ethernetaansluiting kan al worden gezocht in YouTube. Je kan ook kiezen uit categorieŽn als 'meest populair', en je kan YouTube instellen op bijv. Nederland (lokalisatie). Verder is het mogelijk om in te loggen met je eigen YouTube account. Daardoor kan je ook meteen bij je eigen favorieten en history komen.
Helaas biedt deze speler geen netwerkstreaming mogelijkheden, maar dat is met zo'n prijs ook niet te verwachten. Wel is de ethernet-aansluiting handig voor updates. Mijn firmware kon meteen worden geactualiseerd.

Over de geluidskwaliteit kan ik helaas niet zoveel berichten, aangezien ik het decoderen overlaat aan mijn versterker. De beeldkwaliteit is goed, maar ik heb nog geen blu-ray disks kunnen afspelen. Over het algemeen reageert het apparaat snel en vloeiend, en heb ik het idee dat layer-wissels bij DVDs sneller verlopen dan in mijn oude DVD-speler.

Het regiovrij maken voor DVDs was met de 370BD ook vrij simpel. Aangezien ik nogal wat DVDs bezit die ik in de VS heb gekocht, vond ik dat wel essentieel, hoewel ik me dat pas realiseerde toen ik het apparaat al in huis had. Inclusief zoeken op internet kostte het me nog geen halfuur.

Eindconclusie
Alles bij elkaar vind ik dit een nette speler, voor een nette prijs. Hij doet wat je ervan verwacht, en je kan dit ook simpel doen. Voor degenen die wat extra's willen zoals mp3's of divx-films biedt de 370BD ook genoeg mogelijkheden. Het apparaat is snel, overzichtelijk en duidelijk.

Heb jij ook een LG BD370?

Hallo Arjan ik ben ook zeer tevreden met dit apparaat, alleen het regiovrij maken is metot op heden helaas nog niet gelukt, zou je mij kunnen mailen hoe dit in zijn werk gaat?
I heb het geprobeerd met zip 6000 maar de speler geeft disc error dus er gebeurt niks.
bijvoor baat dank groet Daan. daanineke@ziggo.nl
Ondersteunt de speler ook subtitles als je bijvoorbeeld een divx er op zet; dus bv een srt bestand met dezelfde naam als de avi/mkv?
Helaas werkt het menu niet als je een film start vanaf een usb-stick (VIDEO_TS map)

Het is dan ook niet mogelijk om tijdens het afspelen te kiezen voor een andere taal of ondertitels.

mkv bestanden bekijken is erg lelijk, het beeld doet denken aan de oude divx bestanden in het begintijdperk. Vanaf de PC ziet het beeld er een stuk beter uit dus het ligt waarschijnlijk aan de codec in de speler. Dit verschijnsel is zowel vanaf DVD als usb-stick

Misschien worden deze problemen opgelost met een update...

[Reactie gewijzigd door BUR op 11 april 2011 16:34]