Acer AL2016Ws Zilver, Zwart Review

frankknopers 17 augustus 2006, laatste update op 17 november 2015, 43.124 views

Acer AL2016Ws Zilver, Zwart

Pluspunten

• Breedbeeld
  • Hoge resolutie
  • Goede beeldkwaliteit
  • Geen ghosting
  • Goede kleurreproductie
  • (+) In de pivotmodus heeft een breedbeeldscherm een groot voordeel tov een 4:3 scherm bij het internetten

Minpunten

• Standaard voet is beperkt instelbaar
  • (-) De kijkhoeken van het scherm zijn niet zo heel goed als het in pivotmodus draait.

Ik was al een tijdje aan het kijken naar een vervanger voor mijn Iiyama LS902UT monitor. In eerste instantie ging ik af op de 24 inch breedbeeld van Dell. Deze viel echter ver buiten mijn budget, dus ik heb een paar maanden gewacht en vervolgens weer opnieuw een overweging gemaakt. De 24'' Dell monitor was in die 4 a 5 maanden tijd 100 euro goedkoper geworden, maar toch nog veel te duur voor mij.

In het laatste kwartaal van 2005 kwam er een nieuwe generatie 20'' breedbeeld TFT schermen op de markt. Deze pasten beter bij mijn budget dan de 24 inch exemplaren en hadden vaak ook nog betere specificaties (voor gamen). De twee schermen die mijn belangstelling hadden waren de Benq FP202W en de Acer AL2016Ws. De Acer was 80 euro goedkoper, maar had een eenvoudiger design en een minder sterke featureset (met als grootste nadeel het ontbreken van een DVI aansluiting).

Toch vond ik het de 80 euro extra niet waard om een Benq te kopen, de keuze viel dus op de 399 euro kostende Acer monitor.

Uitpakken
Ik ben woensdagavond naar de Mediamarkt gegaan en daar hadden ze 5 exemplaren van dit scherm staan. Ik kon het scherm voor 399 euro meenemen en ik kreeg daarbij ook nog een ''2 weken niet goed, geld terug garantie''. Dat is zeker wel een pre, want als je een dode (sub)pixel hebt of het breedbeeld je absoluut niet bevalt, dan kun je het scherm dus gewoon terugbrengen (natuurlijk wel in de originele verpakking + kassabonnetje).

Eenmaal thuis heb ik de digicam erbij gepakt om wat foto's te maken bij het uitpakken van het product:

In de relatief kleine doos vinden we het volgende:
- Het 20'' breedbeeld scherm.
- Folder met garantiebepalingen
- CD met handleiding en informatie (geen drivers dus) Download drivers
- Een snelstartgids om de monitor op de juiste wijze te installeren
- De monitorvoet
- Een VGA kabel
- 220V stroomkabel
- 110V US stroomkabel
- Een voor mij onbekende stroomkabel

Hierbij valt het volgende op:
1. de VGA kabel ziet er erg iel uit en ik heb dus besloten om een andere dikkere VGA kabel te gebruiken (iets zegt me dat een dikke kabel beter is dan een dunne, vandaar)
2. De folders en de snelstartgids zijn gedrukt in veel verschillende talen.
3. Er worden geen drivers meegeleverd waarmee windows het scherm kan herkennen als een Acer 20 inch.
4. Het scherm kan met de standaard voet niet in hoogte versteld wordern. Het scherm heeft wel een standaard VESA 100x100 bevestiging waardoor het mogelijk is om een andere (betere) voet te installeren. Deze zijn onder andere te vinden op deze site.

Featureset en specificaties
De Acer AL2016Ws maakt gebruik van een TN paneel met overdrive. Dat resulteert in een lage responsetijd wat het scherm bijzonder geschikt maakt voor gamen. Het nadeel van een TN paneel is dat de kijkhoek minder groot is dan bij een MVA/PVA paneel, maar dit is absoluut niet storend. De kijkhoek is voor mijn wensen groot genoeg en als er mensen op het scherm meekijken zijn alle kleuren nog goed te zien.

De specificaties op een rij:
Beelddiagonaal: 20.1 inch
Kleuren: 16,7 miljoen
Input: VGA analoog
Bevestiging: VESA 100x100mm

Kleurweergave
Omdat dit TN paneel 24 bits is, kan het de volledige 16,7 miljoen kleuren weergeven. Als ik de kleurreproductie vergelijk met mijn CRT scherm doet dit TFT scherm zeker niet onder. De kleuren zijn mooi helder en het zwart is ook redelijk goed zwart (bij een helderheid van 30%). Omdat ik zelf nooit bezig ben met video en/of foto-bewerking ben ik misschien minder kritisch, maar ik moet zeggen dat ik over de kleurreproductie 100% tevreden ben.

Ghosting
Ik heb al verschillende spellen gespeeld en ik heb totnogtoe geen enkele vorm van ghosting ontdekt. Dit scherm is voor mijn gevoel gewoon net zo snel als mijn vorige 19 inch CRT bakbeest. De maximale score dus voor dit scherm!

Contrast en helderheid
Ik heb het contrast verhoogd van 50 naar 60 zodat de kleuren er wat levendiger uitzien. Met deze instellingen ben ik dus dik tevreden.

De helderheid is ook prima in orde. Standaard stond deze op 100%, maar dat heb ik meteen veranderd. Op 100 is het beeld veel te fel en zijn de kleuren veel te flets. Ik heb de helderheid altijd op 30-40% staan en dat is meer dan genoeg voor mij om alles op het scherm goed te kunnen zien. Ook ziet het zwart er logischerwijs mooier uit met een lagere helderheid.

Uniformiteit van het scherm
De eenvoudigste manier om dit te testen is om een volledig zwarte of witte desktop achtergrond te kiezen. Dit levert het volgende op:
Zwart: Bij een volledig zwarte achtergrond kom je er na 10 seconden turen achter dat de linksonderhoek ietsje lichter is dan de rest van het scherm. Dit is echter zo minimaal dat het bij games noch bij films opvalt.
Wit: Bij een volledig witte desktop zie ik dat de uiterste zijkanten ietsje donkerder zijn dan de rest van het scherm. Dit komt omdat de backlight de zijkanten minder sterk kan verlichten dan het midden. Bij normaal gebruik is dit echter niet waarneembaar en is het absoluut geen struikelpunt bij het kiezen van dit scherm. Ook op dit punt een hoge score voor dit scherm.

Pixeldefecten:
Mijn scherm heeft helaas 1 dode subpixel in de hoek linksonder. Deze blijft lichtblauwig op donkere achtergronden. Op lichte achtergronden en op wit beeld is de pixel niet te zien. Deze is in windows niet storend en met gamen valt het eigenlijk niet eens op. Bij films valt de dode pixel wel meer op. Misschien dat ik het scherm nog ga omruilen, aangezien ik een 2 weken niet goed geld terug garantie heb gekregen. Maar ook al had ik deze garantie niet, dan zou ik het niet eens zo heel erg vinden.

Eigenlijk zou je de dode subpixel niet moeten meerekenen in de eindbeoordeling omdat dode pixels simpelweg een algemeen probleem zijn bij TFT schermen en dus niet specifiek een probleem zijn van dit model van Acer.

Bouwkwaliteit:
Het scherm heeft een wat eenvoudige en sobere uitstraling een ook de voet is uiterst eenvoudig. Waarschijnlijk is dit gedaan om kosten te besparen, maar toch is het niet ten koste gegaan van de stevigheid van het scherm. Alles voelt solide aan, hoewel de iele knopjes voor de bediening van het OSD anders doen vermoeden. De power knop is wel een beetje gammel, maar als je daar geen gekke dingen mee doet zal het knopje wel goed op zijn plek blijven. De connectoren voor de VGA en de stroomaansluiting zijn ook stevig en je hoeft je dus geen zorgen te maken dat er opeens een kabel uitvalt.

--Ervaringen met games--
Omdat dit scherm waarschijnlijk het meest populair is onder gamers vind ik het wel belangrijk om voor jullie een beeld te schetsen hoe het gamen is op een breedbeeld monitor. Ik heb een aantal games gespeeld en dit zijn de bevindingen:

Call of Duty 2
In dit spel kun je kiezen uit heel veel resoluties. Het is zelfs mogelijk om dit spel op de native resolutie van het scherm te draaien, namelijk 1680x1050! Dit heb ik natuurlijk gelijk uitgeprobeerd en het resultaat is echt impressive. De letters in het hoofdmenu zien er al scherper uit en de beleving ingame is helemaal fantastisch. Op deze breedbeeldresolutie krijgt het spel opeens een compleet nieuwe dimensie. Ik heb even het level D-Day gespeeld en je wordt door het breedbeeld veel meer opgezogen in het spel. Dat is natuurlijk erg leuk. :P

Midrange PC: 1280x960
Highend PC: 1680x1050

Need for Speed Most Wanted
Deze game ondersteunt alleen 4:3 resoluties van 640x480 t/m 1600x1200. Geen breedbeeld dus jammer genoeg. Toch is het beeld op 1024x768 en 1280x1024 zeer goed. Het beeld wordt wel een beetje gestreched, maar dit heeft amper invloed op de beeldkwaliteit. De gameplay gaat er echter wel op vooruit met een breedbeeldscherm, het geeft echt het gevoel dat je middenin de actie zit! :D

Midrange PC: 1024x768
Highend PC: 1280x1024

Sims 2 Nachtleven
The Sims heb ik altijd een leuk spel gevonden en ik vind het nog steeds leuk om een beetje huizen te bouwen/in te richten en met families allerlei dingen mee te maken. Sims 2 is heel vrolijk en heeft veel kleuren die goed tot hun recht komen op een goede monitor. Er zijn veel resoluties mogelijk. Met breedbeeld kun je veel meer kwijt op de navigatiebalk onderin, en dat is natuurlijk altijd handig als je op zoek gaat naar dat ene behangetje dat zo mooi past op die nieuwe kamer. :P

Midrange PC: 1024x768 of 1280x960
Highend PC: 1440x900

Farcry
Hoewel dit spel alweer redelijk oud aan het worden is vind ik dit nog steeds een van de beste en meeste vernieuwende shooters van de laatste tijd. Het spel is zeer authentiek door vrolijke zonnige landschappen te combineren met de duistere kanten van de bunkers en de monsters. De balans hiertussen is erg goed en dat geeft het spel ook een hoge replay-waarde. Ik heb het spel er dus maar eens bij gepakt om te kijken hoe het speelt op breedbeeld. Er zijn veel resoluties om uit te kiezen en toen ik een geschikte resolutie had gevonden ging ik gelijk even proberen. Een donker level als Bunker is natuurlijk wel erg eng als je om 2 uur 's nachts speelt in een donkere kamer. Je voelt de adrenaline stromen en het is echt angstaanjagend in breedbeeld. Alles lijkt gewoon veel meer op je af te komen. Farcry biedt net als COD2 de ondersteuning voor de native resolutie van je scherm! Daardoor is het natuurlijk helemaal fantastisch als je een uber Nvidia 7800GTX 512MB, SLI setup hebt. :P

Een foto van het scherm terwijl ik Farcry aan het spelen ben, gemaakt met een Canon Powershot A400.

Midrange PC: 1280x960
Highend PC: 1680x1050

Soldier of Fortune 2
Dit vind ik altijd nog een schitterend spel om online te spelen. Er heerst een goede sfeer en de gameplay is leuk. Het spel is nog lekker primitief, evenals de grafische instellingen. De enige resolutie die ik hier kan aanraden is dus 1280x1024, want op 1600x1200 ga je over de resoluite van het scherm heen en krijg je een ontzettend lelijk downscaled beeld. Met 1280x1024 wordt het beeld dus behoorlijk gestreched waardoor alle poppetjes opeens 20KG zijn aangekomen. Toch is het spel er niet minder leuk om geworden. :P

Midrange PC: 1280x1024
Highend PC: 1280x1024

Dit scherm is echt prachtig en is elke euro dubbel en dwars waard. Het werken in windows is heerlijk met zoveel schermruimte en ook het gamen en film kijken gaat fantastisch op deze monitor. Het in gebreke blijven dan een DVI aansluiting is helemaal niet erg als je een goede VGA kabel gebruikt. Dit scherm heeft helemaal geen last meer van ghosting en de kleurreproductie is ook zeer goed. Gamen is breedbeeld is echt een hele grote stap voorwaarts en ik kan iedereen dit fantastische scherm aanraden. Met een prijs van 399 euro is het scherm goed betaalbaar en bereikbaar voor een veel grotere groep mensen.

Update:
Ik heb vandaag voor mijn 18e verjaardag een nieuwe monitorvoet gekregen. De Ergotron Neo-Flex bureaustandaard. De voet is onder andere te koop bij Sallandautomatisering en kost rond de 50 euro. Deze Ergotron voet heeft als belangrijkste features.
- Het scherm kan 130mm in hoogte worden versteld
- Het scherm kan verder naar achteren gekanteld worden dan de Acer voet
- Het scherm kan naar links en naar recht gedraait worden zonder de voet te hoeven draaien/verplaatsen. Dit is erg handig als je met meerdere mensen achter de PC zit of als ik in mijn geval een film wil kijken als ik in bed lig. :P
- Het scherm kan met deze voet in pivotmodus worden gezet, je kantelt het scherm dan dus 90 graden. Dit is erg handig met tekstverwerken, internetten enz.

Genoeg gepraat, hieronder staan een aantal pics die ik vandaag na de installatie geschoten heb.

Overzichtsfoto
Monitorvoet zijkant
Pivotmodus
Scherm gedraaid

Ik ben al met al erg tevreden met deze nieuwe voet. Het is een behoorlijke investering, maar de verbeterde ergonomie hebben zo ook hun positieve werking op mijn gezondheid (arbo-wet enz.. :P).
De voet is half plastic en half metaal, maar voelt erg solide aan. Omdat ik het scherm nu nog optimaler kan benutten komen er ook nieuwe ervaringen aan het licht. Zo valt me op dat dit scherm in de povitmodus wel een erg kleine kijkhoek heeft. Je moet er wel echt recht voor zitten wil je geen verkleuringen in het beeld zien. Dit zal wel mede een beperking van het TN paneel zijn.

De nieuwe Ergotron monitorvoet bevestigd

6b. Sims2
6c. Sims2
7. NFS Most Wanted
8. Internetten

17-08-2006: Even wat linkjes gefixed en de opmaak verbeterd (update onderaan is netter). Hardwareconfiguratie ververst en drivers toegevoegd.

Heb jij ook een Acer AL2016Ws Zilver, Zwart?

Hey frankknopers

Allereerst wil ik je zeggen dat je een hele mooi en duidelijke review hebt geschreven!
Mede door het lezen heb ik een paar dagen geleden dit scherm ook gekocht bij paradigit in a'dam.

Ik heb alleen een belangrijke aanmerking op je review,
je schrijft: "Paneel: 24bits TN-paneel
Kleuren: 16,7 miljoen
Omdat dit TN paneel 24 bits is, kan het de volledige 16,7 miljoen kleuren weergeven."

Nou stop ik net de bijgeleverde cdrom in de pc en daar staat met dikke leters dat dit scherm toch maar echt 16,2 miljoen kleuren kan weergeven wat betekend dat het dus gewoon een 18 bit tn paneel is.
Ik vraag me dus wel af hoe je aan die 24 komt?
het ontbreken van dvi bij zo'n scherm is toch wel een enorm nadeel... Zeker als je geen videokaart hebt met goede kwaliteit analoge uitgang, en geen goede kabel.
Ik vind het ontbreken van DVI eigenlijk helemaal geen nadeel, want ik vind de beeldkwaliteit nu al zeer goed. Ik denk dat DVI niet eens zoveel beter beeld geeft dan een goede VGA kabel.

In elk geval, ik vind het geen gemis. Zeker niet als dat 50 euro of meer aan extra kosten met zich meebrengt. ;)
Het is idd een nadeel als je bepaalde applicaties (games) hebt die niet in de natieve resolutie draaien. Nu is dat bij het type Need for Speed of SoF 2 niet zo erg, maar een RTS of adventure wil je echt niet vervormd spelen.

Met DVI (of betere instellingen in de monitor) zou je dit makkelijker kunnen opvangen.

Onder andere daardoor heb ik mijn AL2016 teruggebracht.
Bedankt voor de complimentjes. O+

@AES: Ik heb de linkjes naar de extra foto's gefixed. Als het goed is staan ze nu wel veilig. :P
Prima review.

1 puntje:

Je noemt in het begin:

De twee schermen die mijn belangstelling hadden waren de Benq FP202W en de Acer AL2014Ws

klopt AL2014WS? verder noem je alleen de AL2016WS.
Scherp gezien Hamish, weer een typfoutje ge-elimineerd. :9
Ben vanmiddag even naar een winkel geweest.
Waar ze de 19'' en 20'' naast elkaar hadden staan
erg mooj :9 maar 1'' is toch nog wel redelijk
zo'n dik 2.5 cm. maar om er 100 euro voor meer neer te tellen is wel veel. Denk er nog even overna |:(
Ik heb net vandaag de Acer 1916 gekocht. Dezelfde twijfel als jij hebt en ik heb dus voor de 1e inch minder gekozen, maar nog geen spijt van gehad. Op je bureau lijkt hij zowiezo een stuk groter dan dat je hem in de winkel ziet staan. Ik proberen deze week naar een productsurvey erover te schrijven, als ik genoeg tijd heb.
Ik heb de 19 inch widescreen ook gezien bij de mediamarkt, maar die vond ik echt te klein. Ook zit je dan met een minder common resolutie van ik dacht 1440x900 ofzo. De 19 inch widescreen was nog minder hoog dan een 17'' gewoon scherm. Maar daarom is ie ook goedkoper dan een goede 19''-er met 4:3.

Daarom zou ik geen 19 inch widescreen willen hebben, want voor 4:3 ratio applicaties is het beeld best wel klein. Ik zou dit scherm wel overwegen als ik vooral naar films kijk en er HDTV op wil draaien. Dan kan je scherm niet breed genoeg zijn.
Mooie overzichtige review,

Nu heb ik zelf 30 december een nieuwe PC besteld (voornamelijk voor games:MOHAA BF2) en had in eerste instantie een 19inch TFT van Samsung in mijn offerte staan. Totdat ik deze 20inch van Acer zag staan. Met een meerprijs van 30 euro ben ik voor de Acer gegaan!

Heeft een andere VGA kabel nog enig invloed gehad op de beeldprestaties dan?
Ik heb de meegeleverde kabel niet geprobeerd, maar het is me teveel gedoe om weer een andere vga kabel eraan te zetten. Mocht de standaard VGA kabel niet goed genoeg beeld geven, kun je altijd nog kijekn naar een andere kabel.

Natuurlijk speelt ook de kwaliteit van de RAMDAC op je videokaart een belangrijke rol. Het is logisch dat een Geforce 2 minder goed is op deze resoluties dan een X800 kaartje ofzo.
zeg weten jullie dan niet dat BenQ van Acer is? apart opgestart bedrijfje om de trendy look van Acer te vertegenwoordigen. 'tis allemaal van Acer :) en door de Benq's net wat gelikter uit te voeren met net dat extra'tje tegenover een hogere prijs weten ze de markt beter uit te melken.

Anyway dat scherm is echt wel stoer maar ga je hem nu nog omruilen voor die sub-pixel ?
Ehm Frank

Dit is trouwens al mijn 2e reactie op jou survey maar dat maakt niet uit. Het gaat me weer om de beoordeling.
En nu ben ik heel serieus.
Want als ik zo door andere surveys blader en verschillende producten vergelijk, waar onder ook deze, ben ik erachter gekomen dat je dit product ietwat te hoog beoordeeld: ik noem een paar punten van kritiek:

* de prijs, vooral de prijs want die kan altijd toch wat beter? ;)
en 399,- is aardig wat, zeker ten opzichte van zijn 19" broertje.
* verder eigenlijk niet, ik ga ik ook niet zitten zeuren, aangezien dit jou survey is en jij hebt hem beoordeeld.
afijn, ik vind het voor alsnog een uitstekende survey.

:*)

dit vind ik gek:

klopt het wel :? :
je zegt hier dat het zo minimaal is dat het bij games en bij filmps opvalt, dus je zegt dat het wel opvalt, moet dat niet zijn: 'dit is echter zo minimaal dat het bij games noch bij films niet opvalt' ???
'dit is echter zo minimaal dat het bij games noch bij films niet opvalt' ???

Dit is een dubbele ontkenning, zoals Frankknoppers het heeft gescheven staat het goed. Er staat namelijk dat het bij beide niet opvalt. Wat jij zegt betekent dat het bij geen van beide niet opvalt.
dank voor de info
Met de prijs van die dikkere kabel en die voet er bij had je dus ook die benq kunnen kopen he...
De Benq heeft weliswaar mooier design en DVI, maar nog steeds een crap monitorvoet die bij lange na niet in de buurt komt van de ergotron voet.

Als ik nu een 20'' widescreen zou willen zou ik toch de Benq nemen, omdat het prijsverschil inmiddels is verkleind tot 50 euro (was eerst 80).

Toch heb ik met de Acer + ergotron voet een prettiger scherm (voor 450 euro) dan met de Benq FP202W. :)
Een prima geschreven survey (niet de eerste van jouw hand overigens) met goed leesbare tekst en volgens mij slechts een spelfoutje! Echt plezierig lezen. Zeer uitgebreid en redelijk veel informatie waar je wat aan hebt. Ik hoop dat de links naar de extra foto's ook in de toekomst nog werken. :+
idd

Echt goede survey, vooral een goede opbouw en structuur (v.d. survey).
Dat maakt deze survey heel goed leesbaar, het is leuk om zulk soort surveys te bekijken.

- slechts een foutje: hebben --> hebt
(onder het kopje uitpakken)

- Wat mij opvalt is de vooruitgang van jouw reviews. Ze zien er steeds netter uit.
;)