1 review

Tt eSPORTS Iris Optical RGB

Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 5.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Tt eSPORTS Iris Optical RGB Review

Foritain 21 juni 2018, laatste update op 21 juni 2018, 345 views

Tt eSPORTS Iris Optical RGB

Leuke muis als je hem voor 30-35 eur weet te vinden. Stevig, fijne palmgrip voor typische rechterhand, zeer redelijke sensor voor iedere niet die-hard ultra-low-sense (<800) muis liftende FPS gamer. Maakt vooral de bekende budget muis fout niet: secondaire switches zijn gewoon goed. Oh, en RGB is leuk I guess.

Pluspunten

• Degelijke shell
  • Degelijke primaire -en- secundaire switches
  • Zeer redelijke sensor voor bijna alle gaming / home doeleinden
  • Fijne palmgrip voor een typische rechter hand
  • Leuke RGB implementatie
  • Prijs-prestatieverhouding

Minpunten

• Geen top optical voor de FPS fanaat. Lift-off distance is wat te hoog. Niet voor ultra-low-sense / actief-lifting dus.
  • Niet voor XXL handen op zoek naar palmgrip (hij is 'slechts' gemiddeld groot)
  • Heel matig verkrijgbaar.

Thermaltake Iris Optical RGB review

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken, bouw en features
- Prestaties
- Verlichting
- Conclusie

De nieuwe Iris Optical RGB muis van Thermaltake heeft in elk geval de belangrijke codewoorden al in de naam zitten: optical, want ‘optical is beter’ is de ietwat gechargeerde maar niet geheel onjuiste samenvatting van wat sensoren betreft (al is ‘optical’ geen garantie voor beter), en RGB mag natuurlijk ook niet ontbreken.

Interessanter leek ons de prijsstelling van 29 euro. We zagen onlangs al wat interessante budget muizen de revue passeren waarbij we konden stellen dat je voor een degelijke sensor niet per sé meer diep in de buidel hoeft te tasten, en we waren benieuwd of deze nieuwe Thermaltake dat ook weet te doen.

Specificaties

Uitpakken, bouw en features

Aardig doosje, korte handleiding, verder geen gekkigheid.

De Iris Optical RGB is een mid-size palm-grip muis, ergonomisch voor de rechter hand dus, met een redelijk basic doch degelijk hard plastic shell. We noemen dit zo’n beetje de veilige, toegankelijke vorm voor een zo groot mogelijke groep gamers. Thermaltake speelt ook de knoplayou op wafe, met twee duimknoppen van gemiddeld formaat. Bouwkwaliteit voelt stevig, doet niet onder voor 50 euro muizen en het frame geeft nagenoeg niet mee, maar een luxe afwerking hoeven we niet te verwachten.

Aan de zijkant zien we een grip, maar dit is gewoon een afwerking van het plastic en dus geen rubber laag, al vinden we dat geen nadeel had het even goed niet gehoeven. Het geeft wel wat meer houvast dan hard plastic in elk geval.

Waar menig budget muis op stuk loopt zijn de knoppen en vooral de secundaire knoppen krijgen veelal weinig liefde. In dit geval zijn die gewoon goed. 20 mil rated Omrons, gewoon uitstekende mid-tot-top klasse switches onder de linker- en rechter knop, prettige tactile switches onder de duimknoppen, en een veilige, typisch zwaar scrollwiel bovenop. Vooral het feit dat er in deze prijsklasse aangename duimknoppen op zitten waarderen we.

Onderop geen verrassingen, en ook de standaard rubber kabel was te verwachten; niets bijzonders of hinderlijks daar.

Prestaties

Een kort overzichtje:

De gebruikte PWM3325 is een sensor die we niet veel zien. Helaas kan je op basis van de naamgeving niet veel opmaken, want de PWM3310 en PWM3330 zijn, naar mijn weten althans, technisch aardig andere beestjes.

Toch kunnen we de sensorprestaties wel grofweg rond die meer bekendere alternatieven plaatsen. In grote lijnen goed en de ervaring zal voor het gros van de gamers niet veel onder doen voor de top sensoren. Dat is, met uitzondering van twee elementen. We zien dat de lift-off distance met 2,5-3mm hoger is, en we zien dat de muis zich gaat misdragen bij bewegingen boven de 2,5m/s. Beide zijn een factor wanneer je op een grote muismat op low-sense flinke zwiepers zit te maken en je muis daarbij veel op zal tillen. Fanatieke CS:GO fanaten weten daarmee genoeg, maar 2,5m/s zijn stevige zwaaien en het gros van de meer typische gamers zal daar niet snel aan komen, en binnen die twee beperkingen zijn de prestaties meer dan prima.

Software en verlichting

De software van de Iris is redelijk basic, maar het feit dat die optie er al bij zit is eigenlijk al heel wat. Polijst-niveau kan nog wat omhoog, maar functioneel zien we de meest relevante zaken wel: profielen, macro’s, LED-effecten en sensor instellingen zoals de DPI settings. De ‘button response’ instelling is wel wat apart, want waarom je een minder snelle response zou willen ontgaat ons. 8ms is overigens ‘ok, i guess’, niet denderend, maar dat dit niet voor twitch-fps gamers ging zijn waren we natuurlijk al uit.

Wel genoeg RGB effecten overigens, die vervolgens ook nog eens keurig presenteren in het eggie:

Al met al vinden we de Thermaltake Iris Optical RGB geen gek muisje voor de net geen 30 euro die Thermaltake er voor vraagt. Voor fanatieke FPS gamers, zeker low-sense en fanatieke muis-lifters denken we dat in deze prijsklasse de alternatieven met bijvoorbeeld de PWM3310 sensor de voorkeur zal hebben (lagere lift, hogere maximale snelheid), maar voor liefhebbers van praktisch elk ander genre is dit een meer dan capabele, nauwkeurig voelende sensor die echte budget sensoren of de oudere laser sensoren die we nog vaak zien wat gevoel betreft achter zit laten. Niet dat je FPS games geheel moet vergeten, dat gaat gewoon prima, maar er zijn betere alternatieven voor als je echt de grenzen wilt verleggen. De meerwaarde van luxere PWM3360 gebaseerde muizen staat natuurlijk niet ter discussie, maar die beginnen zo rond de 50 euro; stevig meer dan dit.

Op andere vlakken waar betaalbare muizen vaak de mist in gaan doet deze Iris het erg goed. Bouwkwaliteit en presentatie van de RGB zijn keurig, maar vooral het feit dat er degelijke 20-mil-click rated Omron switches in zitten –en- dat de duimknoppen een aangenaam tactile gevoel bieden is een compliment waard; dat zien we gewoon niet vaak genoeg. Je mist weliswaar wat luxe, het blijft een hard plastic muis, maar niets is zo irritant als wanneer een fijne muis opeens een spons als duimknop heeft of dat het plastic niet stevig genoeg is, en deze Thermaltake voelt in gebruik gewoon scherp en harstikke stevig.

Voor XXL handen op zoek naar een palm-grip sla je hem over, dit is echt een gemiddeld afgemeten muis voor de rechterhand, maar als je iets aantrekkelijks zoekt met fijne primaire switches, fijne secundaire switches en een meer dan prima sensor die alleen voor fps die-hards beter zou moeten? Voor 29 euro hoor je ons echt niet klagen.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog enkele reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Tt eSPORTS Iris Optical RGB?

Een leuke RGB muis, met een dito prijsje.
Muistastisch!
Yarrr.. beetje betaalbaar spul voor de verandering he :D
Kun je met de software ook de duim buttons uitzetten?
Ik heb maar 3 buttons nodig (links, midden, rechts).

Ik had ooit een Logitech muis met een duim knop en elke keer als ik de muis vastpakte (ik knijp altijd licht aan de zijkanten) dan werd automatisch de back knop van de browser geactiveerd. Na 5 dagen is de muis overleden door een botsing met een muur..
Waarom pak je dan niet gewoon een muis zonder duimknoppen? :D (weet niet meer zeker of je ze uit kan schakelen...)
Er zijn geen RGB muizen zonder duimknoppen.. Tegenwoordig schijnt het 'mode' te zijn dat er tientallen knoppen op een muis zitten. Ik ben een developer welke af en toe een simulator game opstart..

Maar in elk geval bedankt voor je antwoord ;-)
Strix Impact? Razer Abyssus (ik zou de impact pakken).

Vast meer, maar die komen nu in mij op.

edit: Oh, evt de nieuwe Logitech Pro Wireless, daar kan je de duimknoppen afdekken.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 4 september 2018 09:32]

Ik wist nog niet eens dat Asus muizen maakte. De impact is inderdaad precies wat ik zoek.
Super bedankt!
Ik was heel lang aan het zoeken naar iemand die echt geen duimknoppen wil! :D Goed te weten dat daar dus wel degelijk echte vraag naar is :D

Al moet ik zeggen dat ik hem nu ook al een tijd aan mijn laptop heb (MX Anywhere is foetsie) en dat bevalt ook prima.

Graag gedaan iig ;)

[Reactie gewijzigd door Foritain op 4 september 2018 09:50]