Sonos One (Zwart)

Specificaties Mono-speaker met WiFi (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Sonos One (Zwart) Review

Dutchdude99 19 juni 2018, 2.037 views Product gekocht

Sonos One (Zwart)

Een erg goede smart speaker voor een prima prijs.

Pluspunten

• Goed geluid.
  • Stevige bass.
  • Uit te breiden met andere Sonos speakers.

Minpunten

• Alexa werkt heel soms niet.
  • Google Assistant support is er nog niet.

Muziekweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Mid- en hoogweergave Score: 4
Waarom Sonos
Ik was al een tijdje aan het kijken naar een (smart) speaker. In eerste instantie wilde ik een Google Home aanschaffen, omdat ik de Assistant erg fijn vind werken. Ik wilde echter ook muziek luisteren via de speaker, dus goed geluid was eigenlijk wel een must. De Home zou volgens reviews redelijk klinken, maar niet veel beter dan de gemiddelde smart speaker. Ik was al in het bezit van een bluetooth speaker met gemiddeld geluid, dus besloot ik verder te kijken. Tijdens het zoeken kwam ik een paar maanden geleden de Sonos One tegen, een speaker met Alexa en toekomstige Assistant support. Na even getwijfeld te hebben besloot ik er eentje aan te schaffen, omdat Sonos toch wel erg goed geluid heeft en dan nu ook nog een spraakassistent.
Naast de spraakbesturing wilde ik ook per se een wifispeaker, omdat ik Bluetooth minder prettig vind werken voor in huis, je moet de speaker dan steeds opladen als hij leeg is en als je gebeld wordt stopt de muziek gelijk met afspelen.
Uitpakken
Enkele dagen later stond de bezorger op de stoep met de speaker. De speaker wordt geleverd in een, naar mijn idee, erg mooie doos. Op de doos zie je de speaker en een soort artwork van Sonos. Als je de doos openmaakt vind je de speaker in een beschermhoes, met gebruikershandleiding, stroomkabel en ethernetkabel.
De gebruikershandleiding kan handig zijn, maar de Sonos app is ook erg duidelijk in gebruik tijdens de setup. De ethernetkabel gebruik ik eigenlijk niet, de speaker heeft goede wifi ontvangst, zelfs als hij zo ver mogelijk van de router vandaan staat.

Design
Ik heb gekozen voor de zwarte variant, omdat ik deze net iets strakker vond ogen dan de witte. Ook steekt deze mooier af bij mijn witte interieur. Bovenop vinden we een aantal touch knoppen om de speaker mee te bedienen. Je kunt met deze knoppen het volume aanpassen en de muziek pauzeren/afspelen. Ook kun je nummer overslaan of teruggaan naar het vorige nummer door te vegen. Er zit ook een knopje op om de microfoon uit te schakelen, met een bijbehorend lampje. Er bevindt zich ook een statuslampje op de speaker, om te laten weten of Alexa aan het luisteren is. Het lampje wordt groen als de speaker op mute staat en rood als je aan het einde van een afspeellijst bent en niet meer kunt overslaan.

Aan de voorzijde zien we het Sonos logo met daaronder een tweeter en een woofer. Deze kun je bijna niet zien (als je de speaker niet in het volle licht zet zoals op de afbeelding), wat ik een pluspunt vind. Aan de achterzijde vinden we nog de Connect knop en een ethernetpoort. Ten slotte zit onderop nog de aansluiting voor de stroomkabel.
Setup
Nadat je de speaker uit de doos hebt gehaald is het een kwestie van de stekker in het stopcontact steken en de app openen op je telefoon. Met de Connect knop kun je je Sonos verbinden met je wifi netwerk, dit gebeurt ook via de app. Als de speaker verbonden is zal de app eerst zoeken naar beschikbare updates, maar daarna kan je beginnen met luisteren. Je moet hiervoor eerst je muziekdienst koppelen.

Sonos app
Je kunt de Sonos besturen met de Sonos app. In deze app kun je muziekservices koppelen aan je Sonos account, je speakers updaten, instellingen wijzigen en meer. De app werkt goed en ziet er strak uit. Je kunt in de app je verschillende apparaten beheren en deze indelen in groepen.
De app heeft 5 onderdelen:
- My Sonos, een scherm dat je zelf kunt indelen met je favoriete muziek.
- Browse, een scherm waarin je je muziekdiensten vindt en je muziek kunt aanklikken.
- Rooms, het gedeelte waarin je de speakers apart kunt beheren.
- Search, spreekt eigenlijk voor zich, je kunt hier zoeken naar artiesten, nummers en afspeellijsten.
- More, hier vindt je de instellingen van de speakers.

Het afspeelscherm ziet er naar mijn idee goed uit, met duidelijke, moderne knoppen en genoeg functies. Je kunt crossfaden uit of aan zetten en nummers toevoegen aan "My Sonos", of aan een afspeellijst.
Geluid
En dan eigenlijk het belangrijkste punt bij een/deze speaker: het geluid. Ik heb een tijdje een bluetooth speaker gehad waar ik redelijk tevreden mee was, maar vooral op het gebied van bass wilde ik meer. Nadat ik de One aangesloten had begon ik gelijk met afspelen en mijn eerste reactie was: WOW. De bass is erg indrukwekkend (soms zelfs iets te indrukwekkend, ik heb hem ook iets omlaag gezet, omdat ik bang ben dat de buren anders meegenieten).

Middentonen en hoge tonen zijn zuiver en klinken goed. Je kunt in de app de bass en de treble instellen zodat het voor jouw oren precies goed klinkt. Ook kun je in de app de "Loudness" optie aan of uit zetten, deze zorgt voor diepere bass en heldere treble, maar is misschien iets minder natuurlijk. Vooral op lage volumes helpt deze optie om mooier geluid uit de One te krijgen.
Ook is er de TruePlay optie, deze is voor iOS apparaten beschikbaar, hiermee moet je met je iOS apparaat de kamer rondlopen om zo een akoestisch beeld te maken van je kamer. Ik heb helaas geen iOS apparaat om dit te kunnen gebruiken, maar volgens reviews zou het geluid er nog beter van worden.
Alexa
Een van de redenen dat ik voor de One ben gegaan in plaats van de Play:1 is de spraakbesturing. Helaas is deze nog niet in het Nederlands beschikbaar en moeten we het nu nog even doen met Alexa, maar dit werkt al erg fijn. Alexa aan de praat krijgen was een kwestie van mijn Amazon en Sonos accounts op US zetten en verbinden.

Ik gebruik Alexa vooral voor het afspelen van muziek via Spotify, maar ook voor timers en herinneringen. Heel af en toe gebruik ik Alexa voor de weersverwachting, maar meestal gebruik ik hiervoor mijn mobiel.

Je kunt je afvragen of je tegen je speaker wilt praten, maar als je hier geen problemen mee hebt is het een erg handige functie, ik gebruik vrijwel nooit de Sonos app om muziek te starten, "Alexa play my summer playlist" is voldoende. Geheel foutloos is de software niet, het komt wel eens voor dat Alexa niet luistert naar wat je zegt, alsof ze is vastgelopen. Voor de enkele keer dat ik een Nederlands nummer of een Nederlandse afspeellijst wil afspelen gebruik ik wel de app, omdat Alexa daar niks van verstaat :+
Als je op zoek bent naar een smartspeaker met goed geluid is de Sonos One wat mij betreft een must. Het geluid wat uit deze speaker komt is erg goed en omdat hij met je stem te besturen is (via een kleine omweg op het moment van schrijven), is hij gemakkelijk te gebruiken. Er zijn goedkopere alternatieven, maar deze klinken waarschijnlijk niet zo goed als de Sonos One en daarbij kun je je Sonos systeem later makkelijk uitbreiden.

Heb jij ook een Sonos One (Zwart)?