Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia E72 Zwart Review

epTa 20 maart 2010, 10.059 views

Nokia E72 Zwart

Pluspunten

• Prachtige telefoon
  • Multitasking werkt uitstekend
  • Zeer zakelijk & compleet
  • Accuduur

Minpunten

• T-mobile branded firmware (i know)
  • Stabiliteit
  • Korte usbkabel
  • MfE in plain text

Vooraf
Ik ben hiervoor nooit in het bezit geweest van een smartphone of vergelijkbaar toestel met full qwerty of zo zakelijk, ik heb dus niet veel referentiemateriaal.
Verder heb ik de meeste ervaring met de T-mobile firmware, deze heb ik pas een sinds een week geupdate (unbranded).
Ik bezit het toestel inmiddels net meer dan een maand, ivm een T-mobile 20 2 jaar abbo icm onbeperkt internet (toestel gratis).

Doos
Eerste foto is de doos die je krijgt. Opladerkabel heeft voldoende lengte. Usbkabel absoluut niet! Maar die heb je niet nodig als je bluetooth hebt op je pc. Ik gebruik een verlenger die uit mn bureau steekt, dus was het al vergeten, maar het is goed om hier even rekening mee te houden!
Verder zit er een mooi hoesje bij, waarbij de telefoon maar op 1 manier inkan als je headset eraan hebt, dat is nogal ongelukkig, want het voelt niet logisch als je dan de camera eruit haalt. Ik gebruik het hoesje dan ook niet. Doekje erbij om schoon te maken. De oortjes zijn prima, met verschillende ringetjes zodat ze goed in je oor passen. Oortjes hebben volumeknoppen en een ophangknop (voor als je automatisch opneemt).

Gebruik
Ik gebruik de telefoon icm de usbaansluiting (heb geen bluetooth of wifi) op mijn PC, gebruikmakend van de allerlaatste Ovi Suite, heb ook heel even gebruik gemaakt van de Nokia PC Suite. De laatstgenoemde is snel en eenvoudig te gebruiken, maar ik ben overgegaan op ovi, vanwege de complete integratie en misschien wel gewoon de look. Tegelijk gebruiken van deze software raad ik niet aan ivm het automatische opstarten van een van beide programma's als je de telefoon aansluit.

Dagelijks gebruik
Ik gebruik de telefoon dagelijks. Een typische dag is wakkerworden door de wekker, door de telefoon op te pakken en op zn kop te kantelen is genoeg om te muten (of even over tracker vegen).
Student zijnde fiets ik een halfuurtje naar school, gretig gebruikmakend van de simpele muziekspeler mbv bijgeleverde oortjes. Ik wordt 3 kwartier van te voren gewaarschuwd voor mijn colleges (kalender, instelbaar). Meestal krijg ik nog een sms in welk geval de muziek onderbroken wordt, deze beantwoordend, in het meest extreme geval ook nog gebeld worden. Betekend dat ik door kan smsen terwijl mijn muziek op pauze staat en ik prima kan kletsen.

Ik heb een exchange account en gmail ingesteld, die redelijk actief checken (halfuur/uur) op mail. Antwoorden doe ik alleen in het geval van urgentie, dit meestal kort en bondig. Internetten doe ik meestal niet, hooguit wat kort nieuws of wat simpele blogs.

Als het even moet schiet ik wat plaatjes van een presentatie of interessant object welke ik later dan als referentie automatisch opsla op de pc, welk ik kan gebruiken als referentie/herinneringsmateriaal.

In extreme gevallen maak ik gebruik van Maps, afgelopen voorjaarsvakantie offline (gps) door Londen, in Nederland online.

Meestal zet ik de telefoon in energiebesparingsmodus, wat het scherm dimt en snel in standby laat gaan, meesta animaties korter laat zijn. Savond's gaat het ding aan de usb als ik foto's of muziek eraf/op wil.
Meestal gaat de accu twee volle dagen mee. Als ik een werkdag lang muziek luister en de energiebespaarmodus vergeet wil de telefoon er nog wel eens na anderhalve dag mee stoppen, waardoor ik meestal de telefoon elke dag wel een uurtje aan de oplader heb, waardoor de accu meestal volledig vol is.

Bouw
Over de bouw kan ik kort zijn, het is een stevig en net afgewerkt toestel. Het ligt goed in de hand en heeft een gewicht waardoor je het idee hebt dat je tenminste wat in je hand hebt. Misschien niet erg objectief, maar toch. Het enige wat echt uitsteekt aan het toestel is de camera op de achterkant, waarvan de lens dan wel weer beschermd is. Klachten die er zijn over het accuklepje (wiebelig) heb ik nog niet gehad.
De vier navigatietoetsen, home menu contacten berichten, zijn gebogen, waardoor ze eenvoudig te voelen zijn.
Het qwerty toetsenbord is uitstekend te gebruiken vanwege de bolle knopjes. Het gebruik van je nagel is niet nodig en met een duim is alles te bedienen. Voor de snelheid gebruik ik meestal twee handen.
Verder gebruik ik alleen de spreek knop aan de zijkant niet (voice activation). Voor de rest zijn er genoeg foto's te vinden die het toestel beter beschrijven dan ik kan.
Het geheel voelt stevig en solide aan, geen klachten.

Software
Waar te beginnen? Het is een volledig zakelijk toestel, waardoor bijna alles wat je nodig gaat hebben er gewoon op te vinden is. Ik zal mijn meest gebruikte applicatie kort omschrijven, waarna ik een samenvatting geef van wat hoogtepunten die ik vond.

Mail
Ik gebruik de bijgeleverde instelopties en clients voor gmail en exchange. De exchangeinstellingen waren simpel in te stellen, voor gmail hoef je alleen maar user&pass te hebben. Zover ik weet wordt de mail via servers van nokia doorgestuurd. Het werkt allemaal naar behoren, maar ik mis twee grote dingen. Namelijk de html ondersteuning in mijn MfE (is een update van, maar niet voor e72, waarin alles ingebouwd zit in firmware) en het niet kunnen weergeven van submappen. Voor de sortering van mail gebruik ik redelijk veel submappen en deze zijn bereikbaar 3x klikken en redelijk scrollen.
Submappen geven geen meldingen, alleen mail in inbox geeft piep. Hopelijk wordt dit gefixed in nieuwere versies van de firmware.

Music
Ik converteer mijn flacjes naar mp3 en sleep ze dan in ovi, waar deze zodra mijn telefoon aangesloten wordt gesyncd worden (icm bluetooth volautomatisch als je de telefoon in de buurt hebt, hulde!).
De library is standaard, artiesten albums etc, werkt gewoon, muziek speelt, met albumart. Ding zit alleen in mijn zak als ik fiets, dus veel heb ik daar niet aan. Jammer is dat er geen gapless playback is, wat voor mij het grootste gemis aan deze muziekspeler is. Zoals eerder gezegd is het heerlijk dat als er meldingen zijn, of oproepen de muziek gepauzeerd wordt. Minpuntje is dan weer wel dat als je de headset eruittrekt de telefoon vol je muziek over de speaker heenblaast, wat te verwachten, maar toch lichtelijk vervelend is.

Messaging
Smsen op de e72 is een genot. Tenminste, dit is mijn eerste smartphone, dus ik geniet van het overzicht van al mijn smsjes (textsize:small). Niet eerder kon ik zo snel door een paar honder smsjes heenscrollen of bladeren, zonder te wachten. Verder kan je zelf folders toevoegen, om zaken te bewaren, werkt uit de kunst. Een sms dichten aan een persoon gaat snel omdat je alleen een voornaam of in ieder geval een gedeelte van de naam hoeft in te typen, waarbij zodra je op send klikt (of op de naam) suggesties worden gedaan, waarna je kan kiezen uit, als dat van toepassing is, meerdere nummers die bij dat contact horen.

Internet & WiFi
Bijgeleverd is de standaard browser, die wel fijn werkt, maar Opera gebruikend op mijn pc, heb ik opera mobile gedownload, wat uit de kunst werkt en net wat intuitiever, aanrader! Je gebruikt de standaard browser voor direct links en downloads en als je de mobiel moet identificeren. Werkt allemaal uitstekend.
Verder kan je natuurlijk wifi instellen, maar helaas is mij dit nog niet gelukt. Dit ligt niet aan het toestel, maar aan de ingewikkelde instellingen van eduroam op de TU Delft. De hoeveelheid configuraties die er zijn voor wifi en accespoints met prioriteiten zijn uitstekend, maar kan ik helaas niet gebruiken.
De snelheid over 3G is prima, en voldoet voor kleine zaken. Zelfgemaakte foto's uploaden kan je met (lichtste onbeperkt internet van T-Mobile) vergeten.

Contacts
Over de contacten ben ik lovend. Ja ik ben dus nieuw in smartphone markt, maar vanwege de MfE staan al mijn contacten op de telefoon, synced. Inclusief plaatjes. Ook heb ik voor sommige mensen caller images toegevoegd, welke als background verschijnen als je door deze personen opgeroepen wordt.
Waar ik het meest over te spreken ben is het simpel intoetsen van een toets in het standby screen, waarbij gelijk gezocht wordt voor matchend contact bij de letter. Th intoetsen levert 26 op, maar ook als suggestie Thuis.

Maps
Gratis! En het werkt uit de kunst. Ik heb half Europa op mijn mobiel staan, en kan lekker rond navigeren, zonder online te gaan (zij het dan voor gps). Zelfs met gps uit en normaal denkwerk, is het uitstekend als gewone kaart te gebruiken. Beter zelfs, want ook offline is er te zoeken naar hotels restaurants musea etc etc. In de vorige versie kon ik ook bestemming kiezen uit contactpersonen, maar dat werkte nooit, misschien omdat ik altijd postcode uit elkaar typ 1234 AB, of dat de waardes toch niet fijn in mijn telefoonboek staan. In de nieuwe versie van Ovi Maps (sinds ik normale firmware heb) vind ik deze optie niet terug. Wel is dit te vinden door net zoals iemand bellen, de suggestie te selecteren, niet te bellen, maar te kiezen voor show in maps. Ik moet hiervoor het land en de postcode EN de komma's weghalen in de zoekbalk, maar dan werkt het wel!
Gps fix is snel te noemen, maar heb geen referentie materiaal. Hoogtemeter is een lachertje, niet te gebruiken voor serieuze zaken. Verder heeft de e72 een kompas, die je helaas iedere keer moet kalibreren, door het toestel in een 8 vorm rond te zwaaien. Ik gebruik het kompas nooit en de keren dat ik kalibreer heb ik het idee dat de noordpijl toch echt een kwartslag anders zou zijn, maar ik vertrouw het toestel dan maar. De kalibratie is irritant, maar met wat oefening kostte het steeds minder tijd, heb je wat polsoefening terwijl je wacht op de gpsfix.
Laatste versie van maps is overigens echt een aanrader, werkt sneller, vooral het scrollen is nu gewoon smooth. Verder zit er nu weer geintergreerd en lonelyplanet (uitgebreide city guides).

Camera
Werkt zoals hij zou moeten werken. 5 megapixel, autofocus als je met je duim op je navi toets komt, prima te gebruiken overdag. Snachts is er een flits, maar die werkt beter als zaklamp, kwaliteit is natuurlijl niet erg hoog. Zaklamp werkt overigens gewoon, spatiebalk langer dan 1 sec ingedrukt houden, hulde!
Foto is met voldoende licht uitstekend te noemen, flits werkt ook goed binnen overdag, maar in de avond houdt het op, dan is het erg moeilijk om nog wat scherp te krijgen. Onderstaande foto's zijn allemaal met e72 genomen, waarvan alleen de boeken met flitser genomen zijn (wel overdag, maar donkere kamer).
Filmpjes opnemen kan ook, heb wat getest, werkt wel redelijk, maar met wat applicaties open wil het nog wel eens haperen op de beste kwaliteit.

Kalender
Is ook redelijk standaard, synct alles van de MfE (kan ook via Ovi Suite) geeft waarschuwingen. Verschillende views, dag, week en maand. Versimpelde outlookweergave is het eigenlijk. Integratie met contacten en andersom (afspraak met persoon x).

Ik denk dat dit wel lang genoeg is, vragen over specifieke zaken mogen natuurlijk altijd, dit zal ik dan toevoegen.

Bediening
Bediening is uitstekend te noemen. Twee selectieknoppen, 4 snelkoppelingen, opneem en ophangbutton. Qwerty met f toetsen, zoals op foto's te zien is. Alle cijfer toetsen zijn aan te wijzen als speed dial. Verder kan je direct switchen van general naar silent profiel door de ctrl toets ingedrukt te houden. Bluetooth is zo ook aan en uit te switchen. Profielswitchen kan ook door de aan uit knop bovenin het toestel (doet me denken aan nokia 3310) in te drukken. Ingedrukt houden en hij gaat uit (overkomt me nog wel eens, je moet echt maar even indrukken). Aan de zijkant dus volumeknoppen, geen mute, gewoon zoveel mogelijk in de min, das hetzelfde.
Dan de nieuwe aanwinst van de e72, de navi toets, een optisch geval. Hierdoor kan je gaan slepen met je duim, dus het wordt lekker vies deel, maar des te "smoother". Je kan respons instellen, hierdoor vibreert het toesteel lichtelijk met elke veeg van je duim. Deze respons is fijn om te wennen aan de gevoeligheid, welke ook in te stellen is. Je kan het gebruiken als heen en weer browsen door iconen in vier richtingen, maar daarvoor is de ring eigenlijk. Als je er aan went kan je met een veeg meerdere items voorbij, zo landend op juiste item. Echt hard scrollen doe je dan weer door ring ingedrukt te houden. Beetje gemengd dus, maar wel een mooie tussenvorm.

Verder is het een must om je home screen in te stellen, op dit moment heb ik twee mailboxen actief (met preview als ik nieuwe mail heb (afzender/onderwerp) een kalender en notes.
Als buttons bovenin heb ik nieuwe sms, gallery, camera, muziekspeler, putty (jaja) en ovi maps.
Ik maak geen gebruik van modes (switch tussen zakelijk en prive gebruik, met 1 knop totale switch in home screen & profielen).
Het menu is vrij indeelbaar, ik raad aan om maar 12 items op je homemenu te hebben en te werken met mappen, dan hoef je zo min mogelijk te bladeren. Ook kan je natuurlijk je items moven, zodat deze gelijk geselecteerd zijn als je in nieuw map terechtkomt (linksmidden, 4x3 grid).
Verder zijn in alle applicaties sneltoetsen te gebruiken, maar gebruik voornamelijk u, voor mijn mail, mark as read.

Indruk
De e72 maakt een solide indruk en geeft mij alles wat ik maar kan gebruiken en meer. Alleen sommige applicaties zouden wat bijgeschaafd kunnen worden, maar ik verwacht dan ook dat de e72 perfect wordt met latere firmware updates. Ovi maps is al stukken beter geworden met de laatste update.

Helaas moet ik wel zeggen dat soms applicaties blijven hangen of in het ergste geval de telefoon niet meer reageerd. Ik kan hierbij niet zeggen of dit aan de tmobile firmware lag of mijn gebruik, ik zal dit eventueel aanpassen over enkele weken, voorlopig heb ik geen hickups meer gehad sinds ik update (4 dagen geleden).

Al met al een prachtige, wel zakelijke, telefoon, die ik met veel plezier gebruik. :)

TODO
  • Uitleg T-mobile firmware nadelen
  • Dieper ingaan op software en mogelijkheden
Update
  • Camare mute eruit, opgelost door firmwareupdate/li]
  • Skype
  • Foto's
  • Doos
Skype
Door skype te installeren kan je gewoon over 3G bellen! Kwaliteit is wel wat minder, maar het is tenminste gratis (als je internet gratis is ofcourse)

Heb jij ook een Nokia E72 Zwart?

Ik las dat de laatste update van MfE nu wel submappen ondersteunt. Zelf nog niet getest

meuk: Nokia Mail for Exchange 3.0.50

[Reactie gewijzigd door paella op 14 maart 2010 12:34]

Ik keek ook reikhalzend naar deze update uit, vanwege de html ondersteuning, maar MfE is ingebouwd in de e72, dus kan je niet handmatig updaten. We zullen moeten wachten op een nieuwe firmware.
Met de nieuwe support voor subfolders kan je wel zaken heen en weer gooien, maar ik geloof alsnog geen statusmeldingen krijgen voor specifieke folders.
Submappen werden bij mij al gewoon gesynct.
Hele nette review, duidelijk en compleet. Momenteel heb ik zelf ook nu een paar dagen de e72 en uiteraard zijn er twee dingen onduidelijk:
GPS FIX:
Bij het gebruik van nokia maps blijft hij oneindiglang op "wacht op GPS sigaal" staan. Hier is al veel over geschreven en dat met behulp van de internetverbinding van je gsm provider de gps fix veel sneller gaat dan zonder internetverbinding. Maar is het ook op een andere manier mogelijk om een snelle fix te hebben zonder gebruik van betaald internet?

TOEPASSEN VAN HOTMAIL:
Op het moment dat ik een emailclient wil instellen krijg ik een lijstje met verschillende mailproviders (ziggo, yahoo, exchange, gmail etc.) waarna ik kies voor "windows live hotmail". Wat het rare is dat ik weer terug in het keuzelijstje kom na het invoeren van mailadres en wachtwoord, zonder enige melding of bevestiging. Uiteraard wel verbonden met WLAN op dat moment.

Hoe hebben jullie dit werkend gekregen?
Gps fix heb ik soms ook last van, maar oneindig lang durf ik niet te zeggen :)
Soms start ik gewoon twee gps applicaties op, dat lijkt wat sneller te gaan. Wie zal het zeggen. Bij mij duurt het gewoon niet langer dan een minuut.

En het hotmail probleem ken ik eerlijk gezegd ook niet, ik heb het net geprobeerd, ik krijg heel netjes detecteren, vragen om user & pass, dan in welke mailbox ik de mail wil deponeren (via nokia messaging, of manueel). En dan kom ik in de mailbox terecht. Ik merk wel dat manueel niet erg hard werkt... Maar ik heb wel gewoon een mailbox.
Misschien wil een restart helpen :/

Gebruik je de laatste firmware en updates? Of werk je met een brandend e72?
Mbt HOTMAIL

ik ben sinds gisteren in het bezit van een Nokia E72 en had gelijk dezelfde problemen met instellen van hotmail account. Na wat zoeken op het internet ben ik erachter gekomen dat er een hele simpele oplossing voor is. Meld je (gratis) aan op de OVI(nokia) site en download daar Live Messenger. Deze steld gelijk je hotmail account goed in. Hoef je dus zelf verder niks meer voor te doen.
Goede en duidelijke review over de Nokia E72. Nu heb ik zelf de E71 en mis hier in je verhaal de vergelijking met het 'oude' model. Wellicht kun je daar nog iets over zeggen?
Zoals bovenaanstaat is dit mijn eerste smartphone, kan dus niet vergelijken.
Goede vriend van me heeft wel een e71, ik weet vooral hij 2.5mm jack heeft ipv mijn 3.5.
Natuurlijk is de e72 sneller, grotere camera, navi toets, andere indeling toetsenbord, nieuwer OS, maar nog niet een doorontwikkelde firmware zoals de e71.
Ook is er nieuwere software eerder te gebruiken op de e72, dan e71, dat is redelijk logisch.
Ik heb zelf een tijd lang de E71 gebruikt voor een overstap op Android (Hero).

De E72 heb ik alleen even gebruikt om te proberen, zo'n 20min; wat opviel is dat het ding inderdaad sneller is, het keyboard erg anders voelt (maar nog steeds erg goed is) en ze de graphics hier en daar wat veranderd hebben. Functioneel, tja, niet zo heel veel verschil.

De cam is een hele verbetering, maar goed, die op de E71 is gewoon een onding. De E71 had in sommige firmwares / hardware revisies wat last met de GPS, wat in deze E72 wel echt een heel stuk beter is geworden. Zo goed als in HTC? Dat weet ik nog niet maar ga ik nog wel eens vergelijken.

Browsen ging altijd maar traag op de E71, en op de E72 is het wel iets beter geworden. Maar toch blijft de browser en de resolutie een beetje een probleem. Maar wel een goede support voor content, het gaat niet snel, maar ziet er wel meestal "juist" uit; youtube embedded is nooit een probleem etc etc.

Maar goed, symbian blijft symbian. Ik denk dat er weinig dev's zijn die zich hier nog op gaan richten, zeker gezien Nokia er ook van af wil gaan stappen...

Persoonlijk zou ik, tenzij m'n E71 kapot zou gaan en je nog hetzelfde terug wil, wel een E72 overwegen, maar een upgrade is té weinig upgrade om iedereen aan te raden over te stappen. Maar goed, Nokia had wel gek geweest als ze meer zouden vernieuwen, zeker als alles verbetering zou betekenen; ze kunnen de voor de tijd perfecte E71 nog tijden lang uitmelken.

Goede review, met meer plaatjes in de tekst 4 sterren waard. (menu etc -> Screenshots? Of misschien nog wat pics van de telefoon en de dingen die je uitgebreid beschrijft in de tekst.)
Screenshotjes, moest even programma ervoor vinden. Zijn wat groot uitgevallen, originele resolutie. Zal nog wel aanpassen, morgen weer tijd :)
Mooie review, maar uit privacy van de mensen misschien beter de mail adressen en namen onleesbaar maken. Zij hebben niet gevraagd om in jouw review vermeld te worden. Ik zou het alvast niet appreciëren moest iemand mijn email adres zomaar op het internet gooien (ookal zit het in een afbeelding).
Staat op mijn todolijstje voor vandaag, na mijn bed. Adressen zijn overigens ook gewoon op tudelft te vinden. Maar ik heb de rest wel gecensureerd, dus zal dat daar ook doen :)
Eduroam gebruikers

Aan iedereen die Eduraom gebruikt op de verschillende universiteiten en of scholen. Het instellen van Eduroam is helemaal niet zo moelijk. Het probleem is gewoon dat niemand precies weet hoe dit werkt, je moet bepaalde certificaten moet downloaden en op je telefoon zetten. Ik heb van mijn TU een *.pdf gekregen waarin staat hoe je dit allemaal moet instellen. Het is nog geen 3 minuten werk en het zou als het goed is op alle scholen/universiteiten moeten werken.

Kan ik hier ergens een betand uploaden....??
Onmogelijk om camera te muten

bedoel je hiermee dat het maken van een foto een geluid geeft oid ?

Verder zeer goede review 3 sterren ^_^.
Een foto maken geeft een ouderwets sluitergeluidje, wat nogal vervelend is als er naast je mensen presenteren.
Schijnt een nokia probleem te zijn, maar fixes op het internet werkten niet voor mij.

Edit:
met de laatste firmware is dit opgelost, zat dus alleen in T-mobile firmware

[Reactie gewijzigd door epTa op 14 maart 2010 13:06]

hej. ik heb de e72 nu 3 dagen en ben er zeer tevreden van.

Enkel heb ik een probleem met ovi maps.
het downloaden van ovimaps is goed verlopen en is gratis maar als ik dan met gps navigeer naar een bepaald adres dan merk ik dat ik na elke navigatie beurt,
zowel te voet als met de auto ik belwaarde kwijt ben,
ik schat ongeveer een 30 cent per keer ik navigeer soms voor maar 5 minuten.

meschien dat ik foute instellingen heb?

kan iemand me helpen?

grtz jerre.
Zo te horen heb je geen internet abbonement op je e72, waardoor je voor alles wat ovi maps online opzoekt, moet betalen. Aan het begin word er ook gevraagd of je online wil gaan, als je dan nee klikt kan je alsnog navigeren, ditmaal zonder kosten.
Heb je toevallig a-gps aanstaan? Die gebruikt namelijk je internetverbinding van je provider voor een snellere gps-fix.
Hi epTa en andere gebruikers,

Ik zie dat deze reviews al enige tijd oud is, hopelijk wordt mijn (grote ;) ) probleem nog opgemerkt. Ik heb pas twee weken geleden een E72 ontvangen van mijn werkgever. Het is de bedoeling dat er mail en agenda van werk op komt, maar daarvoor wordt eerst overgestapt naar een nieuwe server en domein. Ik heb ook mijn privémail erop gezet; Live Mail (hotmail). Ik zie dan alleen de Inbox (en verzonden items en nog een paar mappen) maar niet de door mij in Live aangemaakte submappen (subfolders). Jij schrijft dat je gebruik maakt van submappen. Hoe doe je (of anderen) dat??

Hopelijk weet jij of iemand anders het. Wel alvast dank voor de tip van ctrl toets!
Na snelle google;

Nokia Messaging dus, heb ik verder geen ervaring mee. Je maakt account aan bij nokia en vult je gegevens in van je hotmail, waarop deze wordt doorgesluisd, daar kan je blijkbaar wel submappen aangeven.

Succes ermee!
Hoe heb je die t-mobile schil er af gesloopt? ik heb de laatste firmware er op gebatst maar nog steeds rose video's |:( 8)7
Productcode veranderen, wat overigens wel "illegaal" is. Met deze algemene productcode vangt ie gewoon de laatste nokia updates. Maak wel even backup voordat je dat doet.

Voor instructies zoek even in het forumtopic E72