Dell Alienware M11x (N00w1101) Review

ShockWave_Omega 14 maart 2010, laatste update op 17 november 2015, 4.662 views

Dell Alienware M11x (N00w1101)

Pluspunten

• Klein.
  • Mobiel.
  • Verlicht toetsenbord.
  • Goede resolutie van het scherm.
  • Goede bouwkwaliteit.

Minpunten

• Geen ingebouwde cd/dvd speler/brander.

Sinds begin maart 2010 ben ik in het bezit van een Alienware M11x.
Ik heb al eerder een Alienware laptop gehad (M17) waar ik zeer over te spreken was. Ondanks uitstapjes naar andere merken (Toshiba, HP enz ) blijft Alienware toch net dat ene iets hebben wat andere niet hebben. Vraag me niet wat het is.. Ik vermoed dat het toch iets met de uitstraling van het apparaat te maken heeft.

Aanschaffen.

Het bij elkaar zoeken van de onderdelen die je in je laptop wil hebben gaat lekker en goed zoals je verwacht bij Dell. Je klikt gewoon de bolletjes aan voor de onderdelen/software en de optelsom wordt weer wat hoger. Het betalen gaat relatief snel. Je kan per bank overmaken, met een creditcard betalen en in sommige gevallen ook Ideal gebruiken (deze laatste ben ik voor Alienware niet tegen gekomen maar mij is verteld dat het mogelijk is).

Het rotste van het bestellen van een nieuw laptop is voor mij toch echt het wachten. Dell (die Alienware heeft overgenomen) heeft een van de meest sadistische wachtsystemen die ik heb gezien. Je kan steeds naar een pagina om daar de status van je bestelling te checken.

Maar dat is toch leuk? Hoor ik je denken. Ja dat is ook wel zo maar het is ook zo enorm sadistisch om toch iedere keer dat stuk koek voor je neus te hangen zonder dat je er bij kan :P .

Levering.

Gelukkig duurde mijn bestelling niet al te lang (24-02-2010 besteld en 09-03-2010 UPS aan de deur). De laptop wordt net als velen in een saaie overdoos geleverd. Als die van de binnendoos is afgehaald begint de uitpak frenzy :P .

[img=620]87fS5aHg[/img]

Bij het openen van de overdoos valt al meteen het patroon van de binnendoos op. Deze is een stukje mooier dan die van de M17. Snel gaat ook die doos open om daarin een kleiner vreemd doosje aan te treffen tussen de foam stoot delen. In dit doosje zitten je manuals, recovery cd/dvd, je powercord en uiteraard je adapter (65 Watt).

Met die doos aan de kant zie je dan eindelijk de M11x in een stoffe zak tussen de foam stoot delen zitten.
Het doet met dan weer denken aan de M17 die op een soort gelijke manier werd geleverd.

Uitgepakt.

De stoffen zak van de laptop afhalen om te zien dat je zilver met zwarte M11x dan eindelijk voor je ligt is toch wel even een momentje :9~ . Meteen ben ik met mijn camera plaatjes gaan schieten van de laptop.
De laptop even van alle kanten bewonderd. De HDMI poort, Display poort, de 3 USB poorten, cardreader ja en zelfs firewire. Alles zit er op :) .

[img=620]7AjzuOdD[/img]

Dan draai je de laptop om zodat je de bodemplaat ziet. Hmm.. Ja zelfs de personal nametag zit er op. Ook al zou ik niet weten wat er staat.

IT'S ALIVE!!!

De eerste boot met de M11x is even wennen. Je hoort op de harde schijf na helemaal niets! Het toetsenbord en het Alienware plaatje onder het scherm lichten ook meteen op in de door jou uitgekozen kleur (Plasma Purple in mijn geval). Een Alien hoofd in het opstart scherm begroet je waarna er snel een balkje vol loopt (de bios post). Al snel kom je bij je windows 7 aan. Snel wat zaken doorlopen een wachtwoord, computernaam en een gebruikersnaam invullen.

[img=620]2Kh1stP8[/img]

En dan .. is het even wachten geblazen terwijl de Alienware alles goed aan het zetten is voor je om de eerste keer in te loggen.

Effe checken.

Alle zaken in Windows gaan echt erg snel. Ik had een tijdje wel wat bedenkingen bij de snelheid van het systeem. Maar de dual core SU7300 is snel genoeg om Windows goed soepel te laten lopen.
Na snel wat spellen geinstalleerd te hebben was het kort even kijken hoe ik de GT 335M aan moet zetten.
Met Fn + F6 kan je dus de geintegreerde videokaart uitschakelen en de GT 335M inschakelen. Die wordt dan door Windows herkend en een fan begint ineens te lopen (niet bepaald merkbaar vind ik)

Snel naar COD6! Hoewel ik geen benches heb gedaan of heb gekeken naar de FPS van het spel viel me toch op dat hij wel erg lekker soepel loopt (wel de instellingen goed gezet natuurlijk). De M11x heeft geen probleem met het draaien van het spel.

Smaken verschillen.

Dat Alienware niet bij iedereen in de smaak valt is duidelijk. De een vind het afschuwelijk terwijl de ander er van moet kwijlen. Voor mij is het meer een gevalletje van kwijlen.

[img=620]JzMMOxlQ[/img]

Ik vind het design mooi. De laptop is niet topzwaar (2 kg ongeveer) en levert toch zeer goede prestaties in de huidige games. Ik zal ook zeker de laptop meenemen naar de aankomende Party i.p.v. mijn desktop.

Benchmarks.

Zoals gezegd ik heb zelf geen benchmark programma op de M11x staan.
Maar dat neemt niet weg dat ik er geen kan vinden van de M11x.

Hier vind je benchmarks van games, 3dMark enz.

Specs:

Dell Wireless 1520 halve minikaart (802.11n) - Europees

BlueTooth
Dell Wireless 365 Bluetooth-module - Europa

CPU
Intel® Core™ 2 Duo SU7300 (1,3 GHz, 800 MHz, 3 MB)

AlienFX-kleur
Plasma Purple

LCD-scherm
11,6-inch HD lcd-breedbeeldscherm (1.366 x 768, 720p)

Meer foto's kan je hier vinden.

Heb jij ook een Dell Alienware M11x (N00w1101)?

De nametag is alleen personal in de VS, daar kun je je eigen naam laten graveren. Die van ons is helaas generiek. Wat ik zelf een leuk pluspunt vind is de gezichtsherkenning bij het inloggen; de ingebouwde webcam word gebruikt om je aan te melden. Dit werkt zo goed dat ik me op de andere pc's al zit te ergeren als ik wachtwoorden moet intypen :)
Heheh dat had mijn M17 ook al. Ik vindt het zelf niet zo lekker werken als een fingerprintscanner.
jammer van die dikke randen om het scherm.
Het scherm had ook wel iets groter gekunt en de randen is kleiner, vooral onderaan.

verder super mooie laptop:)
:/ hmm.. hopelijk zien mensen ook dat dit mijn eerste review hier is. :9 Zo lang al lid maar nog nooit een review gedaan.
Dat met het uiterlijk heb ik op het werk ook ervaren (ik heb een m15x). De ene zegt tegen me daar zou ik me dus echt niet mee durven vertonen en 5 minuten later komt er iemand bij me staan en die zegt wow dat is een mooi ding.

Kortom het uiterlijk is heel persoonlijk, een tussenliggende reactie heb ik nog niet gehoord.

Nu nog de benches erbij en je bent weer een stuk verder. De m15x met een nvidia 260m heeft in 3Dmark vantage ongeveer een score van 5500. Ik zal binnenkort ook een review plaatsen hiervan.
Wat ik zou jammer aan het design vind he, dat stuk net onder het scherm met dat opgelicht e Alienware logo, het ziet er uit alof dat bij het scherm hoort. Het lijkt wel op een antieke laptop, helemaal vierkant en nogal dik: ik ben er niet echt onder de indruk van.

Verder wel mooie specs en review, alleen jammer dat er geen SuperPi, FPS, benchmark test oid. is gedaan. :)
Smaken verschillen zoals ik al zei. Tja de een vind het niks de ander wel.
Link met benches geplaatst in de review..
Is het niet zo dat je later met de software van de M11x de kleur van je toetsenbord en zo kan veranderen? De AlienFX bedoel ik daarmee.
Toetsenbord, alienware logo onder het scherm, speakers aan weerszijden voorkant en de aan/uit knop (alienhoofd) kun je een willekeurige kleur geven. Alleen het alienhoofd op de achterzijde van het lcs scherm licht altijd wit op.
Dan ben ik blijkbaar toch goed geïnformeerd, bedankt!
Deze alienware heeft geen dvd-drive wat best raar is voor een game laptop..
dus ik hoop dat je dat ook al wist, ik ben er pas gisteren achter gekomen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 350447 op 15 maart 2010 21:18]