DJI Osmo Mobile 2

Specificaties Gimbal (stabilisator) (universeel) - Bekijk alle specificaties

DJI Osmo Mobile 2 Review

pimmetjewTestpanel 11 juni 2018, 234 views Testpanel

DJI Osmo Mobile 2

Erg leuke gadget voor een mooie prijs! Sommige features zijn nogal een gimmick maar het is zeker een leuke tool om bijvoorbeeld je vakantievideo's mee naar een hoger niveau te tillen.

Pluspunten

• Ligt goed in de hand
  • Super simpel in gebruik
  • Leuke hyperlapse functie
  • Goede prijs

Minpunten

• Nogal wat onzin features
  • Aparte app nodig

Deze review is geschreven naar aanleiding van het event dat Tweakers in samenwerking met DJI heeft georganiseerd in de Ardennen. Super bedank voor deze toffe dagen!

Op het moment van schrijven heb ik de Osmo Mobile 2 ongeveer 3 weken in mijn bezit. Tijdens deze review zal ik mij voornamelijk gaan focussen op de prijs/kwaliteitsverhouding en hoe hij zich stand houd tegenover de normale Osmo. Voor mijn bedrijf heb al vaker gewerkt met grotere gimbals zoals de Ronin & Ronin M. Echter denk ik niet dat de Osmo Mobile 2 zich hiermee zal kunnen vergelijken en verwacht ik meer dat het een leuke tool zal zijn voor vakantiefilmpjes en dergelijke.

Eerste indruk + look & feel
Wat mij opviel tijdens het uitpakken van de Osmo Mobile 2 is hoe weinig je er bij krijgt. In de doos zitten wat handleidingen, de Osmo zelf, het kabeltje om hem mee op te laden en een Case om dit alles handig mee te vervoeren. Meer heb je eigenlijk ook niet nodig! In hoeverre je het trouwens een echte case kan noemen is nog een punt van discussie maar laten we het er op houden dat hij doet wat hij moet doen. Tijdens het reizen heb ik me geen enkel moment zorgen gemaakt dat hij kapot zou gaan. De case past precies in je handbagage of rugzak en is dus perfect voor dagelijks gebruik.

Verder was de setup van de Osmo een stuk makkelijker dan de Mavic die we tijdens het evenement hebben mogen testen. Het stabiliseren van de gimbal is een eitje en het mooie is dat je in eerste instantie geen specifieke apps nodig hebt en hem meteen kunt gebruiken. Out of the box kun je simpelweg de standaard camera functie van je telefoon gebruiken. Voor functies zoals ActiveTrack en Hyperlapse heb je echter wel de DJI Go app nodig. Wat ik opmerkelijk vind is dat je een andere DJI Go app nodig hebt voor de Osmo dan voor de Mavic Air.

Wat betreft de bouwkwaliteit was ik positief verrast! Hij ligt erg goed in de hand en voor een gimbal van nog geen 150 euro voelt hij “premium” aan. Wat ik wel heb gemerkt is dat de grip snel glad wordt wanneer je zweterige handen hebt. Tijdens een reis naar Bangkok (waar het 35 graden was) merkte is dat ik alleen maar bezig was met mijn handen afvegen omdat ik moeilijk grip kon krijgen. Het gewicht (gimbal + iphone 6s) is vergelijkbaar met die van de normale Osmo en is precies genoeg om geen kramp te veroorzaken na een middagje filmen.

Features & app
Ik begin even met de minst bruikbare features. Zoom, Timelapse en Panorama zijn puur gimmicks en voegen eigenlijk gewoon niks toe. Ze zoomfunctie is digitaal dus binnen de kortste keren zit je pixels te tellen. De panorama modus is wellicht leuk bedacht alleen de kwaliteit is om te janken. En waarom je een timelapse zou willen maken met de Osmo is mij nog steeds niet duidelijk. Je hebt hoe dan ook een statief nodig om deze functie fatsoenlijk te gebruiken en om heel eerlijk te zijn heb ik nog nooit een statief uit zichzelf zien lopen of bewegen. Waarbij de extra stabilisatie tijdens het maken van een timelapse wellicht handig zou kunnen zijn is wanneer je gaat werken met long exposure foto’s maar persoonlijk zou ik daar nooit mijn telefoon voor gebruiken.

Om nog even terug te komen op de panorama modus. Je hebt gelukkig wel de mogelijkheid om de foto’s los te exporteren en ze achteraf zelf te stitchen maar dat neemt het hele idee van mobiliteit weg en dat is nou net waar het bij de Osmo Mobile 2 om draait volgens mij.

De features waar ik wel erg over te spreken ben en waarbij je echt de toegevoegde waarde van een gimbal ziet zijn ActiveTrack, Hyperlapse & Motionlapse. ActiveTrack werkt ontzettend goed en zelfs in low light situaties kan je er redelijk mee uit de voeten. ActiveTrack zorgt er gelijk ook voor dat het maken van hyperlapses enorm versimpeld is met de Osmo Mobile 2. Ik kan je zeggen dat het in de meeste gevallen simpelweg perfect werkt. Vooral als je op een overzichtelijk plein of bij mooie skyline staat kan je met een paar klikken en een stukje lopen erg professioneel uitziende hyperlapse maken.

Motionlapse is een versimpelde versie van een hyperlapse waarbij de Osmo stilstaat en je vooraf een beweging kan programmeren die tijdens de timelapse moet plaatsvinden. Dit is een leuke feature waarbij je de toegevoegde waarde ziet van een gimbal. Het nadeel is wel dat je afhankelijk bent van een statief want de Osmo zelf is bij lange na niet stabiel genoeg om hem zo neer te zetten. Eigenlijk zou het ideaal geweest zijn als DJI een kleine driepoot verstopt zou hebben in de handgreep die je uit kan schuiven bij het gebruik van deze functie.

Verder was de interface van de DJI Go app even wennen. Ik gebruik de app veel voor mijn drones maar de indeling was anders dan ik gewend ben. Het was dus even zoeken waar alle functies en instellingen te vinden zijn maar erg veel moeite hoef je hier niet voor te doen. Voor de gemiddelde tweaker zal dit geen probleem zijn en als beginneling zal je sowieso de interface moeten leren kennen.

Nog één ding...
Waar ik pas na een tijdje achter kwam is het feit dat er op de Osmo een USB poort aanwezig is die volgens mij bedoeld is om je Osmo als batterypack te gebruiken. Een leuke functie waarvan ik het zeker waardeer dat ze hem hebben toegevoegd. Wat dan wel weer jammer is is dat je hem eigenlijk niet kan gebruiken. Het merendeel van de telefoons heef tegenwoordig ze oplaadport aan de onderkant van de telefoon zitten. Laat het nou net zo zijn dat de onderkant van je telefoon tegen de Osmo aan zit.

Met een iPhone 6s valt hij nog net te stabiliseren wanneer je de telefoon naar links schuift om het kabeltje in je telefoon te doen maar erg veilig ziet het er niet uit (zie foto). Ik snap dat je je telefoon ook andersom in de houder kan plaatsen maar dan zit het frame van de Osmo in beeld. De enige manier waarbij je deze functie kunt gebruiken is wanneer je hem in de verticale modus gebruikt. De Osmo moet namelijk aan staan om te kunnen laden. Hem los in je tas gooien en je telefoon opladen zit er dus helaas ook niet in.

Al met al ben ik zeer te spreken over de bouwkwaliteit van de Osmo. Features zoals ActiveTrack en Hyperlapse maken hem het prijskaartje van €150 zeker waard. Uiteraard mis je wat functies die de normale Osmo wel heeft, zoals de mogelijkheid om een externe microfoon aan te sluiten of een afneembare gimbal. Ik denk echter niet dat dit voor veel mensen een deal breaker zal zijn. Wat betreft stabiliteit en ergonomie doet hij zeker niet onder aan zijn grotere broertje.

Voor het bedrag is het absoluut een aanrader voor mensen die enthousiast zijn over video en graag eens wat nieuws willen proberen zonder een al te grote investering te moeten doen. Daarnaast is het ook een leuke gadget voor mensen wiens snapchat game strong is en hun kijkers eens willen verassen met super smooth snaps.

Heb jij ook een DJI Osmo Mobile 2?