Sony Vaio VPCEB1S1E/BJ Review
Featureset Omdat de features terug te vinden zijn onder "Specificaties en afbeeldingen" zal ik deze hier niet allemaal herhalen. Onder de specificaties zal je echter vinden dat er 3 USB2.0 poorten zijn en 1 eSATA. Dit is correct maar onvolledig. Zo is de eSATA poort eigenlijk een combinatie tussen eSATA en USB waardoor je deze voor beide types randapparaten kunt gebruiken. Dit is nog eens beter dan het op het eerste zicht lijkt omdat de 3 USB poorten zich naast elkaar aan 1 zijde bevinden en de eSATA combi bevindt zich aan de tegenovergestelde zijde. Prestaties De processor, het ramgeheugen en de harde schijf volstaan voor mij ruimschoots. Ik kan terug zonder onaangename wachttijden gebruik maken van zwaarlijvigere IDE's als...
Pluspunten
toetsenbord splashtop prestaties scherm onder lichtinval batterijlevensduur verlenging
Minpunten
scherm is ondimbaar schermachterkant snel beschadigd
Eindoordeel
Omdat de features terug te vinden zijn onder "Specificaties en afbeeldingen" zal ik deze hier niet allemaal herhalen. Onder de specificaties zal je echter vinden dat er 3 USB2.0 poorten zijn en 1 eSATA. Dit is correct maar onvolledig. Zo is de eSATA poort eigenlijk een combinatie tussen eSATA en USB waardoor je deze voor beide types randapparaten kunt gebruiken. Dit is nog eens beter dan het op het eerste zicht lijkt omdat de 3 USB poorten zich naast elkaar aan 1 zijde bevinden en de eSATA combi bevindt zich aan de tegenovergestelde zijde.
Prestaties
De processor, het ramgeheugen en de harde schijf volstaan voor mij ruimschoots. Ik kan terug zonder onaangename wachttijden gebruik maken van zwaarlijvigere IDE's als eclipse en netbeans. Ook wanneer er meerdere applicaties tegelijkertijd draaien, blijft alles soepel lopen.
Beeldkwaliteit
Over de beeldkwaliteit ben ik tevreden, al ben ik niet echt kritisch op dit gebied. Naar mijn mening is het voor een computer vooral belangrijk dat de het nog goed afleesbaar is bij lichtinval. En hier heb ik nog geen problemen mee gehad.
Bouwkwaliteit en robuustheid
Hoewel de laptop steviger aanvoelt dan mijn voorgaande notebook (acer aspire 5024 WLMi), had hij toch nog iets robuuster mogen zijn. Zo zijn er na een week al sporen van schade te vinden op de achterzijde van het scherm. Deze heb ik voor het eerst opgemerkt na transport (in een laptoprugzak weliswaar). Hoewel deze beschadigingen mij niet storen hoop ik dat ze niet uitgroeien tot scheuren of andere echte schade. De scharnieren waarmee het scherm bevestigd zit, lijken me wel goed ontworpen.
Wat me wel wist te smaken is de 'layout' van de notebook. Mijn vorige laptop had een 15,4" inch scherm waar deze met zijn 15,5" scherm toch compacter is. Verder is er een numeriek gedeelte bij het toetsenbord zonder dat de toetsen te klein zijn. Het toetsenbord is zalig om op te typen en zorgt ervoor dat ik toch nog een goed geef.
Warmte- en geluidsproductie
Je kan de ventilator horen draaien maar dit is enkel het geval als je erop let. De optische lezer maakt wel wat meer geluid wanneer hij een disc op volle snelheid aan het lezen is. Maar wanneer je een cd afspeelt en de speler stationair draait op deze lagere snelheid dan is het geluid niet langer hinderlijk.
Mobiliteit en accuduur
Zonder echt op te letten op je verbruik kan je toch ruim 2 en een half uur werken op deze notebook. Toegegeven dit is helemaal niet lang maar ook hier heb ik geen al te grote nood. De reden waarom ik de waardering goed heb gegeven in plaats van voldoende is de functie die de laptop bezit om je batterij levensduur te verlengen. Je kan je pc namelijk zo instellen dat hij de batterij niet volledig oplaadt maar slechts voor bv. 80%, dit zou ervoor zorgen dat je batterij langer meegaat. Natuurlijk is het veel te vroeg voor mij om hier uitspraken over te doen of het echt werkt, maar in al mijn naïviteit geloof ik wat er mij gezegd wordt. Het lijkt er trouwens sterk op dat de waarde die je aangeeft in software (bv. 80%) niet door software processen wordt gecontroleerd maar in de hardware zelf. Zo zal ook linux vanaf 80% niet verder opladen hoewel er daar geen 'accu-maintaining-software' op staat geïnstalleerd. Mocht je dit alles als zever beschouwen, kan je natuurlijk kiezen dat je batterij wel voor 100% wordt opgeladen.
Prijs
Minder dan €800 vind ik niet te duur voor wat je krijgt.
Linux
Meer specifiek Ubuntu 9.10. De installatie verloopt redelijk vlot. Wanneer je in de eerste sessie opstart dan zal je merken dat je via restricted drivers de ati catalyst drivers kunt installeren. Zoals gewoonlijk is dit niet veel meer dan op een knop activate klikken. Helaas moet je momenteel dan ook niet al teveel verwachten
Linux-Update
Onder Ubuntu Lucid (10.04) is het probleem met het geluid nog steeds aanwezig. Er is wel een Bugreport dat al een tijdelijke oplossing bevat. (https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/445889) De 3D-kaart lijkt het echter wel beter te doen onder Lucid. Geen vervelende melding van ATI meer te bespeuren!
splashtop
Deze laptop is voorzien van een webknop. Met deze knop start je je pc op naar de splashtopbrowser. Dit is een soort van mini besturingsysteem dat bestaat uit een browser en niets anders. het voordeel is dat dit snel opstart en het dus handig is om snel iets op het internet te zoekn.
software
Deze laptop wordt geleverd met heel wat extra software: vaio gate, vaio care, vaio control centrum,... Verder heeft de laptop een assist knop. Deze zal ervoor zorgen dat als je onder windows 7 zit, er een programma wordt gestart dat in staat is om een diagnose over je pc te stellen. Zo kan je zelf met aardige hulpmiddeltjes een hoop problemen verhelpen. Wanneer de laptop uitstaat en je drukt op de assist knop, dan zal je de pc in een soort van herstelmodus opstarten. Zo hoef je niet naar de juiste functietoets te zoeken bij het opstarten.
Zaken die ontbreken
Een knop om het scherm in 'standby' modus te zetten, dus om het volledig te verduisteren. Dit had naar mijn menig toch wel niet mogen ontbreken, zeker omdat er wel een energy star sticker prijkt op het chassis. Misschien dat deze functie niet beschreven staat in de energy-star-specificaties maar het lijkt me toch een handig hulpmiddel om het energieverbruik te drukken.
Commentaar bij de foto's
De eerste foto komt van de site van Sony, deze gebruiken ze zelf om het product te promoten. Hier kan je zien dat de linker zijkant als aansluitingen heeft: 1x express cardslot, 1x combi eSATA/USB2.0, 1xHDMI, 1x VGA, en achteraan nog 1 ethernetpoort en een aansluiting voor de voeding. De voorkant is minder goed zichtbaar maar bevat 2 sleuven die zorgen dat je de ondersteunde geheugenkaarten kan inlezen. En een knop om je wireless internet aan of af te zetten. Ook heb je er de stereo-uitgang voor je geluid en de microfooningang. De 2de foto is van zijn witte broertje (of zusje). Het kan zijn dat dit van een ander model afkomstig is maar de poorten die je ziet komen overeen met die van de VPCEB1S1E/BJ. Dus 3x USB, de optische drive en een Kensington slotgat. Op de laatste foto zie je het zeer aangename toetsenbord, alsook de ASSIST, WEB, VAIO en POWER knoppen. Tenslotte zie je op deze foto ook het touchpad die alllerlei bolletjes bevat waardoor je direct voelt dat je juist zit.
Benchmarks
Deze heb ik zelf niet gedraaid, maar volgens peter.baarlo zijn deze te vinden op het forum
Algemene conclusie
Momenteel ben ik zeer blij met mijn aankoop. Het toetsenbord is echt zalig in gebruik en de taken die ik gedaan wil krijgen gebeuren aan een hoog tempo.
Reacties (23)
De rocketdock van Sony heb ik direct gedisabled, voor mij een hoogst irritante balk die altijd op de voorgrond spring als je maar een beetje met de muis dichtbij komt.
De backup cd's dien jezelf te branden met behulp van de wizard. (Win7 geeft telkens hier een herrinering aan)
Bij taakbeheer processen zie ik 2 vaio taken lopen die allebei ongeveer 500kb geheugen verbruiken. Heb het idee dat de sony software niet veel capiciteit eisen. Maar met de i5 merk je sowieso weinig van andere lopende programma's. Zoals grabit en autounpack, op mijn vorige turion 1,6 Ghz andere taken uitvoeren onmogelijk maakte. Merk ik nu niks van deze programma's op de achtergrond.
Alles loopt gladjes al voer ik meerdere taken uit.
Multitouch zit helaas niet op de Vaio E. Wel scrol.
Classificatie van windows:
CPU: 6,7
RAM: 5,9
GPU: 6,6 & 6,6
HD: 5,6
Ik zit momenteel te bekijken of ik de hd kan vervangen voor een 7200 rpm, zonder garantie te laten vervallen.
Dus als ik het goed begrijp, kun je dus wel scrollen met twee vingers, wat betekent dat er dus wel multitouch opzit, maar alleen werkt voor scrollen?Multitouch zit helaas niet op de Vaio E. Wel scrol.
[Reactie gewijzigd door Michiele93 op 24 juli 2024 14:32]
Wat betreft multitouch, je kan zoomen met 2 vingers en er is een draairotatie functie. Die draairotatie functie is best wel handig (bijv. bij het kijken van foto's).
Mijn windows classificatie is hetzelfde als die van jou, alleen HD is bij mij 5,9.
Ik ben ook wel benieuwd naar een 7200RPM hardeschijf, ben benieuwd of dat kan zonder het vervallen van de garantie.
Nog wel een paar vraagjes over onder andere de bijgeleverde software. In de winkel heb ik eens gespeeld met een duurder model van de Vaio's (F-serie). Hierbij viel het mij op dat er een soort Rocketdock van Sony is geïnstalleerd. Is dat bij deze laptop ook het geval?
Zo ja, is hier ook een back-up cd bij meegeleverd, zodat ik bij een herinstallatie weer gebruik kan maken van deze software? En in hoeverre heb je het gevoel dat het systeem wordt vertraagt door deze software?
Beschikt deze laptop verder over multitouch? En wat zijn jouw ervaringen van het touchpad in het algemeen?
Er was inderdaad zo een dock aanwezig maar dat heb ik al snel verwijderd. Op het eerste zicht bracht het niet direct een vertraging met zich mee maar ik vond het vervelend dat het in mijn weg stond. (Het bevond zich bovenaan het scherm en kwam soms te dicht in de buurt bij de knoppen minimaliseren,maximaliseren en sluiten).
Backup-cd's zijn niet geleverd. Er is wel een tool om een backup te maken, als ik me niet vergis heeft hij hiervoor 3 dvd's nodig.
De touchpad is een multitouch. Ik vind de touchpad wel ok, niet super maar ook niet minder. Het is wel zeer jammer dat je hem niet kan blokkeren. Aangezien hij heel soms kan verspringen als je tijdens het typen de touchpad aanraakt.
[OOPS ik had blijkbaar eerst de reactie hieronder gelezen. MAAR multitouch zit er wel op hoor. Als je bijvoorbeeld in een browser een pinch beweging uitvoert zal er in/uitgezoomd worden.
Nette review verder, als de plaatjes erbij komen zeker een 4-sterrende review.
Ik had het toevallig gemerkt aan het symbooltje dat boven deze poort staat. Daarna heb ik nog een zoektocht ondernomen naar verborgen symbolen maar deze bleek zonder resultaat.
Op forum kun je een compleet topic over deze vaio E vinden daar staan ook benchmarks vermeld
@Michiele93: Ik zou wel foto's willen plaatsen, maar ik heb momenteel geen goede camera tot mijn beschikking. Ik denk dat je wel een batterij met een grotere capaciteit kan kopen ( de VGPBPS22A.CE7 heeft een capaciteit van 5000mAh en is geschikt voor Vaio E serie)
@GT-R: Ik vind het scherm niet echt glossy, als ik deze laptop vergelijk met andere laptops dan zou ik zeggen dat deze een mat scherm heeft.
zou zaterdag op mijn bureau moete staan....spannend!
goede review trouwens: heeft bij mij de doorslag gegeven!
[Reactie gewijzigd door gertje12 op 24 juli 2024 14:32]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn