DJI Osmo Mobile 2

Specificaties Gimbal (stabilisator) (universeel) - Bekijk alle specificaties

DJI Osmo Mobile 2 Review

DJI Osmo Mobile 2

Tegen mijn verwachtingen in, kom ik tot de conclusie dat dit zeker een grote toevoeging is voor iedereen die van gemak en film houdt. Dergelijke technologie vergroot enorm de entertainment waarde van onze telefoons, meer dan de investering in een dure dslr zou doen voor de gemiddelde consument.

Pluspunten

• De mogelijkheden die je koopt voor de prijs
  • Active track
  • Batterij duur
  • Feature set

Minpunten

• Kan niet volledig 360 graden draaien
  • Geen aansluiting voor externe mic oid

Stop, schik niet! Laat je niet afschikken en schrijf de Osmo niet direct af, het apparaat haalt de creativiteit in me naar boven en levert resultaat zonder de oneindige arbeid die film kan zijn!

1. Inleiding

De reden voor deze review is dat ik op uitnodiging van Tweakers twee dagen naar de Franse en Belgische Ardennen ben geweest. Daar heb ik samen met 7 andere Tweakers een DJI-pakket overhandigd gekregen bestaande uit de DJI Osmo 2, DJI Mavic Air en de DJI Goggles. In de Ardennen zijn we geïnstrueerd over de hoe je de producten gebruiksklaar maakt, zijn veel van de functies toegelicht of getoond en hebben we uitleg ontvangen over hoe we de mooiste beelden kunnen schieten.

2. Mijn perspectief

Om mijn benadering van het product beter te begrijpen is het wellicht interessant dat ik kort toelicht wat mijn achtergrond met film en dergelijke producten is. Ook omdat de ervaring tussen de 8 Tweakers erg varieerde, wat Tweakers ook wou, kan ik me voorstellen dat de verschillende ervaringsniveaus voor verschillende punten van aandacht zullen zorgen.

Ik zou mij zelf omschrijven als een Prosumer. Ik consumeer ontzettend veel content en maak zowel in mijn vrije tijd, als in opdracht, filmpjes. Binnen mijn Bachelor heb ik mij gespecialiseerd in film, aangezien deze studie universitair was, was dit puur theoretisch en dus gericht op filmtechniek, geschiedenis, verhaal creatie, emotie construeren etc. Hier is echter wel mijn fascinatie voor film ontstaan en heb ik via Tweakers een point of shoot aangeschaft om ook de praktijk te beoefenen. Wat ik daarmee maakte sprak mensen aan waarna ik een aantal klussen met geleende camera’s heb gedaan zoals een trouwerij, een inhouse dag bij KPN en wat online promotie materiaal. Ondertussen ben ik in het bezit van een Sony A6500 en bv een Zhiyun Crane V2.

Ik ben daarnaast een enorm grote YouTube fanaat en spendeer veel van mijn tijd op de website kijkend naar Premiere Pro tutorials, camera/ telefoon/drone reviews en ja, ook een selectief aantal Vloggers 😉. Hierdoor zie je natuurlijk veel vette tools langskomen in vette omgevingen, extreem sports, etc en die natuurlijk je hebberigheid stimuleren. Tot nu toe kon ik echter niet aan mezelf uitleggen waarom ik al deze tools zou moeten hebben. Deze kans van Tweakers greep ik dan ook met beide handen aan mijn oordeel te vormen, moet ik deze tools aan mijn wapentuig toevoegen?

3. Osmo in de praktijk

Featureset
De Osmo 2 is een compact apparaat, met nog geen 30 bij 12 cm past hij in elke rugzak of schoudertas. Samen met het gewicht is dit voor mij heel bepalend in of ik iets mee neem. Ik ben ontzettend onder de indruk van wat het product levert voor zijn formaat. Ik hou van die bewegingen om een persoon of object heen, of achter iemand aanlopen maar Ik zou nooit mijn Zhiyun crane mee op vakantie nemen. Dit apparaat biedt wel degelijk dezelfde mate van deze functionaliteit alleen moet je accepteren dat je in het maken van het beeldmateriaal, de mobiel die je gebruikt, minder flexibel bent dan met een DSLR oid. Daar staat daarentegen wel weer allemaal andere features tegenover. De meest indrukwekkende? Active tracking!
Kwaliteit van navigatiesoftware
Dat brengt ons bij de Software. Voor de Osmo is een andere app nodig dan nieuwere DJI-apparaten zoals bv de Mavic Air. Dit is, vooral op een telefoon met beperkte ruimte, natuurlijk altijd vervelend. Toch staat hiervoor op het DJI forum een logische uitleg: By separating […], older products won’t be adversely affected by future updates to the new app, and updates to the old app will focus on optimizing and improving the app’s compatibility with older products. (source: https://forum.dji.com/thread-75904-1-1.html) Dat lijkt mij prima een redenatie die waarschijnlijk het meest klantvriendelijk is! Als je de app opent zie je de verschillende DJI devices waarmee je zou kunnen verbinden. Hier kan je ook de gemaakte video’s bekijken, bewerken en delen met het DJI-netwerk waar de meest inspirerende beelden voorbijkomen. In de Zhiyun app ontweek ik dit allemaal zoveel mogelijk, maar deze app is in zijn geheel een prettige ervaring. De video player werkt goed en snel, geen irritante meldingen oid en mocht je geen editing programma hebben, dan heb je prima mogelijkheden om net even dat leuke stukje uit je video te knippen om te delen. De nieuwe app heeft wel een aantal features, zoals selecteren per dag in plaats van 1 voor 1, dergelijke dingetjes zouden ook naar de oude app mogen komen. daarentegen ondersteunt de oude app wel weer force Touch voor het snel bekijken van je materiaal. Mocht je dit niet willen, wees niet getreurd, zet je je Osmo 2 aan en dan kan je vrijwel direct in het Osmo ‘deel’ van de app komen. De UI van de app kan aan het begin wat druk overkomen maar nadat je de rondleiding hebt gevolgd of wat tijd hebt gespendeerd met de verschillende knoppen is het eigenlijk ontzettend clean en duidelijk.
filmen
Voor mij persoonlijk is dit de belangrijkste kant van het apparaat. Ik geloof dat voor normaal gebruik alle wenselijke features aanwezig zijn. Voor film zijn dit: Timelapse en slowmotion. Wat ik daarnaast erg vet vond was de mogelijkheid om hyperlapse en motionlap te schieten. Het maken van een Hyperlapse kost met mijn andere camera ontzettend veel tijd en natuurlijk zie je dit ook terug in hele mooie beelden. Echter is het met de app heel makkelijk om een relatief goede hyperlapse te maken. Dit komt onder andere omdat object tracking ook in deze functie werkt, hierdoor hoef je zelf niet zo op het frame te letten en krijg je desondanks een waterpas, en consistent geframed beeld! Motionlap is een timelapse waarbij je er ook nog een x en/of y beweging aan toevoegt. Als je deze functie activeert, krijg je een pop-up scherm waar je door middel van de joystick naar de punten waar de camera heen moet bewegen beweegt. Als je je punten hebt opgeslagen (maximaal 5) kun je de timelapse starten.

Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was van het gemak waarmee je de verschillende functies gebruikt. Waar het regelen en uitvoeren met mijn grote camera toch aardig wat tijd kan kosten gaat het in de app allemaal snel. Vooral op vakantie, waar je vooral wil genieten, kan ik mij voorstellen dat ik toch even snel een hyperlapse of motionlap maak zonder dat mijn vriendin uren hoeft te wachten! Van tevoren dacht ik dat ik de DJI app nauwelijks zou gebruiken en de gewone camera app meer dan genoeg kon. Hier ben ik compleet op teruggekomen. Zoals iedereen altijd bij de drones zegt: het is de software die de drones zo goed maken en ook in dit geval is dat zeker waar. Hoe meer ik de Osmo gebruikte hoe meer ik de verschillende functies kon waarderen. Alleen al voor Active Track is het het waard om de software te gebruiken. Is de software perfect? Ik kan wel standaard instellen dat alles in 1080/60fps filmt, maar in slowmo is er maar één stand 240 in 720/30fps filmen. Ook zijn er geen film profielen zoals een log of flat stand en de beelden daardoor iets minder geschikt voor kleur correctie, meer daarover in beeldkwaliteit.
Beeldkwaliteit
Het moeilijke in deze beschrijving is, is dat het heel erg afhangt van je telefoon en de camera erin denk ik. Ik heb een Iphone 7 en Ik heb de Osmo eignelijk alleen maar met de DJI-app gebruikt. Daarnaast ben ik vooral gedurende het ‘’golden hour’’ op pad geweest. Dus het laatste uur voordat de zon onder gaat. Wat mij opvalt is dat in die omstandigheden het beeld van zichzelf relatief flat geschoten is. Dus relatief zachte kleur uitspattingen en daardoor beter geschikt voor post productie. Dit vind ik persoonlijk fijn. Daarnaast zie ik geen verschil tussen de 1080 en 4k beelden qua kwaliteit, deze lijken voor mij hetzelfde. Ik zal wat vergelijking materiaal toe voegen. Ik zie wel wat ruis in het beeld, maar dat ligt volgens mij niet aan de software maar eerder aan de telefoon en zijn low light kwaliteiten.

Mocht je de softwaremogelijkheden niks vinden, dan kan je altijd je eigen thirdparty app gebruiken, zo ondersteund filmic pro volgens mij ook de Osmo, of in ieder geval een aantal basic functies en ben je wel vrijer om je eigen instellingen toe te passen.
Active track
Active Track! Ik kan niet anders dan zeggen dat het in mijn optiek de belangrijkste feature van de Osmo is. Ook zul je er een haat liefde relatie mee opbouwen. Het is soms ongelofelijk hoe goed het werkt! Als jij iets in beeld moet houden zul je met een gewone gimbal nog wel eens tegen je eigen limieten aanlopen. Of, zoals ik zelf ook af en toe had, dat de gimbal en jij een digitaal misverstand hebben waardoor een polsbeweging zich uit in een ongewenste pan waardoor je mooie track shot verpest is…. Best wel jammer op een trouwerij! Het is makkelijk te onderschatten op hoeveel dingen je moet letten tijdens een tracking shot. De Osmo zorgt ervoor dat jij je eigenlijk kan focussen op de route die je loopt en de ninja gimbal walk kan perfectioneren (Google maar 😉). De software om het object vast te houden verraste mij door zijn precisie. Kortom het is een fantastische feature voor dagelijks gebruik!

Toch heeft ook deze zijn beperkingen. Ik heb gemerkt dat hij af en toe zichzelf gaat boomerangen om het gekozen target, dus hij over corrigeert zichzelf steeds harder. Ook als de Osmo perfect stil wordt gehouden. Ik heb nog niet helemaal kunnen verklaren waarom dit gebeurt. Ik denk dat het te maken heeft met dat de lens scherp probeert te stellen oid en dat de software ondertussen corrigeert voor de locatie waardoor hij weer opnieuw gaat scherpstellen. Daarnaast heb ik gemerkt dat als twee objecten heel erg op elkaar lijken, vooral als deze elkaar gaan overlappen, de neiging kan gaan hebben het verkeerde object te gaan volgen. Ik weet niet of ik dat de Osmo echt kwalijk kan nemen, maar dat is ook zeker een manier om te zorgen dat je mooie hyperlapse of tracking shot alsnog waardeloos wordt. Het is dus vooral belangrijk om goed in te schatten of er veel objecten zijn die de Osmo potentieel kunnen afleiden en aan de hand daarvan bepalen of het het waard het te proberen. Toch zijn er ook situaties geweest waar hij het object helemaal kwijt was en toch weer wist te herkennen. Ook zijn in active track de shutterspeed, iso en WB niet in te stellen, waarschijnlijk wil de Osmo zelf het licht kunnen aanpassen om te kunnen blijven tracken. Dit had van mij niet gehoeven.

Situaties waarin Tracking zeer handig kan zijn:
- Ingewikkeld terrein
- Filmen op de fiets
- Osmo bewegen vanuit richtingen waarvan uit je het scherm niet meer kan zien op den duur zoals boven je hoofd of je voeten
- Hyperlapsen
- Matig tot snel bewegende objecten, ook in combinatie met slow motion stand
Panorama mode
Ik ben niet een hele ervaren panorama shooter, en door de jaren heen ben ik de feature steeds minder gaan gebruiken. Ik vind het dan ook moeilijk hier een goed oordeel over te geven. Toch hier mijn bevindingen. De Osmo 2 biedt 3 verschillende standen voor panaroma: ultra wide en bestaat uit 9 foto’s, 180 graden bestaande uit 15 foto’s en panorama bestaande uit 27 foto’s. Ik denk dat voor gewoon gebruik ultra wide het meest nuttig is en een goede aanvulling indien je geen camera bij je hebt met wide angle lens. De andere standen leveren soms mooie plaatjes op, maar ik heb soms ook rare vegen in de afbeelding gekregen (ZIE mijn voorbeeld) of dat dingen toch teveel bewogen waardoor ze raar afgebroken worden. Onderschat niet hoeveel tijd het kost om 15-27 foto’s te maken, al gaat hij als een gek te keer om het zo snel mogelijk voor je te doen. Mijn grootste minpunt van de panorama stand, vooral gezien de potentie, is dat hij niet daadwerkelijk 360 graden foto’s kan maken. Voor bijvoorbeeld ruimtes in gebouwen o.i.d. Dit komt doordat de Osmo niet 360 graden kan draaien, zie de foto.

[h4] Advanced film functions[/h4]
Voor alle tijd gerelateerde functies geldt dat je zowel de interval snelheid en duur kan selecteren. Vervolgens staat daaronder een indicatie van hoe lang de totale video gaat worden en die instellingen. Ook is het mogelijk om, indien aangezet in advanced opties, je ISO, shutter en WB aan te passen voor de verschillende filmfuncties. Zodra je een filmfunctie vervolgens aanzet zie je hoe lang je al filmt, de duur van het beeldmateriaal en de resolutie/frame rate. Daarnaast ondersteunt de app 4k/30fps, 1080p/30fps/60fps en 720p/30fps, verschillende grid settings en kan de flash aan worden gezet. Bij mij wil de app in 4k op een Iphone 7 nog wel eens crashen. Ik heb hier online meer klachten over gelezen en dat het herstarten van de telefoon voor veel mensen werkt. Ook brengt DJI regelmatig updates uit om dergelijke bugs te verhelpen. Tot slot kan je selecteren of je loopt of rent en of pitch lock, dit bepaalt of de Osmo de horizon altijd probeert vast te houden of meebeweegt in de verschillende hoeken die je de Osmo houdt, zoals schuin naar voren betekent dat de camera ook schuin naar voren gaat en dus naar onderen kijkt.

Een deel van deze problemen is volgens mij te overkomen door gebruik te maken van een thirdparty camera app, waarvan de meeste en beste zover ik kon vinden betaalde varianten zijn.
Bouwkwaliteit, afwerking en ergonomie
Waar mijn Zhiyun redelijk zwaar voelt, is de Osmo 2 zo licht dat je hem makkelijk voor langere tijd kan vasthouden. In tegenstelling tot wat ik zou verwachten is hij wel topzwaar, ook zonder mobiel. Dit komt waarschijnlijk door de motoren die erin zitten. Is dit een probleem? Nee, je zult hier in het dagelijks gebruik eigenlijk niks van merken, alleen als je hem wil neerzetten zal hij dus sneller omvallen. Gelukkig zit er aan de onderkant een standaard schroefdaad ingang zodat hij op statieven o.i.d. gezet kan worden. Het design lijkt goed uitgedacht, ondanks het plastic voelt hij in de hand super degelijk. Zelfs de knoppen om eventueel de mobiel beter uit te balanceren of van horizontaal naar verticaal filmen te wijzigen zijn licht maar ontzettend stevig. Door het design is het eigenlijk onmogelijk dat deze los gaan zitten. Het zwakste punt hierin is in mijn optiek nog de klem waarin je je mobiel doet. Op het oog is dit allemaal zeer goed, hij klemt stevig, er zit rubber aan alle zijden om de grip te vergroten. Je telefoon er in één beweging goed inkrijgen is lastig zonder je vingers ertussen te krijgen. Dit leidt er soms toe dat ik mijn telefoon eigenlijk niet helemaal goed erin drukte, vooral met hoes kan dit moeilijker zijn door de extra dikte van de telefoon. Hij is er nooit uitgevallen, dus wat dat betreft geen probleem, toch vind ik, bv bij water oid, het spannend om de mobiel daarboven te houden.

En er zijn nog wel meer dingen over de telefoon houder te zeggen. Zo las ik onder andere dat mensen het jammer vinden dat, omdat de mobiel er maar op een manier in kan (om niet de camera te obstructen) de mogelijkheid missen om een microfoon op de telefoonaansluiting te doen. Ook omdat ik heb gemerkt dat mijn mobiel batterij veel sneller leeg gaat dan die van de Osmo had ik dus graag de optie gezien om usb/lightning connector aan de scharnierzijde te hebben die gebruikt kon worden voor extra houvast, opladen vanuit de osmo zelf en een extern kaartje / geluid zou ondersteunen. On top of that, was het bij de oude Osmo mogelijk om allemaal accessoires aan de zijkant aan te sluiten via een screw hole. Daar had dan bv die microfoon aan vast gezet kunnen worden. Maar gezien de prijs en het feit dat je bij dit je eigen mobiel nodig hebt, ga ik dan ver voorbij wat de target groep is.

De knoppen zijn heel ergonomisch geplaatst. Je hebt direct door waar alles zit en met je duim kan je goed bij de knop om de camera richting aan te passen. Doordat het handvat relatief breed is, zelfs tov van de Zhiyun crane, houdt hij ook ontspannen vast en zit je duim niet helemaal dubbel. Dit vind ik zelf wel heel belangrijk doordat mijn duim bv op een console controller vaak op ‘’slot’’ gaat. Bij dit apparaat nog geen last van gehad. Ik realiseerde me wel dat hij waarschijnlijk net iets prettiger in gebruik is voor rechtshandige mensen dan voor linkshandige mensen. Met de manier waarop ik hem gebruikte had ik graag nog wel een extra knop willen hebben die customizable was. Ik switchte behoorlijk vaak tussen de settings voor bv de snelheid waarmee de Osmo panned (to photograph or televise while rotating a camera on its vertical or horizontal axis in order to keep a moving person or object in view). Omdat de 3 snelheden zo van elkaar verschillen zijn ze niet geschikt voor elke situatie. VB: als ik de grond film en naar voren wil filmen op een filmische manier gaat dit met de middelste stand al te snel, ook kan je in die stand nog niet goed ‘’afremmen’’. Hij beweegt of staat stil; er is geen curve. In de trage stand daarentegen wil ik soms iets filmen en duurt het weer veel te lang voor dat ik het in beeld heb gekregen. Dit probleem zou eventueel ook met software opgelost kunnen worden. Zo zit er in de Mavic air ook een setting om de curve van de controllers aan te passen. Hierdoor is het mogelijk in te stellen dat een kleine correctie weinig met de drone doet en dat een grote correctie veel doet. Dit zou ook voor de Osmo mooi zijn en te tweaken met wat instellingen. Maar dan nog steeds zou ik dan graag de knop zien om bijvoorbeeld direct naar hyperlapse te gaan zonder dit in te moeten stellen. Nu springt hij na elke ‘’niet normale ‘’ stand weer terug naar de standaard stand. Daarmee zou het echt een on the go device worden!

Tot slot zou ik graag een soort slot willen zien waardoor als je hem als het waren in een positie kan locken voor als je hem niét gebruikt. Ik heb ontdekt dat je op de fiets best wel mooie shots kan maken door de active trackfeature, je moet hem dan dus echter wel de hele tijd paraat hebben. Voor tussen die momenten door zou dit erg nuttig kunnen zijn.
Accuduur
Ik zelf ben erg onder de indruk van de batterij duur van de Osmo. Zelf zegt DJI dat in perfecte omstandigheden hij 15 uur mee gaat. Ik denk niet dat ik dit gehaald heb. Toch is de batterij voor mij nooit een beperking geweest, dat is eerder de batterij van mijn relatief nog nieuwe iphone 7. Als je aan het filmen bent zie je de batterij van beide apparaten in de app, waarbij ik telkens onder de indruk ben van hoe weinig stroom de Osmo gebruikt. Op de fiets heb ik hem soms wel een half uur aan, in de hoop mooie dingen tegen te komen en snel te kunnen handelen, dit kan makkelijk zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat hij dan het einde van de dag niet haalt. Ik moest eerder mijn telefoon tussendoor uit zetten.

Opladen duurt officieel 2.5 uur. In mijn optiek toch wel wat lang, ook vind ik dat de indicatie lichtjes niet heel duidelijk zijn. Het duurde bij mijn even voordat ik begreep hoe ik ze moest lezen. Maar zoals ik al zei, zie je ook inapp de batterij, dus niet echt een probleem.

4. Conclusie

Als student draait het bij mij altijd om bang of bucks. Het product is in zijn categorie moeilijk te vergelijken, ik zou op het moment geen alternatief overwegen. Al zijn die er wel. Pas als je het product langer gebruikt en jezelf uitdaagt er mee te filmen kom je er achter hoeveel functies hij heeft. Waar je met je mobiel meestal statisch gaat zitten filmen omdat het anders toch niet mooi wordt, opent de DJI Osmo 2 deuren om ook te gaan bewegen, door dat concept ontstaat er een hele nieuwe werkelijkheid die je uitdaagt om nog meer uit het product te halen. Door het tracken kan je ook moeilijke hoeken nemen, een slowmo toevoegen, een hyperlapse maken en ga zo maar door.

Je moet daarbij wel accepteren dat niet elk shot perfect gaat zijn, het blijft technologie en een laag van interactie over wat je doel is die ook wel eens tegenwerkt. Daarnaast is de camera wel gewoon die van je telefoon. Maar voor nog geen €150,- krijg je ongelofelijk veel camera mogelijkheden ervoor terug. Op vakantie, een uitje of wandeling hoeft ook niet elk shot perfect te zijn en geeft het ook een gevoel van authenticiteit aan het materiaal. Daarnaast is het apparaat door zijn grote en batterijduur ook super geschikt om mee te nemen. Tegen mijn verwachtingen in, kom ik dan ook tot de conclusie dat dit zeker een grote toevoeging is voor iedereen die van gemak en film houdt. We hebben bijna allemaal tegenwoordig een geweldige camera in onze zak, dergelijke technologie vergroot daarvan enorm de entertainment waarde, meer dan de investering in een duizend euro plus dslr zou doen voor de gemiddelde consument. Daarnaast kan je hem ook blijven gebruiken met een nieuwe telefoon en kun je eventueel opzetlenzen of ND-filters voor je telefoon kopen om het nog beter te maken. Iets wat ik zelf nu overweeg. Het product is in mijn optiek zijn prijs zeker waard.

Tot slot let er wel op dat je genoeg ruimte op je telefoon hebt, als je constant tegen die beperking oploopt heeft aanschaffen geen zin zorg dan eerst voor meer ruimte.

P.S. het beeld materiaal volgt morgen, ik dacht dat ik dat hier ook bij kon zetten zonder het eerst te uploaden.

Heb jij ook een DJI Osmo Mobile 2?

Wat een enorm uitgebreide en to the point recensie! Hier heb je alle info over dit grappige apparaat bij elkaar die je nodig hebt als aspirant-koper. Uitstekende review!.