Difrnce MP1850 16GB Zwart Review

BennyU 11 maart 2010, laatste update op 15 juli 2010, 4.654 views

Difrnce MP1850 16GB Zwart

Pluspunten

• Goedkoop
  • Veel storage voor een budget MP3-speler

Minpunten

• Doet niet wat het belooft
  • USB zeer traag
  • Meegeleverde software is niet voor Windows 7 bedoelt / werkt maar half

Geluidskwaliteit Score: 4
Al maanden overwoog ik de aanschaf van een MP3-speler zodat ik in het OV muziek in mijn oren kan stoppen en niet hoef te luisteren naar alle ruis om mij heen. Ik had als voornaamste criterium dat er vooral veel op moest kunnen vanwege mijn diverse muzieksmaak. Veel geld had ik echter niet, dus een patserige iPod zat er voor mij niet in.
Begin deze week had ik genoeg geld opzij gelegd om te kunnen gaan shoppen. Ik vond dit model, MP1850 16GB bij de KijkShop voor het aangename bedrag van slechts 60 euro. Nou mijn vriendin zat eigenlijk ook al een tijdje te loeren naar een dergelijk apparaat, dus meteen maar 2 besteld. Alle ervaringen die ik dus heb met het apparaat heb ik op 2 exemplaren vastgesteld.

Kort Samengevat
Voor de 60 euro die ik er voor betaald heb, mag ik niet echt klagen vind ik. Maar de featureset zoals die geadverteerd wordt is op zijn minst misleidend. Ten eerste speelt het ding dus echt geen .mp4 af; maar wordt wel verkocht als MP4-speler (dit staat ook op de doos) ten tweede bedoelen ze met de EBook functie dat hij gewoon textbestandjes kan weergeven, een echte PDF of CHM valt er niet mee weer te geven. Ten derde wordt geadverteerd met USB2.0 ... maar ik heb niet sneller als 1,5MB/s met het ding kunnen halen en om met die snelheid 16GB vol te pompen, is geen genot. Plaatjes weergeven doet hij wel zolang ze JPG formaat zijn. Ook video behoort tot de mogelijkheden maar alleen in het exotische AMV-format waarvoor een conversie tool op de installatie CD is geleverd. Deze tool werkt niet vlekkeloos op mijn Win7 systeem. Mensen die voor features gaan kiezen beter een ander merk/model. Voor wie de prijs per GB zo scherp mogelijk moet zijn en verder niet veel eisen stelt, is dit wel een goede kandidaat.

USB 2.0
Nou, het is dat het op het doosje staat, maar geloof het maar niet. Ik heb op 2 modellen dus vastgesteld dat ik niet boven de 1,5MB/s (12Mbit) kom terwijl USB2.0 bij mijn weten altijd nog iets van 480Mbit belooft. Het lag ook niet aan het systeem, ik heb andere USB-apparaten die wel gewoon snel werken en daarbij heb ik beide exemplaren zowel op een Laptop met Vista als op een Desktop met Win7 getest ... Na vier en een half uur stond dan eindelijk mijn gewenste muziek op het ding. Dit was mijn eerste teleurstelling.
De interface is met een kabeltje, dus als je hem ergens anders voor wil gebruiken moet je ook dat kabeltje weer mee slepen. Maar eigenlijk kan ik gewoon afraden om hem als portable storage device te gebruiken; duurt gewoon veels te lang en voor hetzelfde geld heb je een USB-stick die wel op volle snelheid werkt.

MP4 speler
Zowel op het doosje als bij de kijkshop werd geadverteerd met de term MP4-speler. Als dit apparaat iets NIET afspeelt, is het MP4. Dat was dus mijn tweede teleurstelling. Het blijkt dat als ik clips of films op het dingetje wil afspelen, ik deze videos eerst moet converteren naar het voor mij tot dusver onbekende AMV-formaat. Zelfs Format Factory bood mij niet de mogelijkheid om videos naar AMV om te zetten. Alleen de meegeleverde tool kan overweg met veel gangbare video formaten om ze om te zetten naar dat wazige AMV. Dit converteer proces ging met de meegeleverde tool in 4 van de 10 gevallen niet goed. Na een paar tellen stopte hij met converteren, met de melding dat het bestand geconverteerd was, maar dan bleek alleen de eerste paar seconden maar te zijn over genomen. Dit vond ik ook erg vervelend maar ik zal in de komende dagen nog wel verder zoeken naar betere AVI2AMV-software.

E-book Reader
Sja wat moet ik hier nu op zeggen, een veredelde textviewer die alleen met plaintext overweg kan vind ik de term E-Book Reader niet echt waardig. Ik had gehoopt op ondersteuning van CHM of PDF, maar helaas alweer mis.

Bedieningshel
De bediening van het apparaat is lastig, maar eenmaal aangewend kom je er steeds sneller door. Dat zal ook wel moeten, want als je net aan het bladeren was door het menu maar even een paar seconden niets doet, dan verlaat ie het menuutje weer en kun je weer helemaal opnieuw navigeren naar de gewenste map. Het is niet mogelijk om random muziek van het hele apparaat te laten spelen, dat was mijn volgende teleurstelling. Alleen binnen 1 map kan hij random doen. Dus ik zal t.z.t. alle muziek uit de submapjes moeten halen en ze in 1 folder moeten dumpen als ik makkelijk door alle muziek tegelijk wil kunnen bladeren. De folderview op het apparaatje is imho behoorlijk slecht gedaan en zorgde in het begin voor wat frustratie.
Pluspuntje is dat het apparaat redelijk snel op weergave taal: Nederlands gezet kan worden; maar ik had met Engels ook wel genoegen genomen als dat de bediening ten goede zou zijn gekomen.

Geluidskwaliteit
Hier ben ik nou wel weer over te spreken. Op zich klinkt het geluid goed, ook nog als ik het volume naar 31 (hardst) zet. Ook kan met de equalizer tussen 7 presets gekozen worden om het geluid naar eigen smaak aan te passen. Ik heb die van mij op Rock gezet. Verder zit er nog een optie SRS WOW in, dit voegt volgens mij alleen wat lage tonen toe zodat de muziek wat zwaarder dreunt, niet echt een musthave.
Ik heb al een nachtje geslapen met het ding aan, toen ik wakker werd stond ie nog steeds aan en klonk de muziek nog net zo vrolijk (Ik heb dus de hele nacht naar de inspirerende lyrics van Linkin Park geluisterd omdat Folder-random niet deed wat ik wil)
Ook de kwaliteit van opgenomen spraak (er zit een memo-recorder functie in) is niet echt slecht te noemen. Voor een interview zou dit apparaat ook een geschikt hulpmiddel kunnen zijn als je niet zo handig bent in steno ;)

Opslag capaciteit
Feitelijk zal hij onder Windows 15,2GB aangeven als maximaal te benutten ruimte ... Decimaal gezien klopt de aanduiding 16GB wel. Voor 6 tientjes best wel veel storage op zo'n mini apparaatje. Dit was het criterium waar ik het product op heb aangeschaft en dit is voldoende voor mij.

Overige eigenschappen
Spelertje weegt bijna niets, is super compact en kan tegen een stootje. Accuduur is 8 tot 10 uur luisteren of 2 tot 4 uur kijken ... Gaat een goeie werkdag mee dus op 1x laden.

Update:
Ze zijn niet wasmachine-proof helaas ... 1 van de 2 is zojuist overleden / verdronken :'(

Heb jij ook een Difrnce MP1850 16GB Zwart?

Het apparaat zal heus wel USB 2.0 ondersteunen, maar het leuke is dat de USB 2.0 standaard ook nog altijd voorziet in een "high speed" modus. Deze is dus 12Mbit/s, terwijl de "full speed" modus 480Mbit/s is.

De Engelse Wikipedia heeft dit te zeggen:
Though high bandwidth devices are commonly referred to as "USB 2.0" and advertised as "up to 480 Mbit/s", not all USB 2.0 devices are high bandwidth. The USB-IF certifies devices and provides licenses to use special marketing logos for either "basic bandwidth" (low and full) or high bandwidth after passing a compliance test and paying a licensing fee. All devices are tested according to the latest specification, so recently-compliant low bandwidth devices are also 2.0 devices.
en dit:
A hi-bandwidth (USB 2.0) rate of 480 Mbit/s (~57 MB/s) was introduced in 2001. All hi-bandwidth devices are capable of falling back to full-bandwidth operation if necessary; they are backward compatible. Connectors are identical.
Ik weet dat het verwarrend is, maar USB 2.0 alleen zegt dus eigenlijk niets over de bandbreedte die het apparaat aankan. Bovendien is de benaming "High Speed" voor de 12Mbit modus ook wel misleidend. "Full Speed" is wat je wilt als je 480Mbit bandbreedte wilt.

[Reactie gewijzigd door Admiral Freebee op 12 maart 2010 12:43]

Goede uitgebreide review ;)

Heb zelf ook ooit een Difrnce MP3/(MP4) speler gehad. Een van hun eerste (1GB met het waardeloze Besturingssysteem dat erop stond...)

Moest inderdaad ook converteren. Maar staat er niet ergens in de handleiding welke codecs er gebruikt moeten worden voor de MP4 bestanden? Aangezien jij een nieuwere versie hebt kan het ook zijn dat er andere codecs gebruikt moeten worden. Zo is er verschil in de Audio Codec (MP3, AAC e.d.) Maar ook voor de Video Codec (Mpeg1, Mpeg2 e.d.) Dit kun je makkelijk omzetten met het Programma SUPER Converter.

Misschien helpt het bovenstaande je verder.

Grtz,
Daniel
Helaas, er staat expliciet in de handleiding dat alleen het AMV formaat ondersteunt wordt.
Opmerking: Dit apparaat ondersteunt uitsluitend AMV video’s. Voor andere formaten dient u de conversiesoftware te gebruiken, inbegrepen op de driver CD, om deze eerst te converteren. Zie voor meer informatie over de conversiesoftware a.u.b. de AVI Converteerder Korte Gebruikshandleiding op de CD.
If you pay peanuts...

Maargoed, wel goede review verder
Luister alleen goede muziek , anders wordt je doof echt waar .
Ik kende iemand die naar de hele tijd naar de heide roosjes luisterde en is nu slecht horend :P
Dus pas op :)