Sony Vaio VPCW21S1E/P Review

Terror 18 maart 2010, 6.583 views

Sony Vaio VPCW21S1E/P

Pluspunten

• Licht
  • Lange batterijduur (7 uur)
  • HD-ready scherm
  • Stil
  • Aangenaam toetsenbord
  • Mooi design

Minpunten

• Windows 7 Starter
  • • kan bureaublad niet aanpassen
  • • netwerk drive mounten over vpn kan alleen met kunstgreep
  • Maar 1 GB geheugen en tevens maar 1 geheugenslot
  • Geen mogelijkheid om herstelschijven naar usb weg te schrijven

2e update: 18 maart 2010 22:30

Ik heb dit apparaat samen met mijn vriendin voor haar uitgezocht. Voor mezelf zou ik het nooit aanschaffen omdat ik 10 inch te klein vind. Maar aangezien ik ondertussen alle software heb geďnstalleerd heb, heb ik flink wat uurtjes ervaring op deze netbook. Een mooi moment om een review te beginnen. Dit was vorige week een review in progress, maar ondertussen heb ik volgensmij alle losse eindjes aan elkaar geknoopt en beschouw ik deze review als final. Voor vragen kan je natuurlijk altijd reageren. Bijgevoegde foto's heb ik van andere sites, dus de kleur komt niet altijd overeen.

Eerste indruk
Het imago van luxe straalt van de doos af. En als je de doos open maakt zit alles ook netjes strak erin. Naast de netbook, de batterij en de adapter vinden we een beknopte handleiding. Helaas geen recovery disk om een usb hersteldrive te maken. Hierdoor ben je eigenlijk genoodzaakt om t.z.t. een externe dvd-brander aan te schaffen. Gemiste kans, maargoed de concurrentie levert er ook geen disk bij.

~afbeelding 1

Installatie
Installatie gaat soepel,in 40 minuten ben je up and running. Geweldig design. Toetsenbord voelt fijn. Zilvertoetsenbord is ook 's avonds goed leesbaar. Scherm heeft een HD-ready resolutie wat echt een flinke pré is ten opzichte van andere netbooks. In de winkel zie je dit nog het beste als je hem naast een ander netbook houd. Gewoon een helder strak scherm. Andere netbooks kwamen mij korrellig over.

Bij de installatie hoort natuurlijk ook de software installatie. Dit geeft gelijk een beeld van het type gebruik. Ik heb geďnstalleerd:
  • Cisco VPN client
  • iTunes
  • DivX 7
  • Irfanview
Batterij
Apparaat werd geleverd met de extended batterij van 5300 mAh batterij. Dit is een 6 cells batterij die naar beneden uitsteekt. Dit was een verrassing. Door dat de batterij uitsteekt komt de laptop achterin een centimeter hoger te staan. Mij vriendin vind dit zeer prettig. Vooral omdat de laptop regelmatig op een zachte ondergrond staat. Doordat de batterij de laptop hoger plaatst blijft de koele lucht toevoer werkzaam. En last but not least; je kan er prima 7 uur op werken.

Geluid
Dit model produceert door de andere grafische chip veel minder warmte dan zijn voorganger. Apparaat is daarmee vrijwel niet te horen. Helaas beperkt de stilte zich niet alleen tot de fan. De speakers van het systeem zijn weinig krachtig. Ze zijn zelfs zo stil dat mijn vriendin nu mijn blue tooth headset gebruikt om naar het geluid van films te luisten.

~afbeelding 2

Windows 7 starter
Ik was onaangegaan verrast dat je de vormgeving en het bureaublad niet kan aanpassen. Dit schijn je te kunnen omzeilen met trucs (zie reacties), maar dat moet ik nog gaan proberen. Gelukkig is het benaderen van de NAS en de printer die via mijn router aangesloten is geen probleem. Officieel schijnt de starter editie geen netwerkprinting te ondersteunen, maar ik ben niets tegengekomen wat daar op duidt.

Enige probleem wat ik met windows 7 starter ervaar doet zich voor als ik een beveiligde netwerkmap wil mounten via een vpn verbinding. Windows 7 starter wil dan consequent de domeinnaam van mijn lokale netwerk meesturen met de gebruikersnaam waardoor de authorisatie faalt. Officieel heb je de Pro of Ultimate versie nodig om het meesturen van andere domeinnamen mogelijk te maken, maar ik heb dit omzeilt met een windows powershell script.

Prestaties
Persoonlijk vind ik de atom's maar traag. Maargoed, ik ben zelf een poweruser die regelmatig zijn laptop met een C2D T8300 op de knieetjes krijgt. De sony is snel genoeg om een HD-filmpje mee te kijken, prima om te browsen maar als je gaat multitasken dan merk je al snel enige vorm van lag.

Aangezien er standaard al 800 MB van de 1 GB werkgeheugen in gebruik is, heb ik ondertussen het geheugen vervangen met een reepje van 2GB. Dit bleek aanvankelijk nogal lastig lastig. Je moet onderin de laptop de cover verwijderen. 2 schroeven onder de batterij loshalen, 1 schroef in het midden van de laptop loshalen en vervolgens het toetsenbord loshalen. Het geheugen zit namelijk pal onder het toetsenbord.

~afbeelding 3

Het toetsenbord zat bij mij goed vast. Uiteindelijk heb ik het toetsenbord er via de achterkant uitgeduwd door met een schroevendraaier in de schroefgaten te duwen.

Mijn vriendin geeft aan dat het apparaatje met 2GB een stuk soepeler aanvoelt. Verder is er nu meer geheugen om te multitasken.

~afbeelding 4

1e update: 15 maart 2010 22:30
~ Flinke uitbreiding en vraag over geluid beantwoord
~ Plaatjes ingevoegd van andere site (kleur komt niet overeen!)

2e update: 18 maart 2010 22:30
~ Stukje over 3 threads eruit (info klopte niet)

Heb jij ook een Sony Vaio VPCW21S1E/P?

hallo, ik heb de roze net gekocht en ik vind het ook een zeer mooi en handig toestel. Buiten de grote batterij.

TYZ, waar heb je de normale batterij besteld? Of weet er iemand of het online ergens kan? Want ik heb een beetje gezocht maar vind het niet.
www.sony.nl en dan shop, momenteel niet op voorraad alleen.

Verder verwacht ik hem binnenkort wel bij

www.replacedirect.com of aanverwante sites
Ik heb 'n paar maanden geleden ook even moeten zoeken naar de dunne accu... Eerst naar het typenummer, dat heb ik kunnen achterhalen via de site van Sony VS. (VGP-BPS18) Daarna nog een webshop vinden die 'm kon leveren.

Uiteindelijk uitgekomen bij Triderium.nl, zij konden 'm binnen 'n weekje leveren voor 82,95. En dat is nog steeds actueel zie ik.
@Terror: de beperking van 3 threads is er niet. Hier heeft MS van afgezien nog voor de officiele release van W7. Dus verwijder dat ff van je review.
verder: nette review, dank je!

en wat betreft de bureaublad achtergrond: Asus heeft zelf een officiele tool ervoor
hier. Ik weet niet of die werkt op een Sony, maar anders kan je ook nog dit gebruiken :)
Tekst over die 3 threads verwijderd.

Dank voor de tip wat betreft bureaublad. Komt op mijn probeerlijstje.
Ik heb sinds een week ook deze netbook, maar dan de bruine versie. Welk geheugen heb jij gekocht om uit te breiden, en zou je hier zo een SSD in kunnen gooien?
Niks gekocht. 2 GB module uit een andere laptop gehaald die ik beschikbaar heb. Atom N450 heeft DDR2 nodig op 667 MHz. Gaat vrijwel altijd goed met de bekendere merken.

Kortom: SODIMM DDR2 667 MHz en kijken wat er in de aanbieding is ;)

SSD ter vervanging van je huidige hardeschijf is mogelijk. Je moet alleen even goed plannen hoe je je windows installatie over gaat zetten.

[Reactie gewijzigd door Terror op 19 mei 2010 17:36]

Zelf heb ik het aanverwante modelletje (de VPCW12S1E) "voor erbij" (weliswaar niet de roze...). Prima apparaatje om onderweg aan de basis-it-behoeften te voldoen, of voor het luie surfwerk op de bank...

De uitstulpende accu vond ik maar onhandig, dus ik heb 'n dunne bijbesteld, die gewoon netjes in de behuizing valt. Daarmee wordt 't apparaat een stuk handzamer én beduidend lichter.

Upgrade naar 2GB heb ik ook gedaan, dat scheelt je wat wat minder ergernissen bij het multitasken. :)

Een absoluut minpunt vind ik wel het lawaai van de ventilator, dat continue aanhoudt... Als ik dat van tevoren geweten had, had ik 'm misschien wel niet gekocht. Is dat bij de '21' ook nog zo hinderlijk?
Hele waslijsten met nadelen, en dan nog beoordelen met 4 sterren? Dat vind ik niet erg realistisch overkomen!

Helemaal als je bedenkt dat-ie "out of the box" (met 1 GB geheugen) niet werkt...

De tekst is niet verkeerd, de sterretjes zijn fout!
Mooie review alleen vind ik dat foto's het beter zullen maken. Je hebt gelijk de ATOM'S worden steeds trager maar op zich zijn ze wel traag.