Specificaties 3" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung WiFiVE S5560 Zwart Review

b93art 7 augustus 2010, 5.322 views

Samsung WiFiVE S5560 Zwart

Pluspunten

• 5 MP camera
  • Wi-Fi
  • Groot touch-screen
  • Mooi uiterlijk (mijn mening)

Minpunten

• Jack ingang aan de bovenkant: onhandig surfen of SMS'en als je muziek luistert.
  • Relatief duur in vergelijking met de Samsung Star, (gekocht voor ¤180)
  • Fout in de New PC Studio, ook in de update!
  • Niet grote accu capaciteit , alle onderdelen zijn echter zuinig, behalve bluetooth.

Omdat mijn oude Sagem telefoon aardig uit elkaar begon te vallen, besloot een nieuwe telefoon te bestellen. Heel toevallig is dat deze telefoon geworden :)
Maar genoeg gepraat, over naar het echte werk.

Algemene Indruk
De telefoon is wat betreft ontwerp gestroomlijnd. De vormen zijn erg rond in vergelijking met de andere huidige telefoons van Samsung (bv. Star, deze is strakker.). De telefoon heeft een scherm van 3" met een resolutie van 240*400. Bij het typen van een bericht en bij het surfen kan de telefoon horizontaal worden gehouden, zodat men over een grotere beeldruimte beschikt. De telefoon heeft als hoogtepunten eigenlijk wel twee dingen: de 5 megapixel camera en een Wi-Fi verbinding. Deze punten zal ik echter later in de review bespreken.

Uiterlijk en accessoirissen
Meegeleverd met de telefoon:
Een oplader
Een USB-verbinginskabel
Een software CDROM met de verbindings utility van Samsung
Een gebruiksaanwijzing
In-ear oortjes, met ingebouwde antenne voor radioontvangst. Op de draad zit ook een knop om een gesprek aan te nemen. Aan de achterkant van de behuiing van deze knop zit een kleine microfoon.

Het uiterlijk van de telefoon mag je zelf beoordelen, maar onderaan de review staan een paar plaatjes.

Kun je er niet genoeg van krijgen klik dan hieronder voor meer:

Invoer
De telefoon beschikt uiteraard over een touch-screen, maar er zijn ook enkele functionele knoppen aangebracht om snel handelingen te verrichten. De volgende knoppen zijn aanwezig:
  • 1. Een terugknop
  • 2. Een oproep-aannemen-knop
  • 3. Een oproep-beëindigen-knop
  • 4. Volumeknop (-/+)
  • 5. Een vergrendelknop
  • 6. Een sluiter-knop voor de camera
de knoppen 1tm3 bevinden zich aan de voorkant van de telefoon, de knoppen 4tm6 bevinden zich aan de zijkant van de telefoon, waarbij 5 en 6 aan de rechter kant zitten en knop 4 aan de linker kant.

Het touchscreen reageert redelijk: de bewegingen zijn niet vloeiend en worden met een zekere (merkbare) vertraging getoond.

Het menu bestaat uit drie schermen, met in totaal 31 functies (zie foto's)

OS op de telefoon
Het menu en de schermen zijn nagenoeg identiek aan de Samsung star. Met het verschil dat deze telefoon een veel uitgebreider menu bevat.

Camera
De camera heeft een maximale resolutie van 5 MP. In combinatie met een micro-SD kaart met een capaciteit van 8 GB, zijn hier ruim 3500 foto's op op te slaan. De camera beschikt over diverse modi om de kleurenbalans op te maken, evenals een AF-modus en een macro-modus.
De flitser is een éénleds-litser en kent twee verlichtingsstanden. (bij het scherpstellen van de foto gaat deze op halve sterkte af en bij het maken van de foto op volle sterkte.)

Wi-Fi
De camera heeft een ingebouwde module om gebruikt te maken van de volgende Wi-Fi verbindingen: 802.11 b, 802.11 g.
De telefoon is geschikt voor het bezoeken van speciale mobiele websites, zoals tweakers.mobi.
Echter, probeer je om tweakers.net te bezoeken, dan doet de telefoon dit zeer langzaam en reageert de telefoon erg slecht als je dit wil annuleren.
Ook zijn de instellingen niet altijd even duidelijk: de homepage moet worden ingesteld bij de verbindingen, dus afhankelijk van welke verbinding/router je gebruikt, krijg je een andere homepage. De telefoon geeft altijd een waarschuwing als je een ander netwerk gaat gebruiken, zodat je niet onverwachts geld kan uitgeven.

Configureerbaarheid
De telefoon is zeer goed te configureren, zodat je met alle functies en opties het beste kunt halen uit je telefoon. Er is wel een minpunt: Ik vind het instellingen-menu een zootje. Zoals ik hierboven al heb aangegeven: er zijn veel instellingen die je op een andere plaats moet zoeken dan dat je zelf denkt.

Connectiviteit
De telefoon kan verbinding maken met je PC met behulp van een meegeleverde kabel of met behulp van Bluetooth. Voor het overzetten van bestanden is de New PC Studio-tool van Samsung meegeleverd. De software is erg toegankelijk voor gebruikers met minder kennis dan de gemiddelde tweaker. Echter de software herkent je telefoon niet meer als deze opnieuw wordt aangesloten. Ook is bij bestanden het probleem dat de telefoon geen bestanden langer dan 50 tekens accepteert. Ook wordt bij muziek automatisch een cover bijgevoegd (ook in je iTunes bibliotheek, waar al mijn muziek staat). Als de Software van Samsung een cover vindt, die bij de titel hoort, dan wordt deze automatisch bijgevoegd en desnoods wordt de naam van het album waar deze in thuishoort gewijzigd. Of je dit als positief of negatief bestempeld mag je zelf beoordelen. Ik bestempel het zelf als negatief: mijn gehele muziekcollectie was een zooitje geworden :(
Gelukkig kan er ook gewoon worden gekozen voor een massaopslag apparaat, zodat je de bestanden in de daarvoor bestemde map op de telefoon plaatst.

Accuduur
De leeftijd van de telefoon is zeer goed. Ik kan er zeker een week mee werken, voordat de batterij leegraakt. In de specificaties staat ook dat de telefoon 700 uur meegaat in de stand-by. Deze belofte wordt zeker waargemaakt, vandaar 5 sterren voor de batterijduur. Echter, wanneer je de muziekspeler vaak hebt aanstaan, gaat de accu veel minder lang mee (drie dagen ongeveer).

Widgets
De widgets die op het scherm kunnen worden geplaatst zijn in sommige gevallen erg handig als je snel even het nieuws wil checken, of als je wilt weten of er nog een buitje op komst is. Maar soms gebeurt het dat de telefoon blijft hangen, wanneer je een widget wil toevoegen. Na vijf seconden reageert de telefoon weer en staat je scherm helemaal vol met widgets...
Wat betreft de functionaliteit van de widgets: die is best goed. Tussen de tientallen voorgeïnstalleerde widgets, zaten oa.: Buienradar, Hyves-koppeling, klok, datum, mp3, radio, nu.nl-koppeling, afspraken en nog veel meer.

Muziekspeler en geluidskwalitiet
De radiokwaliteit is goed te noemen, de ontvangst wordt soms iets zachter door een minder goed bereik, maar dit zorgt er niet voor dat de radio erg begint te storen.
De MP3-speler voldoet aan de door mij gestelde eisen: verschillende afspeel-kriteria en afspelen op de achtergrond.
Er is één minpunt: De MP3-chip is niet erg zuinig.
De meegeleverde oortjes zijn van redelijke kwaliteit: de in-ear dopjes zorgen voor demping van geluid uit de omgeving en geven een dieper bass geluid. De dopjes zijn echter van heel dun (en glad) plastic. Bij mij vallen de dopjes contenu uit de oren, gelukkig had ik nog andere dopjes over van een andere koptelefoon. De dopjes van de samsung waren makkelijk te verwijderen en de nieuwe dopjes waren ook makkelijk te plaatsen.

(dit is mijn eerste review op T.net, dus als er iets ontbreekt of als er iets anders mis is, zeg je het maar!)

EDIT en opmerkingen

- De bluetooth-chip slurpt energie, als je bluetooth aan hebt, is je telefoon binnen twee dagen leeg!
- Een leuke accessoire voor deze telefoon is een leren tasje, met een screenprotector voor 5 pond heb ik heb gekocht op : amazon.co.uk (nu niet meer verkrijgbaar) zie afbeelding
- de ontvangskwaliteit van de WiFi is bedroevend. Waar mijn PC het signaal kan oppikken met 40 %, kan de telefoon dat niet.
- Je telefoon functioneert beter als je al je widgets opruimt
- De MP3 en het touchscreen zijn allebei softwarematig aangestuurd. Dus wanner je een .mp3 met een stevige bitrate afspeelt, "lagt" je telefoon ;( Het touchscreen heeft sowieso een vertraging, voordat het beeld meegaat

Heb jij ook een Samsung WiFiVE S5560 Zwart?

Een aardige review voor de eerste keer. Er zijn wat zinnen die niet helemaal lekker lopen en de komma wordt niet altijd goed gebruikt.

Als de telefoon de stand-by time zeker waarmaakt zou hij 30 dagen mee moeten gaan en geen week. ;)

Maar wel een interessant telefoontje als je een goedkope telefoon zoekt.

[Reactie gewijzigd door feep op 8 augustus 2010 01:54]

klopt, maar deze 30 dagen moeten waarschijnlijk gelden, als het scherm uitblijft en de telefoon functioneerd in de vliegtuigmodus (offline), dus is deze 30 dagen geen referentie voor een reële gebruikstijd ;)
Je eerste foto heeft weinig met deze telefoon te maken :p. Verder geen super review maar netjes hoor als het je eerste is :-)
tja die eerste foto heb ik gemaakt met de camera van het toestel, om een indicatie te geven van de camerakwalitiet. Dat heb ik niet even duidelijk in de review gezet...

[Reactie gewijzigd door b93art op 17 maart 2010 23:30]

Eigenlijk redelijk triest.
Dit toestel bevat bijna dezelfde specs als de samsung jet.
De jet heeft dan een snellere processor, en een groter scherm,
Maar vanwege het feit dat de jet zelfs hetzelfde os draait als de Wifive, merk je daar vrij weinig van. En ja, de prijs ligt behoorlijk wat hoger!
Jammer Samsung, je hebt het niet voor mekaar ;)
Bedankt voor de review,

De dag nadat ik hem gelezen had ben ik naar de winkel gegaan en heb er me eentje aangeschaft.
De review is dan ook redelijk correct, maar als BT uitstaat kom je toch nog redelijk lang toe met de batterij.
Alleen de lag van het scherm is inderdaad soms storend, nu hebt ik wel nog die beschermende laag erop zitten. En dat is geen dun stukje plastiek, maar voor de rest een top gsm.
Heb deze gisteren besteld, krijg hem vandaag, ik zal mijn bevinden hier ook achter laten .
Aardige review.
Heb zelf ook zo'n toestelletje aangeschaft en was aan het "stoeien" om het MAC adres te vinden...
Navraag bij Samsung leerde mij dat je *#526# in moet toetsen om dit tevoorschijn te toveren. Snelle reactie van Samsung op mijn vraag, binnen 24 uur!
Ik moet wel vermelden dat ik de verbinding via WiFi totnogtoe niet geweldig vind, gaat behoorlijk traag en moeizaam en de bediening via het touchscreen moet ik echt even aan wennen, reageert niet lekker.
De bijgeleverde gebruiksaanwijzing is zeer summier, gelukkig werkt alles redelijk intuïtief.
Reviewer heeft bijna allemaal dezelfde bevinden als ik, behalve 1 punt.

Ik heb de telefoon nu al enkele maanden en ben een touch screen nu ook gewoon. Maar het touchscreen heeft niet alleen lag, vaak druk je 1 keer op een letter en dan drukt het toestel 2,3 of zelfs 4 keer. Hierdoor moet ik steeds weer een deel tekst wissen.
Ook het scrollen door een lijst van om het even wat loopt moeizaam: de telefoon selecteert items die niet geselecteerd moesten zijn en scrollt niet.

Het zou oneerlijk zijn om het toestel te vergelijken met een iPhone of Galaxy S, maar ik had toch meer verwacht van een gsm die voornamelijk bediend wordt via touch.
mic jack aan de bovenkant is juist n pluspunt, zo kan die in n pouch in je zak
had deze 3 jaar geleden voor 120euro
accu gaat heel lang mee, behalve als je veel fotos maakt of op de wifi zit.

ik heb n keer gehad dat de foto corrupt raakte na het maken er van, maar dat kon aan de sd card liggen, maar dat was heel zelden
soms als je online zit en teveel doet kan die uit zn eigen rebooten. ook heel zelden

verder prima foon, zeer goede camera erop

maar voor 2013 is die achterhaald.
haal deze alleen als backup

[Reactie gewijzigd door silverfaustx op 17 juli 2013 14:39]