Canon PowerShot S40 Review

Wok 16 april 2005, 251 views

Canon PowerShot S40

Pluspunten

• In de afgelopen jaren dat ik de camera heb gebruikt zijn me de volgende zaken positief opgevallen:
  • Snelle autofocus (bij voldoende licht; in donkere situaties laat hij het soms afweten)
  • Uitgebreide mogelijkheden
  • Voor beginners ook makkelijk te bedienen
  • Uistekende kwaliteit van de foto's
  • Uitgebreide feature-set
  • Degelijk gebouwd; ook na ruim twee jaar intensief gebruik zijn er nagenoeg geen gebruikssporen zichtbaar.

Minpunten

• Voor de meer veeleisende fotograaf heeft deze camera wel enige beperkingen:
  • De ergonomie is niet top. Sommige instellingen vergen meer handelingen dan wenselijk
  • Formaat: Zelf heb ik vrij grote handen en dan is het moeilijk om de camera lekker in de hand te houden. (als pluspunt kan echter genoteerd worden dat de camera makkelijk mee te nemen is)
  • Opstarttijd. De camera heeft een goede 3 sec. nodig om op te starten. Normaliter niet direct een probleem, maar het duurt te lang voordat je een bepaalde actie vast kunt leggen.
  • Weinig tot geen uitbreidingsmogelijkheden.

Uitbreidbaarheid Score: 2
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 2
De camera is inmiddels al wat ouder, maar dat neemt niet weg dat je er nog steeds prima foto's mee kunt maken. Met een oplossend vermogen van 4 Megapixels hoef je je geen zorgen te maken over het afdrukformaat van je foto's.

Ik heb de camera nu ruim twee jaar in bezit en aangezien ik mij meer ben gaan interesseren in fotografie, loop ik bij deze camera toch tegen een aantal beperkingen aan, maar de grootste beperking is dan toch de bediening van het toestel. Als amateurfotograaf mag ik graag experimenteren met zaken als witbalans, sluiterijd en diafragma. Deze zaken zijn ook allemaal in te stellen op deze camera (de featureset is zelfs zeer uitgebreid te noemen voor een compacte camera), maar het vergt nogal veel handelingen. Met andere woorden: om de meer geavanceerde instellingen te wijzigen, zijn een aantal te omslachtige handelingen nodig.

Voor het dagelijkse 'point-'n-click' werk is de camera echter meer dan toereikend. Als je je verder niet bekommert om geavanceerde instellingen, dan is de PowerShot S-serie van Canon zeker een aanrader. De camera is erg compact en daardoor makkelijk mee te nemen op pad. De zogenaamde AUTO-functie laat weinig steken vallen, zodat je er zeker mooie platen mee kan maken :)

De kleurverzadiging is prima in orde, de autofocus werkt doorgaans snel genoeg en het display is mooi helder en voorziet de gebruiker van voldoende informatie.

Voor de meer veeleisende fotograaf biedt de camera echter te weinig (nagenoeg geen) uitbreidingsmogelijkheden. Als allroud of 'rondloop' camera is de camera echter uitstekend geschikt en je krijgt een zeer goede afbeeldingskwaliteit op de koop toe.

Heb jij ook een Canon PowerShot S40?