Cooler Master MasterCase H500M

Specificaties Tower • 8 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master MasterCase H500M Review

Foritain 30 mei 2018, laatste update op 31 mei 2018, 4.453 views

Cooler Master MasterCase H500M

Driemaal is scheepsrecht. Met de H500M zien we dan eindelijk 'de nieuwe HAF' zoals hij hoort te zijn. Glas aan vier kanten, optioneel mesh voorop, uitstekende koeling, addressable RGB om van te kwijlen, en gewoon een uitstekende kwaliteit. Geen noemenswaardige concessies inhoudelijk, maar hij is niet voor stiltefreaks

Pluspunten

• Uitstekende bouwkwaliteit. Chassis is top, glas is keurig, en kunststof elementen zijn netjes afgewerkt.
  • Glas aan vier kanten, en aan de rechter kant is de case intern voorzien van covers dat het geheel er strak uit ziet.
  • Keuze tussen mesh en glas voorop.
  • Uitstekende koelprestaties, verzonken fans maken de prestaties met glas voorop alsnog keurig.
  • Addressable RGB 200mm fans voorop zijn om af te likken.
  • Genoeg inbouwmogelijkheden en uitstekend kabelmanagement

Minpunten

• Grotendeels open constructie dempt weinig geluid. Stil kan, onhoorbaar 'staat mijn pc aan of uit?' is lastiger.
  • Voor ultieme compleetheid hadden we ook graag een fancontroller gezien en/of een aRGB fan achterop; de standaard zwarte fan is relatief suf.
  • Het blijft 199 euro.

Cooler Master H500M review

- Inleiding
- Specificaties
- De buitenkant
- De binnenkant
- Inbouwen
- Conclusie

Cooler Master, de ooit ogenschijnlijk on-onttroonbare kastenbouwer waarvan de laatste generaties toch een beetje zoekende leek. Laten we er niet omheen draaien: we hebben veel leuke behuizingen gezien, maar de echte ‘win’ zagen we toch niet zo vaak als we hadden gehoopt. De MasterCase 5t duikt dan op in gedachten, maar alles voorbij de 200 euro is toch pittig, zeker gezien de vele degelijke opties in dat segment. Wij zagen de charme van de H500P wel in: RGB, opvallend design, en ondanks dat de koelprestaties veelvuldig werden uitgelachen blijf ik erbij dat wanneer ik een Vega 64 systeem koel en stil kan houden je niet te veel moet mekkeren.

De H500P was verder ook geen onverdeeld succes, want de plastic elementen lieten ook wat te wensen over. Terug naar de tekentafel gingen ze, om vervolgens met een H500 Mesh White aan te komen zetten (die review komt er overigens ook aan). Leuk, beter, maar om nog altijd omringd door dermate veel uitstekende cases dat het wachten op het grote succes nog niet helemaal gedaan was.

Wat wij toen nog niet wisten is dat Cooler Master ondertussen nog veel verder was met een nog dikkere H500 variant, de H500M die wij vandaag gaan bekijken. Weg plastic, oftewel glas aan vier kanten. Bye bye RGB, hi addressable RGB met ingebouwde controller, en wat nou “twee USB poorten is genoeg” frontpanel met 4x USB 3.0 en Type-C USB. Wacht, glas aan de achterkant toont lelijke kabels? Hop, een nog beter kabelmanagementsysteem dan ook maar. Kortom, toen wij de eerste details zagen waren we er even stil van. En vandaag mogen we uitgebreid praten over onze ervaringen met de case die hier onlangs arriveerde.

Prijskaartje? De MSPR is 199 euro, wat je er vermoedelijk de komende tijd voor zal betalen. Koeler Meester kennende verwachten we dat die de komende maanden nog wel een stukje zal zakken, zeker als het product succesvol blijkt.

Specificaties

De buitenkant

Doos, netjes, stevig, met de case in een grote zak. Hebben we vaker van ze gezien, prima idee.

Eerste indrukken: DAMN. Enerzijds herkenbaar als een H-serie opvolger, maar dan in elk opzicht vanaf het eerste moment veel indrukwekkender. Dik glas, plastic elementen netjes afgewerkt, mesh voorop (let op: bouwen we zo om naar glas) keurig afgewerkt, en de ietwat donkerdere kleurstelling van de H500M spreekt ons erg aan. Het “Less is more” concept wat de laatste jaren populair bleek laat Cooler Master duidelijk links liggen, dit is nog altijd een case voor mensen voor wie het wel een onsje meer mag zijn.

Afwerking van het uitstekende I/O paneel met vier USB 3.0, USB Type-C, audio en de RGB LED controller knop is eveneens uitstekend, en het plastic aan de bovenzijde van de eerdere H500 heeft plaatsgemaakt voor glas. Daar worden we blij van.

Onderop: grote poten, filtertje op het PsU, en een klein filtertje vooraan wat enige opzameling onderop tegengaat.

Achterop: weinig opvallends daar. Verstelbare fan, mogelijkheid tot verticale GPU wat redelijk gangbaar begint te worden, verder ‘gewoon’ ATX.

En dan de andere kant, ook hier strak glas. Licht getint wat normaliter een draak is met kabelmanagement, maar daar hebben ze goed over nagedacht. Mooi contrast vergeleken met de meeste stalen zijpanelen in elk geval.

De binnenkant

Sluitmechanisme van beide vensters spreekt ons ook aan. Kwartslag met de schroevendraaier waardoor het paneel een klein stukje open valt, en daarna trek je hem zo uit het frame. Praktisch, veilig, aantrekkelijk. Licht getint glas vinden we in de regel wel een prima keuze, oogt wat netter dan geheel helder glas, verbergt de meest opzichte ‘lelijke’ elementen, maar geeft je genoeg om te showen met een beetje verlichting erin.

Het voorpaneel is gewoon goed. Plastic uiteraard wat meer flex dan staal, maar dit design kan niet (betaalbaar) in geheel staal; geen minpunt in elk geval. Pluspunt: je kan het mesh deel losschroeven en het meegeleverde glazen voorpaneel erop schroeven als je dat wilt. Die keuze is gewoon een hele fijne plus.

Nogmaals even het bovenpaneel, die er tegenwoordig pas af komt nadat je één duimschroef loshaalt: prima.

En zo resteert het frame waar de twee gigantische 200mm addressable RGB fans.

Intern: hey, da’s best strak! PSU cover met een verwijderbaar klepje voor lange radiatoren, een meegeleverd universeel pomp bracket voor custom waterkoeling, twee 2.5” installatieopties op die cover, en de rechterkant die veelal toch vrij lelijk is is hier strak afgewerkt. We zien ook de GPU holder uit de 5t zijn terugkeer maken. Chassiskwaliteit van deze Cooler Master is ook gewoon uitstekend, geen kritiek aldaar.

Nou ja, beetje kritiek dan, want achterin zit gewoon een zwarte fan. Dat had toch ook een addressable RGB unit moeten zijn.

Harde schijven zijn van beide kanten te benaderen, en kudos voor een degelijke slede constructie waarin de schijven ook gedempt hangen.

Achterop dan: noice! Bijna volledige afwerking waarbij je enkel wat SSD’s in het zicht kan hangen als je dat wilt. Onder het onderste klepje vinden we de RGB controller. Die heeft twee RGB kanalen uit, maar de voorste ventilatoren zitten op een splitter plus je krijgt een extra splitter voor twee headers. Wij splitsten die vervolgens weer op voor vijf ventilatoren, dus een extra strip kan vermoedelijk ook nog wel, maar we weten niet zeker op welk moment een eventuele split-exercitie op zal houden.

Onze build

Als Cooler Master met een addressable RGB kast aan komt zetten dan moeten we natuurlijk meer addressable RGB toevoegen. Oftewel:
- Cooler Master MasterAir MA410M (Addressable RGB)
- Cooler Master MasterAir nogwat ventilator met addressable RGB
- ASUS ROG Maximus X Hero
- Intel Core i7-8700K
- ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080
- Corsair Vengeance RGB
- Samsung 960 PRO 1TB
- Seasonic Focus Gold 650W

Achterop valt weinig te zien: voeding onderin met de fan naar beneden. Bracket-op-PSU systeem is inmiddels een bekende, maar wel fijne manier van installeren.

Verder inbouwen is naturlijk makkelijk, ruimte zat, en kabels stop je eenvoudig genoeg weg. We vinden de ruimte aan de rechterkant wel ietwat leeg, maar dat is natuurlijk de consequentie van luchtkoeling in plaats van een dikker waterkoeling, of nog mooier: custom water waar deze case toch duidelijk ruimte voor heeft. Helaas bleek de GPU holder niet echt handig voor onze Strix kaart vanwege de ventilator die daar net wat uitsteekt en precies op die plek zit. De meerwaarde ervan hangt dus nogal af van de door jou gebruikte GPU.

Achterop is kabelmanagement fantastisch. De goot is groot genoeg om de meeste kabels in te dumpen, en vervolgens tikken we de covers erop en zien we er niets meer van. Dat ene hoekje dat we over het hoofd zagen had ook prima onder de cover gekund, dus wat dat betreft echt niets klagen. Uiteraard de vraag hoe dat gaat als je de build helemaal vol knalt met custom water, maar we zien vooralsnog ruimte genoeg. En ja, dit is de foto met kabelmanagement af, geen herhaling van de foto met de kast leeg.

Netjes toch? Veel opmerkingen komen we tijdens het bouwen niet tegen, veel makkelijker dan dit komt het niet. De vele covers en dergelijke vereisen iets meer schroefjes dan , maar die maken de ervaring niet complexer en we nemen ze graag voor lief. Let vooral op dat je moederbord de benodigde dubbele USB 3.0 header en een Type-C headers heeft om alle USB poorten te gebruiken. Tegenwoordig genoeg te vinden, maar voor een oudere build wellicht lastig.

Prestaties

Zoals vaker moeten we duidelijk stellen dat de prestaties grotendeels afhankelijk zijn van de door jou gekozen onderdelen, en dat het ook vooral zaak is om te zorgen dat jij er gelukkig mee bent. Wij kunnen wel stellen dat de temperaturen met een gesloten voorkant afdoende zijn voor een 8700K plus Vega 64 combinatie, maar het mag duidelijk zijn dat een koelingfreak daar geen genoegen mee neemt.

We hebben een vergelijking gemaakt tussen CPU temps, GPU temps en geluidsproductie wanneer de behuizing geen voorpaneel heeft, het mesh frontje, en met het glazen front. We hebben daarom ook bewust gekozen voor een luchtkoeler waarvan de prestaties redelijk, maar niet extreem zijn, om de behuizing echt wel het harde werk te laten verrichten. Vergeet daarbij niet te onthouden dat ook de open bench prestaties van die processorkoeler niet extreem goed zijn.

Wat ons betreft een duidelijk beeld. Wij vinden het glas zelf mooier, en de temperaturen zijn nog altijd keurig en helemaal niet gek veel hoger. Niet onverwacht zijn die iets beter met de mesh voorzijde, en nog wat beter zonder voorzijde, maar de keuze om de ventilatoren wat verder te verzinken zodat zelfs met glas nog aardig airflow via de zijkanten mogelijk is pakt volgens mij niet verkeerd uit. Opvallend is wellicht dat de mesh opstelling nipt stiller bleek, wat mogelijk is doordat een directe airflow minder geluid veroorzaakt dan één onder een hoek. Hoe dan ook: significant verschil is het zeker niet en we kunnen ook opmaken dat in beide gevallen de demping ten opzichte van 'open' beperkt is.

Het enige wat wij zelf preferen is de optie tot een echt onhoorbare build, en wat dat betreft merken we dat de 200mm ventilatoren, plus de losse RGB ventilatoren van Cooler Master overigens, toch net niet zo ver te dimmen zijn als luxere 3rd party fans waar we normaliter addressable RGB in aantreffen. In de stille stand blijft het absoluut bescheiden, maar een beetje airflow blijf toch altijd net hoorbaar. Ik lig er niet wakker van, maar je hoeft in de avonduurtjes niet naar het LED effect te kijken of de PC aanstaat (en gelukkig kan je die uitzetten, want een donkere kamer wordt anders een disco).

Showcase

En hier gaat het natuurlijk om, het addressable RGB feestje. Met de controller kan je tal van kleureffecten laten weergeven, naast de standaard RGB-alles optie zien we een handjevol verschillende effecten, van bescheiden tot epilepsieopties, plus de optie om gewoon één kleur af te stellen ontbreekt ook niet. Nog meer effecten of programmeerbare effecten zou nog een verbeterpuntje kunnen zijn voor de toekomst, maar het ontbreekt je vooralsnog ook niet aan mogelijkheden en het feit dat zowel de drie case fans als koelers hun effecten in sync doen is natuurlijk ook gewoon een plus. Kleine credit nog voor de MA410M en het interne RGB effect, al zijn dat puntjes voor het CM ecosysteem en niet specifiek de H500M. Mocht je willen kan je de RGB controller omzeilen en het moederbord de controle over laten nemen, maar we wachten liever op meer addressable RGB effecten in moederborden; voorlopig geven we de voorkeur aan de meegeleverde hardware controller.

Kleine video-demo:

Open zijkant, glazen front:

Gesloten zijkant, glazen front. Toch wel onze favoriet:

En dan met mesh voorzijde:

Punten voor visuals? Voor ons wel. Niet op foto’s te zien, maar vooral de soepelheid van de effecten en kleurovergangen worden we oprecht blij van.

In onze ogen zocht Cooler Master een beetje die overtuigende win. Niet alleen een overtuigende “Yes, dit is em!” case, maar vooral ook één die de concurrentie weer even wakker zou schudden. Genoeg mensen zullen die eerste emotie hebben ervaren met o.a. de Cosmos C700P, de H500P of de MasterCase 5, maar dat laatste onbrak toch altijd een beetje. De nieuwe H500M doet dat echter wel, en vol overtuiging: uitstekende kwaliteit van binnen en buiten, ontzettend vette addressable RGB actie, glas aan alle kanten –en- dat nog op zo’n manier dat elke kant er ook oprecht uitstekend uitziet, en vervolgens zonder inhoudelijk kanttekeningen die het feestje op welke manier dan ook een beetje drukken.

Er kan altijd wat beter. Zo had die fan achterin standaard ook gewoon een addressable RGB unit moeten zijn, kom op Cooler Master. Of had er een LED stripje bijgevoegd voor net wat extra actie. Ook vinden we dat voor dit bedrag en gezien de keuze voor 200mm fans een ingebouwde fancontroller het I/O feestje echt compleet had kunnen maken; dat staat chiquer en voorkomt tijd spenderen aan pwm fan profile tweaks. Ook merken we op dat de houder voor de GPU niet op alle GPU’s tot zijn recht komt, en moet je het I/O deel af en toe even met een doekje van vingerafdrukken verschonen. Glas aan de andere kant is eenvoudig schoon te houden, en blijft ook mooier op de lange termijn.

Maar dat zijn maar kleine puntjes op een verder verdomd indrukwekkende case, al moeten we nog wel stellen dat Cooler Master hun los verkrijgbare RGB fans ook kwalitatief nog wat op weet te krikken, want die zijn nog niet op het niveau van deze H500M. Complimenten echter voor de vele zaken die duidelijk verbeterd zijn na feedback op o.a. de H500P en de C700P, bijvoorbeeld dat de covers aan de achterzijde nu veel praktischer zijn, het feit dat we geen bewegende stickers meer zien op de fans, en de meer verzonken fans ook een stuk beter koelen wanneer de voorzijde voorzien is van het glazen deel; de hele ervaring is van aanmerkelijk hoger niveau. Uiteraard blijft ook de vraag of jij dit ook mooi vindt, want Cooler Master gaat zonder meer all out wat opvallende visuals betreft en voor liefhebbers van bescheiden en ingetogen zal dit hem niet zijn.

Zo vaak komen we in conclusies uit bij een “als je dit mooi vindt, dan kan je hier echt wat moois van maken”, en dat is ook gewoon zo voor tal van behuizingen. De keerzijde daarvan is dat je meestal toch wel iets voor lief moet nemen, maar dit is gewoon uitstekend en really, really cool. Hou je van glas? Cooler Master geeft hier een lesje hoe je glas aan vier kanten kan hebben terwijl elke kant er retestrak uit ziet. Hou je van meer koeling? Knal dat mesh voorop, de prestaties doen nauwelijks onder voor een geheel open voorzijde. Ben je gek op RGB? Wat is er nu beter dan een berg addressable RGB actie in je systeem. 199 euro is niet weinig, maar voor een beetje addressable RGB met controller ben je al snel tientjes kwijt aan accessoires. En met de wetenschap dat de prijs de komende tijd nog wel wat zal zakken heeft Cooler Master wat ons betreft eindelijk zijn echte win weer te pakken. Kleine verbeterpuntjes, maar geen echte concessies wat deze case zelf betreft, en een verdomd tof einderesultaat welke voor glas- en RGB fetisjisten met stip bovenaan de wenslijst mag verschijnen.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Cooler Master MasterCase H500M?

+3, nette review, nette pics. Vermoed alleen dat CM te hoog inzet , 199 eur is echt een high-class prijs , de meeste gebruikers zin cooler master dan ook als een mid-range , bang for the buck merk.
De H500P had ook iets lager geweest moeten zijn gezien de kwaliteit en competitie. Dan had deze weer rond dat prijspunt of ietsje hoger kunnen zitten.

Dat gezegd heb ik nu letterlijk een Dark Base 700 in de doos naast me op een extra tafeltje staan. :+
Looks, bouwkwaliteit e.d. en meer plekken voor HD's toch te belangrijk voor een case voor de komende X/XX(?) jaar.
Bepaalde personen die ook wel eens op Tweakers komen hadden ook wel positieve reviews over die case. :Y)
DB700 is m.i. uitstekend, dit koelt ongetwijfeld echter beter. Uiteindelijk is het toch maar wat voor een moois je er zelf van maakt, beide zijn m.i. uitstekende opties. Vergeleken met de H500P is het gat echter wel heel groot, dit glazen monster kan die strijd wel aan.
Persoonlijk zag ik Cooler Master altijd als een kwaliteitsmerk met hoogstaande producten die juist de afgelopen jaren bezig is met een inhaalslag naar back for a buck.
Top dat er nu weer een toffe behuizing is!
Zijn genoeg toffe behuizingen geweest, maar dat oeroude 'heel veel voor je geld' waar CM altijd zo goed in was ontbrak een beetje. Daar hebben ze nu natuurlijk weer Masterboxes voor, dus dat zit snor. En nu ook weer een luxepaard die concurreert? Ik herhaal: aan de behuizingen ligt evt succes niet :D
Eens dat CM het vertrouwen een beetje moet terugwinnen met hun luxe cases, die zijn zeker geen onverdeeld succes geweest. Dit model kan dat echter wel, als je kijkt wat er aan materiaal op zit, het chassic en de interne uitwerking, plus de aRGB actie. Objectief kan dit echt overtuigend mee met bijv een DB700, H700i, of een Evolv ATX om maar wat te noemen (cases die allemaal compleet andere looks en USPs hebben, maar ik kijk even naar de totale balans van kwaliteit, features, opties, etc).

Of het genoeg gaat zijn? Geen idee, maar aan de case zelf ligt het zeker niet.
+3 Mooie review, goede foto's. Die CPU koeler ziet er ook goed uit. Zo te zien een nieuw model, komt daar ook nog een review van? O-)
Thanks!

Dat is de H410M, daar komt ZSM een losse review van :D Mocht je vragen hebben erover, shoot!
Mooie review! Ik mis alleen informatie over het volproppen met harde schijven (heb er zelf een stuk of 6). Is dit veel gedoe?
Er zit plek in voor 2 HDD's ;) Ik weet niet zeker of er al accessoires zijn om dat uit te breiden. Die zijn er voor het MasterCase concept, maar dit chassis lijkt weer iets anders. Hm.
Mooie review, erg uitgebreid zoals altijd!
Ik mis een enkele foto: je zegt dat het glazen zijpaneel getint is en dus geen problemen met kabelmanagement is...heb je daar ook een foto van, dus waar het zijpaneel erop zit?
Ook al heb je zwarte kabels lijkt mij dit toch wel een dingetje...
Thanks :)

Ik zeg niet dat de tint problemen met kabelmanagement voorkomt, de covers doen dat. Deze foto is met kabelmanagement af:

Waarbij dat ene hoekje ook nog weg had gekund als we het hadden opgemerkt tijdens het bouwen. Je ziet dus niets anders aan de rechterkant met een build af dan wanneer je hem net uit de doos trekt. Mocht je je afvragen of er dan wel meerwaarde in zit: ja, het ziet er gewoon beter en netter uit dan met een stalen paneel.
Enige puntje: wat voor mij vreemd klinkt is het gebruik van wij, we en ons. Het klinkt als pluralis majestatis. Zelfs als ik vanuit een bedrijf iets zou vertellen, dan zou ik nog geen ons gebruiken. Of maak je de review met meerdere mensen?

Overigens is het inhoudelijk meer kilo dan ons. Of eigenlijk ton. (Nou ja, je begrijpt er niets meer van zo. 8)7 ) Bedankt. Klassereview weer! Prachtig.
Thanks :)

Reviewen doen mijn vrouw en ik samen. Dat is ook de enige manier waarop we iets dermate fanatiek (en m.i. productief) zouden kunnen doen naast werk en gezin zonder van ellende om te vallen, en belangrijker: zo blijft het leuker om te doen en twee meningen zijn beter dan één :D

Vandaar de 'wij' en 'ons' dus, het zou simpelweg niet terecht zijn als ik overal 'ik' zou zetten. Maar ik snap de verwarring voor evt minder fanatieke lezers die misschien denken dat ik mijzelf graag in meervoud uitdruk. :D
Okee, Foritain & co dus. Of... de Foritaintjes? :)
En ja, minder fanatiek, maar wel enorm onder de indruk!
Foritain, Mrs Foritain, en Foritain V2 en V3 voegen soms wat toe. Meer bij producten als productreview: Jooki review door Foritain uiteraard :D
Zeer mooie review(s) weer, alleen je maakt het wel moeilijk met 2x 5 sterren.

Ik zit nu dus te twijfelen tussen NZXT H700i Zwart en deze kast. (en eigenlijk nog de Fractal Design Define S2 Vision Blackout) maar daar is geen review van.

Voor een overgeklokt systeem (1080t/2080ti + 9900k/3900x), welke kast koelt dan het best van deze? Als het ongeveer op hetzelfde niveau ligt, dan misschien welke de stilste is?

Bij voorbaat dank!

[Reactie gewijzigd door Da Queen op 16 juni 2019 15:45]

Misschien een vreemde vraag, maar passen er vooraan ook 3x120mm fans in? Ik ben aan het denken mezelf een nieuwe case aan te schaffen, maar ik zou het zonde vinden om de Corsair RGB fans die ik nu heb weg te doen, ik vind mn huidige fans ook iest mooier als deze... :)