1 review

Jooki

Specificaties Mono-speaker met Bluetooth/WiFi (oplaadbare accu) - Bekijk alle specificaties

Jooki Review

Foritain 28 mei 2018, laatste update op 4 juni 2018, 3.711 views

Jooki

Hele leuke speaker met playlist-per-figuurtje actie. Speelt lokale bestanden af, webradio, Spotify playlists, en klinkt ook meer dan goed genoeg voor pa en ma op het terrasje erbij. Praktijk- en software ervaring is goed, maar nog wel wat '1st gen' dingen om rekening mee te houden, en een early-adopter prijskaartje.

Pluspunten

• Kinderen zijn er gek op. Playlist stel je in per figuurtje (kan spotify, lokaal opgeslagen files, of webradio zijn), mannetje erop, spelen maar.
  • Softwareervaring mbt uploaden files, maken playlists en die toekennen aan figuurtjes zit goed in elkaar
  • Ouders kunnen vanuit software of app de muziek (en het volume) makkelijk overrulen.
  • 4GB standaard, microSD uitbreiding (tot 32GB) geeft genoeg muziek voor onderweg
  • Degelijk gebouwd (kan tegen stootje) en spatwaterdicht.
  • Figuurtjes eveneens leuk gedaan, extra tokens zijn los bij te bestellen.
  • Geluidskwaliteit niveau BT speaker voor volwassenen, geen speelgoedwinkel prut.

Minpunten

• Staat 'open' binnen je WiFi netwerk. Dat is wel makkelijk, maar we zien liever een (optioneel) slot.
  • Aantal beloofde features komen nog, zoals een schedule optie.
  • Alleen 2.4GHz WiFi
  • Spotify connect vereist Spotify Premium (Restrictie vanuit Spotify)
  • Tijd tussen power-on en daadwerkelijk spelen soms lang (wisselen tussen playlists daarna weer wel direct)
  • Verplichte registratie voor gebruik product is onnodig, mogelijk zelfs onwettig? (met het oog op AVG/gdpr? Bevestiging nodig).
  • Pittig prijskaartje, leunt een beetje op sympathie voor verder development van het concept.

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/line2.png https://www.techtesters.eu/pic/JOOKI/304.jpg

Jooki review

- Inleiding
- Wat is Jooki?
- Uitpakken
- Installatie
- In de praktijk
- Conclusie

Als zowel ouders van jonge kinderen en liefhebbers van tech stond de Jooki al enige tijd op onze radar. Het idee van een muziekspeler die door middel van leuke figuurtjes de kinderen hun eigen playlists kom laten afspelen klonk aantrekkelijk en leek één van die ideetjes waarvan je je afvraagt waarom het nog niet bestond.

Het Belgische bedrijf achter de geslaagde kickstarter campagne heeft de Jooki inmiddels enige tijd in productie en wij konden er mee aan de slag gaan. Prijskaartje: 199 euro.

Wat is Jooki?

Het idee achter Jooki is niet gek complex. Stel je een Bluetooth speaker voor in een fris kleurtje, een paar voor kinderen vormgegeven figuurtjes, en wanneer je een figuurtje op de speaker plaatst begint de (door de ouder vooraf) ingestelde playlist op de speaker af te spelen. De playlist kan zowel een set lokaal aanwezige bestanden zijn, een internetradio stream, of een Spotify playlist, al heb je voor Spotify wel een premium abonnement nodig omdat zij 3rd party device streaming beperken tot betalende abonnees.

Omdat het een kindvriendelijk apparaat moet zijn zijn er wat vanzelfsprekende extra’s toegevoegd, zo kan hij tegen een stootje en tegen een slokje, en wat andere aangename extra’s: zo kan je de playlists beheren vanaf een telefoon of een computer, heb je als ouder de optie om ook op afstand nog wat zaken te beperken (zoals het maximale volume). En mocht je willen: hij kan ook gewoon als Bluetooth speaker zijn ding doen.

Uitpakken

Jooki gaat duidelijk voor het premium gevoel. Nette, stevige verpakking met een extra laag er om, en een nette presentatie intern. Intern een speakertje, de figuurtjes, en een USB kabel(tje)

Ook de fysieke indrukken van de Jooki zijn uitstekend. Kwalitatief nette spullen, stevige materialen, keurig afgewerkt. Een fors gewicht helpt daarbij, positief voor het gevoel, positief dat er ook geen scherpe randjes of iets op zitten, minder positief als één van je kinderen er mee besluit te gaan gooien maar laten we hopen dat je als ouder daar enig invloed op hebt.

Het design is redelijk eenvoudig gehouden en leunt duidelijk op de frisse kleuren, maar de bouw- en afwerking kunnen we niet bekritiseren. Wel zouden we een carry-case of iets waarderen, voor dit bedrag moet dat kunnen. Je kan hem aan de lus vasthouden, maar dan nog.

Hoewel de figuurtjes de playlist bepalen kan je nog wel gewoon met fysieke knoppen wat bedienen. Aan/uit, volume, skip tracks.

De rubberen voetjes onderop geven meer dan genoeg grip; op tafel schuif je hem echt niet even aan de kant. Uiteraard helpt het forse gewicht daarbij. Onderop zien we ook een klepje waaronder je een (micro) SD kaart (max 32GB) kwijt kan, en achter de rubberen cover zit zowel een airplane mode switch, een 3,5mm ingang, en zien we waar we onze micro USB kabel in moeten prikken om hem op te laden.

En daar zijn de figuurtjes nog even. Eveneens een eenvoudig design, maar kudos voor de prima afwerking en de reactie van de kinderen erop (gek erop) zegt ons genoeg.

Installatie

Installatie stelt weinig voor. Jooki zend een WiFi netwerk uit wanneer je hem aanzet, daar maak je verbinding mee, open je browser, vertel Jooki wat jouw netwerknaam en wachtwoord is, en presto.

Verder beheer doe je via my.jooki.rocks of de Jooki app op je telefoon. Binnen je eigen netwerk is de Jooki eenvoudig toegankelijk, en een wachtwoord of andere auth feature is niet aanwezig. Niet echt een probleem binnen een netwerk thuis, maar we zouden ons kunnen voorstellen dat de optie om een wachtwoord in te stellen gewenst is. De nadruk wordt duidelijk op gemak gelegd. In reactie op mijn vraag over dit onderwerp werd geantwoord dat ze andere features op hun roadmap hebben staan waarvoor authentication nodig zal zijn, en dat ook mijn vraag op dat moment verholpen zou zijn.

Een andere kanttekening: verplichte registratie om je product te kunnen gebruiken zijn we geen voorstander van (goed afgekeken bij Razer vermoed ik), en ik vermoed dat de AP nog wel wat te zeggen zal hebben over deze manier van gegevens vragen met het oog op de AVG/gdpr.

Voor we kijken naar het dagelijks gebruik duiken we even de Device Info tab in, daar zien we dat er 4GB geheugen standaard in zit, wat netwerk info, maar kunnen we verder niet zo veel.

In de settings zetten we even de standaard ‘aan’ Toy Safe optie uit, want het maximum volume direct uit de doos is opvallend laag. Positief dat gedacht wordt aan de aller jongsten. De optie om de tijd in te stellen en de Jooki daardoor te beperken komt er nog aan, klinkt als een prima plan.

In gebruik

In de basis werkt Jooki weliswaar met de figuurtjes, maar in de web ui zien we al wat bekende knoppen. Zo kunnen we ook direct vanuit onze browser vertellen wat de Jooki moet spelen, het volume aanpassen, en nummers skippen bijvoorbeeld. Geloof mij dat dat een geweldige feature is wanneer de kinderen voor de 100e keer hetzelfde nummer willen horen. Master-control ligt dus nog in handen van de ouders, phew!

Jooki werkt met playlists (muzieklijsten, streams, etc) en tokens (de figuurtjes), zaken die je los van elkaar in stelt. Je kan veel meer playlists maken dan dat je tokens hebt, en je kan in de web ui eenvoudig een token aan een playlist koppelen. De standaard setting werkt met op de Jooki aanwezige muziekbestanden, met 4GB standaard en 32GB uitbreidingsmogelijkheid kom je daar toch een heel eind mee. Nummers die reeds op het apparaat staan voeg je eenvoudig toe aan een playlist: add track, nummertje toevoegen, klaar. Stelt geen pepernoot voor.

Ook het uploaden van je eigen muziekbestanden naar de Jooki is een eitje. Gewoon slepen vanuit je mapjes (wij werken wel met Windows), en hij begint braaf te uploaden. Extreem hard gaat het niet, een album duurt een paar minuutjes, maar het is iets wat je eenmalig doet. Hop, The Cure playlistje geupload, figuurtjes toegekend, klaar. Ook hier zien we dus weer dat Jooki het gebruiksgemak wel goed heeft. Het fijne van deze lokaal opgeslagen muziek is dat je er ook geen internetverbinding voor nodig hebt om ze af te spelen: deze playlists werken dus ook prima in het park.

Wil je wat anders? Je kan ook een audiobook of een stream toevoegen. Bij het laatste kan je elke gangbare webstream toevoegen en krijg je standaard een lijstje bekende radiostations te zien. Zelf wel voorstander van 538 die er niet bij stond, dus Google op “Radio 538 Stream URL”, de gevonden url toegevoegd onderin, en wederom: appeltje, eitje, klaar. Daan Dragon speelt nu Radio 538 af.

Onlangs heeft Jooki ook Spotify support gekregen. Dit werkt echter ietsjes anders dan de bovenstaande zaken die Jooki zelf in hand heeft. Als Spotify Connect speaker kan je simpelweg vanuit Spotify een nummer of playlist naar je Jooki sturen, wel dien je te onthouden dat streaming met Spotify enkel mogelijk is voor betalende klanten van Spotify, eenzelfde beperking als bij o.a. de Chromecast zagen. Eenmaal streamend kan je echter weer de UI van je Jooki openen en dan een figuurtje aan de huidige playlist koppelen. Eén stapje meer, maar dat zal elke Spotify klant wel moeten begrijpen, en daarbij dienen we vooral Spotify aan te kijken voor een redelijk gesloten systeem (en bijv. voor het afsluiten van offline modus voor dit soort devices).

Wat werking betreft eigenlijk weinig klagen. Plaats het mannetje, de playlist speelt. Easy as. Omdat 'het werkt' hoeven we daar niet te veel op in te gaan, en hoeven we het slechts te hebben over dingen die beter kunnen. Zo vinden we de opstart tijd nog wat pittig, daar mogen nog wat secondes vanaf, en mocht je heel snel achter elkaar van figuurtjes wisselen (en dat gaat gebeuren als je 2 kids hebt die per sé hun eigen lijst willen spelen) dan stopt de Jooki er soms mee. Geen reset nodig, maar gewoon even het mannetje er 3 tellen af, opnieuw erop, en gaan. We wijzen er even op, maar tot zover kanttekeningen gaan op een verder goed werkende ervaring (enkele weken in gebruik nu, kids dagelijks wat dansmomentjes in huis) vinden we dat eigenlijk erg netjes. We zijn er zelf blij mee in elk geval.

De audiokwaliteit is alleszins aangenaam, al is het maar net wat je verwacht natuurlijk; een 200 euro pure Bluetooth speaker gaat hij niet verslaan. De kwaliteit van het geluid kan menig Bluetooth speaker richting de 100 euro bijbenen; een compliment op zich. Het is zeker geen krampachtig speakertje en een vergelijking met kinderspeelgoed maken zou de Jooki absoluut geen eer aan doen. Het is vooral het maximale volume, zelfs zonder de 3-jarige beperking, waar een typische Bluetooth speaker het ‘beter’ doet, mocht je ‘lekker hard’ zoeken. Voor kinderen in de huiskamer is het meer dan zat, als achtergrond op het terras is het meer dan zat, maar een feest geef je er niet mee.

En waar het eigenlijk allemaal om gaat: blije, spelende kindjes. Succes ;)

Het lijkt zo’n eenvoudig en logisch idee, maar dat zijn natuurlijk ook vaker de betere ideeën. Nu heb ik al jaren een Chromecast wiens voornaamste taak is om dezelfde radiostations ten gehore te brengen, maar even een figuurtje wisselen voor een andere, door mij ingestelde playlist is toch verdomd fijn. En ja, Jooki is voor de kinderen gemaakt maar stiekem vinden papa en mama het ook wel relaxed dat ze even hun eigen lijstje kunnen afspelen. Voor ons praktisch, voor de kinderen vooral heel erg leuk en het feit dat we onze kinderen (2 en 5) vanaf dag één met de Jooki en ‘hun’ playlists hun ding hebben zien doen geeft volgens mij aan dat het product gewoon goed in elkaar zit.

Het belangrijkste is: Jooki werkt, en is eenvoudig. Installatie is een eitje, playlists maken is een eitje, wat mp3tjes erop zetten is een eitje, web radio en Spotify playlists toevoegen stelt niets voor, en vervolgens figuurtjes toewijzen aan je muzieklijstjes is een eitje. Offline muziek is top voor buiten de deur, online muziek is fijn voor jouzelf als ouder, en mocht je willen kan je ook creatief aan de slag met verhaaltjes, slaap-liedjes of andere handig ouder geneuzel waar wij gelukkig bijna uit zijn (jongste is 2). Kinderen hebben het ook direct door hoe het werk en weten ook hoe ze door hun nummers skippen (of erger, hoe ze hetzelfde nummer 50x kunnen herhalen.. brrr); kind kan de was doen zeg maar. Voor mensen zonder kinderen klinkt het wellicht vreemd, maar kleintjes hebben daadwerkelijk meer plezier met hun muziek als de speler leuk is in de omgang, en in dat opzicht is Jooki voor hen natuurlijk tof.

Hoewel wij als tech fanaten wel wat pittige installaties gewend zijn verwachten we dat Muuselabs toch een tech-leek doelgroep voor ogen heeft en zodoende geven we stevige complimenten voor het gebruiksgemak, daar kunnen we echt geen kwaad woord over kwijt. Als techies zetten wij dan weer een vraagtekentje bij het feit dat de Jooki open staat voor iedereen binnen je eigen netwerk (iets waar ze aan zeggen te werken), of het feit dat onze 5Ghz netwerken niet kunnen worden gebruikt, maar de realiteit lijkt dat dit voor velen geen relevant (en vooral een theoretisch) punt zal zijn. Toch moeten we er even streng op zijn, want security hoort onderdeel van je design te zijn, en dan leggen we meteen onze opmerking over verplichte registratie om een product te kunnen gebruiken erbij: iets wat we liever niet zien gebeuren.

Jooki is meer dan een goed idee, het is vooral een goede uitvoering. De verpakking presenteert keurig, de speaker zelf oogt en voelt meer dan uitstekend aan, het geluid is simpelweg goed te noemen in de veronderstelling dat je hem of voor je kinderen inzet of op je terrastafel legt voor achtergrondmuziek (lees: je er geen tuinfeest mee gaat geven), hij kan tegen een stootje en een slokje, en je ziet aan de reacties van de kinderen dat zij er vooral heel blij mee zijn. Accuduur valt netjes rond de claim van 8 uur mits we lokaal spelen en het volume niet te hard zetten, en de ca 6 uur web-streamend met hoger volume zien we ook niet echt als een beperking. Oh, en anders ouders waarderen we het feit dat we altijd de Jooki-actie altijd even kunnen overrulen vanaf onze pc of via de app. Het enige wat we nog zouden waarderen is een mooi hoesje en opbergoptie voor de figuurtjes, daar houdt dat op.

Het feit dat er nog duidelijk wat werk aan de winkel is (wat beloofde features die eraan komen zoals een schedule, beveiligingsopties, de startup tijd die nog wat sneller mag) neemt niet weg dat de ervaring met de nu aanwezige elementen minder dan uitstekend is. Succes met Jooki ligt wat ons betreft niet aan het product dat ze hier op tafel leggen. Wel vermoeden we dat enige successen nodig zullen zijn om het product in grotere getallen in de markt te kunnen leggen, want 199 euro zien we als een lastige prijs. Niet als een onredelijke prijs, maar wel als een lastige: ik weet uit ervaring dat ‘even’ 200 euro uitgeven aan iets wat leuk is voor de kinderen (zelfs als het ook leuk is voor jezelf) niet altijd even eenvoudig te verkopen is. Het is een degelijke speaker, het is een uitstekend idee en één die je niet overal en nergens voor minder kan halen, maar ze leunen duidelijk nog op early adopters en de (gelukkig grote) groep mensen die graag wat extra betaald om een nieuw, interessant idee groter te maken. Met de zomer in aantocht en menig consument sowieso al op zoek naar een Bluetooth speaker zullen ouders misschien toch net wat makkelijker iets bijleggen voor iets wat ook voor de kinderen gewoon verdomd leuk is.

Tot zover kickstarter concepten bij ons sympathie op weten te wekken doet Jooki het in elk geval erg goed, want nogmaals: eenmaal voorbij de investering is het een hele aangename ervaring. Kids blij, wij blij, dus dan sluiten we gezellig positief af :)

Interesse? De Jooki is direct bij Muuselabs te koop, en via Bol.com (waar Muuselabs dan als externe verkoper functioneert). Extra figuurtjes en tokens zijn vooralsnog enkel direct te koop bij Muuselabs zelf.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Jooki?

Het idee van de Jookie Jukebox vind ik geweldig. Een mediaspeler voor kinderen en ze kunnen er zelf voor kiezen wat ze af willen spelen. Gelukkig kan het tegenwoordig aan Spotify gekoppeld worden, anders moet je in de weer met MP3's en hoe kom je daar tegenwoordig nog aan? :)
Ik kwam deze Belgische groep tegen op de IFA vorig jaar en ik was toen al enthusiast over het concept. Het is mooi dat het product nu goed op de markt is. Al is het wel een enorme investering.
Tis een heel leuk idee inderdaad. Jammer dat ik ze niet ben tegengekomen op IFA, wie weet misschien dit jaar :) Het was ook dankzij de spot-kunsten van vrouwlief dat ik deze op heb gezocht overigens.

Mbt MP3's. Vind je dat een probleem? Ik heb nog hele collecties digitale muziek zo. Even slepen, klaar. Vind het zelf best fijn werken. Toegegeven: ik zit niet te smachten om elke dag het allernieuwste nummertje te horen... beetje te oud voor ;)
Maar kinderen vaak juist wel. Die luisteren juist graag naar de hits van nu. Tot mijn grote spijt, dat wel </ouwelullenmodus>
Mwah, gezien je ze in 2 tellen upload is dat ook geen punt toch, het is enkel fijn dat het niet hoeft. Besides, met spotify zijn ze denk ik hip genoeg? Of is dat ook alweer achterhaald? :D
Prima product lijkt me als ik dit zo lees, maar alleen leuk voor in een kinderkamer ofzo ;) .
Want ja, als je als volwassene zo'n product in je huis of slaapkamer hebt staan is dat natuurlijk niet zo tof!
Thanks :)

But I disagree. Ik weet niet of jij al kinderen hebt, maar volwassenen met kinderen liggen in mijn ervaring echt niet wakker van een fris kleurtje. Vergeet niet dat zij plastic kinder meuk helemaal ziek zijn en dat een degelijk ding gewoon welkom is. Het is geen huiskamer centrepiece, maar voor pa/ma wanneer de kids er even niet mee bezig zijn? Ik zie er wel brood in :D
Wel muziek op een moderne manier, geen interface waar ook youtoeb en andere voor kinderen walgelijke zaken op te vinden zijn. Geen camera's en microfoons? Ook geschikt voor muziekplezier zonder toezicht, een goed idee! Beetje duur voor de kinderkamer alleen. Hopelijk snel voor de helft verkrijgbaar!
Dat is denk ik een hele mooie manier om het te bekijken, kan het er enkel volledig mee eens zijn. Tablets/phones spreken de kids ook aan, maar als je 2 tellen wegkijkt staat er één of andere bullshit van YT op het scherm. Zo veel mooie content daar, maar af en toe... pfff..

en wat je zegt: hopelijk snel iets naar de 100 euro, het prijspunt waarop ik ook denk dat veel meer mensen hem toch 'even' erbij halen.
Nice, door deze review heb ik er ook een besteld.
wel een hoop geld inderdaad, maar toch...
Altijd leuk als mensen er wat aan hebben :D Ben benieuwd naar je ervaring, en alvast veel plezier ermee? :)
Top ding, mijn dochter is er erg blij mij en wij als ouders dus ook!

Enigste minpuntje wat ik er aan heb kunnen ontdekken tot zover is dat het aanzetten en uitzetten soms wat rommelig verloopt.
Als ie in standby staat reageert ie niet op de tokens, dus denk je dat ie uit staat. Wil je hem aan zetten krijg je na 10 seconden op de aan-uit knop drukken te horen dat ie uit gaat :-(
"zij blij, dus wij blij" is een bekend sentiment (al hebben we dan twee jongens, maar je snapt me ;) ). Uit interesse, hoe oud is die van jou?

En er.. ik had niet eens door dat er een standby modus in zat. Dat verklaart waarom we hem soms onbedoeld uitzetten terwijl we dachten hem aan te zetten xD Vooral vervelend dat als je hem per ongeluk uitzet en dan weer moet wachten tot 'ie is opgestart. Ze zeggen asap met een update te komen voor een snellere bootup, maar die kan wmb niet snel genoeg komen.
Leuk! Wel een beetje te oud voor :z
Ik zie er juist wel wat in als muziekspeler voor bejaarden xD
Top review! Zou leuk zijn voor 100 euro.
Dank je. Denk dat er meer mensen zo over zullen denken :)
Complimenten voor de review Fortain. Leest erg prettig weg en mooie foto's.

Bedankt daarvoor. :)
Dank je wel! :D

Uit interesse natuurlijk: val je binnen de doelgroep? :p
Ik heb zelf ook de jooki, of nouja, mijn dochter. Ik ben iets minder gecharmeerd van de Jooki, zeker gezien het prijskaartje:

- De App werkt op veel vlakken slecht. Zo update de "Device information" niet nadat je deze hebt geopend. Je kunt dus bv. percentage accustatus niet zien oplopen. Maar ook instellingen (bv. namen van de diertjes) verliest ie nogal eens. Er zijn labels die niet gevuld lijken te worden. Bijvoorbeeld het label voor wat je afspeelt bestaat uit 3 ongelijke streepjes wanneer je sinds het openen van de App nog niets hebt gespeelt.. Als je eenmaal wat start met spelen blijft het laatst gespeelde nummer erin staan .

Resumerend: De App haalt 't qua bouwkwaliteit niet bij de hardware.

- De Jooki klaagt dat de batterij leeg is terwij lde App zegt dat er nog 60% in zit.
- De jooki laat niet zien dat hij aan het laden is (onhandig met twijfelachtige USB kabel)
- Meegeleverde Jooki USB oplaadkabel is niet geschikt voor kinderen. De plastic omhulsel van de Micro-USB kant lag er letterlijk binnen 5 minuten af.
- Er is weinig informatie te vinden over bv. firmware updates, wat is de laatste versie, etc.
- Het 'ik ben bezig met opstarten' procede is niet duidelijk voor kinderen. Audio feedback oid. zou welkom zijn. Omdat dit opstarten ook vrij lang duurt zetten ze er al een diertje op die dan niet reageert. Als het opstarten dan afgerond is start het spelen alsnog niet, dat gebeurt pas wnaneer het diertje verwijderd is en er weer opgezet is.
Ik zou ze even contacten iig, wij gebruiken hem hier nog altijd en tot die opmerkingen (bt accu, kabel) zijn we niet gekomen. Mijn monsters zijn ook niet echt.. uh.. zachthandig :D Ze gaan er fors mee om, maar ik heb er (boven verwachtingen) nog geen hikje mee gehad. Dacht serieus dat 'ie wels eens ging hikken met al dat geswap.

Muv het trage opstarten overigens, dat is nu iets beter, maar blijft 'een dingetje' wat wel jammer is/blijft.
momenteel te pakken met 50 eu korting op de site van jooki zelf met code:
HOLIDAY50
Mooie tip! Verzacht de pijn wel wat, 199 blijft fors.