WD Elements Desktop 1,5TB Zwart Review

superjona97 6 maart 2010, laatste update op 6 maart 2010, 11.290 views

WD Elements Desktop 1,5TB Zwart

Pluspunten

• Veel opslag (1.36 TB)
  • Een van de goedkoopste schijven
  • Energiezuinig
  • Aansluitingsgemak
  • Geluid- en Warmteproductie

Minpunten

• Geen snelheidsmonster
  • Weinig meegeleverd
  • Niet compatibel met Mac systemen

Mobiliteit Score: 4
Dit is een review over de Western Digital Elements 1.5TB externe harde schijf. De schijf wordt op allerlei vlakken beoordeeld, zoals prestaties, geluid- en warmteproductie, features, aansluitingsgemak, energiezuinigheid en vooral de prijs/prestatieverhouding.

Aankoop

Ik heb deze schijf gekocht bij Azerty, waar deze aan een zeer respectabele prijs stond en staat van 97 euro. Vlug eentje besteld, binnen enkele dagen kwam het pakje pinnen, zeer goed beschermd, zoals we gewend zijn van Azerty natuurlijk. Ik bedank Azerty van harte met het leveren van deze schijf!

De Verpakking
De schijf zit sober maar stijlvol verpakt in een relatief kleine doos. Het gaat om een volledig recycleerbaar en eco-vriendelijke verpakking.
Western Digital meldt mee hoeveel data van een bepaald type op deze schijf kan. Voor de 1.5 TB versie geldt dit :

# 180 uur in HD-Resolutie
# 570 uur in DVD-Resolutie
# 375.000 MP3 files
# 37.000 liedjes in CD-kwaliteit
# 300.000 JP(E)G files (5MB per foto, 10 Megapixels)

Deze tabel is niet 100 % correct, maar het is natuurlijk altijd leuk om te weten wat er op je schijf past. Voor het opslaan van complete films of je fotocollectie is deze schijf ideaal.

De schijf zelf

De schijf is verpakt in een stijlvolle omhuizing. Wel opvallend is dat er geen stickertje te bespeuren, waardoor je garantie zou verliezen moest dat stickertje gebroken zijn. Overigens lijkt het onmogelijk de behuizing open te doen en het niet te beschadigen. Dit is waarschijnlijk de reden waarom ze het 'stickertje' hebben weggelaten. De schijf wordt niet actief gekoeld, en zit geen ventilator in.

De werkelijke schijf is een Western Digital Caviar Green 1.5TB schijf.
De Green series van WD staan voor stilte en energiezuinigheid.
Dit is echter een 5400RPM schijf, het is dus geen snelheidsmonster; maar voor extern gebruik is dit niet echt vereist.

Enkele specificaties :

* Grootte : 1.5 TB, 1500GB.
* Werkelijke Grootte : 1.36 TB, 1396 GB.
* Rotatiesnelheid : 5400 toeren per minuut
* USB 2
* 3,5 inch
* 32MB Cache
* 2 jaar fabrieksgarantie

In the box

In de doos vinden we :

* Vanzelfsprekend - De schijf zelf.
* Een 2 meter lange USB (A-mini naar B) kabel.
* Een 12Volt adapter van het relatief onbekende merk Ktec.
* Een garantiebewijs.
* Een handleiding.

Er zijn niet overdreven veel meegeleverde accessoires, spijtig dat er geen rechtstaande voet werd meegeleverd.

Prestaties en benchmarks

Ik heb de schijf gebenchmarkt met Crystal Disk Mark 3.0 Beta 3 en HD Tune Pro 4.1..

De schijf haalt snelheden van om en bij de 30MB/s, wat een redelijke score is voor een 5400, en 'green' schijf. De 'accestime' kon wel iets beter, deze ligt namelijk op 15.6 microseconden. Plaatjes spreken natuurlijk meer dan woorden :

CrystalDiskMark 3.0. Beta 3

HD Tune PRO 4.1

Geluid- & Warmteproductie
De schijf is echt zo goed als niet hoorbaar. Je zou hem alleen kunnen horen als je er 1 cm van zit. Tijdens het schrijven van bestanden wordt de schijf al iets luidruchtiger, maar komt nauwelijks boven m'n (zeer stille) casefans uit.

Idem dito betreffende de warmteproductie, in een omgevingstemperatuur van 20.5 ° Celsius blijft hij koud aanvoelen, bij het langdurig schrijven (1 uur) voel je dat de ze warmer aanvoelt. Heel goed voor een schijf zonder ventilator!

Features en Aansluitingsgemak
Enkele features, afgeleid van de verpakking en website.

* WD-kwaliteit van binnen en van buiten
* De eenvoud van inpluggen en werken
* Stroom besparend ontwerp; de schijf wordt in de 'idle' stand gezet wanneer deze niet wordt gebruikt.
* Milieuvriendelijke verpakking
* Voorgeformatteerd voor Windows
* Slimme schakelaar; de schijf gaat aan en uit samen met je computer

Aansluitingsgemak is subliem, zodra de kabel is aangesloten wordt de schijf onmiddellijk herkend door Windows en is hij gebruiksklaar.

De Western Digital Elements Desktop 1.5TB schijf biedt een uitstekende prijs/prestatieverhouding en is uitermate geschikt voor backups, muziek, foto of filmcollecties. Dankzij het enorme opslag aan een zeer zachte prijs kunnen we deze schijf van harte aanraden.

Jonathan Maes

Heb jij ook een WD Elements Desktop 1,5TB Zwart?

jammer dat het geen USB 3.0 is.
Tja, ik denk niet dat USB 3 hier in dit geval een 'verschil' zou maken. :) USB 2.0 : 480Mbit/s, omgerekend 57MB/s. De schijf behaalt geen snelheden boven de 35MB's.

Het zou leuk zijn, maar ik zie er het nut niet van..
Die hoge snelheid haal je nooit met USB 2, dat is alleen theoretisch, praktisch word er meestal 30MB/s tot 40MB/s gehaald, en USB 2 is duidelijk de limiet aangezien die schijf veel sneller kan, ondanks dat ie maar 5400 rpm is:
productreview: Western Digital Caviar Green WD15EADS, 1.5TB review door Bee.nl
Die accestijden zijn dan wel weer normaal voor 5400 rpm schijven.
Als je sneller wilt en niet veel wilt betalen voor USB 3 zou ik e-sata of firewire gebruiken.

Volgens mij kan trouwens ook elke externe schijf met elk OS werken, je moet alleen als het nodig is even naar een ander bestandsysteem formatteren.

[Reactie gewijzigd door Matthijs8 op 7 maart 2010 10:48]

Ja, maar weinig mensen hebben dat nog. Dan dan zou het de extra kosten niet waard zijn denk ik. :+
Hoezo zou deze schijf niet compatible zijn met Mac? Je zal de schijf moeten formatteren naar een bestandssysteem waar Mac wel mee overweg kan (of Mac OS X met NTFS overweg leren kunnen, is software voor). Maar dan zou het toch gewoon moeten werken?
Dat zou inderdaad moeten werken, wat ik dan bedoel is dat hij niet out-of-the box compatibel is.
Bedankt voor de opheldering!
Ben zelf van plan om deze te kopen maar ik heb een macbook pro en een vaste pc met windows 7. Kan je dan het beste NTFS doen of een mac bestandssysteem?
Werk je met grote (>4GB) bestanden?
Ja: Dan neem je best NTFS*.
Neen: Dan voldoet FAT32 prima.

(*)
OS X kan standaard niet overweg met NTFS, je hebt dus een plugin nodig om het werkend te krijgen. NTFS-3G, Paragon NTFS zijn twee veel gebruikte (beide zijn betalend).
In Snow Leopard kan je het ook met een 'hack' doen, maar Apple zal dat waarschijnlijk niet voor niets disabled hebben...

Edit:
@superjona97:
Als de schijf dus als FAT32 is voorgeformatteerd dan is hij wel compatibel met Mac OS X ;)

[Reactie gewijzigd door .joeri. op 14 maart 2010 21:15]

Ik heb hier thuis ook een schijfje met NTFS en Mac kan het gewoon lezen en schrijven. Dat vond ik zelf ook al vreemd maar schijnt dus wel te werken.

Mooi om te lezen dat je de schijf opzich wel kan gebruiken voor Mac. Ik denk dat ik deze ook moet gaan aanschaffen.

Trouwens goede review!
Ik heb niet zoveel ervaring met Macs, zal het straks even opzoeken.
hihi dat begin van je verder prima review, alsof je voor Azerty werkt :)

Sluit me aan bij bovenstaand bericht, de vorige behuizing was perfect door die rubberrandjes. Maar goed die voeding was niet zo sterk en die had geen functie aan boord dat ie na inactiviteit van 5 min in standby ging.
Mis ik wel in deze review, doet dit model dat wel?

Oh ja welke green power schijf zit er in (wet je cache etc?) Leuk om te weten of dat het nieuwste van het nieuwste is of juist een afgeknepen model omdat het toch via USB moet.)
Bedankt voor jullie reacties!
De schijf heeft een cache van 32MB, ik denk niet dat het veel verschil uitmaakt met de 64MB versie. De schijf gaat niet naar Stand-By, maar naar 'Idle', dan verbruikt 'ie zeer weinig.
Na hoeveel minuten gaat ie naar 'idle'?

..en is 'idle' in dit geval een toestand gelijk aan een spin-down van de schijf? Dat zorgt namelijk ook meteen voor een verlenging van de levensduur! :)
Een verkorting van de levensduur wel te verstaan...
Excessief power management gedrag is echt totaal niet goed voor je schijf. Door het constante up en down spinnen slijt je schijf (veel) sneller. Laptops zijn de enige uitzondering op de regel, het komt de accuduur ten goede.
Ik schakel APM altijd uit met behulp van hdparm.
Dit is de eerste keer dat ik deze bewering tegenkom. Hebben we het wel over hetzelfde?Wat bedoel je precies met excessief power management gedrag? En geldt wat jij beweert in alle gevallen? Ook als ik hoogstens twee per week toegang tot de data op de schijf nodig heb?

(overigens niet ten nadele van jouw reactie, maar dit wijkt wel af ten opzichte van mijn vraag)

[Reactie gewijzigd door jbr op 26 april 2010 08:51]

Vandaar dat Nederland in 2010 maar liefst 10% meer stroom heeft verbruikt....

Aan dit soort fabels kan ik me verschrikkelijk ergeren. Spindown is absoluut NIET slechter voor je schijf. Ja als je een timeout van 5 seconden gebruikt......Maar dat doet geen zinning mens (let op het woord zinnig).

Ik heb AL mijn schijven op sleep stand staan na een minuutje of 25. Zelden een kapotte schijf gehad.

Alle PC's die ik bij klanten aflever staan ingesteld met spindown AAN. Powermanagement staat ook aan (bij server wel veel minder, lijkt me logisch)
Prima Schijf dus!
Wat ik wel jammer vind is dat ze de behuizing niet ongewijzigd hebben gelaten t.o.v. de vorige versie met aan de voor- en achterkant die rubber omranding. Dat stapelde prima.
Inmiddels heb ik zo'n 12 externe schijven (mijn Canon DSLR levert RAW bestanden van ca. 28 ~ 31 MB) en het is verschrikkelijk dat bijna elk model een ander stekkertje aan zijn voeding heeft. Zodoende liggen er 8 verschillende voedingen op mijn bureau! Om gek van te worden.
Heren fabrikanten, zorg s.v.p. voor een goede universele standaard stekker voor al die schijven en zorg voor een goede, zuinige, universele voeding die goed is voor alle externe HD's.... Dan kunt u de HD's zonder voeding verkopen en de klant koopt één goede voeding. Dat zou de productiekosten omlaag brengen en de verkwisting van grondstoffen zou aanzienlijk verminderen 8-)

[Reactie gewijzigd door Henri Brands op 6 maart 2010 17:31]

ik heb deze schrijf nu ook gehaald dankzij deze revieuw,
heel erg bedankt dus..

heb er zelf veel plezier van, wat een ruimte!

snap alleen niet, ongeveer 15sec als ik iets overschrijf geeft die 60-90mbps aan, hoe kan dit? want dit klopt toch niet?
12V adapter met ronde aansluiting is toch vrij standaard. Hebben al mijn freecom schijven ook.

Verder kort maar krachtige review *4

[Reactie gewijzigd door Jim423 op 6 maart 2010 20:43]

Klopt, maar ik heb ook een paar Toshiba externe HD's en voor 5 Toshiba's heb ik 3 verschillende voedingen nodig met afwijkende stekkertjes: met 1 ronde plug, met een ronde plug met 5 dunne pinnetjes en met een ronde plug met 4 dikke pinnetjes......
Die plug met 4 dikke pinnetjes is overigens wel héél stevig en degelijk. Zo zouden ze allemaal mogen zijn. :)
En Samsung Story heeft ook een ronde plug, maar die is net weer iets dikker dan de plug van MyBook WD en past dus niet.
2x 1tb van western digital gehad
beide defect in de garantie
dus dat merk schaf ik niet meer aan

ben nu begonnen aan freecom anderhalf tb
Vorige versie was 7.200 rpm. Op de site van Alternate staat dat deze ook draait op 7.200 rpm. Ik begrijp dus uit bovenstaande informatie dat dit niet het geval is?

Heb een stapel van die vorige hdd's liggen met dvd's/blu-rays, zodat ik ze eenvoudig aan een mediacenter kan hangen. Neem aan dat dat met deze ook geen probleem is en alles snel en vlot afgespeeld kan worden?
Moet je altijd een voeding erbij hebben?
Want dit lijkt me nogal lastig...

Goede review trouwens!

[Reactie gewijzigd door alaintje op 3 mei 2010 18:59]

Ik had eigenlijk nog een vraagje over deze schijf, maar vind het een beetje
onzinnig om hiervoor een eigen topic aan te maken.

Die idle-mode/slaapstand van de schijf, die schakelt de harde schijf na enkele minuten toch gewoon 100% uit? qua geluid dan.
Mijn idee is namelijk om hem op mijn TV aan te sluiten, en vanaf de schijf films te kijken.
Dus ik wil ook zeker weten dat de TV hem vanzelf uit kan schakelen (Samsung LED tvtje)
Misschien dat iemand het even kan testen?
Vanaf een pc/laptop werkt ook wel (via HDMI oid) maar dan moet ik als ik wil slapen deze steeds uit doen.. :P, nu kan ik alles bedienen met de afstandsbediening van de TV
Als de schijf zichzelf nou uitschakelt scheelt weer :)
Dat hij altijd aan de stroom zit is het probleem niet..
Ik kan alleen niet slapen met een brommende schijf op de achtergrond..
(hij komt waarschijnlijk in een houten kast die ernaast staat)

Denk dat ik er anders deze week ook maar ff 1 bestel! :D

@ alaintje:
Een 3.5" harde schijf moet inderdaad altijd een voeding erbij hebben.
De USB poort kan hiervoor niet voldoende stroom leveren..
Een 2.5" schijfje zou het gewoon vanaf USB moeten doen (desnoods een kabel met 2 USB stekkers)

[Reactie gewijzigd door SmiGueL op 4 mei 2010 22:04]