Specificaties 1,5TB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

WD Green WD15EADS, 1,5TB Review

Bee.nl 12 november 2009, laatste update op 17 november 2015, 4.706 views

WD Green WD15EADS, 1,5TB

Pluspunten

• lage temperatuur
  • zeer stil
  • laag verbruik

Minpunten

• iets duurder dan concurrenten
  • mindere prestaties tov 7200rpm schijven

Algemeen
Introductie
Omdat mijn opslagcapaciteit niet meer toereikend was, ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe dataschijf. De belangrijkste eis voor een dergelijke schijf is natuurlijk de betrouwbaarheid. Ook de warmteproductie is van belang, omdat dit invloed heeft op de levensduur. Zeker wanneer je een hoop schijven in een kleine ruimte hebt zitten, kan de (gezamenlijke) temperatuur snel oplopen. De prestaties zijn in mindere mate belangrijk.

Waarom deze schijf?
Vroeger was Seagate voor mij hét merk voor hardeschijven. Helaas viel dit merk al snel af na de perikelen rondom de 7200.11 serie. Ook ben ik niet zo'n fan van Samsung schijven, omdat ik er slechte ervaringen mee heb gehad. Zodoende kwam ik uit bij Western Digital.
De Green reeks sprak me erg aan vanwege zijn zuinige aspect en lage temperatuur. Western Digital vertelt er het volgende over:
[..] average drive power savings of 4-5 watts over competitors’ drives, ultra-cool, quiet operation and solid performance.
Prestaties
Het moge duidelijk zijn dat Western Digital met de Green serie geen snelheidsmonsters zal voortbrengen. De intentie is om zo zuinig mogelijk met energie om te springen. Hoewel de fabrikant met geen woord rept over het werkelijke toerental, draait de schijf hoogstwaarschijnlijk 5400 toeren per minuut. Dit zal dus een impact hebben op de prestaties.
De schijf is aangesloten op de Intel ICH10R chipset. Vervolgens heb ik diverse benchmarks gedraaid onder Windows Vista x64 SP2. De schijf was op dat moment al voor 62% gevuld met data. Een leeg exemplaar zal iets beter scoren.

HD Tune 2.52

HD Tach 3.0.4.0

Atto Disk Benchmark v2.34

Featureset
De schijf werd geleverd in bulk uitvoering. Het was netjes verpakt in een gesealed, antistatisch zakje. Daar valt weinig aan te beoordelen.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
De stabiliteit en betrouwbaarheid zijn erg belangrijk. Je wilt immers altijd toegang tot je data hebben, zonder dat er enige corruptie optreedt. Ik heb de schijf sinds 14 september 2009 in gebruik. Tot nu toe hebben zich er nog geen problemen voorgedaan. Ook geven de SMART waardes aan dat de schijf nog in prima conditie is.

Compatibiliteit
Hier kan ik vrij kort over zijn. Ik heb de compatibiliteit alleen kunnen testen op mijn eigen systeem. De schijf werkt correct op de Intel ICH10R chipset, de JMicron JMB322 chip en de Promise SATAII150 TX4 controller.

Ondersteuning door fabrikant
Hier heb ik (gelukkig) nog geen gebruik van hoeven maken.

Geluidsproductie
De geluidsproductie is lastig te beoordelen, aangezien iedereen het anders ervaart. De Green hardeschijven worden door Western Digital gepromoot als stil. En inderdaad, de schijf is zeker stil te noemen. De WD15EADS is nauwelijks waarneembaar, wanneer hij naast zijn 7200 toeren draaiende broertjes zijn werk doet.
De Green hardeschijf is hier duidelijk in het voordeel.

Warmteproductie
De warmteproductie is ook een speerpunt van de Green reeks. Bij een omgevingstemperatuur van ca. 21C bereikt de schijf in rust een temperatuur van 30C. Wanneer de schijf gestrest wordt, loopt de temperatuur op tot 34C. Ter vergelijk: De Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS 1.5TB heeft een idle temperatuur van 36C en dit kan tijdens hevig gebruik oplopen tot 41C.
Wederom doet de Green hardeschijf goede zaken.

De Western Digital Caviar Green WD15EADS is niet de goedkoopste 1.5TB SATA schijf op dit moment. De Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI en de Seagate Barracuda LP ST31500541AS zijn enkele euro's goedkoper. Het prijsverschil tussen de verschillende merken is dermate klein dat het voor mij geen rol heeft gespeeld in de uiteindelijke schijfkeuze.

Met de Caviar Green WD15EADS heeft Western Digital een goede energiezuinige schijf in handen. Alhoewel de schijf 'maar' op 5400 toeren draait, zijn de prestaties in orde. Ook op de punten geluidsproductie en warmteproductie scoort deze schijf goed. Het is niet de goedkoopste 1.5TB schijf, maar het prijsverschil ten opzichte van concurrenten is minimaal.

Heb jij ook een WD Green WD15EADS, 1,5TB?

Tjonge jonge, het is ook nooit goed :+
Nette review. Ik zoek nog een paar degelijke schijven om een eSATA-RAID1 kastje te vullen. Deze lijkt me niet verkeerd!
Niet een schijf die ik als system disk zou gaan gebruiken. Maar inderdaad erg aantrekkelijk voor gebruik in een nas. Ook voor gebruik in nmt's lijkt me dit een ideale schijf. Daar is snelheid absoluut niet van belang en kijkt men vooral uit naar een stille en koele schijf. Goed review trouwens.
Overzichtelijke review met nuttige info. Fijn dat er tweakers zijn die de moeite nemen om reviews te maken. Jammer dat er personen zijn die altijd weer niet relevante reacties moeten geven.
Prima review, heb net twee van deze schijven gekocht. Ze komen in een Nvidia Ion 330 bak als laag stroomverbruik NAS/mediaspeler.
Nette review. Ik zoek nog een schijf voor mijn Dreambox en deze lijkt me zeker geschikt.
Die ik er nu in heb zitten trilt nogal (is een 7200rpm Seagate) en laat mijn hele tvkast meeresoneren.
HHmmm net review hoor. Denk na het lezen van je review dat ik hem morgen ga bestellen voor mijn mediaplayer. 1.36 fysieke TBs moet voorlopig groot genoeg zijn.
Bedankt voor deze review. Ik overweeg ook om één of twee van deze schijven aan te schaffen. Een SSD voor het OS en een Caviar Green voor opslag is naar mijn idee de ultieme setup qua geluidsproductie en verbruik.
Jij bent na 2 zinnetjes uitgepraat over een HD, maar reviews als deze van Bee.nl heb ik nodig. Ben namelijk opzoek naar een vervangende schijf voor mijn 750GB schijf die zo goed als vol is (nog 100GB over, duurt niet meer lang voordat hij vol is), dan ga ik het liefste ineens naar een 1,5TB schijf en dan moet ik wel een schijf hebben die betrouwbaar is. Dankzij deze review heb ik een redelijk beeld gekregen van deze schijf, iets wat met een review van 2 zinnen bij lange na niet het geval zal zijn.

Bee.nl, nette review. Ben namelijk opzoek naar een schijf voor mijn muziek en films op te zetten. Dit lijkt mij wel een geschikte schijf, prijs valt ook behoorlijk mee, 88 euro nog maar op dit moment.