Synology DiskStation DS918+ - Reviews

Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS918+ Review

RaymonDL 12 mei 2018, 3.980 views Product gekocht

Synology DiskStation DS918+

Snelle NAS met enorm veel softwaremogelijkheden door DSM en Docker. De NAS is stil en heeft voldoende uitbreidingsmogelijkheden (8GB geheugen en SSD read/write-cache), maar mist helaas 10 Gbit Ethernet.

Pluspunten

• Snelle CPU
  • Uitbreidbaar geheugen (max 8GB ondersteund)
  • VM en Docker ondersteuning
  • Stille en goede koeling
  • Twee M.2 NVME SSD-slots voor read en write cache
  • Mogelijkheden DSM

Minpunten

• 10 Gbit netwerkaansluiting ontbreekt
  • De twee M.2 slots zijn (nog) niet te gebruiken als SSD-volume
  • Prijzig

Snelle NAS met genoeg ruimte voor uitbreidingsmogelijkheden. De processor ondersteunt officieel maximaal 8GB werkgeheugen. Wie voor een stabiel systeem gaat, houdt zich aan de 8GB limiet met Synology-geheugen (wel enorm prijzig). 16GB met third-party geheugen schijnt ook mogelijk te zijn, maar wordt niet ondersteund en kan mogelijk leiden tot een instabiel systeem.

De M.2 NVME slots zijn (waarschijnlijk) door softwarebeperkingen in DSM niet te gebruiken als SSD volume, maar enkel als read-cache met 1 SSD en read/write-cache met 2 SSD's (RAID 1). Een feature request heb ik hiervoor al gedaan, maar het is niet bekend of dit ooit mogelijk zal worden. De SSD-cache is alleen bedoeld voor het cachen van bestanden die herhaaldelijk worden geraadpleegd. SequentiŽle bestandsoverdrachten worden niet versneld door de SSD-cache. In het geval van VM's of een database server (en over het algemeen veel herhaaldelijke I/O) kan een SSD-cache de latency verlagen en de snelheid verhogen. Ik zou graag zien dat Synology het mogelijk maakt om de 2 M.2-slots te gebruiken als SSD-volume, zodat je complete shares op de SSD's kan zetten.

Omdat de DS918+ een Intel-CPU heeft, heb je de mogelijkheid om VM's en Docker Containers te draaien. Persoonlijk gebruik ik Docker voor alle applicaties die niet door Synology zelf verspreid worden via het Package Center. Ook kan je via Docker sneller de nieuwste updates krijgen van programma's die minder vaak in het Package Center worden bijgewerkt (bijvoorbeeld MariaDB).

10 Gbit had er op mogen zitten voor een betere toekomstbestendigheid. Wanneer 10 Gbit een harde eis voor je is, zal er helaas gekeken moeten worden naar een (nog) duurder model.

Afgezien van de bovenstaande zaken die niet voor iedereen als minpunten zullen gelden, is het een prima NAS met goede prestaties en enorm veel softwaremogelijkheden.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS918+?

Volgens de review op hardware.nl kan je de SSD's wel inzetten als volume:
Ja, maar dat is dus de keuze: OF als cache OF als volume. Net als bij de huidige DSM reeks.

[Reactie gewijzigd door Neus op 14 mei 2018 10:30]

Goed opgemerkt, maar als ik verschillende berichten op fora mag geloven is het bij de DS918+ gelimiteerd tot cache. Ook bij Synology wordt er niks gezegd over dat het mogelijk zou zijn om de M.2 slots te gebruiken voor een normaal volume. Ben dus wel benieuwd waar Hardware.info dat heeft gezien! Screenshots laten ze helaas niet zien.

Zelf heb ik er nog geen SSD’s in gezet, dus helaas kan ik het zelf niet verifieren. Ben een beetje terughoudend met het aanschaffen van 2 SSD’s, terwijl ik niet zo goed kan voorspellen of het verschil heel erg merkbaar gaat zijn.

Bij overige modellen waar je niet 2 aparte slots specifiek voor NVMe SSD’s hebt, is het uiteraard wel in te stellen als volume of cache. Maar dan heb je te maken met SATA SSD’s in de normale 3.5” slots.
Wat ik heb gelezen is dat je vooral verschil merkt met virtuele machines. Met gewoon data pompen blijven de prestaties nagenoeg gelijk.
Ik heb het sinds kort, heerlijk om mee te werken.
Ik heb er Crucial 8GB DDR3 1866 MT/s (PC3-14900) bijgeprikt dus nu 12 in totaal en prima stabiel.
Ook handig voor je VM's als je een beetje meer geheugen hebt.
ik had nog 8gb ddr3l liggen, en dat werkt gewoon. Het enige wat niet werkt (volgens het internet) is het berekenen van de aanbevolen grote van de ssd cache. Er komt dan een melding dat het geheugen vol zit.. Nog niet getest omdat ik eerst bezig ben met het kopieren van de data vanaf de oude schijven. En zolang ie daar mee bezig is zijn alle diensten ongeveer uit.