Asus USB-AC68 Wi-Fi adapter

Specificaties WiFi-AC (2,4+5GHz) max. 1,9Gbps, USB 3.2 (Gen 1, 5Gbps) - Bekijk alle specificaties

Asus USB-AC68 Wi-Fi adapter Review

aex351 30 augustus 2018, laatste update op 30 augustus 2018, 1.225 views Product gekocht

Asus USB-AC68 Wi-Fi adapter

Een snelle 3x4 (3x3) WIFI USB adapter, dat doet wat het moet doen. Weet 70 MB/s (560 Mbps) op 5 meter te halen. 20 MB/s (160 Mbps) op 10 meter door plafond en muren. Het design vanwege het kleurgebruik vind ik niet subtiel.

Pluspunten

• Snelheid
  • Gebruiksgemak
  • Portable
  • Sterk signaal

Minpunten

• Default Windows 10 drivers
  • Voetstuk heeft een gladde onderkant
  • Kleurgebruik (design)
  • Fel blauw led lampje

Waarom de Asus USB-AC68 WIFI adapter?
Met de ontwikkeling rondom mesh netwerken en de wens om de gebruiksvriendelijkheid en de snelheid van mijn draadloos netwerk te verhogen ben ik gaan kijken naar verbetermogelijkheden. Eén van de bottlenecks was de gebruikte 2x2 ac wifi adapter (Asus Z97-PRO (Wi-Fi ac) moederbord) onderdeel van een desktop-pc. Het netwerk ondersteunt 3x3. En dat betekent ruimte tot verbetering. Zodoende ben ik gaan rondkijken naar beschikbare alternatieven.

Op basis van een review/vergelijkingstest op Hardware.info kwam ik tot het inzicht dat de Asus USB-AC68 een goede optie kon zijn. Verder heb ik ook nog gekeken naar de Asus PCE-AC68 (3x3) en de Asus USB-AC88 (4x4). De USB-AC88 viel af omdat ik geen 4x4 router heb en omdat uit reviews niet naar voren kwam dat er andere pluspunten waren. Verder bleek volgens de review dat de USB variant sneller was dan de PCE. Aangezien ze allebei even duur waren heb ik voor de USB variant gekozen.

Vergelijkingstest van Hardware.info: https://nl.hardware.info/...rade-je-wifi-usb-adapters

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1FhcIDkQhrqYOzM.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1FhcLTyFGdRI6gU.jpeg

Wat zit er in de doos
In de doos zit uiteraard de Asus USB-AC68 WIFI adapter, een USB verlengadapter, garantiebewijzen, en een DVD met daarop stuurprogramma's voor diverse besturingssystemen.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1FhcLThEtgssFH1.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1FhcLT1rtLiqHxF.jpeg

Stuurprogramma's
Het standaard stuurprogramma dat wordt geïnstalleerd door Windows 10 is niet goed. De adapter bleef niet stabiel en viel spontaan uit. Ook was de wifi snelheid niet goed. Dit is simpel opgelost door het juiste stuurprogramma te installeren. Op de website van Asus is de laatste versie te downloaden. In de doos zit ook een DVD met daarop een stuurprogramma, echter mijn desktop-pc heeft geen DVD speler, en ik vraag me af hoeveel mensen dat anno 2018 nog hebben. Een USB stick was beter geweest.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1FhcLT1YfL0TzF6.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1FhcLT1jlZQOx2O.jpeg

Voor de oplettende gebruiker. Er zit een nogal opvallende spelfout op de DVD.

De USB-AC68
De USB-AC68 is een USB ontvanger. Primair is het een USB stick welke je in elke USB poort kan gebruiken. Daarbij wordt er ook een houder meegeleverd wat dient als verlengsnoer. De houder is licht - niet verzwaard en heeft geen rubberen pootjes, wat ervoor kan zorgen dat de USB stick niet op zijn plek blijft staan. Mijn ASUS 2x2 ac adapter is magnetisch en dat hadden ze hier ook best op kunnen implementeren.

Zoals je kan zien zit er ook een dop op de USB stick. Handig voor wanneer je het wil meenemen. Nu ik dit type vraag ik mij echter af wat ik met mijn dop heb gedaan. Kortom, zo'n dop is niet handig.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1FhcLT2Ay0L0xd6.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1FhcLT11htprqDK.jpeg

De USB stick zelf bestaat uit 3 antennes. Waarvan er 2 open geklapt kunnen worden. Dit zorgt meteen voor een sterkere verbinding. Al is het niet noodzakelijk. De buitenkant van de USB stick is zwart glimmend.

De main body van de stick is voorzien van een opening om de warmte af te voeren. De stick kan onder load aardig warm worden. Dus dit is wel noodzakelijk. Het is mij al een aantal keer voorgekomen dat Windows 10 of de stick, de root cause weet ik niet, haywire ging en de stick erg warm werd en uitviel. De stick eruit halen en opnieuw erin pluggen loste het probleem op. Dus een incidenteel probleem. Al moet ik wel vraagtekens zetten bij, wat als je non-stop aan het downloaden bent. Iets wat ik niet met deze USB stick doe. Verder zijn de antennes afgewerkt met een rode print.

Ik ben geen fan van het design. Het valt niet onder de categorie uitbundig maar subtiel en zakelijk zou ik het ook niet kunnen noemen. Verder zit er ook een klein blauwe felle led lampje op de USB stick dat aangeeft dat de stick in gebruik is. Deze kan voor zover ik zie niet uitgezet worden. En naast dat ik het niet fijn vind, past het qua design ook niet met de rest van de stick. Op het internet lees ik dat mensen het lampje aftappen of met een stift inkleuren. Ik heb het zelf afgetapt.

Resultaten
Mijn draadloos netwerk is aardig optimaal ingericht. Momenteel als mesh netwerk. Voor deze test is steeds dezelfde router/AP gebruikt en zelfde locatie.

Gemeten vanaf een vast punt (10 meter):
Laptop met 2x2 AC PCI Intel: 47 MBps (376 Mbps);
Laptop met 3x4 AC USB Asus: 28 MBps (224 Mbps) - met default Windows 10 drivers;
Laptop met 3x4 AC USB Asus: 71 MBps (568 Mbps) - met juiste drivers.

Dit zijn stabiele gemiddelde waardes. Meerdere keren herhaald. Van 376 Mbps naar 568 Mbps is een stijging van 51%. Dit laat tevens zien dat indien je een 3x3 router hebt dat het gebruiken van een 2x2 adapter een directe beperking vormt.

De Asus USB-AC68 vervangt een Asus 2x2 adapter van een desktop-pc. En dit is ook een verbetering gebleken. Zonder al teveel achtergrondinformatie over het draadloos netwerk te moeten geven. De USB-AC68 kan nu vrijwel prima het 5 Ghz signaal zien van de access point. Terwijl met de 2x2 Adapter er alleen een vrij zwak signaal opgevangen werd. Wat zich ook vertaal in snelheid.

Zou ik de Asus USB-AC68 aanraden?
Kijkend naar het totale aanbod van beschikbare wifi adapters, dan is de Asus USB-AC68 één van de beste. De snelle draadloze snelheid en het bereik is één van de grote voordelen. Het gebruiksgemak is prima. Plug en play, ja, maar dan wel met het juiste stuurprogramma. Verder hoeft er niets ingesteld te worden.

Ben je opzoek naar een snelle USB adapter en heb je geen 3x3 router en/of ga je daar op korte termijn geen gebruik van maken dan? Dan raad ik je aan om te kijken naar andere/goedkopere USB adapters.

Heb je wel een 3x3 router, wil je de best presterende USB adapter en kan je leven met het 'mooie' design dan is dit een prima USB adapter.

Heb jij ook een Asus USB-AC68 Wi-Fi adapter?

Nette review en netwerkapparatuur is best wel lastig te testen.
Ga zo door!
Thanks! Ja inderdaad. En vooral tijdrovend. Heb dit product al iets van 3-4 maanden in gebruik.
Welke kanalen kan jij verbinden? Ik heb deze stick ook gehaald en opzich met redelijk goed resultaat maar kanalen boven 44 kan hij niet vinden.
Daarmee bedoel je de 5 GHz kanalen? Die werken gewoon prima bij mij. Ik denk dat je probleem te maken heeft met de DFS kanalen. Zodra je router radar detecteert gaan die kanalen op slot / automatisch uitgeschakeld tot het kanaal weer vrij is. Je moet dus niet vlakbij een vliegveld / militaire basis / of andere installatie willen wonen. Weet niet of overvliegende vliegtuigen ook een rol spelen. Maar dit klinkt wel als de oorzaak van je probleem.
Dfs kanalen ja, in mijn ervaring heb ik altijd de beste resultaten met kanaal 153 mijn Macbook kan die wel gewoon vinden

[Reactie gewijzigd door haakjesluiten op 21 januari 2019 22:56]