Specificaties 2,8" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Corby S3650 Geel Review

Sibert 4 maart 2010, laatste update op 29 maart 2010, 2.028 views

Samsung Corby S3650 Geel

Pluspunten

• homescreens
  • widgets
  • accuduur
  • touchscreen

Minpunten

• switchen van covers: knoppen aan de zijkant blijven het oorspronkelijke kleur
  • Verder niet echt dingen aan te merken

Ik heb een zwak voor gadgets, dus ook voor GSM’s. Ik had gratis internet voor m’n GSM (www.mobilevikings.be, BelgiŽ only) en ik ook mijn toestel wat beu was besloot ik een nieuw toestel te zoeken. Mij voorkeuren waren:
- Niet te duur
- Touchscreen (puur omdat dit cool is/was, nu ook omdat ik het wel handig vind)
- Geen slider of een dichtklapbaar toestel
Veel meer voorkeuren dan dat had ik niet, behalve een paar, maar die zijn onbelangerijk.
Na wat zoeken (Pricewatch FTW *O*) kwam ik uit op deze. Ik kon ook de goedkopere Samsung star of LG coockie nemen, maar die wou ik niet omdat iedereen die heeft. Nuja, ondertussen hebben veel mensen ook een Samsung Corby, toen ik hem kocht dus nog niet.

Feature set

Het was een kleine, compacte doos met alles erin. De doos bevatte
- De GSM
- Een lader
- Boekjes (handleidingen, Samsung online, …)
- Een convertor stukje voor hoofdtelefoons
- In-ear hoofdtelefoontje
- 4 extra covers
Wat ik vooral miste was een datakabeltje, deze moet je apart kopen want er is geen USB of variant aanwezig in het toestel.

Bereik

Over het bereik is weinig aan te merken, ik heb bijna overal een goed bereik voor bellen, SMS’en en EDGE.

Accuduur

Ik vind de accuduur heel erg lang, maar dat kan gewoon ook zijn omdat ik een korte accuduur gewent ben. Ik schat dat je toch een kleine week met de accu weg kan.

Geluid

Ik bel niet veel en muziek luister ik via mijn PC of iPod. De geluidskwaliteit van het bellen is redelijk, bij radio en muziek ook. Bij streamen van youtube is dat helaas heel wat minder.

Gebruiksgemak

Dit was mijn eerste touchscreen GSM, daar was het alvast aan wennen. De interface vind ik schitterend. Er zijn 3 homescreens die je vol met widgets kan proppen. Alle widgets kunnen versleept worden van het ene ‘scherm’ naar het ander. Alhoewel sommige widgets groter zijn kan het lastig zijn om de juiste widget te pakken te krijgen en te switchen van scherm. Verder was het voor mij ook wennen dat je in het menu etc. enkel terug kon keren met de centrale knop, onderaan in het midden. Na een paar dagen zit dit er volledig in.

Vergrendelen

Het vergrendelen gaat ook erg makkelijk. Door simpelweg op de holdknop te drukken wordt de GSM vergrendeld. Je kan ontgrendelen door op lang op het knopje te duwen of kort op het holdknopje te drukken en dan op het touchscreen op de ontgrendel knop drukken. Er is nog een speciale ontgrendel manier, namelijk het ontgrendelen voor een bepaalde letter te schrijven. Je kan ook letters toewijzen aan applicaties en contact personen. Verder, als je midden een SMS of applicatie vergrendeld kan je na ontgrendeling gewoon verder doen met wat je bezig was.

Design

Het design is een persoonlijke mening. Ik vind dat hij er goed uitziet. Hij ligt goed in de hand en steekt niet uit je broekzakken, hij is dus niet te groot. Bij aankoop krijg je verschillende achterkanten mee, die makkelijk te wisselen zijn. Het enige nadeel is dat de knoppen aan de zijkant altijd het zelfde kleur zijn. Die kan je niet vervangen.

bouwkwaliteit

De samsung corby is stevig gebouwd. Er zijn na een paar maanden gebruik nog geen/weinig krassen. Ook heeft hij al enkele valpartijen achter de rug.

Extra’s

De samsung corby is in mijn ogen een geweldig toestel. Zoals veel smartphones en semi-smartphones (heeft iemand een juiste benaming?) heb je voor optimaal gebruik internet nodig en dat heb ik. Ik maak veel gebruik van ‘Muziek zoeken’. Hij neemt 10 seconden van een liedje op en kijkt dan via internet welk liedje het is, erg handig, al meerdere keren gebruikt. Ook google maps, gmail, youtube,facebook, twitter en nog wat sociale netwerk sites hebben standaard een applicatie geÔnstalleerd op dit toestel. Je kan ook met de media player streamen van youtube, maar hierbij is de geluidskwaliteit niet erg goed.
Met andere woorden: voor optimaal gebruik, heb je best internet nodig.

Het convertor kabeltje, maar ik kreeg het in het wit

Update
Ik heb de score van gebruiksgemak een sterretje lager gezet vanwege het feit dat sommige instellingen, zoals een andere SMS tune, lastig te vinden zijn.

Heb jij ook een Samsung Corby S3650 Geel?

ik heb ook een corby en wat ik fijn eraan vind is dat hij een capicatief touchscreen heeft en geen resistief touchscreen. wat is nou het verschil tussen capicatief en resistief.
capicatief: werkt op warmte en is dus gevoeliger (reageert beter op je touch)
resistief: werkt op druk (minder gevoeliger)

is trouwens een goedkoop telefoontje (ik kocht hem voor 88 euro, eigenlijk 98 maar ik kreeg 10 euro retour).

ik weet trouwens niet of ik capicatief en resistief goed geschreven heb.

[Reactie gewijzigd door ali3npiraat op 2 juli 2010 12:53]

Goede review, ik geef je nu 3 sterren. Als je de review nog wat uitbreid (functies, widgets, foto's!)

Trouwens, een betere benaming voor semi-smartphones is featurephone ;)
Ik geloof dat er standaard zeker 50 widgets op staan, en er zijn er nog een heleboel gratis te downloaden (waar ook heel veel shit in zit). Wat bedoel je met functies?
Bespreek bijvoorbeeld even de widgets die jij gebruikt/het meest interessant vindt. Als je ze alle 50 gaat benoemen, dan ben je nog wel even bezig ja :D

Bij functies kun je bijvoorbeeld aan ondersteuning voor email, msn, de browser of bepaalde dingen die de corby uniek maken qua software. Ik heb zelf geen Corby (of een andere samsung telefoon), dus het is voor mij ook gissen wat je er nog bij zou kunnen zetten.

Ik mis nu nog informatie over de software van de Corby, iets waar het bij moderne telefoons steeds meer om draait. Het uiterlijk en de bouwkwaliteit zijn natuurlijk ook belangrijk, maar zonder fijne en gebruiksvriendelijke software heb je daar natuurlijk niets aan. Probeer daar nog eens wat mee te doen, dat zou je review nog net even wat completer maken dan ie nu is :)

Je zou eventueel, mocht je met mijn punten aan de gang gaan, nog wat meer screenshots kunnen plaatsen van de interface, of zelf een paar foto's maken. Een beetje extra beeldmateriaal is nooit mis natuurlijk :)

Oh, en ik zou "Future set" even veranderen in "Feature set" ;)
Dat convertertje he... Zit daar nu een gewone mini jack aan? En hoe krijg je het dan hierbij, dit is een Philips, het lijkt me sterk dat je deze meegeleverd krijgt met een telefoon van Samsung. :+