ZS GX1 Review

Techrvw 5 mei 2018, laatste update op 5 juni 2018, 643 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.Techrvw schreef afgelopen jaar 5 reviews, waarvan 40% gesponsord.

ZS GX1

Een kleine beveiligingscamera welke alle beelden kan opslaan in de Cloud? Door de "Instant Playback" feature is deze camera niet alleen handig om live te kijken, maar kan je gemakkelijk in de app terug kijken. Hij reageert op geluid en beeld en hier krijg je een notificatie van. Erg handig!

Pluspunten

• Design
  • Video Quality
  • Features; 1080P, Geluidsdetectie, Cloud Storage, Meteen terugkijken
  • Web Browser Support

Minpunten

• Voelt erg plastic aan
  • EyePlus app ziet er wat simpel uit

Kwaliteit Score: 4
We willen allemaal onze spullen in huis beschermen. We hebben een slot op de deur en doen de ramen dicht voor we van huis gaan. Sommige mensen installeren een alarm of een beveilingscamera. De Xiaomi Dafang 1080P is al eens langs gekomen en erg goed bevallen. Van GearBest mocht ik daarom een andere camera, de ZS GX1, testen. Kan de ZS GX1 hetzelfde leveren als de Xiaomi camera?

Introductie & Specificaties

Ik hou ervan om mijn huis zo goed mogelijk te beveiligen. Mijn vriendin zegt dat ik iets overdrijf, maar "better safe than sorry", toch? Met de ZS GX1 hoop ik mijn huis weer net een stukje veiliger te maken. Hieronder zijn de specificaties te vinden:

General
  • Model: ZS - GX1
  • Shape: Spherical Camera
  • Technical Feature: Infrared, Pan/Tilt/Zoom, WiFi
  • IP camera performance: Backlight Compensation, Interphone, Motion Detection, Night Vision, Real-time video capture and recording, Remote Control, Screenshot, Support video control, White Balance
  • Motion Detection Distance: within 10m
  • Compatible Operation Systems: Mac OS, Microsoft Windows 98 / ME / 2000 / XP, Windows 7, Windows 8, Windows Vista
  • APP: EyePlus
  • APP Language: Chinese Traditional, Dutch, English, French, German, Italian, Japanese, Korean, Portuguese, Simplified Chinese, Spanish, Swedish
Network
  • Protocol: DHCP, FTP, HTTP, HTTPS, IP, LAN, NTP, P2P, SMTP, UPNP
  • Wireless: IEEE 802.11 b/g/n
  • WiFi Distance : 15 - 20m
  • Network Port: RJ-45
  • IP Mode : Dynamic IP address
  • Web Browser: Firefox, Google Chrome, IE,Microsoft Internet Explorer 6.0 above, Other Standard Browser, Safari
System and Hardware Info
  • Frame Rate (FPS): 25fps
  • Backlight Compensation: Auto
  • White Balance: Auto
  • Minimum Illumination: 0.1 Lux ( IR LED On ) / F 1.2
  • Audio Input: Built-in mic.
  • Audio Output: Built-in speaker
  • Package weight: 0.3800 kg
  • Product size (L x W x H): 12.00 x 8.80 x 8.80 cm / 4.72 x 3.46 x 3.46 inches
  • Package size (L x W x H): 14.70 x 13.00 x 9.40 cm / 5.79 x 5.12 x 3.7 inches
Package Contents
  • Package Contents: 1 x IP Camera, 1 x Power Cable, 1 x Holder Stand, 1 x Pack of Screws, 1 x English User Manual

Unboxing

De ZS GX1 komt in een doos waar heel veel informatie op staat. Je hebt de specificaties, het logo een foto en alles features, allemaal op de doos. Dat maakt de doos voor mij minder aantrekkelijk als we het vergelijken met bijvoorbeeld een Xiaomi dozen.

Het eerste wat we zien als we de doos open maken, zijn de handleiding boekjes. Daaronder vinden we de camera zelf, welke er erg goed uit ziet. Onder de camera hebben we nog een Micro-USB kabel en wat meterialen om de camera tegen de muur te bevestigen.

Hardware & Design

Het design van de ZS GX1 doet me een beetje denken aan BB-8 van Star Wars. De camera ziet er erg goed uit, maar voelt wel wat plastic-achtig aan. Het is niet zo zeer een goedkoop gevoel, maar ik had gehoopt op een wat beter gevoel.

Aan de achterkant van de ZS GX vinden we de Micr-USB poort, the Ethernet port, de reset button en de Micro-SD kaart slot. Allemaal netjes geplaatst en makkelijk te verbergen als de camera buiten het zicht gehouden moet worden.

Software

Je kan de camera beelden van de ZS GX1 bekijken via een app op je smartphone. De app heet "EyePlus" en is beschikbaar voor Android & iOS. Sommige camera's bieden alleen ondersteuning voor een applicatie of voor een web browser. Gelukkig heeft de ZS GX1 beide opties.
Hoe stel je de ZS GX1 in?
Eigenlijk is het heel simpel om de ZS GX1 in te stellen. Je bent hier ongeveer een minuut of 5 mee bezig. Als eerst moet je de power adpater aansluiten op het stroom netwerk en de Micro-USB kabel op de camera aansluiten. Als dat gedaan is, open je op je smartphone de "EyePlus" app en klik je op "Add Device". In de lijst die naar voren komt, kies je voor "Camera". Nu zijn er drie opties. Ik heb gekozen voor de optie "QR Code". Nu komt er een QR code op je smartphone welke je op ongeveer 10 tot 20 centimeter van de camera lens af moet houden. De ZS GX1 scant nu de QR code en de connectie wordt automatisch gemaakt.

Nu kan je via de app live meekijken op de camera en alle settings aanpassen.
Eyeplus App
De app die nodig is om de ZS GX1 te besturen, is de "EyePlus" app. Deze is voor iOS & Android beschikbaar via de linkjes hieronder. De app werkt, maar ziet er heel simpel uit. Gelukkig werkt alles wel en dat maakt de app net goed genoeg om te gebruiken. Je kan gemakkelijk de live beelden bekijken, terug kijken of de instellingen veranderen.

Voor de Android versie, KLIK HIER!
Voor de iOS versie, KLIK HIER!
Instellingen
Er zijn verschillende settings welke aan te passen zijn voor de ZS GX1. In de afbeeldingen staan de instellingen welke aan te passen zijn.

Zo kan je de ZS GX1 aan en uit zetten via de app. Je kan de camera uitzetten na een specifieke tijd. Zo neem je alleen op als je niet thuis bent bijvoorbeeld.
Je kan de microfoon aan of uit zetten of de night vision mode aan of uitzetten.
Er is te kiezen van welke opslag methode je gebruik wilt maken, zoals Cloud Service of SD kaart. Ook kan je kiezen vanaf waar je de beelden af wilt spelen. Wat er handig is, mocht je gebruik maken van een SD kaart en later switchen naar Cloud Service.
Er is in te stellen welke notificaties je krijgt bijvoorbeeld als er geluid gedetecteerd wordt, of als er beweging gedetecteerd wordt.
Door de vele instellingen kan je de camera op vele manieren gebruiken.
WebPortal
Niet op alle camera's heb je de mogelijkheid om de beelden op een PC of Laptop te bekijken, gelukkig heeft de ZS GX1 dat wel. Je kan inloggen met je aangemaakte user ID op deze website: https://www.eyeplusiot.com/ (Vul zelf https://www. in, anders gaat de verbinding NIET over https!)

In deze webportal kan je al je camera's bekijken.

Wat ik een erg leuke feature vind wat je kan instellen op de webportal is, op welke vlakken je een notificatie wilt ontvangen. Wij hebben bijvoorbeeld katten lopen, welke constant zorgen voor een notificatie. Met de instellingen in de webportal kan je bijvoorbeeld kiezen dat alleen de bovenkant van de deur een notificatie moet geven, hiermee verminder je de notificaties die je krijgt aanzienlijk. Het ziet er als volgt uit:

Video Kwaliteit

Zelf ben ik zeer tevreden over de video kwaliteit van de ZS GX1, als de belichting goed is. Zoals te zien op de foto beneden, is de kwaliteit erg goed als er geen direct zonlicht op de camera schijnt. Zodra dat er wel is, kan de camera wat moeilijker focussen op de omgeving en wordt dat wat donkerder.

Dit is waarschijnlijk op te lossen als je de camera op hangt in je huis, maar voor de review stond deze naast mijn TV.

Zoals je kunt zien op de tweede foto, is de omgeving veel donkerder als er direct zonlicht op schijnt.

Features

Een camera zonder features zijn niet meer goed genoeg. Er zijn veel verschillende camera's en gelukkig heeft de ZS GX1 heel veel features. Hier zijn er een aantal:
Cloud Storage
Je kunt een membership nemen op de "Cloud Storage". Nou heb je natuurlijk al My Drive, iCloud of Mega. Wat maakt dit zo speciaal? Je kan vanuit deze Cloud Services direct de gemaakte beelden terug kijken zonder dat je er een SD kaart in hoeft te doen. Mocht er ingebroken worden en ze stelen je camera, dan heb je nog steeds de beelden omdat ze niet op de camera opgeslagen zijn.

Nou zijn het wel weer extra kosten, maar het is zeker de moeite waard. Je krijgt de eerste 15 dagen gratis om te kijken of het goed werkt. Daarna kun je verschillende abonnementen kiezen, namelijk:
  • 7 Day Recording Plan, hiermee neemt de camera de laatste 7 dagen op en kan je tot 1 uur aan favoriete clips opslaan. Kosten: $6,99 per maand of $69 per jaar.
  • 15 Day Recording Plan, hiermee kan je tot 15 dagen opnemen en tot 5 uur aan favoriete clips opslaan. Kosten: $9,99 per maand of $99 per jaar.
  • 30 Day Recording Plan, hiermee kan je tot 30 dagen opnemen en tot 5 uur aan favoriete clips opslaan. Kosten: $19,99 per maand of $199 per jaar.
  • Recording Plan Pre-paid Card, hiermee betaal je alleen als je het gebruikt. Kosten hiervoor zijn mij niet bekend.
Geluidsdetectie
De Xiaomi Dafang 1080P is een goede camera, maar mist wel een feature, geluidsdetectie. Met deze feature kun je de ZS GX1 ook gebruiken als babymonitor bijvoorbeeld. Een feature welke je eigenlijk niet wilt missen op een camera. (Tenzij je huisdieren hebt, anders krijg je constant meldingen).

In de app heb je drie verschillende kleuren die in de tijdlijn weergegeven wordt.
Grijs is geen activiteit. Oranje vlakken worden weergegeven als er beweging waargenomen is. Blauwen vlakken worden weergegeven als geluid gedeteceerd is.
Terug Kijken
In de Eyeplus app kan je zeer gemakkelijk de gemaakte beelden terug kijken door het terug te spoelen van de tijdlijn in de EyePlus app. Dit kan omdat de beelden opgeslagen worden in de Cloud en je het direct terug kan kijken. Dit is voor mij echt het hoogte punt van de ZS GX1.

In de app kan je ook gemakkelijk een aangepaste clip maken en downloaden. Zie je iets verdachts of grappigs en wil je alleen dat gedeelte opslaan? Dat kan super gemakkelijk in de app. Je doet het als volgt:
  • Open de EyePlus app
  • Selecteer de camers welke je wilt bekijken
  • Versleep de tijdlijn naar het gewenste moment
  • Klik op "Clip" en selecteer de duur van de clip, bijvoorbeeld 2 minuten
  • Hernoem de clip zoals je wilt en klik op "Download"

De kwaliteit van de video is erg goed, de features van de camera zijn geweldig en het design vind ik ook erg goed. Wat ik wel jammer vind is dat je extra moet betalen voor de Cloud Service, maar ik begrijp het wel.
De EyePlus app ziet er wat eenvoudig uit, misschien een beetje slordig, maar het doet wat het moet doen. Voor nu is het acceptable, maar de Xiaomi Dafang 1080P app ziet er beter uit als je het mij vraagt.

Gelukkig gaat het niet om de app maar hoe de camera het doet, en daar ben ik zeer tevreden over. Je kan niet alleen in 1080P filmen, maar je kan het ook instant terug kijken. Ook het geluids en bewegingsdetectie is iets wat je eigenlijk niet kan missen op een beveilingscamera. Zie je bijvoorbeeld dat er geluid gedetecteerd is, spoel je makkelijk even terug.

Zelf zou ik deze camera aanraden over de Xiaomi Dafang 1080P en dat komt door de features.

Heb jij ook een ZS GX1?