1 review

Sharkoon Aluminium Monitor Stand (Zwart)

Specificaties Monitorverhoger - Bekijk alle specificaties

Sharkoon Aluminium Monitor Stand (Zwart) Review

Foritain 31 mei 2018, 6.057 views

Sharkoon Aluminium Monitor Stand (Zwart)

Met deze monitor stands doet Sharkoon precies wat ze zouden moeten doen: degelijk aluminiumwerk met een goede quality control terwijl de prijs nauwelijks boven Chinese alternatieven ligt. Stelt geenszins teleur.

Pluspunten

• Solide bouw, stevig genoeg voor o.a. 27" All-in-one's of 34" Ultrawides
  • Uitstekend afgewerkt
  • Scherpe prijsstelling
  • Verschillende versies leverbaar. Zwart/zilver en met/zonder USB 3.0 hub.
  • Past een standaard full-size tobo + muis, of een XXL tobo zoals een K95 Platinum

Minpunten

• Heeft weinig met sharks te maken.
  • Zeer beperkte flexibiliteit / ergonomie ^_^
  • Niet leverbaar in roze, paars, turquoise of andere fancy tussenkleuren die alleen voor vrouwen herkenbaar zijn.

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/line2.png https://www.techtesters.eu/pic/SHARKOONMONITORSTANDS/402.jpg

Sharkoon Aluminium Monitor Stand review

- Inleiding
- Uitpakken, bouw en featurres standaard variant
- Uitpakken, bouw en features Pro variant
- Conclusie

Sharkoon zal weliswaar vooral bekend staan om kasten en (gaming) peripherals, maar ze hebben toch echt de nodige ‘andere’ hardware op de markt gebracht. Zo gebruikten wij veelvuldig hun HDD docks, tegenwoordig een lavalier microfoontje, en sinds kort hebben we ook wat blokken aluminium van ze staan bedoeld om je monitor op te parkeren.

Beschikbaar in zilver en zwarte kleurstelling, en vervolgens in een standaard of PRO uitvoering waarbij de laatste van een USB 3.0 hub is voorzien. De standaard variant kost je ca 35 euro, de pro (caps lock doen we niet aan dames en heren Sharkoon) kost je een tientje meer. Wij bekijken beide kleurstellingen, waarbij de zwarte variant van de ‘pro’ treatment is voorzien.

Uitpakken, bouw en features standaard variant

We konden wel lachen om het feit dat er een briefje in de doos zit met als enige doel om je te vertellen wat er in de doos zit: het product wat je zojuist hebt gekocht, en dat briefje...

Enfin: doosje prima, maar we willen het product zien.

Aluminium zegt op zich niet zo veel. Het gaat om de dikte, de afwerking, en onder de streep het gevoel dat je met een kwaliteitsproduct te doen hebt. En wat dat betreft waren we heel erg verrast door deze producten, overigens de reden dat we er over schrijven. Net als we voorheen wat aluminium producten van SilverStone hadden kregen we hier een vergelijkbaar gevoel van, terwijl de prijsstelling toch wat gunstiger is.

Sharkoon is voor hun doen redelijk terughoudend in het design geweest, maar we zien toch wel dat de designer in kwestie wel wat ‘meer design’ wilde toevoegen dan strict noodzakelijk was voor de functie van het product. Net een bochtje meer, een hoekje meer, etcetera, maar hoe dan ook zal jij als koper moeten bepalen of je dit mooi vindt. Ik vind van wel, maar dat dat slechts een mening is mag vanzelfsprekend zijn.

Toch kunnen we dit objectief goed noemen, want zowel de oppervlaktes als de randen zijn erg netjes, de voetjes eronder zijn erg netjes, en hij ligt als een huis op tafel. De beloofde 15 kilo bleek geen probleem met het betere ‘welke dozen kunnen we stapelen zonder dat het valt’ werk, al hebben we ons voor de foto beperkt tot een iets elegantere beeldvorming met 24” AOC G2590PX monitor, Sharkoon PureWriter TKL toetsenbord, en Logitech G403 Wireless muis.

Ook functioneel gezien vinden we het niet verkeerd, want met ca 55 cm breedte paste onze Corsair K95 Platinum er ook prima onder, zonder voetjes in te klappen. Weinig toetsenborden zijn groter dan dat, dus dat is een plus (al past je muis er dan niet meer naast).

Voor de goede orde, de specs:

Uitpakken, bouw en features pro variant

De pro versie kregen we in het zwart beschikbaar gesteld, en daar waren we uiteraard vooral benieuwd of de afwerking van de zwarte variant minimaal even goed was (spoiler: ja) en hoe die USB hub in elkaar zat.

Uiteraard brengt dat ook iets andere specs mee:

Wat kwaliteit betreft kunnen we kort zijn, die is eveneens uitstekend en ook hier is de afwerking gewoon keurig. Kwaliteit is het enige wat Sharkoon moet bieden om de producten interessant te maken, meer valt er niet te wensen aan een ding als dit, dus zijn we gewoon tevreden.

Wat de USB hub betreft: het is leuk bedacht, het zit aardig geïntegreerd in het design al kan het de aller grootste toetsenborden in de weg zitten (5 centimeter aftrek van een forse mech, iets lagers als deze PureWriter is uiteraard geen punt), en het is vooral een kwestie van jezelf afvragen of het voor jou meerwaarde heeft. De kabel van iets meer dan een meter zal veelal voldoen, al was voor mijn setup op tafel (kabel omlaag de goot in, verderop omhoog naar een tower case op tafel) net te kort. Gelukkig is het een standaard USB 3.0 micro kabeltje en kan je zo een langere kopen, maar toch. Ik kan mij voorstellen dat voor mensen die hier hun laptop op zetten een langere kabel wellicht ongewenst is, maar een meter is dan alsnog fors. Wellicht net als bij hun PureWriter toetsenbord zowel een korte als een lange kabel meeleveren?

Weer even dezelfde hardware voor de beeldvorming:

Het zijn natuurlijk niet de meest technische producten om te reviewen of te ‘ervaren’, of dat er ook maar iets aan valt te testen anders dan de USB hub (USB 3.0 check) en de geclaimde draagkracht (check). Echter kwalitatief hoogwaardige accessoires zijn nu eenmaal een gewild iets en het is precies de kwaliteit die bij veel redelijk geprijsde aluminium producten toch wel wat te wensen over laat; Iets blind kopen op basis van stock plaatjes wil je liever niet. Precies daarom dat we deze Sharkoon Monitor Stands even in de spotlight wilden zetten nadat bleek dat ze hier de zaken gewoon goed op orde hebben.

Reacties op de prijs van onze aluminium hoofdtelefoonhouder (60 a 80 eur) van enige jaren varieerden tussen ‘valt mee’ en ‘holy’, maar de reacties van mensen die dachten voor de helft via Aliexpress iets vergelijkbaars te regelen waren toch niet overtuigend. Aluminium monitor stands op dergelijke Chinese sites zijn eigenlijk niet eens significant goedkoper dan de 35 euro die Sharkoon voor de non-USB-hub variant vraagt. Sharkoon doet met deze monitor stands daarmee eigenlijk precies wat ze moeten doen wat dit soort fancy accessoires betreft: zorgen voor een goede quality control zonder een bizar price premium waar je een beetje een nare smaak van krijgt zelfs wanneer het te verantwoorden is. De bouw- en afwerking is hier echt voorbij uitstekend, en zorgen voor een goede, directe beschikbaarheid voor een beetje redelijke prijs is een grote meerwaarde boven weken wachten en hopen dat je geen service nodig hebt. 35 euro voor een degelijke monitor stand met dit niveau afwerking, en direct bij een Nederlandse shop is gewoon geen slechte deal.

Het is geen feature beest, je kan kiezen of je wel/geen USB hub wilt voor een tientje extra, maar hij kan wel praktisch elke monitor comfortabel dragen; pas bij onze 43” LG 43UD79 passeren we de 15kg. Populaire all-in-one’s zoals de iMac passen eveneens, en wat de ruimte aan de onderkant betreft zijn wij positief over het feit dat dit model net wat breder is dan de eerste paar Chinese en Amazon alternatieven die we opzochten; met 55cm passen zelfs grote mechs zoals de Corsair K95 Platinium er onder (en dat zien we niet vaak in monitor stands), terwijl de meer bescheiden toetsenborden ruimte over houden om je muis er ook te parkeren.

De USB kabel had van ons wat langer gemogen voor de Pro versie, maar verdere kritische bijdragen kunnen we gewoon niet leveren en één meter zal voor velen ook genoeg zijn terwijl je ook altijd een langere kabel kan kopen indien noodzakelijk. We kunnen ons hooguit voorstellen dat iemand het design liever nog minder opvallend had gezien, want Sharkoon kiest met net even een extra design lijntje meer voor iets met wat meer eigen karakter. Maar wat mooi is blijft natuurlijk subjectief en daar spreken de foto’s hopelijk voor. Oftewel: als je deze stands voor ogen had voor praktische redenen, omdat je dit mooi lijkt of welke andere reden dan ook: de kwaliteit van zowel de zwarte als zilveren variant stelde ons geenszins teleur.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Sharkoon Aluminium Monitor Stand (Zwart)?

Dus dan zou ik 35 euro spenderen om een monitor van 700 euro, die werkelijk alle kanten uit kan bewegen, omhoog te zetten zodat ik mijn toetsenbord van 150 euro eronder en uit het zicht kan zetten?

Ik geloof niet dat ik hiervoor de doelgroep ben.... maar desondanks een mooie review!
Ik denk dat sommige mensen het ook voor de ruimte doen, als je je muis en toetsenbord kwijt kunt hou je meer ruimte over als je ook andere dingen aan je bureau moet/wilt doen.
Ha zie je! Er is een doelgroep die hier wel op zit te wachten. :+

Ik zou dan een groter bureau kopen, of een draadloos toetsenbord wat ik in de la zou stoppen. Maar voor de liefhebber is het ongetwijfeld een mooi stuk gebogen aluminium.
Als aluminium niet je ding is, ik heb hier een houten versie van de IKEA voor me staan. Tientje geloof ik. Maar rete functioneel, ook al kan mijn monitor de hoogte in. Zo kan ik nu een center-speaker 'achter' de monitor kwijt zonder dat het geluid alle kanten op ketst. Bedrading van muis en tobo blijft mooi onder controle en 'trekt' niet de kant van de PC op. En meer van die subtiele voordeeltjes.

En mijn L shaped bureau heeft ook geen lades - maximale beenruimte FTW - en een bureau is eigenlijk nooit groot genoeg. Je kan er alleen meer rommel op kwijt ;)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 juni 2018 20:39]

Hoe heet die van IKEA?
Oh. Iets duurder. Maar toch, dit is m. Fijn ding. Beeldscherm tot 19 inch slaat overigens nergens op, dat is vooral de breedte van de stand.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 juni 2018 16:02]

Daar kan nét geen fullsize Sharkoon MK80 onder, die aan de lompe kant is (ik kom 1-2cm tekort denk ik). Een regulier bordje met tenkey wel.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 juni 2018 21:01]

Was een leuk ding voor het geld. Wereld heeft meer betaalbare mechs met polssteunen nodig imo. Maar wat je zegt: elegant is anders xD
Handig tegen inbrekers, dat wel. Goeie grip, lekker gewicht ;)
ruimte voor die la is er niet altijd, en inderdaad doe ik ook regelmatig andere dingen aan mijn bureau dan met de PC bezig zijn, nu ligt het ramplankje dan half over de voet van me monitor heen, maar zoiets zal wel prettig zijn,monitor kan eigenlijk ook net niet hoog genoeg naar mijn zin.
Ik heb ook geen lades in of aan mijn bureau, lekker open :D Doe overigens hetzelfde zonder die voet, dan leg ik mijn tobo op de voet van de monitor, en dat is weer rommelig eh.
Wat een ander hieronder al zegt. Als je soms klusjes op je bureau doet (nerden :D) is het verdomd handig als je toetsenbord eventjes weggeschoven kan worden. Zeker niet voor iedereen natuurlijk, maar er is genoeg vraag naar die voeten weet ik uit ervaring. Plus de maximale hoogte kan soms wel eens ontoereikend zijn, zelfs van 700 eur + monitoren.
zelfs van 1300+ monitoren zijn ze niet toerijkend, mijn bureau staat eigenlijk netjes qua hoogte, maar als ik recht vooruit kijk zit ik slechts 5-6cm onder de bovenrand van me scherm te kijken :+

(Betreft een 38" 21:9 4K monitor van LG)
Als ik mij niet vergis zou hij 'officieel' dan zelfs wat omlaag moeten, maar ik zit zelf ook liever met de rand van de monitor nog wat hoger. Het is iig niet de bedoeling dat je naar het midden van je scherm kijkt als je recht vooruit kijkt.
Daar heb ik wat mee geexperimenteerd en als je monitor te hoog staat is nekkramp bijna gegarandeerd. Duurt ook niet heel lang. Officieel moet je geloof ik met bovenkant hoofd op dezelfde hoogte zitten als bovenrand scherm. Ik kan me wel voorstellen dat je een groter paneel op dezelfde kijkafstand (27 inch en hoger) wel wat laat uitsteken naar boven. Het is iig de bedoeling dat je voornamelijk met je hoofd/ogen iets naar beneden moet kijken om de informatie aan de onderkant tot je te nemen. En niet omhoog voor de bovenkant.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 juni 2018 20:42]

Daarom is de regel ook dat je ogen op de bovenste rand van je ogen moeten zitten, ik hoor dat van meer. Ik merk zelf ook wel dat de bovenste rand (Browser tabs) in mijn eigen opstelling wat meer beweging vereisen dan de rest, maar ik merk weer met gaming bijv waar je echt vooral focust rond het midden (ik speel best wat FPS iig) waarbij ik het weer merkbaar minder vindt als het scherm 'ergonomisch verantwoord' staat. En om nou elke keer je scherm te verstellen.. tja.

Als ik recht zit zitten mijn ogen net als @aadje93 zo'n -56cm onder de rand van mijn 27" primaire unit, dat houdt vooralsnog mijn voorkeur.
Ik herhaal:
klusjes
;)

Het is maar hoe je het wilt noemen!

[Reactie gewijzigd door Frozen op 1 juni 2018 10:38]

Ik heb ook een monitor die ik omhoog en omlaag kan zetten. Maar de hoogste stand was voor mij net niet hoog genoeg. Dus heb ik bij de Ikea iets gehaald waardoor hij nu voor mij op de perfecte hoogte zit.

Nee het zal niet voor iedereen nodig zijn maar ik vind het een leuke toevoeging.

Ik vind dit wel iets hebben, vooral vanwege de USB ports.
Zelfde ding als Vayra zeker? Ziet er wel leuk uit :)
Mooi ding! En goed bedacht die USB hub erbij. Ram plank eronder, en je bureau is weer clean.
Zeker mooi ding, gaat je bierbudget voor vandaag weer ;)
Ik ben tegenwoordig ook steeds vaker nuchter :+

[Reactie gewijzigd door Nemm op 1 juni 2018 09:32]

Ik zit eigenlijk nog te wachten op een monitor stand met biertab erin.
+3 zoals gewoonlijk. Als dit helpt om beter te worden in Ironsight :P haha

Nee ik heb het meer gemunt op een monitor arm of een pak papier (goedkoper) :P
Ik ben van nature gewoon een Ironsight baas natuurlijk.. ahem. Gister liep echt voor geen meter... wel grappig hoeveel Nederlanders je daar tegen komt. Iets met 'gratis game' mss? :D
Dat ben je zeker ;)
Ik was gister zelf erg slecht maar had daarvoor 5 potjes CSGO esea A- rank gespeeld dus mijn concentratie was nog al weg :D
haha, tja CS:GO en Ironsight door elkaar halen is echt niet aan te raden, dan lopen beide games zwaar ruk. Of ik ben gewoon te oud ^____^
Nja opzich counterstrike is meer een flick game en ironsight is meer tracking. Dus het zou niet echt een probleem moeten wezen.
Maar ja dat kan natuurlijk aan de leeftijd liggen hahha :P
Games door elkaar spelen is eigenlijk niet goed je spiergeheugen raakt in de war en dat kan leiden tot frustraties. Ironsight geeft me redelijk rust in spelen. Niet te moeilijk beetje random knallen. Sorry van de blade drone op je hoofd gisteren xD
Wat je zegt, muscle memory. Dat gaat echt niet goed door elkaar heen... eenmaal in de Iron routine is het elke avond 1 rondje opwarmen en GO. Schakel ik dan naar CS:GO dan alt-f4 ik na 2-3 rondjes uit frustratie xD
Neem aan dat de hub alleen aan de linkerkant kan worden bevestigd? Zou 'm liever rechts hebben voor muis dongles enzo.
Die hub zit er inderdaad vast in. Met een boormachine en twee rubber dopjes moet het wel te doen zijn misschien? Challenge? ;)
Wach' effe. Links, rechts, is dat ding niet symmetrisch ? Kan die stand niet andersom neergezet ?
De stroomkabel zit dan wel aan de voorkant, dus hij is niet helemaal symmetrisch.
Volgens mij is dat een kwestie van de USB hub losschroeven en ondersteboven monteren en je hebt m rechts zitten.
Hm, volgens mij moet dat inderdaad gewoon werken. Zorgen dat de poot van je scherm op het 'sharkoon' logotje staat aan de 'achterkant' en presto: reversed USB :D

@stresstak @thomasbaart

[Reactie gewijzigd door Foritain op 13 juni 2018 11:13]

+3, helaas is hij niet strak genoeg voor me, anders had ik hem gekocht!
Er moet altijd wat te zeiken zijn natuurlijk :D:D Snap je punt, een bochtje extra zal niet iedereen aanspreken.
Als het ding doorbuigt is het ook weer niet goed. Bochtjes zijn er niet allemaal voor niks.
Ja, hij kan ook van dikker en zwaarder materiaal worden gemaakt natuurlijk.

Mijn monitor staat op een lade; ook leuk.
Da's waar :D
En er.. op een lade? Pic?
Geen pic. Als het ware een ladekastje met één la. :)
Bovenblad, onderblad, twee zijkanten, lade. Voor losse zooi als dooie muizen, sticks, lampje, stiften en andere meuk die los op tafel zou kunnen slingeren en interessant is voor speelse Siamese katers.
Lades zijn wel de beste uitvinding ooit tegen huisdieren en stof. Helaas tegen kinderen maar beperkt effectief :'(
prachtige review, maar heb je enig idee in hoever dit aluminium krassen toelaat?
zoals van een bos sleutels of dergelijke?
Dergelijk solide aluminium kan wel wat hebben, we hebben de nodige alu accessoires van vergelijkbare afwerking die er gewoon nog goed uit zien. Ik heb deze niet lang genoeg om daar echt wat over te zeggen, daarbij ga ik niet bewust met sleutels erop zitten krassen om het uit te vinden (want als je wilt krast het vast); vind ik toch zonde :p. Het is iig anders dan die geborstelde alu afwerkingen waar je eenvoudiger door prikt.

Vermoed wel dat de lichte kleur wat minder besmettelijk is op de lange termijn.
Super handig, en er is ook een PRO versie met USB3-hub. Dankzij jouw review die op de homepage van Tweakers verscheen werd ik er op attent gemaakt. Die PRO-versie heb ik gelijk gekocht.

Lijkt me ideaal. Eindelijk kan ik dat toetsenbord eens fatsoenlijk kwijt als ik die niet meteen nodig heb. Nu zijn er zat van dit soort tools op de markt, maar deze met hub vond ik fraai EN handig. Dat gaf de doorslag.
Yarr, en thanks, altijd leuk om eens wat afwijkende producten onder de aandacht te brengen :D Inmiddels al binnen neem ik aan?

[Reactie gewijzigd door Foritain op 13 juni 2018 11:11]

Ja! En vet tevreden. Mooinding, strak zonder poespas, mooi mat. Hubje ook vlot.

Heerlijk. Dank!
Thanks voor de top review. Heb er gelijk een besteld, kan ik m'n toetsenbord eronder schuiven wanneer ik iets met mijn laptop moet doen. :)
Zo net 1 besteld bij Alternate is mooi om mijn nieuwe Elite tobo te parkeren tho :P

plan: Word nu Elite-abonnee en ontvang een uniek Tweakers-toetsenbord
Zo zien we dat graag Wim! Upload je binnenkort ook even een foto?
Zie profiel, foto album :) toetsenbord heb ik nog steeds niet..... ( 5 weken aan het wachten..... )

[Reactie gewijzigd door VECTOR ® op 4 juni 2018 16:04]

Hahaha, ik was juist benieuwd naar het toetsenbord! Maar vooralsnog ziet de standaard er netjes uit! :)