Roccat Apuri Review

Vesper64 2 maart 2010, laatste update op 3 maart 2010, 1.794 views

Roccat Apuri

Pluspunten

• Origineel en uniek uiterlijk
  • Actieve USB hub
  • degelijkheid

Minpunten

De aankoop

Ik heb deze USB hub gekocht omdat ik vermoede dat mijn muis en toetsenbord tijdens het opstarten te veel stroom vraten dat ze elkaar in de weg zaten. Gevolg was dat mijn muis het niet deed. Ik ben daardoor best vaak op de Roccat.org site geweest en heb dit dingetje wel een paar keer bekeken. Aangezien een active hub mogelijk de oplossing was heb ik besloten deze eens een keer uit te proberen. Naar andere active hubs heb ik om eerlijk te zijn niet gekeken. Deze ziet er uniek uit, heeft ledjes, is actief en heeft raar tentakeltje ding. Bij de Mediamarkt Hengelo lag er nog eentje voor de belachelijke prijs van 39,99.. Ik wist dat het prijzig zou zijn maar zoveel? :o Nja als hij me niet beviel ging hij toch terug dus heb ik hem maar meegenomen.

De doos

De doos zelf is wat minder speciaal dan bij de Roccat Kova. Het is een redelijk simpele kubus waarbij je de Apuri goed kan zien, meer niet. De Apuri zit in de doos wel op een leuke manier in geklemd beide zijkanten kan je weg klappen zodat hij mooi vrij komt. En zo is het ook niet nodig om de Apuri met touwtjes vast te maken. Het weer in elkaar zetten van de constructie is ook geen probleem. Onderin is een klein doosje met daarbij de stroom adapter en een USB kabel (normaal -> mini).

Doos

Het product

De Apuri staat stevig en is best zwaar voor zijn grootte. Hij is overigens een heel stuk kleiner dan je zo zou denken, een centimeter of dertien hoog. Het heeft 3 poten met grote ronde voetjes met een anti-slip laag. Dit zorgt samen met het gewicht ervoor dat het niet snel van zijn plek af komt. Het materiaal bestaat uit een zwart plastic/rubber. En het geheel doet een beetje denken aan een schorpioen.

Je kan de Apuri op twee manieren gebruiken, actief en passief. Bij actief gebruik je de stroom adapter, zo levert het apparaat zelf 5volt en wordt dit niet zoals bij passief van het moederbord zelf afgetapt. Bij het wisselen van de twee terwijl het in gebruik is heb ik nog geen problemen ondervonden.

De kleur van de ledjes is niet instelbaar net zoals of ze aan staan of niet. Bij actief gebruik geeft het altijd licht, bij passief gebruik alleen als de pc aan staat en de Apuri dus stroom krijgt. Heb je een pc die wakker kan worden van USB apparaten dan kan het zijn dat als de pc uit staat de Apuri dus ook nog steeds licht geeft. Iets wat irritant kan zijn op een slaapkamer. Het licht komt van verschillende plekken uit het apparaat. Drie aan de bovenkant, één groot Roccat logo aan de onderkant en verder lekt er nog licht uit de usb vrouwtjes rondom het apparaat. Naar mijn mening is alleen het grote Roccat logo aan de onderkant storend, en zo erg dat ik het waarschijnlijk ga bedekken.

licht

In staart van de Apuri is een soort gootje waar je je draadje van je muis kan stoppen. Hierdoor voorkom je het probleem dat de muis verschuift omdat de draad tegen de muis aan drukt op het moment dat je het niet vast hebt. Is het een probleem? mag je zelf oordelen, ik ondervind het niet zo vaak en vind het ook niet zo enorm storend om er 30 euro tegen aan te gooien. Maar anderzijds het heeft wel iets. De staart is volledig van rubber en kan van het lichaam afgehaald worden door het eraf te schuiven. Tijdens het muizen beweegt de staart gewoon mee zodat de body kan blijven staan en niet meegetrokken wordt. Overigens moet je de draad weer los maken als je het in een andere lengte wilt hebben.

Apuri in gebruik

De Apuri heeft 4 USB aansluitingen, twee aan de voorkant en twee rechts achter. Links achter zit een mini USB die naar de pc gaat en de aansluiting voor de adapter. En als je de Apuri in de hoek van je bureau zet, of tussen twee schermen dan kan je opzich de kabels mooi weg werken. Om oa deze reden valt de Apuri ook onder de SDMS (smart desktop management system) lijn van Roccat. Niet dat het verder iets ook maar iets toevoegd.

Degelijk is het zeker, ik weet niet wat er gebeurt als je er met volle kracht op slaat, maar hij voelt stevig aan. Hij is wat zwaar en kraakt niet. Zelf heb ik hem geprobeerd open te schroeven om te kijken of ik andere ledjes erin kon doen maar dat is niet gelukt zonder dat ik het idee had dat ik het zou mollen.

De Roccat Apuri is een originele en degelijke actieve USB hub met als extra functie je muisdraadje vasthouden. Het is gewoon een goed product maar of het de prijs waard is? Dat is iets wat je zelf moet bepalen.

Heb jij ook een Roccat Apuri?

Volgens mij bedoel die boggel die op het apparaat zit? daar kan je de kabel van de muis doorheen doet als je het filmpje bekijkt wordt het je wel duidelijk denk ik.

ps klopt het dat filmpjes embedden bij de reviews niet werkt? krijg het namelijk niet voor elkaar..

[Reactie gewijzigd door Vesper64 op 3 maart 2010 00:39]

w0000t!
Dat tentakeldingetje ziet er nog best vet uit :D
Misschien zelf ook maar halen dan want ik zit erg te klooien met mn xbox controller en AMBX set.

Verder mooie review, 4 sterretjes van mij!

[Reactie gewijzigd door Arthua op 3 maart 2010 00:58]

Ehhhh, hij gaat hierdoor heus niet minder electriciteit verbruiken hoor...
Zeg ik dat dan? Het is een actieve usbhub dus met een eigen stroomvoorziening om lichtjes te laten branden en de aangesloten usb apparatuur van stroom te voorzien (dus niet de stroom vanuit de usbpoort in de pc!). Dus dan verbruikt het per definitie meer electriciteit.
Voordeel hiervan is is dat je geen last hebt van 'stroom tekort' als je 2 verslindende apparaten hebt. Indien je eentje op je pc en eentje op de actieve hub aan sluit.
Leuke review. ;)

Waar is trouwens de arm voor die op het apparaat zelf? (Zoals staat afgebeeld op het plaatsje van Tweakers zelf.) Kan je hier ook nog een muis in opladen als dockstation of zoeits?

Ook niet handig dat hij helemaal niet uit kan. :z IK zou me er helemaal dood aan ergeren hier in mijn slaapkamer. 8)7