Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Roccat Kova Review

Vesper64 2 maart 2010, laatste update op 2 maart 2010, 2.039 views

Roccat Kova

Pluspunten

• Controle
  • Uiterlijk
  • Driverless (instellingen blijven bewaard)
  • Gebruiksgenot
  • Knoppen op een prettige positie
  • Prettige scrollknop

Minpunten

• Kan gestoord worden door andere usb apparatuur
  • Kraakt als je er hard in knijpt

De aanschaf
Ik heb deze muis gekocht samen met het Logitech EX110 toetsenbord omdat ik mijn randappartuur vergeten was en toch bij mijn pc moest voor mijn bloktoetsen. De Kova was samen met een Razer muis en een logitech muis bij de mediamarkt de goedkoopste die fatsoenlijke grootte hadden. Alle overige goedkopere muizen waren allemaal van die minilaptop dingen of van het merk *kuchkuch*.

De logitech muis viel al snel af vanwege het 'standaard' gehalte en de lage dpi. Maar aangezien ik totaal geen fan ben van Roccat en Razer muizen gewoon lelijk zijn baalde ik een beetje van de beperkte keuze.
Een goede vriend van mij heeft de Roccat Kone. De muis ziet er erg mooi uit, zoals veel dingen van roccat, alleen bestuurd hij gewoon K*T. Dit kan natuurlijk aan de instellingen liggen, ik hou niet van versnellende muizen, maar de kone is gewoon te gevoelig naar mijn idee. Als ik zijn Kone op een icoon houd en ik dubbel klik verschuift de muis gewoon. Van alle prijzige muizen die ik ooit in mijn handen heb gehad is de kone gewoon ronduit het slechtste.
Dus zowel van Roccat als van de Razer werd ik niet heel enthousiast. Maar aangezien ik gewoon een muis nodig had moest ik wel kiezen. De keuze is toen gevallen op de Roccat Kova omdat Razer muizen naast dat ik ze lelijk vind aan het einde van de knoppen opstaande randjes hebben. En omdat ik nogal grote handen heb klikt dat niet zo prettig. Daarbij als de Kova mij niet beviel bracht ik hem toch gewoon terug?

Eerste indruk
Roccat geeft je eigenlijk al bij het kopen van het product een speciaal gevoel mee. De verpakking ziet er zo luxe uit dat je het idee hebt dat je iets spectaculairs mee neemt. De doos is mooi vorm gegeven en de muis is beter te bekijken door het met de magneet vastgehouden venster te openen. Tevens staan alle features keurig netjes op de doos.

De Doos

Uitgepakt en wel heb je een mooi zwarte muis bestaande uit kunststof en rubber. De muis ligt lekker in de hand en voelt degelijk genoeg aan. Als je er flink in knijpt hoor je het een beetje kraken. Als je uit woede slaat op deze muis ligt hij zeker in stukjes dood op tafel.

De Kova valt onder de SDMS (simple desktop management system) lijn. Wat inhoud dat bij deze muis geen drivers zitten. Dit kan handig zijn aangezien je op deze manier je muis op elke willekeurig pc kan aansluiten en je gewoon je eigen settings hebt. Ook heb je er geen 'vertragende' software tussen zitten. De muis stel je in door met de 4 thumb knoppen combinaties te maken. Met deze combo's kan je het volgende instellen: Linker hand/rechter hand, DPI in de waarden 400,800,1600 en 3200, 6 verschillende ledkleuren, ledjes aan/half aan/uit en je kan de kleur om de zoveel seconden laten wisselen.
Bovenaanzicht
Als je de muis voor het eerst aansluit kan je hem direct instellen voor links of rechtshandig gebruik. Standaard is hij voor rechtshandigen, maar tijdens het aansluiten kan je wisselen naar links. Instellen is in het begin eventjes kijken welke combo wat precies doet maar werkt verder prima. De combo's zijn zo bedacht dat je tijdens het normale werk niet zomaar instellingen van je muis verandert. Daarnaast kan het zijn dat je muis stil staat bij het opstarten van windows, hiervoor moet je even je scrollknop gebruiken om het te 'activeren.'

De kleuren kunnen tegenvallen en dan voornamelijk de hoeveelheid. Op de website en de doos word de illusie gemaakt dat je zowat elke kleur kan krijgen die je wilt maar dit is helaas niet waar. De kleuren die in te stellen zijn: Blauw, Paars, Turquoise, Rood, gif Groen, een net ietsje donkerder gif groen, een weer een net iets andere Turquoise. Bij breathing modus wisselt hij tussen de kleuren, alleen zit er haast geen tussen vorm in. Ook zijn tussenvormen niet in te stellen.

De knoppen zijn in windows niet instelbaar, hier houden ze standaard functies zoals back en forward aan. In games kan je de knoppen wel instellen.

Wat direct opvalt is de enorme precisie die de muis heeft, ondanks de 3200 dpi is de muis perfect te besturen, niet te gevoelig. Het voelt direct goed aan. Ik heb mijn muizen altijd redelijk gevoelig staan aangezien ik niet zo veel zin heb om mijn hele bureau over te steken om naar het hoekje van het scherm te gaan en met deze muis heb je de perfecte controle. Als je een bureau veger bent en veel je muis optilt om aan een nieuwe veeg te beginnen kan het zijn dat je de volgende eigenschap vervelend gaat vinden. Als je de muis namelijk optilt tot 1 cm boven het oppervlakte heb je namelijk nog steeds goede controle. Ofwel je kan tot 1cm in de lucht gewoon muizen :p. Dit heb ik bij andere muizen nog niet meegemaakt. De muis doet verder voor weinig oppervlaktes onder.

Eigenlijk is op een paar nadelen waar ik geen hinder van ondervind deze muis perfect en een genot om te gebruiken. Ik heb er zelfs mijn G5 voor aan de kant gezet en deze 'bij muis' tot 'hoofd muis' gepromoveerd.

Totdat....
Ja.. totdat ik mijn logitech Illuminated keyboard aan ging sluiten. Mijn heerlijk typende toetsenbord verstoord de werking van mijn muis. Doordat beide apparaten tijdens het opstarten waarschijnlijk veel stroom nodig hebben verstoord het de werking van mijn muis. Deze werkt dan voor 5 seconden en is daarna dood. Na lang proberen en testen kwam ik er achter dat als ik mijn tobo ontkoppel tijdens het opstarten en in windows weer aan mijn pc koppel mijn muis het dus wel doet. Voor een maandje of 2 heb ik die methode gebruikt, aangezien ik mijn pc maar 1 keer per dag aan doe was het te overzien. Verder heb ik nog met de helpdesk gemaild of er al oplossingen waren maar helaas nog steeds niet. Aangezien ik alleen maar usb connecties heb die direct van mijn moederbord afkomstig zijn vermoede ik dat er misschien iets met de stroomtoevoer kon zijn. Zodoende heb ik de Roccat Apuri gekocht, een leuk uitziende maar veel te dure active usb hub. En wel ja mijn toetsenbord en muis doen het tegelijk zonder gezeur! Wel mijn toetsenbord in de pc en de Kova in de Apuri. Anders werkt het nog steeds niet.

Mijn mening
Nu ervaar ik de muis als zo ontzettend fijn dat ik ondanks alle problemen die ik er mee gehad heb dit nog steeds de beste muis ooit vind. De controle die je met deze muis hebt is zo groot, het gebruik comfort zo prettig. Dat je alle andere minpunten voor lief neemt.

Dus ben je geen bureauveger met je muis heb je geen Logitech Illuminated keyboard en vind je de kleur keuze voldoende dan is dit de muis voor jou! En dan raad ik hem ook zeker aan.

Edit: Dyslectische schrijffouten getracht te verbeteren. (excuses als er nog fouten in staan) en foto's toegevoegd.
Verder staat er bij Drivers/Support 4 sterren dit omdat de helpdesk goed bereikbaar is en ook goed genoeg geholpen heeft

Heb jij ook een Roccat Kova?

ik ben op zoek naar een nieuwe muis...
ik heb nu ook een logitech EX 110, misschien dat dit iets is...
mooie review!
Goede review!

Ik had eerst dezelfde mening over roccat, nu toch maar eens even naar de mediamarkt om eens wat uit te proberen :Y)
Heb de muis ook, en ik ben er beter over te spreken dan de Razer Copperhead. Had de copperhead voor deze, en kreeg er krampen van in m'n hand en vingers. De Kova ligt lekker in de hand en ziet er flitsend uit. Heb ook de Roccat Taito, waar ik ook erg tevreden mee ben. Zeer goeie muismat voor een relatief lage prijs.
Heb deze muis ook en dit is zeker een van de beste muizen die ik ooit heb gehad.
Hmm, leuke muis. Ik ben dringend opzoek. Ik nu ook een kleine muis en grote handen.
Deze ziet er leuk uit en aangezien jij zo positief ben kan deze het wel eens gaan worden :)
Je g5 aan de kant? alle klachten die jij met deze roccat hebt gehad zijn daar juist geen problemen mee. Ik heb er al een paar keer op geslagen, nog gewoon heel. lekkere grip en geen opstaande randjes. Maar nee zonder dollen. bedankt voor de review lijkt me toch ook een plezierige muis. behalve dat usb probleem.
bedankt voor je review, heb mn keuze gemaakt. Ik heb de zelfde ervaringen met mn razer gehad en wilde weer eens wat nieuws.. khoop dat de muis t wel net zo lang uit hou als mn razer, degelijk was ie wel (doet t nogsteeds na ruim 5 jaar)
Heb inderdaad hetzelfde probleem met deze muis en mijn MS toetsenbord. Ookal contact gehad met roccat helpdesk, maar die hebben me ook niet kunnen helpen ;(