Microsoft Surface Precision Grijs

Specificaties Bluetooth muis en 3.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Microsoft Surface Precision Grijs Review

KipdrumstickTestpanel 13 april 2018, laatste update op 13 april 2018, 148 views Testpanel

Microsoft Surface Precision Grijs

Een prima muis voor diegene die op zoek zijn naar een comfortabele muis voor productieve doeleinden. Deze muis beschikt over een hoop unieke features die deze muis zeker onderscheidt van zijn concurrenten. Alleen is de prijs vrij hoog, en is de bijgeleverde USB kabel vrij kort. soms overvelende vertragingen.

Pluspunten

• strak en modern ontwerp
  • Ergonomische vormgeving, dit maakt het erg prettig om langdurig met deze muis te werken
  • Dankzij de bijgeleverde Software is het eenvoudig om de muis naar jouw wensen aan te passen
  • Lange accuduur
  • de mogelijkheid om te kunnen switchen tussen 3 verschillende gekoppelde apparaten
  • Erg geschikt voor mensen met grote handen

Minpunten

• De muis is niet geschikt voor linkshandige gebruikers
  • de prijs, €90 vind ik net een beetje te veel voor wat je voor deze muis betaald, ondanks de vele features die deze muis te bieden heeft
  • de bijgeleverde USB kabel is aan de korte kant
  • soms lijkt de muis op willekeurige momenten enige vertraging te hebben

Ik heb vanuit Tweakers de mogelijkheid gekregen om deze top muis een weekje uit te mogen proberen en er naderhand mijn oordeel over te geven. Ik heb deze muis voornamelijk gebruikt in combinatie met mijn laptop en met mijn gaming desktop. Ook heb ik de muis zowel draadloos en bedraad getest om zoveel mogelijk features uit te proberen die deze muis te bieden heeft! Dit is tevens ook mijn eerste review op tweakers, dus alvast mijn excuus voor eventuele fouten :)

Unboxing

Al direct na het openmaken van de doos wordt je al begroet door de muis zelf, tot mijn verbazing wel zonder vorm enige plastic bescherming. Onder de muis zit nog een klein compartiment met daarin het doosje waarin zich een aantal accessoires bevinden. waaronder een vrij korte micro-USB kabe, deze kan aan de voorkant van de muis aansluiten worden om de muis van stroom te voorzien, of om de muis bedraad te kunnen gebruiken. Ook tref je wat papierwerk en een quick start guide om je zo snel mogelijk van start te helpen!

Eerste indruk

De eerste indruk van deze muis is ronduit positief, alleen al op de manier waarop de muis verpakt is krijg je al snel het idee dat dit een 'premium' product is. De muis is geheel lichtgrijs van kleur met wat donkergrijze accenten aan de zijkanten. Aan de linkerkant vind je een drietal programmeerbare knoppen ,en aan de bovenkant zit een klein knopje wat je gebruikt wordt om tussen te 2 standen van het scrol wiel te switchen ( hier later meer over ). En aan de onderkant vind je een schakelaar om de muis aan en uit te doen, en een knop om handmatig te wisselen tussen de 3 bluetooth profielen.

De Installatie verloopt vrij eenvoudig ik heb de muis zelf voornamelijk gebruikt in combinatie met mijn laptop en mijn desktop. Helaas beschikte mijn desktop niet over bluetooth dus had ik hem met de bijgeleverde kabel moeten verbinden. Nadat ik de muis met mijn laptop had verbonden werden gelijk de bijbehorende drivers en software gedownload. Dit brengt mij gelijk al naar mijn eerste punt van kritiek, voor een muis met dit prijskaartje vind ik het wel jammer dat de bijgeleverde USB kabel zo kort was. De kabel is kwa lengte net lang genoeg voor alleen het alleen opladen van de muis, maar om hem bedraad te gebruiken vind ik dit nagenoeg te kort. .

Met behulp van de software ( Microsoft Mouse and Keyboard center ) Heb je de mogelijkheid om bepaalde functies van knoppen op de muis aan te passen, zo kan je bijvoorbeeld Macro’s toevoegen aan de knoppen aan de zijkant, of als de DPI van de muis je niet bevalt kan je deze ook van hieruit aanpassen. Ook beschikt het scrolwiel over 2 verschillende standen om te scrollen. Je hebt een stand waarbij het scrolwiel als het ware 'los' beweegt en een stand zoals je deze bij conventionele muizen vindt, je wisselt tussen deze standen met behulp van de knop onder het scrolwiel. Dit switchen kan alleen als de muis aan staat, en gaat tevens gepaard met een erg ‘satisfying’ geluid :)

Het bereik van de muis is ook dik in orde. Tijdens normaal gebruik ervaar ik helemaal geen problemen met het bereik, de muis valt bijvoorbeeld niet zomaar ineens uit. Hoewel de afstand dan natuurlijk dan ook gering is. Maar zelfs bij grotere afstanden merkte ik ook helemaal geen problemen met het bereik. Zelfs wanneer ik mijn laptop aansluit op de TV en ik op de bank zit ( dat is een afstand van ongeveer 5 meter ) kon ik nog steeds feilloos met de muis de laptop op afstand bedienen. Over het bereik heb ik dan ook helemaal niets te klagen!

Ik heb zelf vrij grote handen en soms kan dit dan erg ongemakkelijk en pijnlijk zijn als je voor langere tijd gebruikt maakt van kleine, oncomfortabele muizen. Maar zelfs na een volle dag gewerkt te hebben met deze muis ondervond ik geen klachten aan mijn handen. Dit zegt wel een hoop over het comfort van de muis

In de week dat ik de muis getest heb ondervond ik wel op sommige momenten een vervelende vertraging, iets wat bij mijn huidige muis nog nooit is voortgekomen. Tijdens normaal gebruik zoals webbrowsen, tekstverwerken en productieve taken merk je hier nauwelijks iets van. Maar op willekeurige momenten ervaarde ik wel dat de muis ineens traag reageerde. Deze vertragingen zijn natuurlijk niet iets wat je wilt hebben tijdens het spelen van een Game, en vooral niet bij bij een muis in deze prijsklasse. Maar dat is ook niet de doelgroep waar deze muis zich op richt. Voor de meeste taken voldoet deze muis dan ook uitstekend !

Ik vind dat de prijs van deze muis op het moment schrijven ( €90 ) aan de hoge kant is voor wat je ervoor terugkrijgt. Ik zou zelf nooit zo snel zo'n bedrag uitgeven voor alleen een muis. Voor deze prijs krijg je natuurlijk wel een hoop ( unieke ) features die je niet snel terug vindt op ander muizen . Zo heb je de mogelijkheid om de muis zowel draadloos als bedraad te gebruiken. Ook heb je door middel van de software de mogelijkheid om de functies van de knoppen op de muis aan te passen. Je hebt ook nog de mogelijk om met 3 verschillende apparaten via bluetooth te koppelen en met behulp van een druk op de knop te switchen van apparaat, zo hoef je nooit meer met USB dongles te klooien :). De muis is ook ergonomisch vormgegeven en is ideaal voor mensen met grote handen, het is daarom ook erg prettig om voor langere tijd met deze muis te werken.

Ondanks al deze positieve punten vind ik een aantal dingen ook wel wat minder. Zo is er alleen maar een rechtshandige versie op de markt, erg jammer voor de linkshandige gebruikers onder ons. Ook is de bijgeleverde USB kabel vrij kort. Voor alleen opladen werkt dit prima, maar wanneer je de muis ook bedraad wilt gebruiken is dit niet al te prettig. De vertragingen die zich soms voortdoen op willekeurige momenten kunnen ook erg storend zijn. Het is ook weer niet zo'n deal breaker, maar voor deze prijs verwacht je deze problemen gewoon niet.

Desondanks raad ik deze muis zeker aan voor diegenen die op zoek zijn naar een comfortabele muis voor productieve doeleinden!

Heb jij ook een Microsoft Surface Precision Grijs?