Tweakers zegt: 7,5

LG V30 (4GB ram) Blauw

Specificaties 6" • 2880x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

LG V30 (4GB ram) Blauw Review

Floris237Testpanel 9 april 2018, laatste update op 10 april 2018, 412 views Testpanel

LG V30 (4GB ram) Blauw

Een vergelijking tussen nieuw (V30) en oud (S7) om dit toestel in een ander daglicht te zetten. Het is een vlot toestel met een prachtig scherm, heerlijk geluid en een erg goede camera. Maar is dit genoeg om over te stappen?

Pluspunten

• Strak Design
  • Weergave OLED scherm
  • Geluid - Quad Dac
  • Wide-Lens camera
  • Prijs (nieuw) tweedehands

Minpunten

• Traag opladen t.o.v S7

[img]tjtOoh4Y[/img]

Het huidige vlaggenschip van LG is ondertussen al een half jaar beschikbaar en genoeg mensen hebben hem ronduit positief beoordeeld. Desalniettemin wist LG het toestel bij het afgelopen LG event als concurrent van de meest recente smartphones te presenteren. Ik was dan ook bijzonder enthousiast toen ik een bericht kreeg dat ik de V30 mocht gaan reviewen! Toch moest ik mijzelf even achter mijn oren krabben, omdat wéér een in-depth review van de LG V30 niet bepaald van toegevoegde waarde is voor iemand die deze telefoon overweegt. De onderstaande review heb ik dan ook geschreven als een uitgebreide vergelijking tussen de LG V30, die ik als nieuw toestel opgestuurd kreeg om te testen, en mijn twee jaar oude Samsung S7 met als doel de vraag te beantwoorden: “Ga ik na de testperiode upgraden?”

Toen ik dit toestel namelijk twee jaar geleden aanschafte zat er naar mijn mening alles op wat ik zocht in een telefoon. Ik besloot duurzaam te zijn, door slechts de batterij te vervangen en niet het nieuwste van het nieuwste te willen. Deze review heb ik dan ook opgebouwd als test voor mezelf. Zo heb ik meteen toen ik het toestel binnen kreeg, mijn S7 overgezet naar de V30 en die twee weken lang dagelijks gebruikt. Daarna ben ik enkele dagen geleden weer teruggegaan naar de S7 om te ervaren wat ik wel en niet mis aan de V30. Mijn eindoordeel heb ik vervolgens gebaseerd op deze persoonlijke ervaring tussen de toestellen en mijn ervaringen met de kritische punten van de V30 uit andere reviews.

Specs & benchmarks

Zoals elke vergelijking is het noodzakelijk om de specificaties en benchmarks van beide toestellen naast elkaar te leggen als statische data alvorens zelf een oordeel te vellen. Voor een uitgebreide vergelijking van de specificaties verwijs ik je naar gsmarena
Voor deze review beperk ik mij tot de onderstaande punten en benchmarks (bron: GFXBench en Tweakers: Samsung Galaxy S7, LG V30).
Specificaties
[img]J9SkUcFv[/img]
Benchmarks
[img]qjig1Boj[/img]

Uit deze data zijn een paar opmerkelijke punten af te leiden. Zo springt de bijna een uur toename in laadtijd voor van 300 mAh batterij er meteen uit ten nadele van de LG. Toch is een toename van bijna 9,1% scherm ten opzichte van een toename van 6,6% aan body van de LG tov de S7 een grote stap voorwaarts.

In de praktijk

De belangrijkste vraag is uiteraard hoe komen deze specificaties en benchmarks terug in de praktijk?! Nou toen ik de V30 uitpakte viel meteen op dat het scherm een stuk groter is in vergelijking met de S7, maar dat het toestel zelf slechts iets groter is. Qua design lijken de toestellen erg veel op elkaar, zo hebben beide toestellen een glazen voor en achterkant en zitten het oplaadpunt, de luidspreker, volume knoppen en microfoons op exact dezelfde plekken in de behuizing. Verschillen zijn een glanzende aluminium vs een matte aluminium rand, geluidspoort boven vs onder en misschien wel het belangrijkste het ontbreken van knoppen op de voorkant van de V30, maar een toevoeging van de aan/uit knop op de achterkant.
Ontgrendelen
Deze manier van het ontgrendelen van het toestel is fantastisch en voelde na een dag automatisch. Nu heb ik zelf niet buitengewoon grote of kleine handen, maar elke keer wanneer ik het toestel uit mijn broekzak haalde lag mijn vinger op die knop en was de V30 ontgrendeld als ik hem voor mijn gezicht hield. Vanwege deze plaatsing gaat dit ook een stuk sneller dan bij de S7.
Camera & Snelheid
Een ander opmerkelijk punt is de camera, het dual lens systeem werkt erg goed en de wide-lens functie geeft echt een meerwaarde aan je telefoon voor het maken van films en foto’s. Qua kwaliteit van foto’s tussen de V30 en de S7 merk ik weinig verschil, maar het bredere beeld van de wide-lens maakt de meeste foto’s een heel stuk mooier! Opvallend is wel dat bij het maken van de foto’s en het openen van de app de V30 merkbaar trager is dan de S7. Ook bij het maken van foto’s van met dezelfde resolutie heeft de V30 net wat langer nodig. Bij het maken van een filmpje is het zoals je zou verwachten weer andersom en is de V30 een fractie sneller. Op de camera app na geldt dit voor het openen van vrijwel alle (zware) apps die ik dagelijks gebruik zoals Facebook, Netflix, Youtube. Ook het lezen van bestanden op de SD kaart, die oorspronkelijk in mijn S7 zat, gaat de V30 sneller af. Ik speel geen zware spellen op mijn telefoon, maar ik verwacht dat het verschil in grafische kracht tussen de V30 en S7 hier erg merkbaar zal zijn. Bij gebruik van de standaard functies, zoals bellen, scrollen door de verschillende menu’s, verbinden met wifi of het afspelen van muziek merkte ik vrijwel geen verschil.
Batterij en opladen
Wat wel merkbaar was, was de oplaadtijd van de V30. Aan de kabel met de bijgeleverde LG adapter deed het toestel er vaak langer dan 2 uur over, maar opladen via mijn Nokia Fatboy wireless charger, gaf die zelfs 6u49m aan! Gelukkig slaap ik vaak langer dan 7u, dus dat is het probleem niet. Maar dit is wel ruim 2u langer dan dat de S7 erover doet. Desalniettemin, ben ik erg te spreken over de batterijduur van de V30 bij dagelijks gebruik. Waar mijn (twee jaar oude) S7 toch echt afhankelijk is van een powerbank, houdt de V30 het met gemak een dag vol.
Extraatjes: Quad DAC en Radio
Ik was ook erg te spreken over de extraatjes die LG in de V30 heeft gebouwd. Zo is geluid op de meeste telefoons over het algemeen prima te noemen. Maar LG is hiermee nog een stapje verder gegaan door samen te werken met B&O en een Quad DAC in het toestel te bouwen. Lees: extra hardware die het geluid wat van de LG naar de oortjes gaat nog beter maakt in termen van bass en ruimtelijkheid. Zo klonken mijn standaard Skullcandy oortjes en Bose Q3 koptelefoon als nooit te voren en hoorde ik nu zelfs geluidseffecten van boven en onder mij komen. Dit krijgt mijn S7 met dezelfde nummers niet voor elkaar! Daarnaast kan je het geluid met 1 punt of 5 punten (als je de knop langer ingedrukt houdt) op een schaal van 100 verhogen. Heerlijk om deze vrijheid te hebben over het volume in plaats van een schaal van 15. Over de bijgeleverde oortjes ben ik niet te spreken, omdat die maar niet bleven zitten. Wel ben ik erg blij met de toevoeging van een radio functie, die helaas ontbreekt op de S7.
Scherm
Tot slot is het meest onderscheidende punt van de V30 het scherm. Hier heb ik niks op aan te merken het is gewoonweg prachtig en merkbaar rustig aan je ogen ten opzichte van andere schermen. Daarnaast zorgen het wegwerken van de knoppen aan de voorkant van het toestel voor een erg strakke indruk. Desalniettemin mis ik nog de toegevoegde waarde van een 18:9 schermverhouding. Oké het compenseert voor de weggevallen knoppen en het ziet er erg strak uit als je de balk met die knoppen uit hebt staan wanneer je een webpagina aan het bekijken bent of een artikel aan het lezen bent. Maar je krijgt er zwarte balken bij films en een extra handeling als je de balk uit hebt staan voor terug. Ik denk dat het een persoonlijke voorkeur is, maar ik had het fijn gevonden als ze de knoppen (lees vorige knop) een fysieke plek hadden gegeven.
Mijn visie op de minpunten van andere Tweakers
De andere Tweakers die deze telefoon gereviewd hadden kwamen grotendeels op de onderstaande punten uit. Voor de volledigheid ga ik hier ook op in.
1. Scherm verkleurt als je er onder een hoek naar kijkt
Hier ben ik het mee eens, maar ik ervaar vooral dat de helderheid van het scherm afneemt. Daarbij kan je je afvragen hoe vaak je je telefoon vanuit een hoek bekijkt? Autohouders kunnen vaak bewegen en ook is je telefoon een object wat je snel pakt in plaats van dat die aan de muur vast zit zoals bij een TV. Dit punt beschouw ik dan ook niet als hinderlijk.
2. Duur ten opzichte van concurrentie
Volledig waar toen het toestel net uit kwam. Tegenwoordig staan er genoeg nieuwe toestellen op marktplaats dankzij een actie van LG. Dus dit gaat ook niet meer op.
3. LG is matig met softwareondersteuning
Dit gaat helaas op voor vrijwel alle android-smartphonefabrikanten. Helaas is de lijst niet helemaal bijgewerkt, maar dit reddit topic geeft een mooi inzicht.
4. Achterkant kwetsbaar door gebruik glas
Inderdaad is dit achterkant kwetsbaar door het gebruik van glas, maar zolang je normaal met je toestel om gaat, houdt het Gorilla Glass 5 het wel. Zo zit er in het Gorilla Glass 4 op mijn S7 nog geen enkele barst of kras.
5. Speaker klinkt schel
Klopt helemaal, maar als het goed is gebruik je een speaker op je telefoon slechts om handsfree mee te bellen. Voor andere doeleinden zijn er gelukkig bluetooth speakers. Overigens kan de V30, dankzij bluetooth 5.0, uit twee van deze speakers tegelijkertijd geluid laten komen. Hierdoor kan je een stereo geluid creëren.

Terug naar de S7

Net zo snel als ik al mijn bestanden over heb gezet van de S7 naar de V30, heb ik alles weer terug op de S7 staan. Nu ik mijn oude mobiel weer vast heb voelt het een beetje apart. Zo komt het vaak voor dat ik met een vinger op de achterkant van het toestel zit ipv de aan/uit knop aan de zijkant of de homeknop aan de voorkant als ik hem uit mijn broekzak haal. Ook zit de powerbank weer standaard in mijn tas (al heb ik mij voorgenomen snel de batterij te gaan vervangen!) en mis ik ook de nieuwe dynamiek van mijn oortjes nu ik het zonder de V30 moet doen. Tot slot is ook het ontbreken van de radio slecht nieuws voor mijn databundel want nu staat de internet radio gewoon weer aan als ik wat makkelijks op wil zetten.

Wat ik aan de andere kant niet mis is het grotere scherm. Het scherm is prachtig en daar blijf ik bij, maar de trend van een steeds grotere schermen met een steeds hogere resolutie in een telefoon zetten heb ik nooit begrepen. Voor mij is 5 inch een perfecte maat omdat je die kan bedienen met een hand en het toestel niet groter maakt dan noodzakelijk. Met de V30 voelde ik me af en toe bijziend omdat de exacte lay-out van de S7 opeens 18% groter was zonder daadwerkelijke toegevoegde waarde voor mij. Tot slot ben ik blij de meer fysieke knoppen van de S7 terug te hebben, dit maakt het omgaan met de telefoon een stuk vlotter voor mij. Wanneer deze knoppen toch constant aanstaan is de meerwaarde ervan al helemaal weg voor mij, al is dit ook een nieuwe trend.

Samengevat is de V30 een fantastisch toestel, die zal voldoen aan alle eisen die je hebt voor een telefoon. Op het opladen na heb ik dan ook niks aan te merken. Er zit een fantastische camera op voor wanneer je foto’s wilt maken van een hoge kwaliteit, het geluid is heerlijk en in gebruik is het toestel erg vlot. Desalniettemin heeft de V30 mij niet overtuigd mijn S7 te verkopen en er zelf een aan te schaffen. De verschillen zijn voor mij nog te minimaal al kan je ze nu kopen voor bodemprijzen op marktplaats etc.. Bezit je nu een S6 of een ander toestel uit die generatie, dan is dit toestel zeker het overwegen waard!

Edit: Hou de prijzen van de V30 goed in de gaten, want op 2 mei wordt het nieuwe LG vlaggenschip: de G7 gepresenteerd!

Heb jij ook een LG V30 (4GB ram) Blauw?

0Anoniem: 34124
21 juni 2018 18:19
De G7 liet je ook koud, toch had je die gekozen bij T-Mobile...
V30 is in mijn ogen een mooier toestel dan een S7, met name de camera en wat betreft de speaker die van een S7 is ook zéér dramatisch zowel qua volume als helderheid blijven zoals je zegt in je review simpele speakers