1 review

T-bao Tbook R8

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 64GB • Intel Atom - Bekijk alle specificaties

T-bao Tbook R8 Review

DutchTech 3 april 2018, 500 views

T-bao Tbook R8

Strak design voor een budget laptop, met een prima resolutie. Kijkhoeken zijn wat minder, en een gebrek aan voldoende RAM maakt de ervaring wat minder bij gebruik van meerdere programma's.

Pluspunten

• Strak design
  • 1080p-scherm
  • Windows 10 (zonder al teveel bloatware)

Minpunten

• Kijkhoeken
  • Toetsenbord typt niet zo prettig

Na al die smartphones en smartbands is het zo onderhand toch wel tijd geworden een review te doen over... een notebook! Van GearBest kreeg ik de T-bao Tbook R8 om te testen. In deze review lees je er alles over. Vooral zul je een antwoord krijgen op de vraag: is het zijn geld waard?

DESIGN
Het design van de T-bao Tbook R8 springt er meteen uit. Hij ziet er dun uit en heeft een opvallende blauwe kleur. Op het eerste gezicht is het dan ook absoluut geen lelijke notebook om te zien. Van de zijkant gezien lijkt het op de gemiddelde ultrabook, zoals een MacBook Air of 12-inch MacBook. Er is gebruik gemaakt van het zogeheten 'tapered' design. Dat houdt in dat het van een dikste punt naar het dunste punt loopt. Zelfs het dikste punt bij deze laptop is nog aardig dun.

Je vindt aan beide zijkanten natuurlijk ook wat aansluitingen. De belangrijkste is voor het stroomtoevoer. Er is ook een USB 2.0 én een USB 3.0 poort aanwezig, evenals een koptelefoonaansluiting, TF-kaartslot en een HDMI-aansluiting. Opvallend aan dat laatste is dat het geen standaard HDMI-aansluiting betreft, maar een van het type mini-HDMI. Met andere woorden heb je een omvormer of speciale mini-HDMI-naar-HDMI-kabel nodig.

Wanneer de laptop opengeklapt is doet het denken aan een 15-inch MacBook Pro: waar bij de meeste notebooks het toetsenbord in de hele breedte wordt gebruikt doen Apple - en ook T-bao dus - dat niet. Daardoor heb je te maken met enorme 'randen' links en rechts. Echter, bij de MacBook Pro wordt die ruimte weer opgevuld met een speakergrill.

Natuurlijk is er een toetsenbord en touchpad aanwezig. Beide zijn... degelijk? Ik vind met name het toetsenbord niet prettig typen. Het touchpad voldoet op zich wel, maar het kan absoluut niet tippen aan die van de MacBook's of de los verkrijgbare Magic Trackpad.

Het design ziet er relatief modern uit voor een laptop die zo goedkoop is. Ik zie mezelf ook zeker wel een notebook kopen met een vergelijkbaar design, mits het betere hardware heeft.

DISPLAY
Een mooi scherm is natuurlijk meer dan welkom. Laptops worden steeds vaker uitgerust met een scherm die veel pixels bevat. Neem bijvoorbeeld mijn MacBook Pro, met zijn 2880x1800 pixels. De meeste laptops hebben een Full HD-scherm. Ook de T-bao beschikt over zo'n resolutie van 1920x1080 pixels. Het betreft overigens een 15,6-inch paneel. Dat is in mijn ogen de perfect spot wat betreft grootte; 13 inch is wat aan de kleine kant, 17 inch maakt een laptop vaak weer te lomp.

Maar goed, dat terzijde verder. Resolutie is ook niet alles natuurlijk. Er zijn talloze andere zaken waar op gelet moet worden. Zo is het een mat scherm, in plaats van glanzend. En omdat de helderheid al niet zo gigantisch hoog is, werkt dat matte alleen maar in het voordeel. Het reflecteert minder, dus dat is erg welkom.

De kijkhoeken zijn wat minder, zoals in de foto hiernaast ook te zien is. Dit zie ik echter bij veel laptops terug, ook binnen de hogere prijsklassen.

Wat me tot slot opvalt is dat het scherm een lage verversing lijkt te hebben. Bij het scrollen zie je dat heel duidelijk.

Het is geen slecht display verder. Het grootste pluspunt is de resolutie zelf, en het feit dat het mat is. Ook de grootte ervan is perfect. Minder is de werkelijke kwaliteit van het scherm, maar dat neem ik op de koop toe.

HARDWARE
De T-bao heeft een quad-core 1,44 GHz Intel Atom x5-Z8350-processor met Intel HD Graphics 400, samen met 4 GB DDR3L RAM en 64GB eMMC-opslag. Dat laatste is natuurlijk uitbreidbaar tot 128 GB middels een TF-kaart.

Dus... hoe presteert deze beauty? Nou, laat ik voorop stellen dat het geen snelheidsmonster is. Dat mag je ook niet echt verwachten. Maar het valt mij persoonlijk nog niet eens zo tegen eigenlijk. Het kan er zeker wel mee door.

Ik besloot een benchmark test te doen met Geekbench 4. Daaruit kwamen de volgende scores:
  • Single-core: 845
  • Multi-core: 2131
Als je zo kijkt valt dat erg tegen. Zelfs de multi-core score, ondanks de vier cores. Ter perspectief: de 'meest slome' Mac - de 11-inch MacBook Air, eind 2010 - die getest is met Geekbench 4 komt uit op een single- en multi-core score van respectievelijk 987 en 1626. De single-core score van een ruim 7-jaar oude laptop ligt dus hoger als die van de T-bao. Multi-core prestaties zijn dan wel weer beter, maar dat mag ook wel: de T-bao heeft een quad-core processor, waar de MacBook Air het moet doen met twee rekenkernen. De kloksnelheid ligt overigens ongeveer gelijk.

Met 4 GB aan werkgeheugen zit je al snel aan een limiet. Na het opstarten is al zo'n 2 GB in gebruik, de helft dus. Open een paar tabbladen in Chrome, en je schiet daar ruimschoots overheen. Na het openen van alleen mijn website in die browser was alweer 2,5 GB RAM gebruikt. En er is geen teken van een mogelijkheid tot upgraden. Met dubbel zoveel geheugen zou de laptop merkbaar sneller kunnen worden.

64 GB opslagruimte is verder ook niet echt veel, alleen al omdat je uiteindelijk - door de Windows-installatie - nog maar 57 GB hiervan overhoudt. En na installatie van enkele programma's, en een hoop voorgeïnstalleerde heb je al tot zo'n tien gigabytes gebruikt. Gelukkig kun je dit geheugen wél uitbreiden tot 128 GB meer, middels een TF-kaart. Als je dat doet heb je toch weer ruim 190 GB aan opslag, dat scheelt weer.

Het is niet allemaal zo heel slecht. Ik heb voor de gein op Coolblue gekeken naar laptops van rond dezelfde prijs, en het valt me op dat je voor minimaal 50 euro meer vergelijkbare hardware krijgt. Dus: een Intel Atom-processor met Intel HD Graphics 400, 2 of 4 GB RAM en 64 GB opslag. Dus wat dat betreft is de T-bao zeker wel een prima deal als het gaat om de hardware.

Maar goed, hoe zit het dan met de praktijk? De laptop is niet snel, om te beginnen. Programma's die niet zwaar zijn doen er ook even over om te openen, bijvoorbeeld Google Chrome. En dat is echt wel te wijten aan processor. Maar het grootste probleem is - en hier heb ik het eerder over gehad - het RAM-geheugen. Chrome vreet aardig wat weg van dit geheugen en omdat het al aan de karige kant is heb je aan 4 GB gewoon te weinig als je van plan bent de laptop te gaan gebruiken voor wat zwaardere taken.

Gelukkig hoeft niet iedereen meer dan één programma tegelijk te gebruiken. Voor die groep mensen voldoet de hardware dan ook wel prima eigenlijk.

SOFTWARE
De T-bao draait op een recente versie van het Windows 10-besturingssysteem. Na het instellen van de laptop heb ik 'm meteen bijgewerkt naar de allernieuwste versie. Je wilt immers goed beschermd zijn tegen virussen en andere malafide zaken, toch?

Er valt veel te zeggen over Windows en Windows 10 in het speciaal. Als iemand die inmiddels enkele jaren gewend is aan Apple's macOS-besturingssysteem kan ik natuurlijk allerlei slechte dingen verkondigen over Windows. Tegelijkertijd is het natuurlijk zo dat ik er nog altijd dagelijks mee werk, onder meer voor programma's als Microsoft Visual Studio en Microsoft Visio. Dus ik ben het niet verleerd ofzo.

Los van de wat matige performance werkt Windows gewoon goed op de T-bao. Er staat verder wat bloatware op, maar gelukkig ook weer niet zoveel. Op dat punt scoort de laptop dus eigenlijk al wel goed.

CONCLUSIE
Ik ben zelf de wat duurdere/high-end notebooks gewend. Dus mijn conclusie over de T-bao Tbook R8 kan wat 'biased' zijn. Maar zoals ik bij eerdere reviews van producten van GearBest al heb aangegeven is het belangrijk rekening te houden met de prijs. De laptop kost namelijk maar zo'n €200. Op Coolblue kon ik maar één andere laptop vinden die zoveel kost. Eentje met een kleiner scherm, lagere schermresolutie, lagere processorsnelheid, evenveel werkgeheugen en evenveel opslaggeheugen. En als ik eerlijk mag zijn is het design van die laptop ook niet zo mooi als van de T-bao.

Met andere woorden krijg je mijn inziens meer waar voor je geld bij de T-bao Tbook R8. Dat is mijn eindconclusie.

Heb jij ook een T-bao Tbook R8?

Ik heb deze laptop nu circa 10 maanden, wat schrijver zegt van deze laptop de inkijkhoek, heb ik helemaal geen last van en ervaar ik dus helemaal niet, recentelijk hebben wij een HP in bezit van 350 euro die een veel minder groter inkijk hoek heeft dan deze pc, ook het toetsenbord waar de schrijver het over heeft ervaar ik niet als minder fijn, er komt niet zo makkelijk vuil of stof tussen.
Films en bewegende beelden draait deze laptop feilloos af.
Als je 20 tabbladen open heb staan in chrome word de laptop inderdaad trager, maar wie laat nu 20 tabbladen openstaan? krijg ik het verwijt van mijn zoon dan. Dus sluiten dan een aantal vensters...
De laptop is voor zijn grote heel licht en fijn om mee te nemen in een kleine tas.
Helaas is afgelopen zomer het toetsenbord stuk gegaan, tijdens reizen, deze dingen kunnen toch slecht tegen vliegen en daarna door de rontgenstraling gaan, dit had ik namelijk ook met een duurdere acer die in NL was gekocht.
Ik heb deze T-bao kunnen aanschaffen voor 153 euro, das geen geld.
Min punten zijn dat de laptop heeft een beperkt opslag medium,
Soms met meenemen naar mijn werk, merktte ik dat het beeld een beetje raar ging doen, dit was volgens mij softwarematig iets, dat de helderheid op hoogste level bleef staan, als je het level op 0 procent zet dus het allerlaagste gaat de t-bao ongeveer 5 uur mee op een volle accu.
Verder is het een heel fijn ding.
Het toetsenbord, de garantie is het nadeel, want opsturen kost circa 20-25 euro dan ben je zoiets nog eens 2-3 maanden kwijt en het retourzenden kost mogelijk ook geld, de laptop werd de eerste keer te laat bezorgd daardoor hoefde ik mogelijk geen importkosten te betalen, maar die zitten er mogelijk wel bij als ik voor reparatie de laptop terugstuur.
En eigenlijk is het dus geen laptop maar meer een notebook..
Design is erg fijn en roboost en doet zeker niet onder en mogelijk beter dan een duurder HP notebook.
Daarnaast werkt het windows pakket ook gewoon op deze t-bao van MS-WORD zonder hiervoor extra voor te hoeven betalen.
Dus al met al is dit een goede deal geweest.
Voor typen gebruik ik nu een Bluetooth toetsenbord van 5 mm dik die inklapbaar is en ongeveer om de 5 weken opgeladen dient te worden.
Voor vakantie en meenemen adviseer ik eerder een xiaomi of een apple, met aluminium behuizing, omdat je dan namelijk niet het probleem mogelijk heb dat ie op het vakantieadres na een of enkele dagen o.a. het toetsenbord ineens stopt met werken.
Na 8 maanden ziet het ding er nog steeds gelikt en schoon uit, design is echt mooi en strak, mooier dan dat van bijvoorbeeld een HP van hetzelfde formaat.
En voor deze prijs kun je echt geen goedkopere vinden met dezelfde stat als deze T-bao heeft.
De computer kan ook prima voor onderweg gebruikt worden of werk indien je maar ongeveer maximaal 5 uur op een laptop/notebook hoeft te werken.
De HP waar ik het eerder over had, heeft een werktijd die ongeveer 2 uur minimaal langer is maar daar kun je twee T-BAO's voor kopen...