Bosch EasyControl Review

Grave_ 3 april 2018, laatste update op 4 september 2018, 6.238 views Product gekocht

Bosch EasyControl

Produkt samen geïnstalleerd met de radiatorknoppen. Installatie en configuratie is eenvoudig. Hier valt niets op aan te merken. Willekeurige gevraagde temperatuursveranderingen, ook 's nachts, valt echter niet goed te praten. Updates in de uitgebreide review!

Pluspunten

• Eenvoudige Installatie

Minpunten

• Onbetrouwbaar

Kwaliteit Score: 2
Om 4u 's nachts de kranen horen open gaan en dan zien dat de ingestelde temperatuur op 21,5 graden staat is niet prettig.
De instellingen sprongen ook willekeurig op manueel op een niet gevraagde temperatuur.

Helaas is dit produkt daarom letterlijk waardeloos.

Verder wordt het verbruik elke 3de dag bijgewerkt voor de vorige 2 dagen. Of je moest de app herinstalleren om het verbruik onmiddellijk te zien. (Android)

Update 30/04/2018
Produkt geretourneerd binnen de 14 dagen bedenktijd. Ik vermoed dat de problemen die ik ondervind enkel wat kinderziektes zijn die via software aanpassingen verholpen kunnen worden.
Het produkt heeft zeker potentieel!

Update 04/04/2018
Nadat ik via Bosch in België enkel wat parameters moest doorgeven en veranderen ben ik dankzij deze review gecontacteerd door een medewerker van Nefit. Hij heeft me een contactpersoon doorgegeven.
Nefit lijkt me nauwer betrokken te zijn bij de ontwikkeling van het produkt. Ze zouden de logging aanzetten en me later weer contacteren.

Installatie kamerthermostaat
De installatie is vrij eenvoudig. De ketel (Junkers met Heatronic 3) even uit het stopcontact. De oude thermostaat (Junkers FR100) afkoppelen en demonteren. Van deze wist ik dat hij op de bus aansluitingen aangesloten was op de ketel. Ik had van tevoren ook even de spanning op de 2 kabels gemeten. Dat was in orde.

De montage van de CT 200 gaat via 2 schroeven. Ik heb 1 gaatje hergebruikt van de vorige thermostaat en een nieuw gaatje geboord. De backplate heeft nog een uitsparing voor een extra schroefje maar dat bleek niet nodig te zijn volgens de handleiding. De CT 200 klikt heel eenvoudig op de backplate.

De stekker kon nu weer in het stopcontact. Even het wifi wachtwoord ingeven (Let op: Enkel 2.4Ghz!) en de installatie van de thermostaat was vlot verlopen.
Verder heb ik nog geen verbindingsproblemen gehad wat betreft wifi. De router is een Asus RT-AC66U met Asuswrt-Merlin firmware.

De thermostaat dien je toe te voegen in de app
De app had ik reeds geïnstalleerd. Er zit hierin een demo modus. Altijd leuk voordat je beslist om over te gaan tot aankoop.
Het toevoeging van de thermostaat kan via de QR code die je terugvind op de achterkant of op het papiertje in de doos. De instructies in de app zijn goed en helemaal niet moeilijk.

Installatie radiatorthermostaten
De Smart Radiator Thermostat hebben standaard een m30 schroefkop. Er worden wat adapters meegeleverd maar geen van deze pastte op mijn afsluitingen. Dit had ik op voorhand al achterhaald en had me reeds voorzien van deze Comap adapter.

De oude radiatorthermostaten waren eenvoudig los te schroeven. Er ontsnap hierbij geen water.

Voordat je de batterijen in de radiatorthermostaten steekt voeg je deze best ook al toe in de app. De QR code staat immers in het batterijcompartiment onder 1 van de batterijen. Het dekseltje van het batterijcompartiment voelt een beetje goedkoop aan en bij het terug erop klikken denkt je soms dat er ieder moment iets kan afbreken.
Het opschroeven van de thermostaatknoppen verliep verder zonder problemen. Nadat de batterijen erin steken moet je even wachten totdat de knop geïnitialiseerd is. De eerste keer moet je deze kalibreren. Dat is eenvoudig door gewoon op een knopje te drukken. Hij begint dan te zoemen. Dit duurt soms eventjes maar van zodra de temperatuur wordt weergegeven is het in orde. Bij de 8 knoppen die ik geïnstalleerd was ook dit geen probleem.

Verder kan je in de app kamers toevoegen waaraan je de knoppen toewijst. Deze kamers kan je dan weer toewijzen aan verwarmingsprogramma's.

Over de overige instellingen van de app kom ik mss later nog terug.

Heb jij ook een Bosch EasyControl?

Dit klinkt alsof je de "optimalisatie" aan hebt staan. Het systeem gaat dan kijken hoelang het opwarmen van de ruimte duurt, zodat hij op het moment dat jij een bepaalde temperatuur hebt ingesteld, deze al bereikt is. Stel dus dat jij instelt dat het om 6.30 20graden moet zijn, dan gaat het systeem om 4.30 al aan, om te kijken hoe lang het duurt. De volgende dag - als het kan - gaat hij dan om 4.50 beginnen om te kijken of dat ook snel genoeg werkt etc. Je kunt dus een soort inregelperiode meemaken.

Bij de Nefit Easy heb ik de "optimalistie" dus ook gewoon uitgezet. Ik bepaal liever zelf wanneer de verwarming aan gaat. Bovendien vind ik dat Nefit/Bosch gewoon de Easy af hadden moeten maken, in plaats van deze versie 1.5 op de markt gooien.
Indien je gebruik maakt van de slimme thermostaatknoppen staat weersafhankelijk regelen automatisch aan. Deze kan je dan ook niet meer uitschakelen. Indien weersafhankelijk regelen aanstaat dan staat aanwarmvervroeging uit. Deze kan je dan niet aan zetten.

Een voorbeeld van de slaapkamer:
7:30 --> 16°
21:00 --> 18°

Dus van 21:00 tot 07:30 vraag ik 18° op de slaapkamer. Om welke optimalisatiereden zou deze dan naar 21,5 graden moeten gaan om 4u 's nachts?
Na een tijdje komen op dezelfde tijdstippen dezelfde temperaturen terug. Tot na een volledige reset. Dan is het weer willekeurig anders.

Op dit moment kan ik, vanuit mijn ervaring, niemand aanraden om dit produkt ook maar te overwegen.

Ik heb onderstaand filmpje kunnen maken. Ik heb dit opgenomen omdat het in de 2 dagen ervoor op hetzelfde tijdstip gebeurde.
Hierop zie je het startscherm. Ik ga vervolgens naar de slaapkamer, laat dan eerst het ingestelde programma zien, in detail, en wacht vervolgens op 17:00. Een tiental seconden na 17:00 zie je de ingestelde temp veranderen naar 21°.

Verder heb ik nergens, in geen enkel programma of setting, 21° ingesteld.
Grave,
Is dit ook nog met de laatste update ? 1.6.0 (Android - Bosch EasControl) ?
Ik sta op het punt deze CT200 te kopen...

[Reactie gewijzigd door Leviasus op 6 april 2018 06:43]

Grave,
Is dit ook nog met de laatste update ? 1.6.0 (Android - Bosch EasControl) ?
Ik sta op het punt deze CT200 te kopen...
Hey, bij 1.6.0 gebeurt dit nog steeds.

Ik ben ondertussen ook te weten gekomen dat de knoppen intern een standaard programma hebben. Het zou dit programma zijn dat niet goed overschreven wordt door het programma dat je zelf instelt.
Of wordt dit programma mss actief als de verbinding even wegvalt? Dan heb ik het niet over het wifi maar over de 868Mhz verbinding met de thermostaat.

De thermostaatknoppen hebben trouwens 3 knoppen. +, - en 0 of O. De laatste schakelt tussen manueel en automatisch. Als je éénmaal drukt op de O dan schakelt hij manueel en springt dan naar 17° of 21°. Dit zouden de temperaturen zijn die standaard in het programma van de knoppen zit.
De ene knop schakelt naar 17° terwijl een andere knop op hetzelfde moment naar 21° schakelt.
In de app zie je de ruimte manueel gaan met de temperatuur aangegeven op de knop. De temperatuur wijzigen met de + en - werkt ook.
Maar bij het terug schakelen naar automatisch blijft hij soms op de manueel ingestelde temperatuur staan en soms neemt hij de temperatuur van het ingestelde programma in de app over.
Kinderslot en tochtdetectie instellingen zijn ook nog niet aanwezig.

Ik vermoed dat we zullen moeten wachten op een update van de firmware van de thermostaat zelf, of mss wel van de knoppen als dat mogelijk is.

Wil je mss de mijne kopen?
Echt vreemd.
De app verwijderen en enkel de thermostaat gebruiken als test.
Ik ga deze thermostaat gebruiken voor een nieuwbouw project, ik kan deze helaas dus niet overkopen.
Bosch/junkers (nogmaals) contacteren voor een oplossing.
Wat is de ervaring ondertussen met deze thermostaat?
Zijn de problemen die hier te lezen zijn al opgelost?
Hey,

Zoals vermeld heb ik mijn toestel retour gestuurd dus nieuwe ervaringen heb ik niet.
Gelijkaardige problemen kom ik nergens op internet tegen. Veel reviews zijn er ook niet terug te vinden.
In de landselectie op de website is Nederland niet meer te kiezen maar zijn er wel andere landen bijgekomen. Waarom is Nederland weggehaald?
Ik heb ondertussen een Tado. Ook niet perfect maar werkt zonder grote fouten.
Ik heb deze thermostaat ook gehad maar weer snel weggedaan.
Overshoot met vloerverwarming, spontaan gaan verwarmen als dit niet nodig is.
Als je geen nefit/bosch ketel hebt zijn alle extra functies weg ondanks opentherm.
De app vind ik ook niet geweldig komt een beetje rommelig over, vond dan eigenlijk de oude easy app beter.
Er zijn voor dit geld zat alternatieven die wel goed werken en waar goede support achter zit.
Het vreemde is ook dat deze thermostaat in Nederland in de reguliere webshops nergens verkrijgbaar is, ondanks deze thermostaat al een tijdje beschikbaar is.
Ook de support van nefit/bosch is het slechtste wat ik ooit heb meegemaakt, als je een mail stuurt krijg je geen reactie of pas een maand later als je geluk hebt.
Het kan zijn dat andere helemaal blij worden van deze thermostaat, maar ik in iedergeval niet.
Heb je deze gebruik in combinatie met de radiatorthermostaten?
Nee, dat niet. Puur voor de vloerverwarming.
Ik kan de klachten alleen maar beamen, koop dit product gewoon niet! Het werkt echt niet zoals het moet en de support is een echte ramp!
We zijn nu een jaar verder. Ook ik heb interesse. Ben aan het twijfelen tussen deze en de Tado V3. Het gaat mij vooral om de temp. regeling per ruimte. Zijn er zaken verbeterd? Of is het nog steeds niet in orde?