Xiaomi Mi Robot Vacuum

€ 243,-
Specificaties Robot-stofzuiger met 150 minuten batterijduur - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi Robot Vacuum Review

iAR 3 april 2018, 5.297 views Product gekocht

Xiaomi Mi Robot Vacuum

Ik heb deze Xiaomi als vervanging van mijn Roomba 785: met wat opstartproblemen ben ik zeer content met deze stofzuiger. Hij is goedkoper maar werkt niet perse out of the box.

Pluspunten

• Prijs/functionaliteit verhouding is top
  • Intelligent
  • Zuigt goed (en kracht is instelbaar)
  • Accu-loze virtual walls
  • Notificaties & Voice feedback

Minpunten

• Lastige setup
  • Iets onoverzichtelijke app
  • Zit ik nu ook in het Chinese sociale puntensysteem? Of weet Xi Jinping hoe ik woon?

Ik heb na 3-4 jaar mijn iRobot Roomba 785 verkocht en ben voor de Xiaomi stofzuiger gegaan. Ik kon ovor 300-zoveel een nieuwe kopen of voor enkele tientjes een accu vervangen. Ik ben voor de eerste gegaan, en na een paar weken heb ik er zeker geen spijt van.

Deze review gaat niet in op de technische details. Maar meer of je voor Xiaomi moet kiezen of toch "safe" voor de iRobot Roomba.

De competitie: iRobot Roomba 7-serie
Voor de duidelijkheid, de Roomba 785 is een "domme" slimme stofzuiger. In principe gaat hij aan, zuigt kriskras door de kamer totdat hij klaar is of leeg is (en dan weer naar de dock gaat). Virtual walls (en halo's) zijn grote kastjes met een batterij erin. Voor huisdieren is een halo essentieel, de Roomba is hardhandig. De Roomba 7-serie kan niet connecten met wifi of een app en laat je niets weten.

De competitie: winaar Xiaomi
De Xiaomi is wél slim. Hij scant de ruimte (die direct zichtbaar is in de app) en pakt stukken van pak em beet 10m2 die hij vervolgens netjes zuigt (in keurige strepen). Hij is hierbij uiterst voorzichtig bij randen, meer dan de Rooma. De waterbak van de huisdieren blijft zonder hulpmiddelen staan én blijft droog.
Je weet via de app (en notificaties) wanneer hij begint en klaar is. En tevens kun je precies zien wat hij wel en niet heeft gedaan.
Het valt mij ook op dat de Xiaomi minder vastloopt op het tapijt. Op de een of andere manier kan hij zich handig loswrikken. Beter dan de Roomba, die ik regelmatig hulpeloos op het kleed vond.

Ik weet het niet zeker, maar als hij vastloop krijg je vast een notificatie (niet getest). In de app kun je met een joystick de Xiaomi bedienen... en welicht zo los rijden, terwijl je op je werk zit! Nog niet zelf getest.

Nadelen?
Het enige echte grote nadeel is de setup. Het heeft mij een paar dagen gekost om de stofzuiger te connecten met de app. Ik werd zo af en toe lief toegesproken in het chinees met de toevoeging wifi, daar kon ik smakelijk om lachen... maar na alles geprobeerd te hebben sloeg de paniek toe. Totdat iemand zei: kies Singapore als mainland. En toen was het klaar!
Een ander nadeel zou kunnen zijn dat er data rechtstreeks naar Xi Jinping gestuurd wordt... of dat ik nu al mee doe in het sociale kredietsysteem van China. Vergeet niet dat iRobot je data ook graag wilde verkopen
Een minor details is dat ik nog steeds niet goed weet van wie het product is, of het verschilt per continent en hoe het nu eigenlijk heet. Mijia, Xiaomi, Vacuum, gen1, Roborock, ...?

Wel of niet
Als je je aan het oriënteren bent op een robotstofzuiger dan heb je wellicht al een aardig beeld gekregen van de verschillen.

De afwerking van Xiaomi is gelijk, of misschien wel beter dan die van de Roomba. Het oplaadstation staat steviger maar is wel hoger! Hoger dan de stofzuiger zelf.
Als je de stofzuiger gekoppeld hebt aan de app dan kun je vervolgens een Engels voicepack activeren. De app is ook Engels, dus dat is prettig.
Je kunt het toestel via de app programmeren. Je kunt daar een frequentie en zuigkracht aan hangen. Dat biedt mogelijkheden. Op maandag, woensdag en vrijdag bijvoorbeeld de turbo stand en op dinsdag en donderdag even snel met een rustige stand.
De virtual wall is een magnetische strip. Geen gedoe met kastjes en batterijen.

Verder nog?
Kies je voor Xiaomi? Heb geduld. Shippen vanuit een China warehouse is vaak goedkoper. Zeker als je slim omgaat met kortingscodes en coupons.
Check ook zeker de inhoud van het pakket. Ik had er geen accessoires bij! Daar zit prijsverschil in. Overigens kon ik die accessoires weer weer met coupons kopen die ik kreeg voor de stofzuiger ;)
Het grote voordeel is wel dat je met de Xiaomi altijd goedkoper uit bent dan met de Roomba. Alle Roomba's die met een app werken zijn meer dan 400 euro. Natuurlijk kan het zijn dat juist de duurdere Roomba's beter zuigen dan de Xiaomi... maar vraag je af of je het nodig hebt. Af en toe zelf zuigen is en blijft nodig! Zeker met huisdieren en/of veel meubels.

Als je meer details wilt, dan kan ik je de review van blowk aanraden.
Als je vragen hebt, dan kun je die hieronder kwijt.

Heb jij ook een Xiaomi Mi Robot Vacuum?

Hallo

Heeft er iemand al eens problemen gehad met deze stofzuiger. Ik krijg een bumper error 2. Ik heb de stofzuiger via ali express gekocht en ik krijg de klantendienst maar niet aan het werk om mij te helpen. Heb misschien al 50 keer gechat met de klantendienst maar niets helpt. Weet hier iemand die deze stofzuiger kan maken?
Een oude reactie, maar misschien dat het nog helpt - kijk eens of er in de buurt een repair café zit. Hier kunnen vrijwilligers (gratis) kijken of ze hem kunnen repareren.
Mooie review. Wij waren ook aan het kijken naar een Roomba stofzuiger maar stuiten nu ook op de modellen van Xiaomi en alle positieve ervaringen hier op Tweakers. Ik zie dat er ook een nieuwer en duurder model is van Xiaomi is. Heb je die nog overwogen?
Je bedoelt die ene met dweilfunctionaliteit?
Nee, eigenlijk niet. Ik vond hem te duur, had geen dweil nodig en dacht dat het ook geen beter product zou zijn.
Ik heb wel die dure gekocht (mijn review hier).
Redenen voor mij waren:
- dweilen (is niet spectaculair maar toch even een vochtige lap over de vloer)
- nieuwere versie, wat mij onzekerheid gaf over hoe lang de eerste versie nog ondersteund wordt
- HEPA filter

Geen sterk lijstje, bij elkaar.
Je moet het er maar voor over hebben, want de nieuwe is echt fors duurder. Voor mij telde de ondersteuning (firmware) en de mogelijkheid dat Xiamomi de oude versie laat vallen zwaar.
Tnx voor jullie info!
Wij gaan hier toch voor de Roomba (de middenvariant dus de 800-serie) vanwege de garantie en het gemak mocht het ding issues hebben. Met name mijn vriendin vond dat wel belangrijk.
Wij hebben de Xiaomi vacuüm nu 2 jaar en nog steeds geen problemen tegengekomen. Updates worden nog steeds geleverd.
De problemen zitten ook niet in de updates maar in de installatie met wifi. En volgens mij is het afhankelijk wel land je kiest voor welke opties je in de app krijgt. Zo kan hij bij mij geen zones onthouden, terwijl ik dat bij anderen wel zag.