Foxconn A7DA-S 3.0 Review

Darkstriker 19 april 2010, laatste update op 9 januari 2013, 1.376 views

Foxconn A7DA-S 3.0

Pluspunten

• Veel features
  • Goede layout
  • DDR3 sideport memory

Minpunten

• Slechte RAID5 performance
  • Matige performance van de storage controller in het geheel
  • Geen mogelijkheid tot undervoltagen
  • Windows kan niet fatsoenlijk installeren als de HDDs in RAID modus zijn

Layout Score: 4
Korte Inleiding:
Ik heb deze gekocht om als moederbord voor mijn server te werken. De belangrijkste eisen voor mijn waren een SB750 southbridge (die dus RAID5 ondersteunt) en zes interne S-ATA poorten. Aan al deze eisen voldoet het moederbord en is tegelijkertijd ook nog en van de goedkoopste die een SB750 biedt.

Aangezien dit mijn eerste review is ga ik gewoon de punten aflopen. Als er tips zijn oid, hoor ik dat graag!

Featureset
Het featureset van dit board is voor z'n prijs redelijk uitgebreid. Het heeft 6 SATA2 poorten, een daarvan kan omgezet woorden naar ESATA via een meegeleverde slotblend.
Verder zijn er de standaard features zoals sound, USB 2.0, IGP met VGA,DVI en HDMI, een gigabit NIC, 2x PCIe2.0 16x (die in 8x modus gaan als beide gebruikt worden), 2x PCIe2.0 1x en twee ouderwetse PCI slots, floppy connector, IDE connector en 4 DDR3 slots. Er is dus ook voldoende ruimte voor uitbreidingen.
Belangrijk voor mensen die de IGP gaan gebruiken is dat deze in tegestelling tot de meeste andere boards over DDR3 sideport memory beschikt (de dedicated geheugen voor de IGP die op het moederbord zit) waar er op de meeste andere om kostenoverwegingen DDR2 gebruikt wordt.
Belangrijk is ook dat deze dankzij de SB750 RAID5 ondersteunt.
Een leuke toevoeging is dat er op deze board maar liefst 3 PWM fanaansluitingen zijn. Hoe dat werkt kan ik zelf echter niet beoordelen omdat ik geen PWM fans heb.
Netjes zijn ook de onboard power en reset knoppen die vooral bij troubleshooting heel erg handig zijn.

Layout
De layout is prima. Er is voldoende ruimte om monstrueuze koelers te installeren (zoals de Coolermaster Z600 die ik er op heb) en je komt dan nog steeds goed bij de geheugenslots. Een mooie feature is dat de SATA poorten allemaal in een hoek aan de kant van het moederbord zijn wat kabelmanagement heel erg tegoed komt.

Prestaties
De prestaties van het moederbord zijn op de meeste vlakke gewoon redelijk. De IGP kan de nodige performance leveren. Gamen wil je er echter niet op. 5056 3dmarks in 3dmark'03 zijn geen prestatiewonder.
Erg teleurstellend is echter de RAID5 schrijfperformance. Met een kleine 16.5MB/s gemiddeld (volgens HDtune) is de schrijfsnelheid heel erg laag terwijl een quadcore makkelijk de pariteitsberekeningen kan uitvoeren en zodoende makkelijk boven de 100MB/s mogelijk zou moeten zijn met 5x 1TB (zoals in mijn opstelling). (Ik ben helaas de screenshots van HDtune voor de RAID5 setup kwijt)
Ook de lees snelheid in RAID5 met 5 HDDs was slechts matig te noemen met rond de 90MB/s.
Dit lijkt echter een probleem van de aanbinding van de SATA-controller in het geheel aangezien die zelfs in RAID0 met 5 HDDs niet boven de 100MB/s lezen of schrijven uitkomt. Dit is echter iets wat je AMD moet verwijten aangezien alle AMD chipsets dergelijk slechte resultaten neerleggen bij de HDD controllers.

Even ter vergelijking: Mijn Core i7 setup met 3x 500GB haal meer dan 140MB/s als de HDDs in RAID0 zijn.
Aangezien HDtune niet wil runnen op de RAID0-instantie hier een benchmark van een RAID 10 met 4 schijven (Afb1) ivm een Sweex PU103 RAID1 met 2x160GB 2.5" 5400rpm (Afb2) en Intel ICH10R 3x500GB RAID0 (Afb3). De RAID0 is met HDtune niet goed te benchmarken aangezien deze niet eens goed herkend wordt.

Specs van i7 Systeem (Afb3):
i7 920
MSI X58 Platinum (ICH10R Southbridge)
6GB DDR1333
3x 500GB WD RAID0

En dan nog even een idee wat ongeveer met 5 HDDs in een RAID5 setup haalbaar is:

Als inschatting van de USB performance heb ik ook nog even een screenshot van HDtune op mijn 4GB Kingston USB-stick er bijgedaan (Afb4)

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Dit moederbord heeft bij mij nog geen enkele crash oid veroorzaakt en aangezien ik het slechts een maand heb kan ik nog niks zeggen over hoe lang het meegaat. Wat mij echter heel erg tegen valt is dat met die nieuwste revisie van het BIOS de RAID5-support geschrapt is. Je moet dus een BIOS downgrade uitvoeren alvorens je RAID5 kan gebruiken.

Overklokbaarheid
Deze kan ik niet heel goed beoordelen aangezien ik niet zelf hiermee overklokt heb. Alle nodige features zijn echter aanwezig (ACC, voltage verhoging voor alle nodige componenten). Wat echter mist is de mogelijkheid de voltage via het BIOS naar beneden te zetten (voor bvb stroombesparing oid).

Compatibiliteit
De driver van de RAID controller is kennelijk een grote zooi aangezien Windows Server 2008, Windows Vista en Windows 7 weigeren te installeren wanneer de HDD controller in RAID is. Windows op een firmware RAID installeren is dus een no-go. Ik weet echter niet of dat aan Foxconn te wijten is of aan de driver van AMD (die Foxconn ook onveranderd gebruikt). Met hardware heb ik nog geen problemen ondervonden. Let wel op dat de onboard NIC zelfs onder Windows 7 een aparte driver nodig heeft.
Verder kan de firmware RAID niet onder Linux gebruikt worden aangezien er geen compatibele module is voor de AMD firmware raids.

Ondersteuning

De ondersteuning van Foxconn is redelijk te noemen. Sinds verschijnen van het board zijn er in totaal twe BIOS updates geweest waarvan de laatste geflasht was op mijn moederbord. Zoals ik al eerder zij heeft deze echter geen RAID5 support meer en moet men dus terugflashen naar een eerdere versie om dat te verkrijgen. De Releasenotes voor de BIOS updates zijn heel erg sketchy en dat er bvb geen RAID5 support meer in de nieuwste versie is staat er niet bij.
Op mijn aanvraag betreffende de RAID5 functionaliteit heeft Foxconn echter binnen 2 werkdagen geantwoord (op zich wel netjes) maar dus met het bericht dat ik een BIOS downgrade moet uitvoeren.
De laatste BIOS update is overigens bijna 9 maanden geleden.
Als er iemand interesse heeft kan ik voor diegene ook een aanvraag doen betreffende het feit dat van de interne firmware RAID geen Windows geÔnstalleerd kan worden. Ik heb er zelf op dit moment geen probleem mee omdat ik een aparte controller gebruik voor Windows.

Voor de prijs levert de Foxconn A7DA-S 3.0 een zeer compleet pakket. Er zijn veel features en over de layout is goed nagedacht. Ook de support van Foxconn is erg snel. Een groot minpunt is dat Windows niet op de interne RAID controller kan installeren. Voor wie een RAID opstelling wil zou ik dan ook een fatsoenlijke RAIDcontroller adviseren zoals de Highpoint RocketRAID 2680 die alle onboard controller zwaar onderuit haalt en vooral in RAID5 significant beter presteert dan de SB750 of ook de Intel ICH10R.

Andere Opmerkingen
Dit moederbord wordt niet ondersteunt door speedfan en ook de door Foxconn meegeleverde applicatie kan de fanspeeds niet regelen. Bovendien wordt een van mijn fans als niet aangesloten geregistreerd maar hij roteerd wel precies even snel als op andere poorten.
De AMD SB750 RAID controller is NIET compatibel met Microsoft Hyper-V! (Getest op windows server 2008 SP2 x64)

Update 19/4/2010
Update 1: Ik heb inmiddels contact met Foxconn support over zovel de issue met het installeren van Windows op de RAID als ook de compatibiliteit met Hyper-V. Zij lijken wel willends hier aan te werken. Ik hou jullie hier up to date over mogelijke BIOS updates en of deze de problemen verhelpen.
Update 2: Ik heb zonet van Foxconn bericht gekregen dat zij een test-systeem zullen opzetten en mij contacteren met de resultaten. Het blijt dus even afwachten maar ik neem aan dat er binnenkort resultaat is.

• 2x Toshiba 160GB 2.5" 5400rpm
  • 2x WD 1TB 5400rpm
  • 3x Samsung Spinpoint F1 1TB 5400rpm
  • 4x 2GB Kingston ValueRAM DDR3-1333
  • Athlon II X4 620
  • Sweex PU103 SATA RAID controller
  • Windows Server 2008

Heb jij ook een Foxconn A7DA-S 3.0?

hallo, in je prestaties onderwerp ga je het geteste moederbord vergelijken met een i7 systeem??? Moet je niet het gebruikte moederbord noemen ipv het systeem? En zijn de gebruikte HD's hetzelfde als in deze geteste moederbord?
Je hebt daar wel een punt en ik zet het er dan ook meteen even bij.
Echter gaat het hier om de HDD prestaties die in beide gevallen (i7 of Athlon II) nauwelijks afhangen van het moederbord maar van de Southbridge en daarvan is er maar een die met Vore i7's wordt gebruikt.
Specs komen er ook zo nog even precies bij.
Het lijkt me niet reŽel om deze waardes mee te nemen, zeker omdat je de volgende informatie in de test geeft.
De laatste BIOS update is overigens bijna 9 maanden geleden.
Je bent iets aan het testen dat niet supported is.

Tweede opmerking. De "raid" controllers zijn Fake raid controllers die heel erg afhankelijk zijn van de processor performance.

Aangezien een Athlon II X4 620 een heel andere klasse processor is dan de i7 920 kun je de resultaten echt niet vergelijken.

Het is sowieso niet te adviseren of fake raid 5 te gebruiken op welk systeem dan ook. Benchmarks zien er goed uit maar als je ook zware applicaties draait gat de performance dramatisch achteruit. het is veel beter om voor Raid 1 of Raid 0 of Raid 10 te kiezen. Drukt veel minder om de performance.
Ik neem aan dat dit over raid 5 gaat? Waarschijnlijk wordt raid 5 gewoon niet support en moet je dit niet gebruiken!

Je gaat een instap mainboard vergelijken met een High end mainboard.

Om deze redenen vind ik de review niet goed.

Dit is nog een vergelijking tussen fakeraid en software raid op windows 7.

Zoals ze hier aangeven is de enigste reden om fakeraid te gebruiken, een dual boot systeem.
Of ik iets test dat niet support wordt is een beetje tweezijdig. Foxconn adverteert namelijk expliciet met RAID5 support dankzij SB750 bij dit moederbord. Dat staat op de site, in het handboek, in de specs hier op t.net etc. Dus ik test feitelijk iets wat wel gesupport wordt maar wat zij kapot hebben gemaakt (maar waar ze nog wel mee adverteren).

Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat de processor invloed heeft op een RAID0 opstelling. Hoe dan ook is dat NIET het geval. processor load blijft zowel bij de amd als ook bij de intel tussen de 0 en 5% als je alleen leest of schrijft dus daar is die vergelijking is wel degelijk terecht.

Voordat je hier ongefundeerde opmerkingen maakt over wat performance drukt zou je toch echt wat meet onderzoek moeten doen. RAID5 kan performance een raid0 met een schijf minder goed bijbenen indien je een goede controller hebt (zoals in menige reviews te lezen is die je op het internet makkelijk kan vinden).
Desondanks: niet voor niks kun je in de screenshots ook niet de performance van de RAID5 zien maar van de RAID10/RAID0 dus daar zou je eens wat nauwkeuriger moeten kijken.

En nee, dat stukje over het installeren van Windows is van toepassing in elke RAID mode. RAID1, RAID 0 en RAID 10 werken evenmin als RAID5 en ook ongeacht of je de nieuwst BIOS versie of die met RAID5-support gebruikt. Als dat over RAID5 ging STOND DAT ER BIJ!

De 790GX chipset van AMD hoort in het high-end segment en de SB750 is de beste southbridge die AMD op dit moment levert evenals de ICH10R de beste southbridge is die Intel levert.
Komt bij dat ik natuurlijk ook alleen kan vergelijken met dingen die ik zelf heb. Ik weet niet of jij voor je reviews altijd 5 moederbord aanschaft maar ik doe dat iig niet!

Die twee reviews die jij daar geeft zijn op een moederbord dat gebruik maakt van een chipset die maar liefst 7 jaar oud is en ook al runt ie windows 7, hij levert geen data die enigszins relevant zijn vandaag. (een prescott intel single core heeft inderdaad nog moeilijkheden met RAID5. Niet de Athlon II X4 nog de core i7 hebben daar enige moeilijkheid mee. Evenmin als alle andere recente processoren)
Ik denk dat je altijd beter af bent met een apparte raid controller voor raid 5. Volgens mij is het erg moeilijk om een raid5 array over te zetten naar een andere moederbord als je de mobo controller gebruikt.
Klopt dit ervaring heb ik ook.
Ik heb raid 1 installaties overgezet dat was al een kriem. Of Raid0 of 5 ooit gelukt zou zijn met een andere controller?

Daarbij heeft software Raid onder Linux een aantal voordelen boven fakeraid, bij 1 OS op een systeem.

Onder software raid kan ik verschillende raid partities maken die ik in raid zet. Zo kan 1 partitie een deel van een raid 1 setup uitmaken terwijl een ander deel een deel van raid 0 uitmaakt.

Zo heb ik de het OS in raid 0 staan en de data in raid 1. Dit alles op twee disks.
Overzetten van welke RAID opstellingen die op hardware niveau worden gemaakt is heel lastig en in de meeste gevallen alleen mogelijk indien je de zelfde controller gebruikt (hoewel dat bij raid 0 en 1 misschien iets makkelijker is)

Aangezien ik Windows gebruik en de oordelen in reviews over de software raid in windows altijd nog erger zijn dan die over fakeraids ben ik voor die laatste optie gegaan.

De feature dat je bepaalde delen van de HDDs in verschillende RAID modi kan zetten is echter iets wat totaal niet exclusief is voor linux. windows kan het en vrijwel elke raid controller kan het ook dus dat maakt geen verschil.

Ik heb nu bvb een deel van mijn 5tb hdds in raid 10 en de rest in raid0.
Het maakt niet veel uit wat voor array je wil over zetten gaat erom dat de contollers op beide borden niet te veel van elkaar verschillen, het liefste de zelfde controller.