Ducky One 2 Skyline TKL (Qwerty US, Cherry MX Brown) Review

Thijswvv 23 maart 2018, laatste update op 26 maart 2018, 2.944 views Product gekocht

Ducky One 2 Skyline TKL (Qwerty US, Cherry MX Brown)

Stevig toetsenbord, met duurzame keycaps van PBT (double-shot) en Cherry switches. Leuke toevoeging is de set extra keycaps in lichtblauwe kleur. Minpunt is de relatief ingewikkelde instelling van macro's zoals volumebediening. Uit de doos zijn er geen macro's geactiveerd. Geen backlight maar ik mis dat persoonlijk niet.

Pluspunten

• Stevig toetsenbord
  • USB-C aansluiting
  • Extra keycaps in contrasterende kleur
  • Cherry MX switches
  • Strakke afwerking zonder zichtbare logo's
  • Instellen macro's zonder software

Minpunten

• Ingewikkelde setup van macro's (zoals voor volume), en geen macro's out of the box
  • Afwerking keycaps aan onderkant laat wat te wensen over, randjes zijn niet goed weggeslepen

Mijn eerste mechanische toetsenbord: een Ducky One 2 Skyline TKL met Cherry MX Brown switches. De switches bevallen goed, ze zijn redelijk licht en ik moet nog wennen aan de lichte maar merkbare tactiele weerstand.

Bij het toetsenbord wordt meegeleverd:
- USB-C naar USB-A kabel
- keycap puller
- setje van enkele extra keycaps (Enter, escape etc.) in een lichtblauwe kleur
- handleiding (engels)

Bouwkwaliteit en styling
Ik heb het toetsenbord nu 3 weken in mijn bezit en er zijn me een paar dingen positief opgevallen; zo lijkt de bouwkwaliteit uitstekend. Dit toetsenbord heeft geen numeriek toetsenbord, maar dit heb ik tot nu toe ook niet gemist (ik ben tenslotte ook geen accountant). Dit maakt wel dat het toetsenbord compact is en weinig ruimte inneemt.

Er zit geen beweging in het toetsenbord bij aanslagen van de toetsen. Ook heeft het toetsenbord een goed gewicht en grote rubberen 'voetjes'. Hierdoor verschuift het toetsenbord niet, zelfs niet met hevig typen. Verder bevalt met de strakke styling, er zijn geen logo's aan de voorkant en bovenkant. Alleen aan de achterkant van het toetsenbord (dus normaal onzichtbaar) zit een Ducky logo. Het toetsenbord heeft geen backlight, maar als je blind kunt typen is dit ook overbodig en naar mijn idee leidt het ook af. Handig zijn de kanaaltjes voor cable management: je kunt het snoer ook naar de linker- of rechterkant toe leiden.

Ook bevalt me het lettertype en styling van de toetsen, dit is gewoon strak en niet zo uitgesproken zoals 'gaming' toetsenbord. Hier moet je natuurlijk van houden. De toetsen zijn ook van een hoogwaardig materiaal, namelijk PBT. Dit plastic is duurzamer dan normale ABS toetsen, die in de loop van de tijd oplossen in de vetten op je huid. Het enige minpunt is dat enkele toetsen ruw zijn afgewerkt aan de onderkant, waardoor er lichte randjes zichtbaar zijn (denk aan <1 mm). Bij normaal gebruik valt dit niet op maar als je ernaar opzoek bent kun je ze wel vinden. Verder voelen de toetsen echt geweldig aan, ze zijn stevig en dik (zie foto).

Functionaliteit
Met het toetsenbord kunnen macro's gemaakt worden hiervoor is geen software nodig. In de handleiding is het naar mijn mening redelijk uitgelegd, dit had echter wel beter gekund. Het moet iedereen wel lukken, maar het is niet zo makkelijk zoals andere merken die hiervoor gewoon een programmaatje met interface hebben gemaakt. Ook is de functionaliteit beperkt, voor macro's moet je naar een andere 'layer' van toetsen wisselen, met Fn + 1 ga je bijvoorbeeld naar laag 1. In deze laag kun je dan toetsen van nieuwe macro's en functies voorzien. Andere merken hebben vaak al out of the box volumemacro's. Hou er rekening mee dat dit wat tijd en moeite kost en dus niet standaard geactiveerd is. Het is wel goed dat dit zonder software ook kan, maar software had het wel makkelijker er sneller gemaakt. Verder beschikt het toetsenbord over N-key rollover, dus alle toetsen kunnen tegelijk worden aangeslagen.

De Ducky One 2 Skyline TKL MX Brown is een solide toetsenbord met strakke styling. Echter, het instellen van macro's vergt wat tijd en moeite. Ook zijn sommige toetsen niet goed afgewerkt, dit is echter niet opvallend bij normaal gebruik. De prijs van 100 euro is naar mijn mening niet te duur.
Alternatieven
Als je op zoek bent naar een goed toetsenbord met duurzame PBT toetsen, kijk dan ook even naar de Cooler Master MasterKeys S PBT. Dit toetsenbord beschikt wel over macro's out of the box, maar de styling is wel wat minder naar mijn idee.

Heb jij ook een Ducky One 2 Skyline TKL (Qwerty US, Cherry MX Brown)?

Nette review en je beschrijft precies wat ik ook voel bij dit bord. Het typt lekker stevig, en het is robuust.
Dank je, dat is fijn om te horen :)

Ik gebruik de Ducky nog dagelijks met veel plezier, hij ziet er nog uit als nieuw en voelt ook zo!
Na lang zoeken ben ik er uit: ik wil deze! Helaas is deze momenteel nergens beschikbaar, grrr....
Goede keus ;)

Hij is overigens bij Alternate nog leverbaar, daar heb ik hem ook besteld!

Excuus, alleen de MX Blue versie is nog leverbaar...

[Reactie gewijzigd door Thijswvv op 13 februari 2019 11:44]