NZXT Kraken X72

Specificaties CPU (closed loop), 120mm (3 fans) - Bekijk alle specificaties

NZXT Kraken X72 Review

Foritain 21 maart 2018, 4.504 views

NZXT Kraken X72

Net als de Kraken X62, maar dan in 360mm format. Iets koeler, iets efficienter, harstikke aantrekkelijk met zijn RGB-infinity-mirror pomp, en keurige afwerking van alle onderdelen en slangen. Prijzig, overkill voor niet-high-end processoren of niet-overclockers, maar extreem begerenswaardig.

Pluspunten

• Maximale koeling top. Bovenaan de grafiek.
  • 'Wint' ook de grafiek bij test op gelijke geluidsproductie
  • Minimale geluidsproductie uitstekend. Fluisterstille pomp, fans ruim genoeg instelbaar.
  • Looks! Infinity mirror design met de RGB LEDs is (subjectief) fantastisch, ook de slangen en het rad is net weer wat mooier.
  • Uiteraard eenvoudig inbouwen
  • 6 jaar garantie

Minpunten

• Grote pomp constructie potentieel probleem op moederborden met afwijkende layouts (niet typisch ATXje zeg maar)
  • Prijs:Voor 'een beetje oc' op een typische Intel quadcore kan je natuurlijk met een veel goedkopere luchtkoeler uit de voeten: dit product schiet dat prijs-prestatie-toppunt wel ruim voorbij. Tevens duurder dan de meeste 360mm concurrenten.

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/line2.png https://www.techtesters.eu/pic/NZXTKRAKENX72/901.jpg

NZXT Kraken X72 review

- Inleiding
- Uitpakken
- Specificaties
- Inbouwen
- Test en resultaten
- Conclusie

Zij die wel eens eerder wat van ons hebben gelezen zullen vast de NZXT Kraken koelers wel eens voorbij hebben zien komen. De review van de Kraken X60 is inmiddels al weer 4 jaar geleden, en die was in de tijd best opvallend met zijn RGB LEDje erin, en gaandeweg hebben we de opvolgers (X61, X62 en kleinere varianten op deze 280mm modellen) tal van keren gebruikt in verschillende systemen. De reden: toch vooral die uitstraling, al lieten de prestaties nimmer te wensen over.

De Kraken X62 gaat inmiddels ook al weer meer dan een jaar mee, maar mogen we toch (subjectief) nog altijd één van de (zo niet dé) aantrekkelijkste, of in elk geval objectief opvallende processorkoelers noemen. Smaken verschillen and all that, maar zelden dat koeler-reviews zo structureel aandacht blijven krijgen dus we hebben een vermoeden dat we niet de enige zijn die dat denken. Toegegeven, de prijs is fors en objectief zijn dergelijk dikke koelers voor tal van processoren (en niet overclockers) al snel ‘overkill’, maar dat wordt kennelijk soms graag voor lief genomen.

De concurrentie zit echter ook niet stil, en we hebben zowel Corsair als Thermaltake hun zinnen zien zetten op 360mm modellen. NZXT beperkte zich tot dusver tot 140mm, 240mm en 280mm modellen. Op zich geen onredelijke keuze, want het aantal cases waarin je een 360mm rad kwijt kan is net weer wat kleiner, maar er zijn even goed cases waarin een 360mm radiator mooier oogt dan een 240mm model. Daarbij weten we uit ervaring dat een 360mm variant van dezelfde koeler in de regel net even een kleine temperatuur winst kan geven, dus wie weet dat de positie van NZXT in de temperatuurgrafieken ook een argumentje was geweest voor… de Kraken X72. De echte nieuwe serie laat nog even op zich wachten, maar NZXT breidt zijn Kraken assortiment vanaf vandaag dus uit met een 360mm model.

Prijskaartje? Nog niet zeker. De X62 kost je een eurotje of 155, de X72 zal daar vermoedelijk een paar tientjes boven komen maar vooralsnog is het gissen.

Uitpakken, bouw en features

Geen grote verrassingen voor de Kraken kenners in de verpakking en de unbox ervaring. Gewoon netjes, geen reden om af te wijken van de AIO-verpakking-standaard.

Specs:

En daar is het volgende Krakentje. Nog altijd een net afgewerkt rad met net wat langere slangen dan typisch voor AIO’s (wat soms handig is, merkten we bijvoorbeeld bij de Raijintek Paean build), slangen voorzien van sleeves en een bescheiden NZXT branding op het rad. Maar dan allemaal net even wat langer.

De pomp constructie blijft toch de show piece van NZXT en als ik een gok mag doen één van de grootste factoren achter het ogenschijnlijke succes van de serie (gezien de zichtbaarheid in alle topics, channels, social media etc mogen we het wel een succes noemen). De constructie zelf is chic met het geborstelde randje, al zie je daar in menig pc weinig meer van, maar de spiegel constructie die ook net wat groter is dan gebruikelijk valt toch positief op. Onderop: koelpasta voorgeplakt, ook handig (tenzij je naar Threadrippers kijkt).

Fans, blijven bij de bekende weg van de X52 hier (240mm). Zwart met een grijs detail, ruim instelbaar met 500-2000RPM (wat je via de software van NZXT doet), en op zich netjes. Wel vragen we ons af waarom ze niet gewoon meteen voor de RGB AER fans gaan; iets duurder, maar die RGB-upgrade voelt toch als iets wat voor de hand ligt.

Montage

Weinig zaken zijn zo makkelijk in te bouwen als Asetek gebaseerde AIO waterkoelers. Er komt weliswaar wat schroefwerk bij kijken, 12 schroefjes om de fans op de radiator te plaatsen (en het kan iets meer moeite zijn als je de fans tussen behuizing en radiator wilt), maar laten we dat niet als lastig gaan beschrijven.

Montage op de CPU is een kwestie van backplate erachter, schroeven erin draaien, koelblok erop (want pasta zit er standaard op), en vastschroeven maar. Enige wat we dan zouden kunnen bedenken is dat een beetje extra pasta voor hermontages geen kwaad zou kunnen en zou moeten kunnen voor de prijs.

Je PCI-e sloten zijn uiteraard geheel vrij, maar wat we vorige keer ook zagen is dat de grote pomp constructie verdacht dicht tegen je geheugen zit. Op de meeste moederborden is dat geen punt, helemaal niet wanneer je slechts twee van de vier sloten gebruikt, maar als je een bord hebt met een socket nabij het geheugen kan het lastig worden. In typische layouts gaat het allemaal net, zie bijvoorbeeld deze foto van de Kraken pomp naast een volle kit GeIL Super Luce geheugen op de Gigabyte Z370 Aorus Gaming 7.

Vervolgens sluit je twee kabels aan. Eén vanuit de pomp naar een vrije USB 2.0 poort (als je die niet over hebt heeft NZXT daar losse USB 2.0 hubs voor, voor intern in pc), en één vanuit de pomp naar een SATA power connector en naar de drie fans. De optie om nogmaals drie fans aan te sluiten voor push-pull zit hier niet op, vermoedelijk dat dezelfde controller is gebruikt als uit de X52 en X62 en dat die max vier, en dus geen zes fans aan kan sturen. Maar goed, push-pull erbij aanschaffen is zelden een zinvolle investering.

Testmethode

We blijven vanaf heden volledig trouw aan onze nieuwe Intel Core i7-8700K setup in combinatie met de ASUS ROG Z370 Maximus X Hero en onze trouwe Seasonic Focus Plus Gold Platinum Plus Titanium Ultra nogwat, ik kan de namen niet bijhouden soms. Het liefst wil je zo veel mogelijk op één platform blijven, maar nu 6 cores het nieuwe mainstream is, met een hoger gebruik tot gevolg, is die stap ons inziens toch echt praktisch relevanter dan vast te houden aan de Intel Core i7-7700K. We zijn nu zo ver dat we een goede, rotsvaste setting hebben voor de temperaturen en geluidsproductie, we hebben lang zitten knutselen wat voltages betreft, afstelling van kleine details in de bios en het opzetten van een geheel vaste opstelling die zowel wat luxere koelers als instappers ka nvergelijken, en het is nu vooral een kwestie van koelers (her)testen om de lijst weer zo lang te krijgen als voorheen. De meer nauwkeurige resultaten zijn het m.i. echter waard.

Alle instellingen staan vast zoals voorheen, minimaal 20 minuten burn-in op welk moment we normaliter al steady-state hebben bereikt voor deze processors, en vervolgens meten we het gemiddelde over een periode van 15 minuten. Dit op een open testbench, zonder verdere koeling aanwezig, en genormaliseerd naar de kamertemperatuur; dit kan je binnen een paar graden afwijking zonder problemen normaliseren. Enkele uren tot een dag later en de nodige burn-in verder, herhalen we de test voor een grotere betrouwbaarheid.

Nadat beide tests tweemaal zijn uitgevoerd wordt elke koeler opnieuw gemonteerd om eventuele fouten van onze kant bij monteren uit te sluiten. Afwijkingen die we daar tot dusver zien zitten meestal (mits we onze taak goed doen) in de tienden van graden tot een graad Celcius. Resultaten binnen 1 C van elkaar kan je dus als meting-technisch gelijkwaardig beschouwen en hanteren wij dan ook als maximaal gewenste afwijking tussen de meetmomenten, anders begint het proces opnieuw totdat we een resultaat hebben dat we betrouwbaar reproduceren. Heel praktisch bekeken kan je jezelf ook afvragen wat een verschil van 3, 5, of soms nog wel meer graden nu echt uit maakt in je build, maar dat neemt niet weg dat we daar termen als ‘beter’ en ‘minder’ met overtuiging kunnen toepassen.

Ter info: een open testbench is in de regel niet beter dan een goede case. Een case met zeer goede airflow laat normaliter een iets betere prestatie zien, een case met matige tot slechte kan de temperaturen iets tot flink laten oplopen. Een open bench test is daarmee dus redelijk accuraat voor menig 'typisch' degelijk tower systeem, maar blijf altijd nadenken over de gevolgen van jouw andere hardware.

Verder, onthoud ook dat synthetische tests aanmerkelijk zwaarder zijn dan typische game tests, vooral vanwege de consistentie van de belasting; een typische game geeft geen constante 100% load. Goede resultaten in synthetische tests geeft dus bepaalde zekerheden voor praktische applicaties. Hou daarbij wel rekening dat de ene CPU de andere niet is en dat variabelen als case airflow, warme grafische kaarten, of een kacheltje op je bureau in de winter ook invloed kan hebben. Je kan resultaten tussen verschillende reviews dus niet uitwisselen, noch garantie claimen dat jij bepaalde temperaturen die wij halen ook haalt. Dit is primair een vergelijking tussen koeloplossingen, zij het met praktische insteek.

Testresultaten

De resultaten met alle ventilatoren, pompen, en wat moderne koelers dan ook wel niet kunnen bedenken vol open:

Woop. De Kraken X60, X61 en X62 waren lange tijd de koplopers van onze grafiek, en pas recentelijk bij de stap naar de 8700K zagen we nog grotere units verschijnen en de X62 een beetje onder druk zetten (al moeten we zeggen, pak een andere setup en dikke kans dat je alles tussen de X62 en Floe 360 willekeurig kan rondschuiven). De Kraken X72 slaat echter een aardig gat, want 2,5 C aan de top van de grafiek is best fors.

De manier waarop echter was.. tja:

We stonden zelf ook even te kijken van het resultaat, maar we zijn even teruggegaan naar o.a. de Corsair en de X62 en kwamen echt op hetzelfde plaatje uit. Subjectief voelde de X72 niet significant luider dan bijvoorbeeld de X62 op volle toeren, als je het mij vraagt klinkt het allemaal als een pokke herrie als je de fans op 100% zet, maar objectief was de X72 dus gewoon nog aardig wat luider.

De vraag is natuurlijk, waarom zou je in godsnaam je AIO op 100% fanspeed willen zetten. Eerder kwamen wij na subjectief testen (lees: veel meningen vragen) uit dat we 40 dBA op een halve meter een acceptabele maximale geluidsproductie vinden. Handige bijkomstigheid is dat we het gros van de lucht- en waterkoelers ook daadwerkelijk op die 40,0 dBA kunnen instellen. Een gamer zal toch met een headset op zitten, maar als je CPU intensief werk zit te doen is dit het niveau waarop je je pc wel wat hoort doen, maar waarbij het (tenzij je heel gevoelig bent) niet als storend ervaren zal mogen worden.

Niet heel onverwacht krimpt de forse winst in temperaturen iets, maar onder de streep blijft het resultaat toch gunstig voor de Kraken X72. Bij gelijke geluidsproductie een graadje winst op de Noctua NH-D15 in alles-erop Chromax versie, en ook net even voor de concurrentie van Thermaltake en Corsair. Maakt die 1-2 C in de praktijk veel uit? Tuurlijk niet, maar neemt niet weg dat we er wel van houden als fabrikanten zich toch blijven inzetten die kleine verbeteringen door te voeren. De basis van die drie AIO’s is weliswaar van Asetek, maar we begrijpen dat er wel degelijk wat wat aan tuning vanuit de fabrikanten in zit.

Relevanter, veel relevanter, is het feit dat ook deze nieuwe Kraken zich eenvoudig tot doodstil niveau weet te beperken via de in de software instelbare silent of manual modus. Zelfs met de geluidsmeter op enkele centimeters zien we er geen beweging in komen. Dat is overigens niet (meer) uniek aan NZXT, we zien het zeker vaker, maar het is desondanks een sterk pluspunt van (sommige) current gen AIO’s dat je ook als stilte liefhebber daar je heil kan zoeken.

Ho. He. Wacht! Kraken M22 in de grafiek? Review van die unit hebben we morgen ;)

Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overklokken, ook met zeer krachtige koelsystemen. Reviews als deze zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen kan bereiken.

Showcase

Met de meegeleverde software kan je het fanprofiel en de pompsnelheid aanpassen, en natuurlijk.. met lichtjes spelen! Een paar van onze Kraken showcase foto's:

We konden er eigenlijk een beetje op wachten dat NZXT een 360mm variant van hun Kraken uit zou brengen. Wellicht ben je ietwat teleurgesteld dat er nog geen X63 is, en ik vraag mij stiekem ook af hoe gek ze dat ding zullen maken, maar ondanks het feit dat de X62 al weer een jaartje en wat maanden mee gaat blijft het in mijn optiek gewoon een perfect voorbeeld van hoe een AIO zou moeten zijn. Sure, met custom waterkoeling kan je hele mooie dingen doen, maar zo’n hapklare pakketje van de plank dat je zonder moeite installeert is toch best lekker en tot zover de uitstraling van AIO’s gaat staat de Kraken volgens mij nog wel voorop.

De prijs is, tja. Vergeleken met ‘custom’ spotgoedkoop. Vergeleken met een dikke towerkoeler erg prijzig. Ervaring leert dat men het er voor over heeft en we weten ook dat de onderliggende fabrikant Asetek ook zuinig is met hun patenten en licenties, het zal niemand verbazen in elk geval. Vergeleken met andere Asetek gebaseerde concurrenten ontloopt het elkaar allemaal ook niet veel, en de positie van Asetek vergeleken met de alternatieven is ook gewon heel sterk. Wat we veel belangrijker vinden is dat het onderliggende product gewoon goed is. De units presteren uitstekend en de recente pompen zijn simpelweg onhoorbaar. We zien de X72 weliswaar als luidste uit de test wanneer de fans vol open staan, maar hij is tot het absolute minimum te temmen en in de meting op vaste geluidsproductie blijft hij ook bovenaan het lijstje staan (en er is geen goed excuus om je AIO op 100% te zetten). RGB AIO’s kunnen zeker goedkoper, denk aan wat Cooler Master doet, maar we zien hier betere prestaties, flink lagere minimale geluidsproductie, en een flink langere garantie. Vergeleken met de Corsair H150i Pro (zelfde Asetek basis) is het inhoudelijke verschil kleiner (maar het is er nog wel), de prijs alsnog een stuk hoger, en zal NZXT het dus vooral van hun uitstraling moeten hebben.

Was de X72 echt nodig? Vermoedelijk niet, want hoewel het de nieuwe chart-topper is scheelt het functioneel of praktisch niet zo gek veel met bijvoorbeeld de X62. Wellicht dat we op de meest extreme processoren wellicht wat significante verschilen gaan zien, maar dan praten we over een 7980XE bijvoorbeeld, niet over een 8700K. Onder de streep is de X72 voor de meeste consumenten simpelweg een extra optie voor die builds waarin een 360mm radiator net even beter past dan een 240mm of 280mm variant, en dat is prima. Zoek je een meer betaalbare manier om die pomp uitstraling te halen zijn de kleinere modellen er nog gewoon, maar de resultaten zijn vrij duidelijk dat de Kraken X72 met zijn net wat grotere radiator en vermoedelijk net weer wat kleine tweaks net weer wat beter presteert. AIO revoluties zullen op gebied van prestaties vermoedelijk niet snel komen, dus kleine stukjes evoluties vinden we dik prima.

Kan er wat beter? Vast wel, maar pas bij de volgende generatie zullen we dan weten wat we hebben gemist. We hebben nog niets in concurrenten gezien dat we hier missen in elk geval. Op dit moment zou ik zeggen dat ik een tube extra koelpasta zou waarderen voor herinstallaties, voor geïnstalleerd is handig maar zodra je een remount doet heb je je eigen pasta nodig. Daarbij vragen we ons af waarom ze geen kant en klaar Kraken + AER (RGB fans) pakket gaan verkopen. Die RGB-fan upgrade ligt zo duidelijk voor de hand dat een combinatiepakket je de kosten bespaart van drie non-LED fans die er nu bij zitten. Gezien de totaalprijs geen vervelend idee. Meer garantie is natuurlijk ook altijd leuk, maar de huidige 6 jaar die NZXT geeft op de Kraken X-series is gewoon harstikke netjes en niets anders dan een plus. Alles kan kapot, waterkoelers met meer bewegende onderdelen lopen inherent meer risico dan luchtkoelers, maar 6 jaar is gewoon een uitstekende dekking.

Dus krijgen we weer een soort “The king is dead, long live the king!” voor de jongste Kraken. Behalve dat de ‘king’ dus nog gewoon even door gaat… als 280mm prins, ofzoiets. Volgens mij zijn dit van die momenten dat je beter geen metaforen of andere uitdrukkingen kan gebruiken, maar goed. De NZXT Kraken waren reeds, en blijven ook gewoon top presterende, indien gewenst fluisterstille, en nog altijd zeer begerenswaardige (zij het prijzige) AIO’s, en laten met de X72 zien dat ze ook in de 360mm klasse aan de top staan.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een NZXT Kraken X72?

Even iets anders. Wat voor een geheugenbankjes gebruik je dat ze die mooie kleurtjes hebben.

Verder prachtige review uiteraard!
Thanks! :)

Zoals @Sebas_02 zegt: GeIL Super Luce in de RGB foto's. In de foto met witte LEDs is het Corsair Vengeance RGB.
Valt die 'knik' nog erg op in de praktijk? G-skill rgb dinges lijkt me toch mooier maar ja wordt mogelijk toch 'gewoon' setje corsair of zo i.v.m bepaalde financiële overwegingen...
In het midden van het ram. Lijkt zo opvallend op de plaatjes.
Oh, dat is gewoon het design zelf lijkt mij. Vind ik iig leuker dan een hele rechte balk, hier zit iig wat beweging/leven in.
+3 , nette review , goed geschreven , mooie foto's. Hier hebben de community gebruikers wat aan :) !
Goed om te zien dat NZXT nog niet in slaap is gesukkeld en het de concurrentie op AIO gebied ook wakker blijft schudden , enige minpuntje aan deze koeler is wel de prijs, maar goed vaak is het zo dat een premium product een premium prijs heeft :(

Zag dat HWI hem ook heeft afgetest , https://nl.hardware.info/...kraken-x72/testresultaten , resultaat matched aardig aan jouwn verhaal / ervaring.

[Reactie gewijzigd door BioBlade op 21 maart 2018 14:30]

Cheers dude. :D

Zag die HWI resultaten ook idd, praktisch in lijn als ik kijk naar bijv de H150i Pro inderdaad (plus chart topper), beetje bevestiging kan geen kwaad iig :)
Ik vraag me altijd af: hoe vul je nou zo'n waterkoeler... zit er hulpstukken bij voor als je het voor het eerst doet.
Stel ik wil zo'n koeler hebben en het is mijn eerste waterkoeler. Hoe vul ik zo iets. Niet met een pipetje neem ik aan.
Deze zijn al pre-filled , monteren en gaan :)
Wat de meneer hierboven zegt: helemaal kant en klaar in de doos. Dus vastschroeven en gaan :) Hoef je normaliter in de garantieperiode (6 jaar) iig niets aan te doen.
Mooie review. Ik vraag me altijd de kwaliteit van de pasta af.
Kan je die er niet beter afhalen en met vloeibaar metaal aan de haal gaan.
Ik lees de laatste tijd zoveel daarover, en dat er overal zoveel goede resultaten behaald worden.
Ook na een paar maanden blijft het spul gewoon goed.
Als je echt de laatste graden wilt winnen is dat wellicht een optie. Maar dan moet je echt een zeer serieuze overclocker zijn (en geluk hebben met je CPU). Met zijn standaard koelpasta kan je echt al een heel eind komen. Een HEEL eind.

Ik heb een dergelijke setup van BeQuiet, ook drie fans (dezelfde radiator) en bij mij loopt de pomp en de fans op de laagste stand. Ook als al mijn 8 cores 100% load draaien is er geen reden om de pomp of fans harder te laten lopen. Op zijn hoogst 66 graden. Dit staat hier naast me in een showcase (dus geheel open) en is vrijwel onhoorbaar. Temperatuur verschil tussen ingang en uitgang is nooit meer dan 5 graden. Betekend dat ik dus nog VEEL meer warmte afvoeren zonder de fans of pomp harder te laten lopen.
Vloeibaar metaal is niet zaligmakend, ook een drama om mee te werken (zeker later). Intern in de CPU is dat leuk, maar om echt die laatste graden te pikken? Vind het de moeite niet ;)
Twijfel, twijfel, twijfel...
x72 deed me even twijfelen weer maar neig toch steeds meer naar air. Gemak, handigheid, prijs/kwaliteit en een klein beetje veiligheid op lange termijn 4-8+ jaar.
Dark Rock (Pro) is ook wel mooi. (voor een non RGB air cooler). De "4" moet binnenkort uitkomen.

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 30 maart 2018 15:55]

Is dit een nieuwe gen asetek pomp of gelijk aan de x62?
Good point. Ik weet het niet 100% zeker, ga eens navragen.
Daar is-tie weer!! Dacht al: Foritain van de aardbodem verdwenen??
Afijn: Krakentastiche review! Heerlijk verkoelend en verlichtende koelert
Ik ben er nog, maar zal wellicht mn focus iets verleggen tegenwoordig ;)

As always, thanks! :D
i7 8700k delid of staat HT uit tijdens de stress test?
Mooie uitgebreide review in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door Gekke Jantje op 25 maart 2018 14:53]

Geen delid en gewoon met HT aan uiteraard :)

en thanks ;)
Als ik het goed begrijp heb je de hue+ niet nodig om de RGB te regelen?
Om de RGB van de waterkoeler te regelen niet nee. Als je Aer fans wilt toevoegen, of de Hue+ strips van NZXT wilt gebruiken wel. (Of je moet een nieuwe case van NZXT hebben met controller erbij, of het N7 moederbord)
Ik wil een high-end Pc met gtx 1080Ti.
Deze komt op een vrij centrale plaats te staan in de woonkamer,
daarom wil ik ook een echte eye-catcher.

Deze AIO zou mooi staan in de Lian-Li O11 Dynamic als zij-radiator
Ik twijfel nog of ik die case zou kopen.
Of de Cooler master H500M of de H700i van NZXT.

Komt er van u ook een review van de Lian-Li?
Hey... Ik vrees voorlopig van niet. Lian Li heeft nul focus op onze regio :)