HTC Hero Wit Review

Brutes 13 maart 2010, laatste update op 6 juni 2010, 1.964 views

HTC Hero Wit

Pluspunten

• Looks
  • Android
  • Mooi helder scherm
  • Formaat
  • 3,5 mm jack

Minpunten

• Ontbrekende flitser
  • Android 1.5 heeft nog wat gebreken (2.1 lost dit voor het grootste gedeelte op)
  • Geen sluitertoets

Waarom de Hero?

Ik had hiervoor een Samsung U900 Soul. Ik zal de Hero hier dan ook mee vergelijken . Ik ben ook in het bezit van een iPod Touch 2G, hiermee zal ik de Hero op sommige punten ook vergelijken.
Na deze 1,5 jaar gebruikt te hebben (Samsung), was ik wel toe aan iets anders.

Ik zocht een telefoon zonder hardware toetsenbord, met een groot capacitief touchscreen, die kan multitasken, waarmee ik goed kan mallen, die naar mijn smaak valt in te richten en het liefst op Android draait.
Na wat zoekwerk kwam ik bij de Hero uit. Het mooie scherm en de goede looks (mijn smaak) hebben me over de streep getrokken. De vele (video)reviews waren daarbij ook een erg grote hulp.

Wat zit er allemaal in de doos?

In de doos vinden we de volgende dingen:

- De HTC Hero
- USB kabel
- Stroomadapter
- Headphones (3.5mm)
- Batterij
- Micro SD kaart (2GB)
- Boekjes

Zodra je de doos open doet, zie je meteen de Hero gepresenteerd liggen.

Design

Ik heb de witte HTC Hero. Er is ook een Urban Brown uitvoering.
Hij valt door zijn niet gebruikelijke kleur meteen op in positieve zin. De zogenoemde"kin" draagt daar zeker een steentje aan bij.
De Hero is niet helemaal glad, er zit een Teflon laagje op waardoor hij lekker in de hand ligt. Door de Teflon laag is hij ook beter bestand tegen vet en krassen.
Aan de voorkant vinden we 3.2 inch capacitief touchscreen en een zevental knoppen. Deze voelen zeer degelijk aan.
Van links naar rechts hebben we op de eerse rij:
Bellen, Home , Menu, Aan/Uit/Lock
En op de tweede rij:
Trackball, Zoeken, Terug

De knoppen zijn erg makkelijk tijdens het gebruik. De trackball vind ik zeker een plsupunt, hiermee kun je heel gemakkelijk door pagina's en applicaties navigeren zonder het touchscreen aan te raken
De zoek knop is ook erg handig. Deze heeft in iedere applicatie een andere functie. Als je op het homescreen bent, en je drukt erop, kun je meteen iets googlen en je telefoon doorzoeken.
Als je in de mail app bent, en je drukt erop, doorzoekt hij je inbox. Dit werkt erg handig.
De terug knop zul je vaak gaan gebruiken. Een rechtshandige moet op het begin wel aan de plaats van de knop wennen, maar na een tijdje is dit wel verholpen.

Aan de onderkant vinden we de microfoon en de HTC ExtUSB connector voor de netvoeding en het verbinden met de PC.

Aan de bovenkant zit 3.5 mm audio jack. Hier kun je dus gewoon je eigen headphones inpluggen. Dit vind ik zeker een pluspunt.

Aan de linkerkant vinden we de volumetoets. Deze is mooi gelijk met de rest van de behuizing gemaakt, hierdoor valt hij niet op (terwijl hij erg groot is) maar is hij toch makkelijk in gebruik. Wel jammer dat hij een klein beetje speling heeft.

Aan de achterkant vinden we een 5 megapixel camera met autofocus. Deze is prima voor sommige momenten, maar verwacht er geen al te hoge kwaliteit van. De foto's die ik met mijn Samsung maakte waren een stuk scherper. Deze had ook een flitser, iets wat bij de Hero ontbreekt. Hierdoot is het bij een lichte schemering al niet mogelijk om een fatsoenlijke foto te maken. Dit vind ik wel een gemiste kans van HTC. Ook mis ik een sluiterknop, Nu maak je een foto door op de trackball te drukken. Dit gaat nog weleens gepaard met wat beweging, waardoor je vaak een schokkerige foto krijgt.

Toetsenbord

Ik was een beetje huiverig voor het on screen toetsenbord. Ik was die van mijn iPod Touch gewend.
Als je naar het toetsenbord zelf kijkt, typt die op de iPod toch een stuk lekkerder. Dat komt omdat het scherm net iets breder is. Daardoor zitten er meer ruimte tussen de toetsen, en tik je minder snel op de verkeerde toets.
Als je naar de software kijkt, vind ik het echt geweldig. Door de haptic feedback weet je of je de letter wel echt hebt aangeraakt. En het woordenboek werk erg goed. Als je een woord verkeerd typt geeft hij een paar woord opties. Dit werkt erg intu´tief. Hoeveel verkeerde letters je ook intypt, de Hero maakt er bijna altijd het goede van.

Snelheid toestel

In veel reviews las ik over de zogenaamde lag op de Hero. Er was al wel bekend dat dit een software probleem is.
Met de ROM waarmee Hero kwam, merk ik bijna niets van deze lag. Het is er wel lichtelijk, maar niet zo erg dat het vervelend wordt.
Ondertussen heb ik er een Custom ROM op geflasht. Ik wist niet wat ik mee maakte. Hij voelt veeel sneller aan. Hij reageert ook een stuk sneller.
Daarom raad ik ook iedereen met een Hero aan er een andere ROM op te flashen.
Voor meer info zie dit topic.

Multimedia

Omdat ik mijn iPod heb gebruik ik de Hero niet om muziek te luisteren. Mede omdat ik de Music Player nogal magertjes vindt. Hij mag van mij wel iets uitgebreider. Hierbij kan HTC een voorbeeld aan Apple nemen.

Op het mooie 3.2 inch scherm kun je best aardig een video kijken. Ik heb nog geen problemen ondervonden. Het gaat gewoon soepel.

Ik heb de Hero voornamelijk aangeschaft om er mee te surfen.
De standaard browser is nogal langzaam. Ik gebruik nu dan ook Opera Mini(te downloaden in de Market).
Multi touch werkt ook. Het mag wel wat vloeiender, het gaat nu nogal schokkerig(opgelost in Android 2.1).
Wat ik erg makkelijk vind is dat als je een pagina bekijkt, en te ver hebt uigezoomd, en je tikt twee keer op een tekst het meteen wordt ingezoomd. De tekst wordt ook meteen aangepast aan je scherm. Hierdoor hoef je dus bijna niet meer horizontaal te scrollen.

Accuduur

De accuduur is voldoende. Het ligt er sterk aan welke ROM je draait. Met de standaard ROM waarmee ik hem kreeg, hield hij het bij normaal zo’n kleine 2 dagen uit. Dit vind ik voor een smartphone voldoende.

Bereik

Heb nog geen problemen gehad m.b.t. het bereik. Soms heb ik wel wat minder streepjes, maar nog nooit gehad dat ik door slecht bereik niet kon bellen/sms’en.
Ik heb geen abbo inclusief internet dus over het 3G bereik kan ik helaas niets zeggen.
Ik gebruik uiteraard wel Wi-Fi. Hiermee heb ik doorgaans goed bereik door het hele huis. Is ook nog niet weggevallen.

Ik ben heel erg blij met de Hero.
Hij ziet er geweldig uit, voelt goed en werkt gewoon top.
Met Android 2.1 wordt dit alleen maar beter.

Dit is mijn eerste review, aanvullingen en verbeteringen zijn van harte welkom.

Edit:
Accuduur en bereik aangevuld.
Plaatjes gefixt.

Heb jij ook een HTC Hero Wit?

Reviews door de redactie

Ik mis in je verhaal iets over de accuduur, belkwaliteit?
heb je overal goed bereik met 3G/WIFI?
Dat zal ik zo even aanvullen :)

Edit:
Aangepast ;)

[Reactie gewijzigd door Brutes op 13 maart 2010 16:57]

Leuke reviews weer tegenwoordig ;)

Blij dat er nog mensen zijn die het lekker uitgebreid doen!
Mooie telefoon vindt ik het ook wel, maar i kvraag me nogsteeds af of ik hem het geld wel waard vindt..... Ik vindt zelf de HTC Touch diamond V1 nogsteeds enorm mooi... zou hem zo kopen, maar iedereen praat er zo slecht over dat ik hem toentertijd niet gekocht heb..
Bedankt!
Het ligt er natuurlijk aan waarvoor je hem gaat gebruiken (buiten/sms'en om :P)
Als je hem nieuw in de winkel zou gaan willen kopen, vind ik hem het geld niet waard. Voor 30 euro meer heb je de Legend, die op veel punten beter is, en er geweldig uitziet.
Je kunt de Touch Diamond niet vergelijken met de Hero. Dit komt omdat je WM en Android 2 verschillende OS'en voor verschillende doelgroepen zijn ;)

[Reactie gewijzigd door Brutes op 13 maart 2010 19:25]

''HTC Hero Wit review''. Die van jou is niet echt wit, he?

Goede review :+
Die van mij is wel wit, alleen de foto is niet van mij :P
Die witte is juist veel mooier dan die bruine (mijn mening natuurlijk :-) ).

Leuke review.
Die mening delen we ;)