Specificaties Bedraad - Bekijk alle specificaties

Elgato Stream deck Review

L1nt 12 maart 2018, 266 views Product gekocht

Elgato Stream deck

De tool voor streamers die alles onder sneltoetsen wil en niet alles op zijn/haar beschikbare schermen kwijt kan.

Pluspunten

• Simpel in te richten
  • Goede ondersteuning (updates + software/diensten als OBS & streaming diensten)
  • Indien goed ingericht goed te zien wat actief is

Minpunten

• (nog) geen directe verbinding spotify
  • Connectie met mixer duurt soms even
  • De middelste toets heeft opstaand randje om te voelen waar je zit maar dit clasht soms met de tekst op die toets.

Goed, mijn eerste review van een product. Tevens de eerste die een review schrijft van een Elgato Stream Deck.

Door omstandigheden nog niet veel gebruik kunnen maken van het apparaat maar mijn eerste indruk is dat het eigenlijk wel een must is voor streamers. Elgato heeft hier echt de spijker op de kop geslagen. Ondanks het prijskaartje wat aan de Stream Deck hangt.

Ik heb hem zelf via Directsale.nl besteld. De levering liet even op zich wachten ivm verhuizing van het magazijn van de verstuurder maar dat maakte door familie omstandigheden niet zo gek veel uit.

Ondertussen wel de software geļnstalleerd en het alvast ingericht. Een kind kan de was doen. Wat is dit simpel zeg. Voeg de nodige accounts toe (twitch, Mixer, Youtube, Twitter, Streamlabs etc). Vervolgens zorg je dat OBS open staat (denk dat voor XSplit hetzelfde geld, werk er niet mee dus geen ervaring).

Kies wat je wilt, bijvoorbeeld een scene uit OBS en voeg deze toe aan en knop. Vervolgens kun je, indien gewenst, een icoon toekennen. In het geval van scene's, sources en audio kanalen in OBS kun je 2 verschillende toevoegen. Een voor wanneer de gekozen bron actief is en een voor wanneer deze niet actief is. Standaard pakt de software een grijze versie van de gekozen voor niet actief maar mijn advies is om toch iets te kiezen/maken wat meer afwijkt. Ik heb bijvoorbeeld voor de scene's een groen en rood icoontje erbij gezet. Zo kan ik heel rap zien welke actief is.
Dit heb ik tevens gedaan voor mijn sources en audio tracks. Als ik grafisch wat handiger was had ik hier mooiere icoontjes voor kunnen maken maar ik red me er zo mee.

Ik kan niet in 1 oogopslag zien dat mijn microfoon wel of niet gemute is. Ik heb nog geen tientallen viewers elke keer dus ja, ik heb al eens gehad dat ik gewoon dik uur heb zitten streamen met de mic gemute

Buiten het bedienen van OBS of XSplit kun je ook andere zaken regelen. Je kunt bijvoorbeeld ook programma's starten of een twitter bericht eruit doen met de melding dat je live bent.
Ook kun je je chat bedienen. Chat legen? 1 druk op de knop. Even linkje naar je discord plaatsen? Bam, ram maar op de juiste knop. enzovoort enzovoort.

Doordat je ook folders kunt aanmaken heb je eigenlijk oneindig veel mogelijkheden met wat je kwijt kunt onder de 15 knoppen. Hierdoor ben je dus niet gelimiteerd tot 15 functies. Hooguit gelimiteerd tot 15 hoofdfolders.

Enige wat ik op dit moment mis is een directe koppeling met Spotify. Je kunt multimedia control doen dus start, stop, pauze, volgende, vorige kan allemaal maar ik kan niet volume in Spotify besturen. Wel algemeen Windows volume niveau. Dit vind ik persoonlijk jammer want zo kan ik niet even snel een goed nummer harder zetten of juist de muziek zachtjes laten faden.

Heb jij ook een Elgato Stream deck?

Ik snap er niets van. Het ziet er kek uit dat apparaat. Maar wat doet het nu en welk voordeel biedt het?
Je connect hem oa aan bijvoorbeeld OBS. vervolgens maak je knoppen aan voor al je scenes en zo kun je heel snel switchen
Abracadabra. Ik speel bijna elke avond een FPS, maar OBS, scenes en daar tussen switchen... :?
Het is voornamelijk gericht op streamers. Als je wel eens stream kijkt en het beeld switch bijvoorbeeld van gameplay naar alleen de webcam dan hebben ze van scene geswitcht. De Stream deck vermakkelijkt dat
Aaaaaahhh, nu wordt het duidelijk :)
Overigens is het mogelijk om toetsencombinaties toe te kennen aan knoppen. Op die manier zou je de Stream Deck ook kunnen gebruiken voor games die allerlei toetsencombinaties hebben. Ik speel het zelf niet maar ik heb wel gelezen dat je het voor World of Warcraft zou kunnen gebruiken.

Anderen gebruiken het juist weer voor bijvoorbeeld de Adobe Suite.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8