AOC G2590PX Rood, Zwart

Specificaties 24,5" • 1920x1080 (Full HD) • 144Hz • TN • 1ms - Bekijk alle specificaties

AOC G2590PX Rood, Zwart Review

Foritain 4 april 2018, 2.108 views
De reviewer ontving een beloning voor het schrijven van deze review, bijvoorbeeld korting op de aanschaf.Foritain schreef afgelopen jaar 16 reviews, waarvan 31% gesponsord.

AOC G2590PX Rood, Zwart

Zo'n 269 euro maakt de AOC G2590PX een betaalbare manier om de 144Hz wereld in te stappen, een stap die je als gamer wel wilt maken. Dit scherm doet dat met een hele nette bouwkwaliteit, nette afwerking, goede kleuren en zelfs hele redelijke kijkhoeken. Voor een instapper gewoon heel netjes.

Pluspunten

• Compacte, degelijke constructie met goede afwerking.
  • 144Hz en een subjectief snelle, lag-vrije ervaring.
  • Meerdere inputs voor bijv combineren PC en console
  • Ruim verstelbaar
  • Afstelling kleuren netjes. Kijkhoeken ook netjes voor TN.
  • Enorme maximale helderheid voor de liefhebber, en dat zonder opvallende bleed.
  • Aantrekkelijke prijsstelling

Minpunten

• Blijft TN, dus voor echt creatieve taken minder geschikt (echter prima voor gamers die ernaast wat all-round werk doen)
  • Aantal vastgebakken instellingen in het menu jammer. Zo is de sRGB modus erg accuraat, maar de vaste 90% helderheid een gemiste kans.
  • Speakers werken, maar daar is het mee gezegd.

AOC G2590PX review

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- In de Praktijk
- Prestaties
- Kijkhoeken
- Conclusie

De AOC G2590PX is AOC hun nieuwe ‘redelijk betaalbare’ gaming monitor, waarbij we het gaming element herkennen aan de 144Hz refreshrate. Met ‘redelijk’ doelen we op het feit dat het niet het aller goedkoopste gaming scherm in de markt is, maar met een huidige straatprijs van 269 euro aan de onderkant van de markt zit, terwijl er toch het nodige op en aan zit. Zo is dit 24.5” model voorzien van een breed Freesync bereik (30-144Hz terwijl menig scherm een (veel) beperktere vorm heeft), hoogte verstelbaar is en kent het minimale bezels.

We gaan aan de slag!

Specificaties

De 144Hz / 1ms combinatie verklapt al dat we het over een TN paneel hebben, tot zover de prijs dat nog niet duidelijk had gemaakt. Menig spec leggen we naast ons neer zoals dynamic contrast ratio, maar het is wel prettig om vast te stellen dat liefhebbers van compacte 24” schermen hier toch goed zitten, veel smaller komen ze niet. Ook de 400cd/m2 helderheid valt op, dat is best hoog.

Naast wat we al hebben besproken zitten er ook speakers in, maar kunnen we alvast verklappen dat die niet ‘game worthy’ zijn, iets wat zeer zeldzaam is in monitorenland, zit er nog een USB hub in, en heb je naast een DisplayPort ook nog twee HDMI en een VGA aansluiting. Consoletje ernaast geen punt dus.

Uitpakken

Gezellig doosje in elk geval, schermpje kwam veilig aan dus dat is ook mooi. Verder typisch. In de doos een HDMI kabel en een DP kabel, het gebrek aan VGA kabel vergeven we ze graag, al hadden we bijna verwacht dat ze die dingen inmiddels toch echt kwijt moeten. Opvallend is dat de DisplayPort kabel niet genoemd wordt in de specs maar dus wel aanwezig is.

De basis van het scherm maakt een nette indruk, stevig, metalen basis, zeer stevige kunststof afwerking. Opbouwen is een kwestie van een klik en een draai aan de draaischroef onderop de poot en klaar.

Ik kan de AOC G2590PX niets anders dan een ret… sorry: ‘erg strak scherm’ noemen. Van bezels is bijna geen sprake, de voet is strak en lekker klein, en eigenlijk het enige wat ‘gaming’ verklapt is het rode randje. Het is in elk geval no nonsense, en ook de vrij matte coating valt vlot (positief) op. De ‘less is more’ approach hoor je mij in elk geval niet over klagen, het geeft sowieso een heel ander alternatief dan wat ze met de Agon lijn aanbieden.

Bij gebrek aan poespas bespreken we dan maar het rood getinte gaatje voor je kabelmanagement?

Achterop ook geen onzin te vinden. Joystickje voor menu navigatie, USB hubje altijd welkom, Kensington slot tegen stoute boeven ook mooi, en toch een redelijk aantal aansluitingen voor een budget gaming screen.

De G2590PX is ruim in hoogte verstelbaar, kantelt nog een beetje, en kan ook geheel op zijn zij, al verwacht ik niet dat het scherm veel zal worden gebruikt op die manier.

Backlight bleed en kijkhoeken

Backlight bleed, nagenoeg niet als je realiseert dat dit met zo’n 460 cd/m2 witwaarde in een donkere ruimte is afgesteld, niet gek dat zwart dan een soort donkergrijs wordt. Specifieke bleed hoeken nagenoeg niet aanwezig.

Kijkhoeken zijn, mwah, laten we ze best ok noemen. Verre van verkeerd voor een TN, gaming TN of niet ultiem duur TN paneel betreft. Zeker verticaal zien we veelal toch flink meer te wensen over dan hier het geval is. Maar kleurverschuivingen zijn onmiskenbaar. Echter op dit formaat en dit soort scherm is het sowieso niet heel relevant, want het is niet groot genoeg dat de hoeken significant anders zijn, en een 144Hz game scherm ga je niet scheef achter zitten. Dan kunnen we het ‘gewoon goed’ noemen dat je niet bij minimale verschuivingen al veel ziet. Soms kan je zelfs door een beetje onderuit te zakken al pijnpunten op menig TN paneel aanwijzen, en dat wordt hier wel voorkomen.

En verticaal, zoals gebruikelijk iets lastiger voor TN met een duidelijke afname van de helderheid. Maar goed, die consequentie blijft dus wel in tact vergeleken met high-end spul.

Prestaties

Wat wel handig is voor de gamende medemens is dat de helderheid heel ruim in te stellen is. We meten bijna 460 cd/m2 wit op maximale helderheid, en dat is bijna oogmishandeling helder, hadden ze er bijna een HDR label op kunnen plakken zou je denken. Minimale helderheid geeft een witwaarde van 58cd/m2, niet ultiem gedimt, maar zeer stevig. Dergelijke flexibiliteit is fijn. In beide gevallen meten we contrastwaardes iets boven de 1000:1 die wordt geclaimd, dus dat noemen we netjes. Whitepoint is helemaal fantastisch met een praktisch daglicht 6481K. Gamma loopt, zoals je hieronder zal zien, ietwat te hoog, maar dat zie je zelf ook direct en kan je in het OSD 1 trapje lager afstellen voor een redelijke 2,2 benadering.

Op gebied van kleurbereik liepen we eerst tegen een wat ‘meh’ 88% aan in de sRGB modus. Het bleek echter dat in de standaard stand het kleurbereik wel ietsjes hoger ligt, maar de 100% van het sRGB bereik blijven we uit de buurt en de sRGB modus heeft daar dus een stevig effect op (je ziet de lijnen in de afbeeldinge met de driehoek wat naar binnen trekken), net als dat die het contrast iets doet afnemen richting de 924:1 (wat we vaker zien). De nauwkeurigheid van de kleurweergave, en de grijsweergave overigens is echter uitstekend in die sRGB stand, op een niveau waar menig IPS paneel uit de fabriek niet aan zal tippen. Dat maakt het extra zuur dat op dit scherm, en ook dat zien we in meerdere monitoren gebeuren, de sRGB modus tal van andere instellingen op slot zet. Zo ook de helderheid, die op een vaste 90% staat wat neer komt op 378 cd/m2, en dat is een flinke bak licht. In een heldere ruimte prima, maar in een wat donkere omgeving pijnlijk voor de ogen en dus onwerkbaar.

Het voelt als een gemiste kans. Natuurlijk is het primair een game scherm, maar de bekende zwakke plek in betaalbare game schermen (en voor een 144Hz scherm is dit betaalbaar) is de kleurweergave en bruikbaarheid in creatieve taken en het is dus overduidelijk dat het paneel daar wel toe in staat is. Kleurbereik is in theorie geen issue, kijkhoeken zijn relatief sterk voor een TN scherm, en de sRGB modus geeft ook nog eens een nauwkeurige grijs- en kleurweergave, maar dan krijg je dus een vaste mega helderheid tegen je bakkes waar je niet gelukkig van wordt. Uitgaande van het idee dat de gemiddelde gamer geen colorimeter heeft liggen zal je dus handmatig die sRGB modus moeten nabootsen met wat handmatige instellingen om het keurige potentieel voor die meer kleurgevoelige taken te benutten.

Uniformiteit van de helderheid is 89% op wit in de sRGB modus (dus 378 cd/m2 wit) en dat is keurig.

OSD

Het OSD bedien je met de kleine joystick, dat werkt op zich meer dan prima. Redelijk bekend verhaal allemaal, al zitten sommige opties soms wat apart verborgen zoals de sRGB modus die niet in een preset zit maar uit mn hoofd ergens onder de kleurtemperatuur instelling. Ik vermoed op wat vergaarde kennis van anderen dat er een dikke kans is dat het firmware pakketje kant-en-klaar wordt toegepast zonder verdere tweaks, wat ook verklaart waarom bijvoorbeeld de sRGB modus bepaalde andere settings op slot zet. Hoe dan ook, er valt goed mee te werken, en zonder al te veel moeite pak je een setting die je relevant vind.

Heel veel specifieke game extra’s zoals we soms in het high-end segment zien vinden we hier niet terug. Shadow control is wel een aardige, zij het breed populaire feature om de donkere delen van je games beter zichtbaar te maken, maar (niet dat het echt nodig is) veel verder zien we de software niet gaan voorbij wat al eigenschappen van de panelen zelf zijn (144Hz, Freesync, etc)

Geluid

Er zitten speakers in. Maar daar wil je niet mee gamen, geen film mee kijken, geen muziek mee luisteren en de enige meerwaarde lijkt te zijn in geval van pc troubleshooting dat er wat geluid uit kan komen. Ik vermoed dat het goedkoper was om ze in hetzelfde chassis als de zakelijke variant te laten zitten dan ze eruit te halen, dus laten we het er verder niet over hebben.

Het gaat natuurlijk om het gamen, iets wat wij niet objectief nauwkeurig genoeg kunnen meten dus simpelweg maar wat game uurtjes vereist, heel vervelend om te testen natuurlijk, ahem. Hierover kunnen we kort zijn: Het scherm -voelt- en -oogt- lekker snel. Games als CS:GO komen precies voor de dag als je hoopt: op zo’n manier dat in geval van falen het 100% voelt alsof je zelf tekort kwam, niet je hardware; geen merkbare input lag, geen ghosting noch merkbare (significante) overshoot in de overdrive. En dat is waar een scherm als dit om draait: de snelste games goed weergegeven. Daar koop je dit ding voor, en dat krijg je. Uiteraard kunnen we zeggen dat 27” 1440p of andere ‘grote’ units upgrades zijn op gebied van game immersion, maar die hangen ook in een hele andere prijsklasse. Tot zover echt snelle 1080p schermen gaat doet AOC hier goede zaken.

Dat die basis gecombineerd wordt met een chique behuizing waar we weinig op aan kunnen merken is harstikke positief. Hoogte verstelbaar, kantelbaar, meer dan stevig genoeg op zijn poot, en dan nog even lekker strakke bezels. Een mooi plaatje begint vorm te krijgen, en als een redelijk compacte form factor en voet in jouw opstelling goed uitkomt valt de AOC helemaal lekker. Een stevig collectie aansluitingen is ook nog een mooie bonus voor zij die meerdere apparaten (bijvoorbeeld ook hun console) aan willen sluiten. Allemaal dik prima, met een hele dikke kers op de taart in de vorm van een zeer ruim Freesync bereik, want die laat toch vaak ook wat te wensen over op menig gaming scherm en die beslaat hier het volledige zinnige bereik.

Nu is ‘TN’ niet per definitie verkeerd, maar je herkent dit scherm desondanks direct als een TN scherm. De echte IPS fanaten zullen er niet direct mee weglopen ondanks dat het kleurbereik, de nauwkeurigheid van de kleuren, en zelfs de kijkhoeken best netjes zijn voor een TN Scherm. Het is in onze optiek wel echt een gemiste kans dat de sRGB modus die echt uitstekend accuraat kleuren weer kan geven een vaste helderheid heeft van 90%. Normaliter is dat vooral een beetje jammer, maar de AOC G2590PX kan zo veel licht afgeven (460 cd/m2 is ruim voorbij de specs en eenvoudig 50% meer dan een typisch schermje) dat 90% gewoon nog te licht is. Soms zal die maximale lichtopbrengst fijn zijn, maar de paar presets met vaste hoge helderheid vinden we nu minder leuk.

Natuurlijk moeten we ons afvragen of wat extra sRGB-modus flexibiliteit dit scherm opeens een top creativiteitsscherm had gemaakt, voor semi pro creativiteit taken zal je willen investeren in hogere resoluties en zeer waarschijnlijk toch echt in IPS of VA panelen en nee, een kleine instelling maakt dan niet genoeg verschil ook met het oog op de gamut. Als game scherm echter, en dan als toegankelijk 144Hz unit? Een typische concessie bij betaalbaar 144Hz is dat de kleuren soms borderline dramatisch zijn, de kijkhoeken om te huilen, of dat de bouw wat te wensen over laat; AOC scoort op deze punten met de G2590PX eigenlijk gewoon erg goed. Voor mensen met een ruim budget blijft er natuurlijk genoeg moois te vinden in hogere segmenten, maar als 144Hz gamen (en we snappen maar al te goed dat je dat wilt) je wens is tref je het hier eigenlijk harstikke goed.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 250 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een AOC G2590PX Rood, Zwart?

Leuke review, mooi monitortje voor de prijs ook !
Hele nette review weer! Mooi scherm, lekker clean en smalle randen. Wellicht dat sommige zich nog storen aan de rode accenten... maar verder een prima scherm zo te zien. Hopelijk komt AOC met nog wat meer modellen komende periode :)
Ty Nemmy :D

De niet-gaming versie heeft een grijs uiterlijk btw, ziet er wel chic uit :D
Net schermpje. Dunne bezels ook, lijkt een beetje op de pricewatch: Asus VC239H Zwart
Thanks :D

Beetje wel he, betwijfel wel of de voet even goed is. de 2490 lijkt er wellicht meer op ;)
Interessante review, daar ik al een tijdje aan het kijken ben voor een betaalbare upgrade voor mijn Benq 2420HD 24" 1920 x 1080 Full HD

Waar ik altijd aan twijfel is, of ik het verschil wel ga zien in games. The division, Battlefield series en diverse andere games speel ik met een Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G .

Zou het zonde vinden, om een nieuw scherm te kopen, en achteraf het verschil (bijna) niet te zien :/

Maar je krijgt natuurlijk wel een dikke voldoende voor jouw review :+
Dank :D

Vond die serie best prettige TN panelen hebben eigenlijk, die G2420's en consorten.

Maar of 144Hz voelbaar vloeiender is dan 60-75? Ja. Vooral als je daarna terugstapt naar 60-75Hz ;) Voor gamen wil ik iig als het even kan nooit meer terug.
Ben ook niet ontevreden over mijn huidige monitor. De vraag blijft natuurlijk, merk ik het verschil genoeg.

Of zou ik beter kunnen kiezen voor de next step up? IPS scherm met QHD op 144Hz?

decisions...decisions.... 8)7
Verschil genoeg.. hah. tja alles is relatief, en ook nog eens subjectief... valt niet mee!

Next step up kan 2 kanten op: 240Hz 1080p, of 1440p/144Hz/IPS; beide kosten je bijna het dubbele.
Hoi Foritain je schrijft het volgende:

Je test aardig wat af en hoopte dat jouw ervaring mij een eind op weg zou kunnen helpen. Ik ben op zoek naar een zeer goed snel scherm zonder fouten. Zeg maar gerust het ultieme scherm, bestaat deze. Heb je enige adviezen of tips voor mij? Budget is onbeperkt.
Ik ben erg gevoelig voor imperfectie, kwaliteit moet betaald worden.
Ik zie dat ik niet gereageerd had maar wel in dat topic :D Is het uiteindelijk gelukt?
Hoi Foritain. Ik had de Eizo gekocht maar kreeg veel backlightbleeding/vlekken in beeld i.c.m. IPS glow. De kleuren waren wel beter dan wat ik gewend was van Alienware 17 R4 crappy schermen.
Misschien dat ik een slecht exemplaar gekregen heb want de doos zag er bij aankomst behoorlijk gehavend uit en was al eens eerder open geweest.

Bij de Eizo kreeg ik haperingen in beeld van zeg 1 a 2 seconden toen ik mijn favoriete spel Payday the Heist speelde (heeft fps limit tot 130 maar zelfs met mod nog dezelfde problemen).
Ik vermoed dat ik beter afwas met een G-sync monitor i.c.m. voormalig GTX1080TI.
Dus ik heb de monitor geretourneerd. Corsair Elite One ook i.v.m. defecte led en slechte garantie afwikkeling, 4 weken reparatieduur voor een 3200 euro kostende pc. Heb jij nog suggesties voor max 17cm brede pc (tussen bed en bureau) van links naar rechts waar een Core i9 9900k en RTX2080TI in kan? Hoogte en diepte maakt niet uit.
Warmte afvoer moet wel oke zijn. Al heb ik mijn twijfels bij de Phanteks Shift X. GPU zit dicht tegen het raam en op internet veel warmteproblemen te lezen. Phanteks heeft zelfs stoffen panelen getoond maar zijn nog niet op de markt.

Ik kwam niet verder dan Lian-Li PC-O5/6/7 series en de Phanteks Shift X

[Reactie gewijzigd door aliberto op 2 november 2018 10:38]

Retour gedaan dan? Bleed mag niet met dat ding. Heb er hier totaal 3 verschillende gehad die strakker dan strak waren iig.

Haperingen is.. apart, dat kan eigenlijk niet aan een scherm liggen (nou ja, kan, maar zou gek zijn). Ik ken die game niet, maar het klinkt alsof er wat anders speelt?
Ik heb Eizo meerdere malen gebeld en deze vertelde mij na het tonen van van backlightbleed foto's dat dit wel extreem was maar tevens normaal (de foto's heb ik nu niet meer heb omdat ik 5 maanden geen computer meer heb, lees vorig gewijzigd bericht wat mijn uitdaging qua behuizing is, misschien kan jij me en duw in de juiste richting geven. )
Beetje pech gehad zo te zien.

Mbt case. Had je nog andere opties? De Shift is idd tof, maar de GPU moet je wel goed koelen (voelt een beetje als watercooled case) of evt omdraaien dat de fans wat lucht aan kunnen trekken. Een 9900K en RTX 2080 Ti kom je imho dan direct op custom water uit, want dat is wel heel veel voor zo'n bak man.

Ik heb nog ergens zo'n Lian Li, maar nog niet getest dus ik durf het niet te zeggen. 17cm en zo'n high-end build? Volgens mij kom je dan gewoon op doe-het-zelf werk aan, of custom water.
Welke van de Lian-Li series heb je als ik vragen mag en wil je deze eventueel kwijt? Het zijn dure kasten.
Ik zat aan een blower stijl GPU te denken a MSI Seahawk RTX2080TI, blaast de warmte uit de kast. Maar of de behuizing dit kan huisvesten is nog maar de vraag. Ik wil alleen maar gebruik maken van NVME M.2 SSD'S op het moederbord. Dit scheelt onnodig ruimte inname en kabels.
Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe monitor, liefst 144Hz, die vooral gebruikt gaat worden voor gaming. Nu ben ik deze al meerdere malen tegen gekomen (ook gereviewed op de site van de buren, hardware.info) en twijfel ik eigenlijk nog over één punt: ik heb zelf een GTX1070, waardoor freesync niet gebruikt kan worden. Blijft deze monitor dan nog steeds interessant, of zijn er leukere/betere opties rond deze prijs? Deze bijvoorbeeld?

[Reactie gewijzigd door Craftop op 16 mei 2018 15:08]

Beetje laat, sorry.

G-Sync is leuk, maar kost eenvoudig ~150$ meer dan een Freesync model. Hierdoor is het imho pas interessant in dure schermen, niet in dit budget segment waar je imho niet gek veel mist. 1070 + 1080p = dikke FPS either way. Of die Samsung wat is kan ik je niet vertellen, maar deze is en blijft een goede optie (inmiddels wel een iiyama getest, grofweg gelijkwaardig).
Beetje laat en misschien heb je het scherm al niet meer, maar ik heb nog een vraag. Je zei "de vaste waarde van 90% helderheid in sRGB modus". Zijn er dan andere modi waar de helderheid niet vast is? Hoe accuraat zijn de kleuren daar dan?
Hey Foritain!
Leuke review!
Ik heb zelf een aoc monitor op 60hz waarvan de voet een beetje onstabiel is vanwege de enkele schroef waarmee je de voet aan het skelet monteert.
Ik zag dat deze monitor datzelfde systeem ook gebruikt, alleen heb jij ook dat de monitor heen en weer wiebelt of staat die redelijk stabiel?