1 review

Onda V10 4G Phablet Champagne - Reviews

Specificaties 10,1" • 1920x1200 • 32GB • Android 7.0 - Bekijk alle specificaties

Onda V10 4G Phablet Champagne Review

DutchTech 7 maart 2018, laatste update op 7 maart 2018, 1.097 views

Onda V10 4G Phablet Champagne

Budget tablet met redelijk design en prima prestaties, maar matig scherm en camera. Gemiste kans, ook voor een tablet zo goedkoop als deze.

Pluspunten

• Zeker geen lelijk design om te zien
  • Prestaties voldoen
  • Accuduur is prima

Minpunten

• Voelt wat goedkoop in de hand
  • Slechte schermkwaliteit
  • Zeer matige camera

Onlangs kreeg ik van GearBest een tablet om te testen: de V10 4G Phablet van het merk Onda! In deze review vertel ik over mijn bevindingen met het apparaat. Daarbij komt het design, scherm, de hardware, camera en het besturingssysteem aan bod.

DESIGN
De Onda V10 4G Phablet voelt... goedkoop aan. Goedkoper als de smartphones die ik hiervoor getest heb. De tablet is van plastic gemaakt, al voelen de randen gedeeltelijk aan als aluminium. Tegelijkertijd heb ik het idee dat ook dat gewoon plastic is. Je vindt aan de rechterkant (als je hem in liggende positie houdt) een aan-/uit knop, twee volumeknoppen en een koptelefoonaansluiting aanwezig. Verder zit bovenop een micro-USB poort. Achterop zit een een cameramodule met daarin de flitser. Onderaan tot slot nog twee speakers, welke overigens niet meer dan 'decent' zijn.

Opvallend aan de achterkant is een stukje dat je los kunt trekken. Hierin vind je niet één, niet twee, maar drie kaartsloten voor o.a. uitbreiding van opslagruimte en twee simkaarten. Je kunt middels een TF-kaart tot 128 GB extra opslag krijgen.

Of je er wat aan hebt is natuurlijk geheel aan de gebruiker. Zelf vind ik het prima dat ze de optie bieden, maar het ziet er erg 'goedkoop' uit. Want het zit verborgen achter een plastic plaatje in plaats van een sleuf zoals meestal het geval is.

Toch is het design niet alleen maar negativiteit hoor. Qua looks kun je toch een redelijk mooi uitziend apparaat verwachten.

SCHERM
Het scherm is overduidelijk één van de grootste minpunten van de tablet. Het apparaat heeft een scherm met resolutie van 1920x1200 pixels en is 10,1 inch groot. De beeldverhouding is 16:10. Je zou zeggen dat met deze resolutie de tablet het prima doet, maar dat is niet zo: de kwaliteit doet eerder denken aan dat van een 720p-scherm. Ook de kijkhoek is enigszins belabberd, maar voldoet in mijn ogen wel voor een tablet binnen deze prijscategorie (van ¤100-¤150).

De helderheid is prima. Niet fantastisch, maar prima. Hetzelfde geldt voor de kleuren. In tegenstelling tot sommige techsites voer ik geen uitgebreide tests uit met kleurwaarden, helderheid en dat soort dingen. Ik kijk vooral naar wat mijn persoonlijke ervaringen zijn, en vergelijk ook wat met andere toestellen. Niet alleen met mijn iPhone X die ¤1156 heeft gekost, ook met de andere Android-toestellen die ik voor GearBest heb mogen testen.

HARDWARE
Dan de hardware. Meteen met de neus in de feiten: de Onda V10 4G Phablet heeft een 1,3 GHz octa-core MTK6753-processor, 2 GB DDR3 RAM en 32 GB aan eMMC-opslagruimte. Ik besloot een GeekBench-test te doen en daarbij kwam naar voren dat de tablet een resultaat van respectievelijk 598 en 2511 haalt bij de single-core en multi-core performance.

In de praktijk valt het wat tegen. Op zich gaat het navigeren snel genoeg, maar ik had last van crashes bij onder meer de Play Store. Het leek maar net genoeg allemaal.

Het is allerminst een prettige gebruikservaring, laat ik daarover duidelijk zijn. Maar goed, dat voor nu even terzijde. Er is namelijk meer. Zo heeft de Onda Bluetooth 4.0 ingebouwd en 802.11a/b/g/n/ac met dual-band (2.4 en 5 GHz). Daarnaast is een GPS aanwezig, en zelfs mobiel internet (2G, 3G en 4G). Tot slot zit er een 5200 mAh accu ingebouwd. Dat lijkt veel, maar geloof me: het valt aardig tegen. Alleen de Apple iPad mini (1e generatie) en iPad mini 3 zaten onder dat nummer. En die hebben een kleiner scherm. Desalniettemin voldoet het wel trouwens. De Onda-tablet gaat lang genoeg mee op een normale dag. Een uitgebreide test heb ik niet gedaan, maar wel van een dusdanig niveau dat ik kon vaststellen dat de accuduur prima is bij licht tot middelmatig gebruik.

De hardware valt wat tegen, daar zal ik niet om liegen. Ook voor een tablet binnen deze prijscategorie, al zeg ik dat waarschijnlijk, omdat ik smartphones van binnen hetzelfde prijssegment heb getest die het beter deden. Het is voor mij vooral een twijfelgeval. Het zijn eigenlijk ook vooral de crashes die de ervaring verslechteren, maar dat eerder te wijten aan de software dan aan de hardware. Qua snelheid in het algemeen is het niet meer dan oké, denk ik?

CAMERA
Foto's maken met een tablet is niet bepaald de eerste gedachte die in je opkomt, toch komt het eigenlijk bijna niet meer voor dat er geen camera te vinden op deze apparaten. Apple heeft zelfs de camera van de iPhone 7 in de laatste iPad Pro-modellen zitten wat - ook in mijn ervaringen - heel goede foto's opleverde. Toch wil ik bij dit onderdeel niet kritisch doen. Want waar de camera op een smartphone onmisbaar is tegenwoordig, zal dat bij tablets niet het geval zijn voor de meeste mensen. Ik vind het zelf niet belangrijk, althans. Of dat voor jou geldt... tja, dat is geheel aan jezelf.

Eerst maar even de specs. Ik zal beginnen te zeggen dat dit op papier de slechtste camera is in een mobiele telefoon of tablet die ik in jaren gebruikt heb. Voorop vind je een 2-megapixel camera, achterop nog eentje met 5 megapixels. Het grappige: op de productpagina van GearBest wordt het woord 'decent' gebruikt om de camera mee aan te duiden: "Decent dual cameras for capturing memorable moments and high quality pictures in daily life." Zelfs dat is al een wat groot woord, maar goed... wie weet valt het in werkelijkheid wel mee?

Ik had enkele foto's gemaakt met de tablet, echter lukte het me niet deze naar me te mailen. Dus ik zal proberen te beschrijven wat voor foto's het waren en hoe deze eruit zagen. Ik had een foto gemaakt van mijn MacBook Pro en eentje van mijn Apple TV-afstandsbediening, beide in vrijwel dezelfde lichtomstandigheden (niet donker, maar ook niet licht). De camera had nogal moeite met focussen op de objecten. Het resultaat was, helemaal vergeleken met mijn iPhone X erg donker en 'vaag'. Ongeveer op het niveau van hoe de Bluboo S1 4G Phablet het deed.

Zoals een wijs man op YouTube al eens zei: "Camera's in smartphones become these major differentiation factors. Pay more, you get more." Dat gaat ook hier op. Wil je een goede camera, koop dan geen toestel binnen deze prijsklasse. Dat is de beste tip die ik je kan geven in deze review. ;)

SOFTWARE
De Onda draait op Android versie 7.0, dat inmiddels al ruimschoots opgevolgd is door Android 8.0. Het is al zo dat veel apparaten met dit besturingssysteem niet vaak grote updates krijgen, laat staan bij budget smartphones of tablets zoals deze. Dat is een missertje, maar nog niet zozeer hét probleem. Immers zou het pas erg zijn als een versie van minimaal twee jaar oud erop zou staan.

Wat wel het grootste probleem is: het betreft geen stock Android. En ik denk dat min of meer daar de fabrikant de plank misgeslagen heeft. De processor is niet zo krachtig en er is maar 2 GB RAM aanwezig. Het effect had wellicht verminderd kunnen worden als er niks aan het OS gedaan was. Nu zijn onder meer de icoontjes aangepast (waarvan sommige ook nog eens van slechte kwaliteit zijn) en voelt het geheel nogal 'goedkoop' aan.

Ik zal verder geen woorden vuil maken aan de software. Het is gewoon een tegenvaller in mijn ogen. Had er 'stock' Android op gestaan, dan was mijn opinie waarschijnlijk al een stuk positiever geweest.

CONCLUSIE
Zoals je hebt gemerkt ben ik erg kritisch over de Onda-tablet. Dat is niet om het ding alleen maar af te zeiken, maar om subjectief te blijven. In mijn ogen voldoet de tablet gewoon niet aan mijn verwachtingen, zelfs voor iets dat binnen dit prijssegment valt.

Dat wil niet zeggen dat het alleen maar flopt. Qua design gaat het nog wel. Puur hoe hij eruit ziet is het op zich wel mooi allemaal. Het voelt wat goedkoop in de hand, maar dat hoeft niet per definitie een minpunt te zijn voor iedereen. Het scherm is veruit de grootste tegenvaller hier. Ook de prestaties zijn niet bepaald hoogstaand, maar bij licht tot middelmatig gebruik kun je verwachten dat hij goed meekomt. De camera is op zijn beurt ook weer een tegenvaller, maar eerlijk gezegd niet veel meer als de Android-smartphones die ik heb mogen testen voor GearBest.

Zou ik 'm aanraden? Mijn advies: kijk verder dan deze tablet. Genoeg andere te vinden die ongeveer net zo duur zijn, maar mogelijk betere specs hebben.

Heb jij ook een Onda V10 4G Phablet Champagne?

Dank voor je review. Zou je nog kunnen toevoegen in welke prijsklasse deze tablet valt. Je refereert nl erg vaak aan het feit dat hij tegenvalt in zijn prijsklasse, maar je noemt nergens de prijs.
Daarnaast geeft je aan dat andere in dezelfde prijsklasse beter zijn, kun je die toevoegen aan je vergelijking, dan weet ik waar ik op moet letten.
Goed punt! Ik heb even de prijsklasse aangegeven (100-150 euro, deze 'marge' is i.v.m. continu wijzigen van de prijs op GearBest).

Wat betreft het tweede punt verwees ik naar het feit dat er 'vast en zeker' betere tablets binnen de prijsklasse te vinden zijn. Ik heb daar (nog) geen feitelijke onderbouwing voor, maar kijkende naar mijn ervaringen met smartphones binnen diezelfde prijsklasse verwacht ik dat je voor maximaal 150 euro ongetwijfeld tablets kunt krijgen die op minimaal één van de onderdelen waarop de Onda onder presteerde, het beter doen.

Heb je hier wat aan? :)
zeker, maakt de review een stuk relevanter!

Had zelf een Onda (ander type) voor mijn schoonmoeder gekocht als hebbeding voor 50 euro, en die prijsklasse hoef je niet veel te verwachten. Maar Horizon Go werkt, en dat was het belangrijkste.

[Reactie gewijzigd door Baddie09 op 7 maart 2018 23:16]

puike review.

Lijkt me een leuke tablet om als 'dedicated' GPM of Spotify-streamer of zoiets te gebruiken maar... helaas, dat goud... tenzij ik me eerst een gouden handtasje zou kopen gaat het ding echt niet bij mij passen. :P

[Reactie gewijzigd door YourMom op 9 maart 2018 16:51]

Ik neem aan dat je objectief bedoelt...
Nee hoor, bedoel wel subjectief. :) Het gaat immers om mijn mening. Ik had - zoals ik bij Apple producten weleens geneigd ben te doen - van de negatieve punten toch weer wat positiefs kunnen maken. Maar door gewoon eerlijk te zeggen wat ik denk blijft het subjectiviteitsgehalte hoog.

Hoop dat dat enigszins ergens op slaat? 😅
In je conclusie heb je het geloof ik over objectiviteit en niet over subjectiviteit.
Verder een goeie review. Zelf ben ik niet zo van tablets, maar als ik er één zou kopen, zou het zeker zoiets zijn.