AOC Q2790PQU/BT Zwart - Reviews

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 60Hz • IPS • 4ms - Bekijk alle specificaties

AOC Q2790PQU/BT Zwart Review

Frozen 6 maart 2018, laatste update op 13 maart 2018, 4.190 views Product geleend

AOC Q2790PQU/BT Zwart

Deze monitor biedt voor 300 euro enorm veel waar voor zijn geld. De monitor weet een ongelooflijk breed en accuraat kleurenpalet te laten zien en heeft een zeer hoge helderheid. Daarbij krijg je ook nog eens de benodigde kabels bijgeleverd. De montage is eenvoudig maar de speakers zijn matig.

Pluspunten

• Ongelooflijk nauwkeurige kleurweergave
  • Veel bijgeleverde accessoires
  • Eenvoudige montage
  • Joystick voor OSD-menu
  • Hoge helderheid
  • 5W Poort om apparaten op te laden via USB.

Minpunten

• Speakers alleen goed voor chat-gesprek
  • USB 3.0-poorten onhandig geplaatst

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een monitor heb gereviewd maar dat mag de pret niet drukken. Op consumentenniveau is er niet veel gebeurd, anders dan dat 1080p tegenwoordig wordt gezien als budget. 1440p begint steeds meer de plek in de nemen van het oude "full HD".

Deze monitor is gemaakt door AOC. De visie van AOC is vooral om prosumer (ofwel consumer die iets professionelere apparaten wilt) apparaten op de markt te brengen. Dat zie je vooral in hun stijlvolle zakelijke designs en de vele ergonomische mogelijkheden. Deze monitor is min of meer een monitor gericht op het midden van de markt, waarbij mensen vaak achter de computer zitten. Deze mensen gebruiken dan vooral office en fotobewerkingsprogramma's. Af en toe spelen mensen een game, maar dit is niet de focus van de monitor. Ik zal dit gedeelte daarom dan ook maar kort in de review bespreken.

Specificaties

Unboxing

Doos
De doos is een doos van formaat maar moet eigenlijk voor iedereen te tillen zijn met zijn 8,37 kilogram. De doos is dus makkelijk te tillen en dat komt vooral door de handvatten aan de zijkant. Hierdoor til je de doos dus makkelijk de auto in. De doos ziet er professioneel maar simpel uit en laat duidelijk aan de buitenkant zien dat het een 27 inch monitor betreft en hoe die eruit ziet. De resolutie staat in de rechteronderhoek aangegeven en is naar mijn mening onduidelijk; zeker aangezien de combinatie 27 inch 1440p juist het verkooppunt is.

De doos is verzegeld met een AOC-sticker. Zo weet je dus dat je met een ongeopend exemplaar te maken hebt. Op het moment dat je de doos opent zie je een gebruiksaanwijzing met betrekking tot hoe je de monitor uit de doos kunt halen. Ook dit ervaar ik als erg handig. Je moet overigens wel opletten dat je de spullen niet uit de doos kunt laten glijden als je de handvatten naar binnen hebt gedrukt. Het duurde namelijk even (en een paar keer springen) voordat ik dit zelf door had. Neem mijn tip dus ter harte.

Op het moment dat je de monitor uit de doos weet te halen kom je eerst zijn schuimen omhulsel tegen met verschillende bijgeleverde accessoires. Deze accessoires zijn:
  • CD met gebruiksaanwijzing, drivers en software
  • 3,5mm jack male - male
  • HDMI-kabel
  • VGA-kabel
  • DP-kabel
  • Stroomkabel
  • USB-3.0 kabel
  • De voet en het been

Dat is erg fijn, aangezien je nu zelf de keuze hebt hoe je de monitor wilt aansluiten. Ook voor bedrijven is dat erg handig, aangezien er dus altijd wel een manier is om de monitor aan te sluiten op de computer. Dit zonder dat er andere kabels voor nodig zijn.
Assemblage
Op het moment dat je de accessoires en de bovenste schuimlaag hebt verwijderd komt de monitor die op zijn gezicht ligt tevoorschijn. De monitor zit in een beschermingshoes, maar deze hoef je nog niet te verwijderen. Je kunt het been namelijk eenvoudig met de twee pinnen in de monitor te schuiven om het been vervolgens te laten zakken. Hierna kan je de voet eenvoudig met de duimschroef monteren op het moment dat je het been hebt vastgehaakt in de voet door middel van de haken op het been en de gaten op de voet.
Het is nu tijd om de monitor neer te zetten en het design te aanschouwen.

Design

Voorkant
Laten we beginnen met de voorkant, immers kijken de meeste mensen naar de voorkant van de monitor. Het eerste wat opvalt is dat de bezels rondom het scherm eigenlijk heel erg klein lijken en er alleen een bezel aan de onderkant te vinden is. Deze bezel is uitgevoerd in mat grijs plastic wat eruit ziet alsof het gemaakt is van geborsteld aluminium. Op deze grijze bezel is ook het AOC logo subtiel te vinden. Ik vind de monitor er stijlvol en hedendaags uit zien met zijn dunne bezels.

Rechtsonder is een Ledje te vinden. Dit ledje is wanneer de monitor aan staat absoluut niet fel en stoort gelukkig dus niet. Ook kan je zien hoe dun de bezels lijken.

Je moet je overigens niet verkijken op de dunne bezels. De bezels lijken dun als de monitor uitstaat. Echter loopt het daadwerkelijke paneel niet door tot deze dunne bezel maar iets ervoor. Hierdoor heb je een daadwerkelijke bezel van 0,7cm als de monitor aan staat en 0,1cm als de monitor uit staat.
Achterkant
Op het moment dat we naar de achterkant kijken zien we een groot gaat in het been van de monitor. Dit is natuurlijk om de kabels mooi mee weg te werken richting de achterkant van de monitor. De achterkant van de monitor is zelf uitgevoerd in mat zwart plastic waar vingerafdrukken niet op te zien zijn.

Ook beschikt deze monitor over 2W speakers. Meer over deze speakers in het hoofdstuk "In de praktijk & Gaming". Deze speakers zitten aan weerszijden van de voet op de achterkant van de monitor. Boven de linkerspeaker (voor de kijkers rechts) zit een kensington-lock. Hiermee kan je de monitor vastzetten aan de werkplek als maatregel tegen mogelijke diefstal.

Links hiervan kan je de USB-aansluitingen vinden. Zoals je ziet kan deze monitor ook je apparaten voorzien van stroom. Er komt maximaal 5V 1A (ofwel 5 Watt) uit deze poort. Natuurlijk gaat opladen met je eigen oplader, die in sommige gevallen wel 17 Watt aan vermogen in je apparaat kan stoppen, sneller. Echter is deze poort handig mocht je nou je oplader zijn vergeten. Het duurt ongeveer 3 uur om een Galaxy S7 helemaal op te laden. Hieronder kan je de Super Speed USB 3.0 aansluitingen zien waar je natuurlijk verschillende apparaten op kan aansluiten.

Wat erg interessant is, is dat deze monitor beschikt over een Joystick om het OSD-menu mee te besturen, maar daarover in het hoofdstuk "OSD-Menu". Dit werkt veel intuïtiever dan vier knoppen onderaan de monitor. Ik kan dit dus alleen maar toejuichen.

Natuurlijk is er ook een sticker waarop staat dat je de monitor niet moet openen vanwege schokken. Verder doet dat eigenlijk ook niemand behalve misschien Sebastius.

De aansluitingen zijn tweemaal een HDMI, een Displayport, VGA/D-SUB, en een 3,5mm jack. Hiermee heb je meer dan genoeg aansluitingen om de monitor te voorzien van informatie. Bovendien is er een aan-uitschakelaar. Ik vind dit persoonlijk erg fijn bij monitoren, aangezien ze soms nog wel eens wat geluid willen maken 's nachts als er nog stroom op staat.

Op de zijkanten is gebruik gemaakt van een glimmende vorm van zwart plastic, ik denk dat het het beste te vergelijken is met piano-zwart.
Voet
De voet bestaat uit een voet en een langwerpig verticaal deel wat ik voor het gemak het been noem. De voet en het been zijn door middel van een duimschroef aan elkaar vast te maken. De voet en het been sluiten naadloos op elkaar aan. De voet is gemaakt van plastic maar heeft de uitstraling van geborsteld aluminium, ook het been is gemaakt van hetzelfde materiaal. Dat voegt een stukje premium toe aan de monitor.

Aan de onderkant van de voet is flink wat rubber te vinden om de monitor goed stevig op het bureau te laten staan. Mijn ervaring is ook dat de monitor zeer stevig staat maar toch met één vinger te draaien is op de voet.

Verder kan de monitor omhoog en omlaag op dit been en deze voet. Hierdoor kan je hem naar je eigen optimale hoogte verschuiven. Ook dit mechanisme werkt goed waardoor de hoogte voor eenieder eenvoudig is aan te passen.
Draaihoek
De monitor kan neigen over een hoek van -5 tot +25 graden. Dat is meer dan genoeg om de kleinste en langste mensen van een ergonomisch beeldscherm te voorzien.

Ook kan het scherm draaien van landscape naar portrait mode. Er moet echter wel rekening mee worden gehouden dat je daarvoor het scherm eerst iets naar achter moet duwen, omdat anders de hoek van het scherm tegen de voet aankomt.

Ook kan de monitor over de voet draaien:

Software

De software is min of meer hetzelfde gebleven en ik raad je daarom aan om hier te kijken: productreview: AOC U2879VF Zwart review door Frozen

OSD-Menu

Ook het OSD-menu is min of meer hetzelfde gebleven. Nieuw is dat je nu met de Joystick kan navigeren door het menu. Als je de joystick naar boven beweegt kan je kiezen uit inputmodi, naar links uit een tekstverbeteraar genaamd "Clear Vision", beneden voor de beeldmodus (sRGB, gaming, et cetera) en rechts om het volume van de speakers aan te passen. Ook het OSD-Menu is amper veranderd en bij interesse kan je het beste hier kijken: productreview: AOC U2879VF Zwart review door Frozen

Verbruik

Kijken we naar de Europese energiesticker, kunnen we daar het Wattage van de monitor zien. Onder de testomstandigheden daar gebruikt de monitor gemiddeld 42W. Dit resulteert in 61kWh per jaar, wat neerkomt op zo'n 15 euro aan elektriciteitskosten. Hiermee valt de monitor in categorie B wat bij monitoren nog goed te overzien is. Dat de monitor wat meer stroom gebruikt heeft te maken met de hoge hoeveelheid pixels. Daarbij beschikt de monitor over een Energy Star keurmerk. Dit is een keurmerk van het Amerikaanse ministerie van energie en garandeert dat het apparaat energiezuinig is in zijn soort. Het is een aardige sticker, maar die van de EU met betrekking tot categorieën vertrouw ik iets meer.

De voeding zit overigens in de monitor gebouwd. Dit betekent dat je dus niet zo'n blok in je kabel hebt zitten, waardoor alle kabels mooi weggewerkt kunnen worden.

Paneel

Coating
Het paneel heeft een matte coating met kleinere korrels dan een gemiddelde matte coating. Hierdoor krijg je meer het idee dat je naar een glazen scherm kijkt zoals je die kent van je smartphone. Echter blijft het contrast van dit scherm wel achter ten opzichte van een scherm zonder coating.
Backlightintensiteit
Zoals je kunt zien is er een lineair verband tussen de intensiteit in percentage en cd/m^2. Dat is positief want dat betekent dat er niet op een gegeven moment over wordt gegaan op PWM. Hierdoor heb je dus geen last van flikkeringen. Hierdoor is het beeld rustig voor de ogen. De maximale helderheid betreft 420cd/m^2 en is daarmee zeer hoog. Hierdoor kan je makkelijk met zonlicht nog je scherm aflezen.
Backlightuniformiteit
De backlightuniformiteit heb ik gemeten op een intensity van 90%. Zoals je kunt zien op onderstaande afbeelding heeft de monitor nergens rode punten, wat betekent dat de monitor gewoon voldoet. Hier en daar een oranje puntje, vooral aan de bovenkant. Dat heeft ermee te maken dat de monitor aan de bovenkant iets minder helder is dan aan de onderkant. Ook de kleurafwijking en het contrastverschil ten opzichte van het midden vallen mee.
Pixeldefecten
Met de EIZO monitortest heb ik weer gezocht naar dode pixels. Gelukkig voor deze monitor heb ik er geen gevonden. Ook geen haperende pixels. Dit is gewoon een standaard tip, maar koop je een monitor binnenkort... Download dan de EIZO monitortest en kijk even 5 minuten goed of er defecte pixels te zien zijn. Dat scheelt je later een heel hoop geërger in het geval je toevallig toch een defecte pixel hebt.
Kijkhoeken
De kijkhoeken zijn voor een monitor met een IPS-paneel zoals je mag verwachten erg goed. Er is weinig tot geen kleurschifting te zien waardoor je deze monitor goed kan gebruiken om met meerdere mensen naar te kijken. Omdat het scherm met 27 inch vrij groot is, is de hoek die je maakt ten opzichte van de randen van de monitor vrij significant. TN-panelen hebben daarom daar ook vaak al kleurverschil zitten, deze IPS-monitor heeft dat gelukkig niet. (klik voor meer details)
Backlight bleeding
Deze monitor heeft geen last van backlight bleeding. Mogelijk kan er op 100% intensiteit wel wat ips-glow zichtbaar worden, echter is dit normaal en heeft te maken met de IPS-techniek.

Kleuren

Laten we allereerst kijken naar de cijfertjes:
OngekalibreerdGekalibreerd
Gamma2.172.23
Contrast902:1820:1
Kleurtemperatuur K67746505

Het contrastratio van ongeveer 900:1 is okee voor een IPS-monitor maar niet erg hoog. Dat komt eigenlijk vooral door de vrij hoge zwartwaardes en de hoge helderheid. Hiermee kan je op een zonnige dag nog prima je monitor aflezen. Na kalibratie wordt het contrast nog iets lager, maar dat is eigenlijk normaal. Het gamma zit rond de 2,2 en is daarmee ook prima. De kleurtemperatuur gaat na kalibratie natuurlijk een stuk dichter bij de ingestelde 6500k zitten en is met 6505 heel erg accuraat. De 6800k is ook niet slecht, maar maakt het scherm toch wel iets blauwer. De reden daarvan kan zijn omdat het backlight steeds roder wordt naarmate het ouder wordt. Op deze manier kan er gecompenseerd worden gedurende de levensduur.
Pre-kalibratie (normal)
Tijdens het profilen op 150 cd/m^2 komen we op een kleurruimte van 131% van het sRGB spectrum. Dat is een zeer goede waarde, zeker in combinatie met de bedekking van 100%. De monitor is dus zeer goed te gebruiken voor mensen die graag foto's bewerken.

Op deze helderheid kan de monitor veel verzadigder rood en groen tonen dan er mogelijk is in het sRGB spectrum.

Ook heb ik gemeten met 90% helderheid (350 cd/m^2). Wat we in het gamutdiagram vooral kunnen zien is dat de monitor wat moeite heeft met het diepe rood te tonen, maar blauw en groen gaan deze monitor zeer goed af. In de praktijk zal je daar weinig last van hebben. Je kunt de monitor dus het beste niet te helder zetten.

De kleuren van de ongekalibreerde monitor zijn standaard heel erg accuraat zoals je in onderstaande afbeeldingen kunt zien. Wel moet je er rekening mee houden dat er wel een wit-fout is van ongeveer 300K. Hierdoor lijkt het beeld ietsje blauwer.
Post-kalibratie
Tijdens het profilen voor de tweede maal, maar nu met het gekalibreerde scherm, zien we dat de monitor instaat is meer kleuren te laten zien. Het volume is zelfs gestegen naar 138% en is daarmee prima voor de pro-sumer die thuis graag een fotootje wil bewerken in het sRGB-spectrum. Je kunt de monitor zelfs gebruiken om wat in het Adobe RGB spectrum te doen. Echter zijn monitoren die bijna alle Adobe RGB-kleuren kunnen weergeven ook vele malen duurder. Deze monitor doet het op dit vlak dus prima.
[img]hhttps://i.imgur.com/pC0sDQK.png[/img]

Na kalibratie zijn de kleuren nog accurater met minimale fouten. Ik heb nog niet eerder een scherm gezien wat zo goed presteert als deze. Een absolute topper dus qua kleuren.

Ook is het nog wel even leuk om te kijken naar de kleurtemperatuur van wit. In dit geval is 100% gelijk aan 150cd/m^2. Over het algemeen schommelt de kleurtemperatuur rond de 6500k en dat heeft natuurlijk te maken met de kleurtemperatuur van het backlight. Zoals je ziet weet de monitor daar na kalibratie prima voor te compenseren.

Praktijk & Gaming

In de praktijk is dit een makkelijke monitor waarbij je kan zien dat er aan veel aspecten is gedacht. De monitor is met zijn 1440p vrij scherp en vanafg een afstand van 60cm zie je het verschil niet meer tussen 1440p en een 4k scherm. Echter heb je met een 1440p scherm wel het voordeel dat je maar de helft van de pixels van een 4k-scherm hoeft aan te sturen. Dit zorgt ervoor dat je vaak op hogere instellingen kunt gamen. Voor mij 1440p momenteel nog steeds de beste resolutie als je kijkt naar prijs/prestatie en positie in de markt.
USB-aansluitingen
De monitor beschikt over 4 usb-aansluitingen zoals je hierboven op de foto kon zien. Dat betekent dat je van alles en nogwat kunt aansluiten op de monitor. Ik vind het persoonlijk wel jammer dat ze naar achteren zijn gericht, dit omdat je dan helemaal achter de monitor moet hangen voordat je er iets in kunt stoppen. De USB 3.0-aansluitingen werken verder goed en er is weinig over te klagen.
Speakers
Op deze monitor kan je een paar speakers vinden. Deze speakers zitten linksonder en rechtsonder aan de achterkant van de monitor. Ik heb deze speakers getest maar ben daar van teleurstelling al snel mee gestopt. Dit zijn geen speakers om muziek mee te luisteren, niet alleen omdat ze geen bass hebben maar ook omdat het volume niet denderend hoog kan. Waar deze speakers wel handig voor zijn is een incidenteel filmpje te laten zien aan je collega, of voor voice-gesprekken. Hoewel ik me dan nog steeds afvraag waarom je niet liever een koptelefoon op zou willen doen. De speakers zijn dus meer een "het zit er op" dan een "ik koop de monitor hiervoor".
Gaming
Natuurlijk heb ik ook even casual gegamed op deze monitor. Met zijn 60 Hz moet je er geen wonderen van verwachten maar de inputlag was goed te doen. Ook is er een game-modus aanwezig waarbij de inputlag en responsetijd iets omlaag gaat. Ik heb geen zichtbare last gehad van ghosting, hoewel ik verwacht wanneer je FPS gaat spelen dit wel tegen zult komen. Gelukkig is er daarvoor ook nog een overdrive optie die dit zo goed als volledig tegengaat op het moment dat je deze op weak of medium zet.

De monitor komt in een stevige doos die eenvoudig te tillen is door middel van handvatten aan de zijkanten. Na het openen van de doos word je begroet door schuim en een hoop kabels; DP, HDMI, 3,5mm jack male-male, VGA, USB3.0. Dat zorgt ervoor dat je een volledige ervaring krijgt en niet wordt teleurgesteld omdat je eerst nog een kabel moet kopen.

Het design van de monitor is erg mooi met dunne bezels. Je moet je er echter niet op verkijken, want de daadwerkelijke bezel is 0,7mm breed en niet 0,1. Dit is omdat het paneel niet reikt tot de rand van de monitor maar iets ervoor ophoudt. Verder kan de monitor op elke mogelijke manier bewegen, omhoog, omlaag, draaien en knikken. De monitor is daarmee dus zeer ergonomisch. Een bijkomend voordeel is dat de achterkant van vingerafdruk-resistent mat plastic is gemaakt.

De monitor heeft ongelooflijk goede kleuren en bestrijkt zo goed als het gehele sRGB-spectrum en 90% van het Adobe-RGB spectrum. Het contrast is met 900:1 niet bijzonder te noemen. De maximale helderheid van de monitor is wel heel erg hoog, hierdoor kan je ook in een iets zonnigere omgeving je tekst goed lezen. De uniformiteit van het backlight is net als de kijkhoeken prima.

De monitor beschikt over USB-3.0 aansluitingen die aan de achterkant van de monitor zitten. Hierdoor kan je er vaak iets moeilijker bij en moet je soms de monitor draaien om de aansluitingen te vinden. Echter werken deze poorten wel erg goed en zit er een USB-oplaadpoort aan van 5W. Hiermee is je telefoon in ongeveer 3 uur opgeladen. Het OSD-menu is overigens eenvoudig te besturen met een joystick op de achterkant van de monitor. Casual gamen gaat overigens ook prima op deze monitor. Af en toe een potje Overwatch of Battlefield moet geen enkel probleem zijn. De speakers zijn echter niet om over naar huis te schrijven en kan je beter alleen maar gebruiken in nood.

Al met al is deze 27 inch 1440p monitor een prikkie voor 300 euro. Het heeft alle vormen van ergonomie die je zou kunnen wensen en een geweldig kleurenpalet.

Addendum

Heb je genoten van deze review, vond je hem goed, moest je erom lachen, of denk je wat bezielt deze jongeman om zoiets te schrijven? Dan kan je hem nomineren als review van de maand. Het is een kleine moeite, maar je maakt me er ongelooflijk blij mee! :) Alvast hartelijk bedankt en hopelijk tot de volgende review.

Heb jij ook een AOC Q2790PQU/BT Zwart?

Geen backlight bleeding? Sorry, maar kijk heel even naar de andere reviews, waaronder die van mij, dan zie je toch écht wel backlight bleeding, behoorlijk extreem zelfs.
Serieus? Ik had er geen last van. Mijn monitor is van november 2017. Ik zal hem nog een keer uit de doos halen op dinsdag (dan heb ik weer toegang tot de monitor) en zal ik nog een keer goed kijken. Ik loop namelijk altijd mijn eigen checklists door, maar dit was mij absoluut niet opgevallen. Deze heb je te tegoed!

Als je dinsdag om 1 uur 's middags nog geen nieuwe reactie hebt kan je me een DM sturen.

edit 1: 11-3-18 21:30: Ik scroll net door je review maar dat is geen backlight bleeding. Dat heet IPS-glow en dat heb je eigenlijk bij elke IPS-monitor. Overigens ben ik het niet met je eens dat het contrast slecht is. Het contrast is niet aan de hoge kant, maar het is een IPS-monitor. Met een contrast van rond de 1:1000 is het contrast gewoon prima.

Als ik kijk bij de review van hardware.info, zie ik daar zeer lichte backlightbleeding in de linker onderhoek: https://content.hwigroup....16278/17/aoc-q2790pqu.jpg

Het is mij zelf niet opgevallen bij mijn monitor en daarom heb ik het ook niet meegenomen in mijn oordeel.

Edit 2: 13-03-2018 13:37 Niet veel last van backlight bleeding.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 13 maart 2018 13:37]

Top review, toch eentje voor mijn verlanglijstje deze monitor. Al een lange tijd op zoek naar een 1440p scherm voor een nieuwe game-pc dat in de maak is. _/-\o_
Bedankt! :)
Daarvoor is het zeker een leuke monitor. Handig is ook gewoon dat je alle kabels erbij krijgt.
Uitstekende review. Je zou nog een foto kunnen toevoegen van het volledige scherm terwijl dat aan staat; dat geeft naar mijn mening een nog betere indruk van hoe breed de bezels in verhouding zijn dan de huidige foto van enkel een hoek van het scherm.
(Klein spelfoutje: rijkt moet reikt zijn.)
(Klein spelfoutje: rijkt moet reikt zijn.)
Bedankt en ik heb het even aangepast! :)

Hier kan je duidelijk zien hoe breed de bezels zijn. Ik zal je advies meenemen voor de volgende keer. https://image.coolblue.io...466?height=768&width=1024

[Reactie gewijzigd door Frozen op 10 maart 2018 12:05]

Top review :) ! What else ? :D

heb zelf laatst deze gekocht ( pricewatch: Samsung LC27HG70 Blauw, Grijs ), maar moet er nog steeds een beetje aan wennen, als die curves....wat ik achteraf jammer vind is de voet van die samsung welke echt way to much ruimte inneemt. En de hoek van de voet/standaard is enkel het bovenste deel te draaien... Mensen met een kleine bureau zitten dan al snel zoiets met ... wtf.. so be aware !

[Reactie gewijzigd door BioBlade op 13 maart 2018 13:39]

Dankjewel BioBlade! :)

Dat is inderdaad ook een zeer mooie monitor. Over het algemeen hebben VA-panelen een flink hoger contrast dan IPS-panelen en hebben daarom ook mijn voorkeur voor computertoepassingen. Qua voet heb je inderdaad gelijk, ik ben persoonlijk meer van de ronde voet. Echter zorgt die lange voet er wel voor dat je de monitor verder naar voren en naar achter kunt bewegen. De voet is waarschijnlijk daarvoor gedesignd. Dat hij verder veel ruimte in beslag neemt, komt daar eigenlijk gelijk uit voort...

Ik had persoonlijk wel het idee bij een curved scherm (wat de AOC Q2790PQU niet heeft) dat het een betere game ervaring en office ervaring geeft. Het enige wat naar is, is dat lijnen soms krom lijken in Photoshop.

Veel plezier met je nieuwe monitor!
Thanks mate :) Jij ook met je AOC Q2790PQU !