AMD Athlon XP 2500+ Boxed Review

Jilke 7 maart 2006, 5.776 views

AMD Athlon XP 2500+ Boxed

Pluspunten

• Overklokbaarheid
  • Stabiliteit

Minpunten

• Socket A, vernieuwing betekent tegelijkertijd een nieuw moederbord (andere socket)

inleiding:

Ik heb deze processor voor ongeveer 2 jaar gekocht toen ik mijn eerste echte gamepc wilde samenstellen. Ik ben er zeer tevreden mee. Ik werk er nog steeds mee en ik heb er nog nooit! problemen mee gehad. De prijs toen 83 euro. Voor die tijd best goedkoop, aangezien het een nieuw model was. (daarmee richt ik me vooral op de hele Athlon XP productenlijn)

specs, features & facts:

* boxed

Inhoud van de verpakking:

* mooie doos
* AMD Athlon XP 2500+
* handleiding, met veel duidelijke afbeeldingen
* technical support

De Athlon XP series zijn sneller dan de Sempron versies, vreemd genoeg hebben ze de Athlon XP's uit de productie gehaald, waarschijnlijk werden ze opgevolgd door de Athlon 64 bits versies, en dan als low-budget/mid range de Semprons. De toenmalige Athlon XP processoren waren:

* 2400+
* 2500+
* 2600+
* 2800+
* 3000+
* 3200+

AMD Athlon XP 2500+, de kracht:

Werkelijk een wonderCPU. Om te beginnen, heeft deze processor 3 moederborden doorstaan:
- de ASROCK K7S8X
- de Abit NF7-S2G
- de ASUS A7N8X-XE (nu in gebruik)

In combinatie met de Abit NF7-S2G heeft deze processor een kloksnelheid van 2,4GHz bereikt! Dit is sneller dan een (standaard) Athlon 64 3700+. Het had toen tijdelijk de modelnaam 3400+. Dus in vergelijking tot Intel processoren 3,4 GHz. Met dit ASUS moederbord heb ik deze snelheid nooit kunnen bereiken, het moederbord had een AMI bios met weinig overklokmogelijkheden (slechts de standaard FSB snelheid). Toch loopt alles nu aardig snel. Ik heb nog nooit het idee gehad dat een bepaalde hapering in frames per seconde aan de processor lag, vaak alleen de videokaart of het werkgeheugen, dit bewijst dat deze processor werkelijk een toppertje is voor zijn klasse, mede door zijn hoge overklokprestaties, afgezien van het mobo.

Vooral de overklokprestaties steken uit. Op een snelheid van 2.3 GHz loopt de CPU nog steeds zeer stabiel en wordt het ook niet eens zo gek warm, +/- 30* C idle, 40* C gestressed. Ik heb een hele tijd gewerkt met een snelheid van 2.3 Ghz, daar ben ik best trots op, ik ben nog niet van plan de CPU te vernieuwen (Op dit moment), maar volgend jaar (2006) stap ik waarschijnlijk over op Dual Core.

UPDATE!: ------------------------------------------------------------------------ ×

Ik ben nu wel van plan de processor te vernieuwen, daar ben ik nu voor aan het sparen want met het moederbord wat ik nu gebruik (Asus A7N8X-XE) lukt het me niet om ook maar iets over te klokken, dat vind ik jammer, aangezien (zoals eerder verteld in de review) deze processor veel meer aan kan dan alleen standaard.
Nu is het voor mij bijna onmogelijk gemaakt om bijvoorbeeld Battlefield 2 te spelen. Ik zit alleen te denken wat ik ga doen, aangezien een nieuwe processor ook een nieuw moederbord met zich meeneemt, en dan is dit nog afgezien van de videokaart die ik waarschijnlijk ook moet vernieuwen, omdat mijne met AGP werkt, en een moederbord met 939 socket met PCI-Express. Jammer is dat.

--------------------------------------------------------------------------------------- ×

prestaties:

Met een 3dmark05 test voor cpu's haalt deze maar ongeveer 1 à 2 frames per seconde, dat is niet zo veel. In 3Dmark05 moet je een goede high-end processor hebben, wil je een fatsoenlijke score halen. Toch draaien de meeste games heel soepel. En als er stotterende haperingen waren (weinig FPS), lag dat eigenlijk alleen aan het werkgeheugen. Ik beschik nu over 768 mb, binnenkort wordt dat 1 GB en ik ben van plan het begin 2006 op te voeren naar 1,5GB of zelfs 2,5 (hangt van de prijzen af).
Voor een Socket A processor is dit werkelijk een van de sterkste.

betrouwbaarheid:

Zoals ik al eerder heb vermeld heb ik de CPU lange tijd op 2,3 GHz laten lopen, nu is dat voor mij geen optie aangezien ik een ander MOBO heb met zeer weinig overklokmogelijkheden.
Er is nog nooit wat mis gegaan met mijn processor, hij blijft altijd goed op temperatuur, het is een zeer stabiele en betrouwbare CPU, afgezien van de kloksnelheid.

conclusie:

Dit is een van de weinige producten waar ik het gevoel heb dat ik 'waar heb gekregen voor mijn geld'. Met de meeste games draait het nog makkelijk mee. Dat is maar goed ook, want als ik deze processor wil vernieuwen, moet ik een ander moederbord aanschaffen, een nieuwe (dure) processor natuurlijk en waarschijnlijk komt er dan ook nog meer DDR geheugen bij kijken. Dat kost mij aardig wat geld. Het grote nadeel van deze processor is dat het een socket A CPU is, als ik wil vernieuwen moet ik dus eerst een nieuw moederbord aanschaffen met (waarschijnlijk) socket 939. Een dure grap dus.

• ASUS A7N8X-XE
  • 2x 256mb DDR 400 mhz (Dane-Elec)
  • 1x 512mb DDR 400 mhz (Dane-Elec)
  • Antec truepower 2.0 430 W
  • nVidia Geforce 6800GT
  • Creative X-Fi xtrememusic
  • Windows XP

Heb jij ook een AMD Athlon XP 2500+ Boxed?

In combinatie met de Abit NF7-S2G heeft deze processor een kloksnelheid van 2,4ghz bereikt! Dit is sneller dan een (standaard) Athlon 64 3700+.
Je bedoelt dat de kloksnelheid hoger is, ik betwijfel sterk of jou AMD Xp'tje werkelijk sneller is dat 'n 3700+, als dat 't geval zou zijn dan zouden d'r nog veel mensen op socket A zitten gok ik ;)
Ik heb het getest. Mijn Athlon XP Barton (net zoals deze dus) op 12x200 = 2400 MHz presteert net iets beter dan een athlon 64 3200+ socket 939 @ stock. Maar ja als je dan die athlon 64 gaat overclocken...
dat bedoel ik....ik heb het ook over een stock 3700+,
die loopt standaard op 2,2 Ghz en het is ook een beetje, nja, niet reclame maar, dat het een nog snellere processor lijkt, k bedoel dat je het vergelijkt met een (eigenlijk veel betere) 3700+, en de 3700+ San diego of Venice kan ie echt niet aan.... ;)
hij IS niet sneller dan een 3700+ maar ik bedoel in de zin van : op die snelheid (2400mh) dat ie dan sneller loopt (qua kloks) dan een standaard 3700+.

ehm iets heel anders, dit klinkt nogal noob maar jij betrok een zin uit mijn tekst, hoe doe je dat , dat je reageerd op 1 bepaald stuk uit de tekst , dat schuingedrukte. in de reactie.
uhm weet iemand dat?????? :D
Als je op edit of react klikt en je scrollt naar beneden dan staat er heel mooi dat je dat met [ quote ] zus en zo [ /quote ] doet ;)
Dat XPs sneller zijn dan semprons moet je niet te hard roepen. Een sempron 2800+ trekt een A-XP 2800+ er meestal uit. (sempron kwam ook wel anderhalf later, dus helemaal eerlijk is de vergelijking niet meer.
In ut trekt de S2800 de XP3200 er zelfs uit ;)
Ja maar hij heeft het over socket-a semprons, en jij over socket 754 semprons. De socket a semprons, die er nu ook uit gaan/zijn zijn gewoon athlon xp's met een hogere rating. Een sempron 2800+ is even snel als een XP 2400+ ofzo. De Socket A sempron dan dus. De Socket 754 sempron is een gecastreerde Athlon 64, en dus logischerwijs ook sneller.

Geheel off-topic, maar ik heb hier een socket 754 sempron64 2800+ draaien op ruim 2500 MHz, waar die stock maar 1600 MHz is. Warm word die totaal niet, en hij loopt rondjes rond een Athlon XP @ 2400 MHz.
dat geloof ik best en socket 754 kun je idd niet vergelijken met een socket A , dat ligt zo voor de hand ga ik niet eens uitleggen.

Mijn 2500+ heeft ook 2400mhz gehaald, ja oke geen 2500 mhz maar andere socket blablabla :D
eigenlijk wel hoor, athlons zijn echt sneller, de semprons verbruiken minder energie en klokken iets lager, zeg maar ze lopen op lagere kloksnelheden
Hou toch op jongens, een XP is niet sneller dan een athlon64. een 3200+ a64 is toch echt stukken beter. Ik zal een voorbeeld geven:
CPU-test 3dmark geeft de xp 2500+ 2270 punten
de 64 3500+ krijgt meer dan 4000 punten en is gewoon stukken beter dan de xp
jaaaaah. kom op , ik weet niet waar jij vandaan haalt dat wij zeggen dat een athlon xp sneller is dan een A.64, jongens jongens jongens, ik heb toch net de hele tijd zitten uitleggen dat het om DIE bepaalde snelheid ging (ath.xp @ 2400mhz) , dat IE DAN sneller KLOKTE dan een standaard 3700 , dat hoeft nog niet te zeggen dat ie dan beter is!!!,

Dat is ie niet, maar om het beeld te vergroten (hoe goed en snel die 2500+ wel niet is :P) neem je als voorbeeld dat ie op DIE snelheid sneller KLOKT
HEHE ;)
Je moet het duidelijk formuleren door te zeggen:
ik heb toch net de hele tijd zitten uitleggen dat het om DIE bepaalde snelheid ging (ath.xp @ 2400mhz) , dat IE DAN sneller KLOKTE dan een standaard 3700 XP , dat hoeft nog niet te zeggen dat ie dan beter is!!!,
Een Athlon XP op 3700 rating (qua clocksnelheid) is natuurlijk way langzamer dan een Athlon64 3700+.
Ik zat anders toch behoorlijk dichtbij bij de lowend A64's met mijn mobile barton 2500+ @ 2520mhz (12x210 + DC)

Bijna 4000 cpu score

Maargoed, ik zal niet ontkennen dat een A64 sneller is. :)
Voorlopig hou ik het nog een tijdje vol met deze processor. :P
De athlon XP 3500+ heeft nooit bestaan. De athlons XP gingen max tot 3200+
Die kan je dus van je lijstje afhalen ;)
Alleen de AMD64 3500+ bestaat :)
tnx :) zal ik doen hahaha
De athlon XP 3500+ heeft nooit bestaan. De athlons XP gingen max tot 3200+
Die kan je dus van je lijstje afhalen
Alleen de AMD64 3500+ bestaat
De Athlon XP 3400+ heeft wel op planning gestaan.
Maar deze is nooit uitgebracht om de 64 niet in het vaarwater te zitten.

De XP 3200+ was ook geplanned @ 2,4GHz maar nooit gereleased ook om de simpele reden de A64 niet in het vaarwater te zitten.

De 3200+ is louter PR geweest.
JONGENS:

laatste post daarna discussie gesloten.

de titel van mn survey:

2500+ doet nog mee!!! ,, ja?? ok

daar mag je toch wel wat in overdrijven door te zeggen dat feitelijk een 2500+ op 2400mhz meer kloks maakt dan een standaard 3700+ op 2200 mhz

ok
:D
Maar dat is toch een statement van niks.. :?

Het is toch ook absurd om een 2.8GHz Celeron te vergelijken met een FX-57 op 2.8 GHz. :P

Wat jij zegt is geen reclame voor de XP2500+ processor, maar dat is gewoon BS.

Bovendien moet een review een objectieve beoordeling zijn, dus geen reclame. :D
P.S.2 : feitelijk is het ook waar dat een AMD athlon xp 2500+ op 2400 mhz meer kloks maakt per seconde dan een Athlon 64 op 2200 mhz .(i.d.g. een 3700+)
--------------------) update (---------------------------

ik heb de review geupdate,

p.s. het staat niet in de review, maar nu merk ik toch al wat lowering in fps, tsja, en dan licht het niet aan m'n 1 GB geheugen, want ik merk geen verschil met 768 mb, in battlefield 2 dan.
Er zit toch, althans na m'n nieuwe TFT, een vernieuwing van mijn CPU aan te komen
Heb je nog andere zooi open staan als je BF2 speelt? Toen ik vroegah nog Azureus gebruikte trok ik het ook niet met 1GB :P
ehm, nee, ik sluit ALLE mogelijke processen behalve de explorer voor het gamen.
ik had vroeger ook azureus en die slurpt idd veel mbeetjes, komt omdat ie java gebruikt
Nette review :)

- ALLE processors draaien de 3dMark05 CPU benchmark verschrikkelijk slecht, niet alleen jou Athlonnetje :)

- De tegenwoordige semprons zijn zover ik weet gewoon Athlon XP's. De Athlon XP's zijn nu dus de 'budget' processoren van AMD (correct me if I'm wrong)
HEEL erg bedankt voor het compliment, hehe, eindelijk ik ook een mooie review (niet dat de andere slecht waren ofzo ;)) mijn sweex WLAN kaartje leverde namelijk veel reacties op.

en een aantal vrienden van me halen ook niet meer dan 2 Frames per seconde , maja in ieder geval denk ik niet dat de semprons de opvolgers zijn geworden van de athlons, aangezien ze minder goed zijn (de semprons dan:))

de athlon xp s zitten ongeveer tussen e Athlon 64 en semprons in ofzo.. :D
Als je ze flink overklokt (en die 2500 gaan best hard) kan je de upgrade naar het socket 939/M2 tijdperk nog even uitstellen.
Klopt, maar ik wil niet 'uber'klokken om het zo maar te noemen, het moet wel handelbaar zijn en niet dat mijn Athlon het net 2 minuten volhoud op die kloks..... :)
De Amd Xp lijn liep door tot de 2200mhz oftewel 3200+ rating.

Ik heb er ook eentje lopen hier, erg tevreden mee ga pas in 2006 over naar iets nieuws :)
daar sluit ik me volledig bij aan! :9
en ik had al zo'n vermoeden dat die ath. xp lijn ging tot 3200+. 3500 = ath.64 ;)
Zeker weten dat deze procjes nog meedoen :)

Ik heb wel de mobile variant van de 2500+, deze heeft er 2640mhz uitgeperst! goed voor een superpi van 38sec :9

Ik wacht nog rustig even tot de x2 3800+ nog een keertje zakt in prijs voor ik upgrade!
HEEJ,

mooi, mooie post, ik ga ook de 3800 x2 kopen misschien.
nu ongeveer 300 eu.

En jij hebt jou cpu met barton core, ik niet, ik heb de standaard 2500. En ehm, jij hebt er veel uitgehaald zeg , pfff...ik max. 2400 mhz
:*)
Nu niet meer, kan niet voltage opkrikken