Specificaties 34" • 3440x1440 • 100Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips Curved UltraWide 349X7FJEW Wit Review

MrTuinstraTestpanel 28 februari 2018, 292 views Testpanel

Philips Curved UltraWide 349X7FJEW Wit

Dit is een prima beeldscherm met een moderne uitstraling voor het kantoor. Bouw- en beeldkwaliteit is helaas wat aan de lage kant. Featureset is oke!

Pluspunten

• Modern design
  • Curved UltraWide
  • Diverse kabels aanwezig
  • USB hub
  • PiP en PbP

Minpunten

• Matige bouwkwaliteit
  • Kleuren kabels
  • Voedingsadapter erg groot
  • Staat niet stevig
  • Kleine kijkhoek

Een aantal weken geleden opgegeven voor het testpanel van deze monitor via tweakers. Snel te horen gekregen dat ik een van de gelukkige was die deze monitor mocht gaan testen.

Dit kwam mij meer dan goed uit aangezien ik de laatste maanden aan het twijfelen ben welke monitor mijn huidige setup moet gaan vervangen.

Mijn huidige opstelling bestaat uit:
- AOC 24 inch Full HD monitor
- Samsung U28D590D

De grote doos

Een kleine twee week geleden kwam hij dan binnen. De monitor. Wat me meteen opviel is in de grote doos waarin hij verstuurd wordt met uiteraard een flinke laag piepschuim.

Zodra je hem open maakt valt het op dat er een kleine beschrijving zit op de linker flap, hoe je hem goed uitpakt.
Dit maakt het uiteraard een stuk makkelijk, wel raad ik aan om dit met zijn tweeŽn te gaan doen.
De piepschuim lagen zitten niet vast aan elkaar waardoor als je hem niet goed vast houd 'uit elkaar' valt.

Inhoud doos

Het volgende zit in de doos:

- Monitor
- Voet (hoeft niet in elkaar gezet te worden)
- Handleiding
- CD-rom (ja zelfs bij deze monitor)
- Voedingsblok
- Stroomkabel
- 3,5mm audio kabel
- HDMI with ethernet kabel
- Displayport kabel
- USB 3.0 kabel

Wat mij opviel is de kleur van de kabels die je erbij krijgt. Deze hebben een 'vieze' kleur grijs die niet overeenkomt met het scherm. Dit is in mijn ogen vrij irritant. Vooral als je dit weet en automatisch extra op gaat letten.

Een ander minpuntje is de grootte van het 'powerblok'. Deze is erg groot en lijkt mij niet makkelijk om weg te werken. Dit hadden ze wel anders mogen doen.

Voordeel is dat ze wel alle soorten bekabeling die je nodig zult hebben meeleveren, zodat je niet apart naar de winkel moet om de juiste kabel te halen. Vergeleken met mijn andere monitoren is dat toch een pre.

Featureset

Alle benodigde poorten zijn aanwezig op deze monitor wat je mag verwachten. Voordeel is dat er geen extra ruimte vrij gemaakt is voor een onnodige VGA of DVI poort. Een USB hub is een leuke extra toevoeging om je bureau zo overzichtelijk mogelijk te maken.

Van links naar rechts opgesomd:

- DisplayPort 1.2
- Audio in
- Audio out
- Stroomaansluiting

Aan de rechterkant van de monitor zit een aansluiting voor een slot, dit kan erg handig zijn voor bedrijven.

Bouwkwaliteit

En dan nu de bouwkwaliteit. Deze scoort bij mij net een voldoende. Zodra je de poot op de monitor wilt klikken, gaat het in eerste instantie vrij makkelijk. Echter heb je het gevoel dat hij niet goed vast zit. Het scherm wiebelt vrij veel en op een vol bureau waarbij wel eens wat bewogen wordt, gaat dit hinderlijk worden..

Positief aan het beeldscherm vind ik de uitstraling. Deze heeft een moderne look en vrij netjes. Voorop staat het logo van Philips welke licht geeft als de monitor aanstaat. De bezels rondom zijn vrij dun, alleen aan de onderkant zit een dikke witte balk. Hier heb ik zelf nog geen last van ondervonden. Wellicht als je gaat gamen in het donker dat dit een ander verhaal wordt. Als je goed kijkt zit er een kleine opening tussen de bezels en het scherm. Dit ziet er apart uit en is gevoelig voor stof..

De voet ziet er ook modern uit en is van metaal, de rest van de monitor is merendeels plastic. Hij is in kleine mate te verstellen in hoogte en je kunt hem een klein gedeelte naar achter kantelen, handig om jouw optimale kijkhoek te creŽren.

Beeldkwaliteit

Het scherm heeft een maximale resolutie van 3440x1440 op een VA paneel van 34 inches.

Zodra je hem aansluit en aanzet valt op dat de standaard instellingen matig zijn. Hier moet je dus zelf flink mee aan de slag. De joystick die achter zit werkt vrij matig, dit komt mede door de onhandige bediening. Bijvoorbeeld: wil je het geluid harder zetten in het menu, dan is het logisch dat je de joystick naar rechts drukt. Dit werkt hier juist anders. Je moet hem omhoog doen voor + en omlaag voor -. Dit in combinatie met het menu wat je op het scherm krijgt, is het vrij onlogisch.

Als je het scherm eenmaal aan je eigen wensen hebt ingesteld is het prima. Helderheid is keurig. Contrast is goed. Weinig last van ghosting en geen dode pixels tot nu toe.

Voor grote toepassingen zoals, foto en videobewerking raad ik deze monitor af. Daar zijn de kleuren gewoon weg niet goed genoeg voor.

Wat me wel opvalt is dat de optimale kijkhoek vrij klein is. Klein beetje naar rechts of links toe verlaagt de kwaliteit dusdanig dat het niet meer te doen is. Je gaat een witte waas zien die niet ten goede komen.

Verder zitten er een aantal features op welke ik nog even wil bespreken:

De 'PictureByPicture' functie scheidt het beeldscherm in twee gedeeltes. Dit wil zeggen dat je op de linker helft een bron kunt selecteren en de rechterhelft een andere bron. Erg handig als je wat met twee computers moet doen.

De 'PictureInPicture' functie scheidt het beeldscherm ook in twee gedeeltes. Echter bestaat de 'main source' uit een groter stuk en het tweede gedeelte een klein venster. Handig als je een kleine extra pagina nodig hebt in de hoek van je monitor.

De curve van het scherm vind ik vrij klein en wen je erg gemakkelijk aan. Na een aantal minuten had ik het niet eens meer door.

Al met al scoort deze monitor bij mij een voldoende. De negatieve punten wegen keurig af op de positieve punten. Zelf zat ik te twijfelen om een 4K curved monitor aan te schaffen, maar deze monitor laat ik aan mij voorbij gaan. Mede door de prijs van ruim 700 euro+ en wat je ervoor krijgt. Je betaald hier in mijn ogen voor de uitstraling en niet voor het beeldkwaliteit wat ik rondweg matig vind.

Heb jij ook een Philips Curved UltraWide 349X7FJEW Wit?